Sluiting?

mvdk

Golden Member

Ik zou een 100Watt gloeilamp of zo'n klein kacheltje pakken, een snoer zoeken met een stekker, de kachel of lamp tussen schakelen en aansluiten op de klemmetjes waar 240V en twee keer zo'n ~ bij staat. De eerste twee klemmen op het blokje dus. En dan kijken of er ergens spanning uitkomt.

fatbeard

Honourable Member

Gebaseerd op de metingen van TS zou mijn conclusie zijn dat het 'gelijkrichtblok' een sluiting heeft.

De tip van @mvdk is een goede (20W volstaat ook), maar als de lamp aangaat hoef je verder nergens meer te meten...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Zo Mensen uit het gelijkrichtblok komt nergens spanning.
waar kan ik zoiets kopen?

de condensatoren heb ik binnen.
op een condensator is wat opgesoldeerd moet ik dat ook doen?

alvast bedankt.
kan ik de motorrem op een of andere manier testen?

mel

Golden Member

De rem werkt op gelijkspanning, deze word gemaakt uit het gelijkrichterblokje. waar je al aan "gemeten"hebt.

Deze dingen zijn wel bij een motorleverancier te verkrijgen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 9 juli 2020 07:23:02 schreef mel:
De rem werkt op gelijkspanning, deze word gemaakt uit het gelijkrichterblokje. waar je al aan "gemeten"hebt.

Deze dingen zijn wel bij een motorleverancier te verkrijgen.

okay dank je dat ga ik proberen.

Elsto in Voorhout staat op de gelijkrichter. Bestaat nog steeds.

vergeten

Golden Member

Op 9 juli 2020 07:07:59 schreef JohannaC:
Op een condensator is wat opgesoldeerd moet ik dat ook doen?
alvast bedankt.

Dat is een vrij hoogohmige ontlaadweerstand voor de werking niet belangrijk. Is voor de veiligheid van "mensen".
Het kan zonder die weerstand maar je kan een optater krijgen bij aanraking als de condensator geladen is.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Als je de rem los hebt, kun je met de nieuwe condensatoren testen.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Tidak Ada

Golden Member

Hoewel off-topic, het past naadloos onder de titel:

Toch wel schandalig voor een echte Philipslamp !!!! 8)7 |:( :(

Ik merkte het overigens pas bij toeval toen de lamp EOL de geest had gegeven. Auch! Te veel vertrouwen in het merk gehad????

Mag verplaatst worden naar het 'wounded' topic

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 10 juli 2020 21:56:13 schreef vergeten:
[...]
Dat is een vrij hoogohmige ontlaadweerstand voor de werking niet belangrijk. Is voor de veiligheid van "mensen".
Het kan zonder die weerstand maar je kan een optater krijgen bij aanraking als de condensator geladen is.

Okay bedankt voor je bericht

Ik heb nog geen uitslag van de meting op de witte en zwarte draad van de rem gezien op de 2000 Ohm stand, als deze dan ook 0,0 of 0,1 ohm is licht deze spoel in sluiting en dan de oorzaak van de storing.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 11 juli 2020 10:27:26 schreef Hunebedbouwer:
Ik heb nog geen uitslag van de meting op de witte en zwarte draad van de rem gezien op de 2000 Ohm stand, als deze dan ook 0,0 of 0,1 ohm is licht deze spoel in sluiting en dan de oorzaak van de storing.

O ja dat had ik nog niet gedaan had van de week meer werk dan verwacht ik ga er vandaag nog wel naartoe en laat het weten

Op 11 juli 2020 10:27:26 schreef Hunebedbouwer:
Ik heb nog geen uitslag van de meting op de witte en zwarte draad van de rem gezien op de 2000 Ohm stand, als deze dan ook 0,0 of 0,1 ohm is licht deze spoel in sluiting en dan de oorzaak van de storing.

zo ik heb de rem opgehaald en dit gemeten?

Op 11 juli 2020 10:27:26 schreef Hunebedbouwer:
Ik heb nog geen uitslag van de meting op de witte en zwarte draad van de rem gezien op de 2000 Ohm stand, als deze dan ook 0,0 of 0,1 ohm is licht deze spoel in sluiting en dan de oorzaak van de storing.

o ja als ik de meter op 2000 zet geeft hij bij meten 0 aan

Gecremeerd dus, ik weet niet of de rem echt nodig is?
Maar voordat je meer onderdelen besteld, eerst de motor testen met de nieuwe condensatoren.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Anoniem

Wat is daar de oorzaak van dit slagveld ?
We hebben al een defecte:
1 trafo
2 condensatoren
3 rem en gelijkrichter
4 misschien ook nog het elektronisch startrelais
5 ???
6 :'(

JohannaC,
Zet je meter nu eens in de stand Ω 200.
En meet de rem dan nog eens
Voor veel vermogens spul zoals trafo's motoren kun je het beste zo laag mogelijk in je Ω bereik beginnen meten.
Nu is het net of je met een rolmaat de dikte van een haar probeert te meten.

Ding heeft misschien kort op 400Vac gedraaid,verloop uit c-form verkeerd bedraad ?
Of een nul en een fase ergens gewisseld, b.v. 4 polige c-form blauwe draad voor nul aangezien ?

Op 11 juli 2020 13:55:07 schreef Hunebedbouwer:
Gecremeerd dus, ik weet niet of de rem echt nodig is?
Maar voordat je meer onderdelen besteld, eerst de motor testen met de nieuwe condensatoren.

okay dat is jammer dan van de rem ik gebruik de draaibank miss totaal 5 uurtjes per jaar voor kleine dingetjes voor mijn andere project dan maar zonder rem (je kan de motorrem ook uitzetten met een knop op display) maar die had geen zin omdat het ene blokje stuk was maar volgende week ga ik de motor er weer inzetten en dan is het weer prima :) THANKS

Op 11 juli 2020 14:37:11 schreef anoniem015:
Wat is daar de oorzaak van dit slagveld ?
We hebben al een defecte:
1 trafo
2 condensatoren
3 rem en gelijkrichter
4 misschien ook nog het elektronisch startrelais
5 ???
6 :'(

ja dat lijkt zo maar dat komt omdat ik zo een Kluns ben :'(
maar het is toch opgelost dankzij iedereen :)
de trafo is nog wel goed
de condensatoren ook
rem niet
gelijkrichter ook niet
maar dan wel weer een werkbaar geheel

Dus Mensen die hebben greageerd
IEDEREEN BEDANKT
ik ga de boel deze week ergens weer in elkaar zetten en heb dan weer een werkend geheel wat voor mij goed genoeg is.
bedankt voor het oplossen van mijn probleem. _/-\o_