Op 10 juli 2020 04:42:14 schreef oxurane:
Het positieve nieuws dat PostNL ieder jaar weer naar buiten brengt is dat ze toch maar liefst 95% van de post ruim op tijd bezorgen. Ik zal wel in zo'n gat wonen, waar nu net die resterende 5% voor geldt.
Ik krijg door deze ervaringen steeds meer het idee dat het enorm rommelt bij PostNL.
dat zijn statistieken zoals de belgische spoorwegen ook hanteren. 96% van de treinen rijdt op tijd.
ik nam de trein smorgens op 4h27 zodat ik om 6h in leuven aankom en daar nog een uur de fiets op.
t is dus niet echt een 'spitsuurtrein'.
op jaarbasis heb ik dat eens bijgehouden:
-10dagen totaal niet op mijn werk geraakt (staking, treinstel kapot of gewoon mijn ochtend trein ge-annuleerd (eerstvolgende 1uur later).
-20dagen ben ik zonder vertraging op bestemming geraakt
-de overige 170dagen was ik minstens 1rit vertraagd waardoor ik een aansluiting miste en 30min later was. ik heb het niet echt bijgehouden hoeveel dagen ik zowel smorgens als savonds later was.
ik weet in ieder geval.... ik neem NOOIT nog de trein in belgie. 4,5jaar die ellende is genoeg geweest.
hoe rekenen ze in belgie:
1) een trein die niet vertrekt, kan niet te laat komen (zit dus niet in de statistieken van 'te laat'
2) een trein die op tijd vertrekt, en binnen de 15min vertraging op bestemming is, is niet te laat. mijn trein vertrekt in oostende en gaat naar luik met tussenstoppen in brussel. in leuven komt die aan en vertrekt pas 20min later (ideaal dus om al zijn vertraging te reduceren zodat die niet te laat in luik aan komt). ook al is die elke dag 30min te laat in brussel/leuven, dus komt pas 5-10min te laat op eindbestemming en is dus NIET vertraagd.
de post zal ook wel zo een systeem hebben waarin ze enkel met normale afmeting (die rechthoeken, A4 in 3 geplooid) briefwisseling de statistieken vullen, en bv alle andere met afwijkende maten niet meerekenen (iets langer, vierkant, dikker, zwaarder...)