Tips en tricks

Heb via ali een soldeerbout gekocht inclusief tin en flux(soldeerpasta).
Dit als experiment om de batterij uit mijn tandenborstel te vervangen.

Meerdere youtube video's bekeken.
Een ding dat mij opvalt ondanks dat ik tijdens gebruik mijn soldeerpunt steeds opnieuw van tin voorzie. Aan het einde van gebruik is deze toch vies/ geoxideerd ? In het begin blijft het tin ook mooi plakken aan de punt en vormt het een mooi laagje. Kan dit komen door gebruik van de pasta? Of ligt het gewoon aan de kwaliteit van de puntjes ? Ik laat de temp op 350 graden en zet de soldeerbout uit zodra ik hem even niet gebruik..

Helaas is het uiteindelijk niet gelukt de batterij werkend te krijgen.
Ik had deze eerst verkeerd om gesoldeert +/- batterij maakte ook wel contact en de borstel ging aan. Hierna hersteld batterij omgedraaid leek op het oog goed. Helaas laat deze niet op en doet ook niks.

Ik hoop hier wat van te leren, zie bijgevoegd een aantal foto's van dit project.

https://drive.google.com/file/d/1ZW3sHfqHsM9YqwlSJOMq3pw__wN-xqna/view…

Alvast dank!

Gr, Stephan

Shiptronic

Overleden

PDF opent niet ??

Punt afvegen met een schone doek, tissue... nooit schuren. Altijd met een vers laagje tin wegleggen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Het lijkt een gas soldeerbout ?
Er zijn/waren best goede, maar niet goedkoop. Mogelijk is de temperatuur erg veel te hoog geweest, en de punt niet zo geweldig.

Dit soort elektronica soldeerd men met harskernsoldeer. Voor speciaal (SMD-) werk zijn er fluxen en pasta's, het getoonde lijkt echter meer iets voor "dakgoten", mechanisch werk, b.v. modelbouw.

Voor zwaar werk zoals een accu kan wat meer vermogen fijn zijn, maar als ik het goed inschat zou dit met een gewoon 230V 25W elektronica soldeerboutje van de bouwmarkt moeten lukken.

Bij verkeerd om aansluiten kunnen er zaken stuk gaan, er zal in dit geval mogelijk geen beveiliging zijn.

[edit]
Plaatjes:

https://www.aliexpress.com/item/32411734773.html?spm=a2g0o.productlist…

Dit is de link van het product. Volgens mij geen gas, maar zit een keramisch verhittings staafje in, zoals bij de meesten geloof ik?

Wellicht fluctueert de temp toch teveel of is de kwaliteit van de punten gewoon te slecht.

Voor wat betreft de batterij zou het verkeerd om solderen van + en - er voor kunnen zorgen dat het bordje gewoon al kapot geraakt is ook al is het wel goed gesoldeert.

Op 11 juli 2020 09:12:21 schreef Shiptronic:
...
Punt afvegen met een schone doek, tissue... nooit schuren. Altijd met een vers laagje tin wegleggen.

Ik schuur ook altijd de plaats van solderen anders gaat het bij mij ook zeer moeilijk, heb al veel verschillende vloeimiddelen gebruikt maar eerst schuren werkt nog het beste.

e:/ ik had het over li ion batterijen...

LDmicro user.

Als de borstel het wel deed met de batterij "verkeerd om", dan denk ik dat dat dus eigenlijk goed om was. Dan heb je m nu verkeerd om zitten.
Er is een kansje dat het bordje niet kapot is, maar waarschijnlijk wel. Grote kans dat je een diode in het laad-circuit hebt opgeblazen, en misschien ook de motorcontroller. Haal m even los en soldeer m weer zo vast als dat het wel werkte. Misschien heb je geluk.

Het solderen komt allemaal niet zo kritisch. Het maakt contact of niet. Gewoon even oefenen met wat koperdraadjes.

Geen pasta of dat soort dingen gebruiken voor zoiets. Dit kan met elektronicasoldeer.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Volgens mij zou het het schoonmaken van de printplaat met alcohol en hierna aanbrengen van de pasta. Er voor moeten zorgen dat de contactpunten schoon worden en de soldeertin goed pakt. Volgens mij is het schuren van de punt als wel van de oppervlakte niet zo een goed idee?

Op 11 juli 2020 09:33:09 schreef (Z)weetvoetje:
Als de borstel het wel deed met de batterij "verkeerd om", dan denk ik dat dat dus eigenlijk goed om was. Dan heb je m nu verkeerd om zitten.
Er is een kansje dat het bordje niet kapot is, maar waarschijnlijk wel. Grote kans dat je een diode in het laad-circuit hebt opgeblazen, en misschien ook de motorcontroller. Haal m even los en soldeer m weer zo vast als dat het wel werkte. Misschien heb je geluk.

Het solderen komt allemaal niet zo kritisch. Het maakt contact of niet. Gewoon even oefenen met wat koperdraadjes.

Geen pasta of dat soort dingen gebruiken voor zoiets. Dit kan met elektronicasoldeer.

De batterij lade ook niet toen deze verkeerd om zat. - boven + onder.
De borstel ging aan zonder aansturing van de aanknop. Waarschijnlijk ging deze uiteindelijk uit toen de batterij leeg was.

De borstel gaan waarschijnlijk aan door de body diode in een MOSFET. 99% kans dat er meerdere dingen stuk zijn (waaronder mogelijk die MOSFET). Volgende keer beter opletten.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Thevel

Golden Member

Op 11 juli 2020 09:05:44 schreef mcknikker:
Een ding dat mij opvalt ondanks dat ik tijdens gebruik mijn soldeerpunt steeds opnieuw van tin voorzie. Aan het einde van gebruik is deze toch vies/ geoxideerd

Ik zal ook niet veel beter verwachten van een soldeerpunt van 35 eurocent!

maartenbakker

Golden Member

Die zou in theorie bruikbaar zijn, maar het kan dat je er gratis constructiefouten bijkrijgt voor die prijs. Blijft een gokje.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 11 juli 2020 11:02:54 schreef SparkyGSX:
De borstel gaan waarschijnlijk aan door de body diode in een MOSFET. 99% kans dat er meerdere dingen stuk zijn (waaronder mogelijk die MOSFET). Volgende keer beter opletten.

En nu begrijpbaar voor een beginner ? komt dit doordat de batterij is omgedraaid. Ik had enkel de batterij aan het printplaat zelf gesoldeert. Zodra de "Motor"contactpunten verbinding maakte met de printplaat schoot de borstel al aan. Ik vermoed dus dat het verkeerd om solderen van de batterij de oorzaak hiervan is. Ik heb niet het gevoel dat ik een ander component geraakt heb. Volgende keer zal ik nog een poging doen en dan opletten of de batterij juist geplaatst wordt. Dank voor jullie adviezen.

In leken taal: door het verkeerd om aansluiten is er een onderdeel op de printplaat dat in geleiding gaat ("aan") waardoor je motor ook aan gaat. Dat onderdeel is daardoor tegelijk waarschijnlijk kapot gegaan waardoor het niet meer op de normale manier werkt.

Begrijp ik nou goed dat je soldeerpasta gebruikt in combinatie met een soldeerbout??

If you want to succeed, double your failure rate.

Hij denkt dat soldeerpasta hetzelfde is als flux. (is niet zo!)

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Klopt ik heb begrepen dat de pasta nodig is of gewenst kan zijn om de tin beter te laten hechten aan het oppervlak. Maar begrijp nu dat het niet goed is dat de punt in aanraking komt met de pasta.

Op 11 juli 2020 12:07:04 schreef (Z)weetvoetje:
Hij denkt dat soldeerpasta hetzelfde is als flux. (is niet zo!)

Dat dacht ik inderdaad, maar zo leer ik weer wat :p

Gewoon tin van een rolletje gebruiken. Niks pasta.

If you want to succeed, double your failure rate.

Lichtjes schuren van contacten, schoonschrapen van draad e.d. is allemaal prima. Niet-vertinde printplaten schuur ik met wat staalwol. Bij staalwol altijd opletten dat er niets achterblijft, natuurlijk. Kabels en pootjes krab ik schoon met een breekmesje.

Nooit, absoluut nooit schuren aan een 'moderne' soldeerboutpunt. Dat kon toen ze nog volledig van koper waren, maar niet als het standaard gecoate punten zijn. l
Slechts enkele heel goedkoper/slechte 'stookpoken' hebben nog massieve ongecoate punten.

Schoonvegen doe ik zelf altijd aan een zakdoekje of stuk keukenpapier. Werkt voor mij beter dan het vochtige sponsje, maar ieder heeft zo z'n voorkeur.

Gesmolten metaal vormt altijd 'dross', een klonterig laagje oxides. Ook de duurste soldeerbout zul je tijdens het werken regelmatig schoon moeten vegen. Altijd zorgen dat je punt schoon is voordat je probeert te solderen.

Een te hete punt zorgt voor het te snel verdampen van je flux. Je hoort geen spetters flux te zien weg springen tijdens het solderen, en als je de verbinding gemaakt hebt, moet je bout nog even naroken.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zaterdag 11 juli 2020 12:11:52 (10%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Volgens mij is nog niet gezegd waarom pasta ongeschikt is: pasta is "tin" en flux bij elkaar, in een pasta vorm. Dus tussen vloeibaar en vast in. Dat is bedoeld voor SMD componenten die in een soldeeroven gesoldeerd worden. Niet met een bout dus. Solderen met een bout doe je gewoon met soldeer-draad, en wel het soort waar al flux in zit (da's bij de meeste).
Of je bout gaat corroderen van pasta betwijfel ik, niemand doet dat, dus geen idee :-)

Schuren van een print is ook geen goed idee, da's veel te gevoelig en echt vuil is het ook nooit. Desnoods een beetje borstelen met IPA (alcohol).

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 11 juli 2020 12:17:58 schreef flipflop:
Volgens mij is nog niet gezegd waarom pasta ongeschikt is: pasta is "tin" en flux bij elkaar, in een pasta vorm. Dus tussen vloeibaar en vast in. Dat is bedoeld voor SMD componenten die in een soldeeroven gesoldeerd worden. Niet met een bout dus. Solderen met een bout doe je gewoon met soldeer-draad, en wel het soort waar al flux in zit (da's bij de meeste).
Of je bout gaat corroderen van pasta betwijfel ik, niemand doet dat, dus geen idee :-)

Schuren van een print is ook geen goed idee, da's veel te gevoelig en echt vuil is het ook nooit. Desnoods een beetje borstelen met IPA (alcohol).

Dank voor je toelichting!

Op 11 juli 2020 12:09:05 schreef Ledlover:
Nooit, absoluut nooit schuren aan een 'moderne' soldeerboutpunt. Dat kon toen ze nog volledig van koper waren, maar niet als het standaard gecoate punten zijn.

Ik heb sinds enkele maanden een soldeerstation van Parkside. Daar zitten 3 soldeerpunten bij die niet de door mij gewenste vorm hadden. Daarom heb ik er 1 in de gewenste vorm gevijld. Daarbij bleek dat die soldeerpunten niet van koper zijn, maar van messing. Tot mijn verrassing wordt dat niet door het solderen opgevreten. Heb er nu al honderden verbindingen mee gesoldeerd en nog geen spoor van puntslijtage.

Normaliter lost het koper van de punt op in het tin. Vandaar dat je met tin goed koper kan solderen: er onstaat een meng-gebied waarbij het koper van 100% naar 0% gaat en het tin omgekeerd. Om dat te voorkomen wordt normaliter een laagje ijzer aangebracht. Dat blijkt dan te oxideren waardoor het tin niet meer hecht. Daarom moet daar weer een laagje tin op om dat te voorkomen.

Dat is hoe ik dacht dat het zat. Het kan best zijn dat dit oplossen pas begint te spelen na duizenden of tienduizenden verbindingen. Ik doe op een goede dag (als een klant weer eens zo'n product besteld heeft) zomaar duizend verbindingen. Als hobbyist kom je daar natuurlijk niet snel aan. De professionals zijn natuurlijk pissed als ze iedere dag een nieuwe punt nodig hebben.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 11 juli 2020 12:17:58 schreef flipflop:
Of je bout gaat corroderen van pasta betwijfel ik, niemand doet dat, dus geen idee :-)

Hela, soms ontkom ik er in de modelbouw niet aan ;) . Nee, daar gebeurt niets vreemds mee. Nu al meerdere keren soldeerpasta (en ook wel flux) met de bout 'bewerkt' maar de punt blijft heel. 'T zijn wel Weller puntjes, dat maakt misschien verschil.

Van die puntjes wordt er op m'n werk nog wel eens eentje flink mishandeld. Die kunnen we een week later vaak weggooien omdat het deel waar je normaliter mee werkt dan volledig weg is. Vijlen en schuren aan die punten zou ik dus zeker niet doen.

@ Mcknikker: de pasta of flux voegt in zekere zin iets toe voor de manier waarop het normaliter gebruikt wordt: SMD solderen of modelbouw (messing onderdelen). Voor grof werk als het solderen van een accu-cel is harskern soldeer in draadvorm gewoon voldoende.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.