Tijdschriften elektronica archiveren

Dit topic is gesloten

ik vind het wel een goed iddee
het zou vooral leuk zijn om al die schema's in te scannen!!:)

De idee met de database lijkt me ook wel wat. Waarschijnlijk handiger en sneller om dan de tijdschriften te laten inbinden tot soort naslagwerk met index...

Bedankt voor de tips !

G.

PS : Het is niet de bedoeling te zondigen tegen copyright,
maar wel een overzicht te krijgen.

Grijs is niet altijd wijs...
Jeever

Golden Member

Oude Engelse tijdschriften als PDF

Vandaag bij het surfen toevallig een PDF-bron gevonden van oude en beroemde Engelse elektronica tijdschriften, zoals:

Electronics Today (ETI) 1972 - 1998
Popular Electronics 1954 - 2003
Engelse Elektor 1975 - 2015
Electronics Now 1992 - 1999
Electronics Illustrated 1958 - 1972
Électronique Pratique 1978 - 2008 (was goed Frans tijdschrift)
Electronics World 1959 - 1971
Wireless World 1911 - 2004

Iedere elektronicus van mijn generatie heeft minstens één van die tijdschriften in zijn of haar jeugd verslonden.

Dit is de homepage:
https://worldradiohistory.com/index.htm

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/

Op 17 juli 2004 00:05:09 schreef Gerry:
Mijn idee is om de interessante artikels in te scannen en elektronisch te archiveren ( database ?, HTML ? ). Bij inscannen krijg ik echter altijd zulke grote (pdf-)bestanden en we willen die dingen natuurlijk zo compact mogelijk houden.

G.

Ik heb buiten de DVD's van Elektor/tuur nog 100'den boeken en tijdschriften gescand. Ik kom op 193GB.
Altijd in 300dpi resolutie, kleur en doorzoekbaar. Ik heb het op een NAS staan, kan dan er altijd bij. Wat is 200GB tegenwoordig? De kwaliteit lijkt me belangrijker dan grootte. Scherpe PCB afdrukken lijk me ook belangrijk.

Als Elektor abonnee kun je alle uitgaven vanaf 1980 downloaden. Ik heb ze allemaal, uit verzamelwoede. Ook van andere lectuur die elektronisch beschikbaar komt (Electron) doe ik dat. Maar nu het verstand erbij: ik heb echt nog nooit iets teruggezocht in al die PDFs. Nou, misschien 1 keer. Dus voordat je er een project van gaat maken, gebruik je verstand.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
GJ_

Moderator

De link van jeever voegde wat toe. Verder gaan met een 16 jaar oude discussie niet.

Arco

Special Member

Bij veel PDF converters (bijv. OpenOffice) kun je instellen hoeveel procent het bestand gecomprimeerd moet worden, meer compressie is slechtere afdruk...
Trouwens wel een heel oude koe... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 10 juli 2020 22:11:00 schreef Arco:
Trouwens wel een heel oude koe... ;)

[bijlage]

Oeps, niet eens opgemerkt.

Anders wel een leuk idee. Vraag gewoon toestemming aan de uitgever? Die doet er toch niets mee.

Zo ben ik nog op zoek naar een leuk schema van een gitaarcompressor gebaseerd op een FET (en niet een lamp) die ik ooit gebouwd heb. Die werkte zeer goed. Uit een blad, maar welk en van wanneer? In ieder geval niet elektuur.

Zou toch wel leuk zijn als je zoiets terug kunt vinden.

mel

Golden Member

Artikelen uit Elektuur copieeren mag dus NIET. En Elektuur is daar nogal fel op.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Jeever

Golden Member

Op 11 juli 2020 07:57:10 schreef mel:
Artikelen uit Elektuur copieeren mag dus NIET. En Elektuur is daar nogal fel op.

Wat zegt de Nederlandse Auteurswet?
Het staat eenieder vrij om een kopie voor eigen gebruik van auteursrechtelijk beschermd materiaal te maken. Dat staat expliciet in de Nederlandse Auteurswet, artikel 16b lid 1 en artikel 16c lid 1 en in de Wet op de Naburige rechten, artikel 10. Het maakt hierbij niet uit of dit beschermd materiaal fysiek aanwezig is op een drager of alleen via streaming technieken in uw bezit komt. Deze kopie heeft zelfs een wettelijke naam gekregen: de thuiskopie.

Voor deze thuiskopieën betaalt u indirect via een thuiskopieheffing. Deze wordt geïncasseerd via een opslag op alle verkochte gegevensdragers (DVD's, videobanden, harde schijven) en via een opslag op alle verkochte apparaten (smartphones, tablets, MP3-spelers, MP4-spelers, e-readers en computers). Als u een nieuwe tablet of PC koopt, dan zit in de koopsom een bedrag van EUR 3,00 dat door de importeur van het apparaat is afgedragen aan Stichting de Thuiskopie. Deze Stichting zorgt ervoor dat de geïnde bedragen via een verdeelsleutel bij de auteursrechthebbenden terecht komen.

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
RAAF12

Golden Member

Deze site hanteert andere regels, een deeplink naar een pdf werd destijds door een moderator verwijderd.
Het ging om een pdf van dit boek

Een kopie voor eigen gebruik is nogal iets anders dan materiaal gratis te verspreiden ?

RAAF12

Golden Member

Maar een link naar oude tijdschriften is toch hetzelfde? Ook copyrighted materiaal wat gratis wordt verspreid. Bij software is het anders, daar heeft de koper een gebruiksrecht. Ik weet te weinig van het onderwerp maar 'gratis' kopietjes staat ook uitdrukkelijk vermeld als 'not done' in de FAQ van CO.
Ik heb ook diverse manuals en artikelen gescanned en de link hier beschikbaar gesteld. Ik vind de verspreiding en de toegang tot kennis belangrijk.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zaterdag 11 juli 2020 10:13:07 (20%)

Op 11 juli 2020 07:57:10 schreef mel:
Artikelen uit Elektuur copieeren mag dus NIET. En Elektuur is daar nogal fel op.

Elektuur hoef je ook niet te kopiëren want je kunt lid worden en alles lezen. Ik ben ook lid en kan overal bij. Heel netjes van Elektuur. Als elektronicus mag je ook best de uitgevers supporten door hun producten gewoon te kopen en niet illegaal te kopiëren. Zo duur is Elektuur niet.

Het gaat om die andere, oudere, bladen waar je niet aan kunt komen.

[Bericht gewijzigd door Hoeben op zaterdag 11 juli 2020 10:58:45 (16%)

RAAF12

Golden Member

Via andere bronnen zoals leeszaal van bibliotheken die gratis toegankelijk is, kan bijna alles gratis worden gelezen én te fotograferen. De Koninklijke bieb in Den Haag heeft heeft zowat alles wat er verschenen is.
Dat auteurs een vergoeding opstrijken voor hun werk is normaal, ik kreeg voor mijn bescheiden bijdragen die in Elektuur en Radio Bulletin verschenen ook betaald. Maar dat in deze tijd iedereen veel artikelen kan downloaden vind ik wel OK.

edit: Bureau Helper behartigt de belangen van de Muiderkring uitgaven, zoiets is te zien als je bijv. een type buis in het buizenhandboek van radiomuseum.org opent.
Echte grote jongens, zoals de erven van Remi, uitgeverij Casterman, Brussel, (oa. Kuifje-Tintin) sturen advocaten op je af als teksten, poppetjes, afbeeldingen zonder toestemming verspreidt. Maar dit ter info. :-)

Op 11 juli 2020 10:57:32 schreef Hoeben:
..Zo duur is Elektuur niet.

Nou... ik vindt 15,- voor een enkel magazine toch best wel heel veel. En ruim 120,- voor een jaar abbo. Hmm. Ja, ik snap best dat het maken van zo'n blad duur is hoor, die discussie hoeven we niet aan te gaan.

[Bericht gewijzigd door flipflop op zaterdag 11 juli 2020 11:24:38 (18%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ik vraag me bij steeds meer bladen hoelang ze nog op papier uit komen. Steeds meer mensen zeggen op. Ik vaak ook graag been papier versie om te lezen.

Op het werk hebben we een nieuwe multifunctie scanner, papier erin scant automatisch beide zijden in 1 gang. Bij pdf gelijk een ocr erbij en de pdf is door zoekbaar. vraag is als ik een tijdschrift neem nietje eruit of deze bladen tot een genummerde pdf komt. alternatief is, doormidden knippen op de naad en dan door de scanner. Maar dan offer ik het tijdschrift op.

De scan en opslagtechniek is inmiddels veel verder dan 15 jaar terug toen dit topic geopend werd.
Hardeschijfruimte is geen issue meer :) en OCR'en gaat razendsnel.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
bprosman

Golden Member

Artikelen uit Elektuur copieeren mag dus NIET. En Elektuur is daar nogal fel op.

Valt ook nog wel mee, ik heb daar destijds contact over gehad met Elektuur toen ik mijn "Junior Computer Revival" ging beginnen, Hans Otten heeft ook nogal wat Elektuur materiaal op zijn site staan en ik heb gewoon de originele Elektuur artikelen online staan als PDF. De grens zal wel liggen dat je geen complete jaargangen moet aanbieden alhoewel de er diverse sites die dat wel doen en niet offline gehaald worden http://www.computinghistory.org.uk/sec/22920/Elektor-Electronics/

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
GJ_

Moderator

topic van 16 jaar oud, ik laat 'm effe een stukje afzinken.

Dit topic is gesloten