Scheidingstransformator 3F 20kw; startstroom beperken

Hallo,

bij het aanschakelen van een 3F 20kw scheidingstransformator slaat de 300ma diffentieelschakelaar door. Dit is een EREA SPT 20000.

3 fase softstarters of stroombeperkers hebben een hoge kost.

Daarbij ik graag jullie input krijg hoe een manuele stroombeperker zelf te maken door een 3 fase belasting in serie te plaatsen en te overbruggen na opstart.

Graag had ik geweten hoeveel stroom (vermogen) er nodig is om voldoende magnetisch veld op te wekken en te kunnen opschakelen.

kleine dimensionering zou zijn per fase:
- in serie 680 ohm 100W weerstand
- dit zou dan een stroom van 0,338A geven en 77,80W dissiperen

grotere dimensionering zou zijn per fase:
- in serie 68 ohm 1000W weerstand
- dit zou dan een stroom van 3,38A geven en 778W dissiperen

om aan 16A te komen zou dit zijn per fase:
- in serie 14,735 ohm
- om 3680W te dissiperen

hoe zwaarder, hoe beter waarschijnlijk, maar ook hoe duurder en groter.

wat zou een minimale stroom/vermogen zijn om dergelijke transformator opgestart te krijgen.

andere ideeen zijn welkom natuurlijk.

alvast bedankt !

mvg

Frederic

Henk H.

Golden Member

Je kunt de werstanden na inachakelen overbruggen met een relais, dan dissiperen ze niets.

Dank je Henk,

na enkele seconden opstart, zou ik dan inderdaad overbruggen.

Tijdens de opstart (en voor het overbruggen) gaan de weerstanden voldoende stroom moeten doorlaten om voldoende veld te kunnen opwekken zodat er geen te hoge piekstroom meer is bij het sluiten van de overbrugging.

hoe groter de weerstanden, hoe beter maar ook hoe hoger de kost.
ik probeer de gulden middenweg te vinden.

mvg

Frederic

buckfast_beekeeper

Golden Member

ESB303 is tot 19200W. In prijs is dat volgens mij best te verantwoorden. Conrad is niet de goedkoopste maar heeft ze wel voorradig. Alleen moet je kijken of die 19200W voldoende is voor je.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Is het niet de capaciteit naar aarde die de aardlek doet uitschakelen?

Anoniem

bij het aanschakelen van een 3F 20kw scheidingstransformator slaat de 300ma diffentieelschakelaar door.

Wat moet ik me voorstellen bij doorslaan?
Mocht dat afvallen zijn is dat toch door aardlek.
Hoe ga je dat oplossen met aanloopstroombegrenzing?
Als er aardlek is bij inschakelen zal er toch wat mis zijn met de transfo, niet? :)

pamwikkeling

Special Member

Inderdaad, vreemd dat de aardlek er uit gaat en niet de automaat...
misschien een almalek ?

Je zou kunnen proberen met slechts een aanloop weerstand in 2 fazen en de derde faze zonder weerstand aansluiten en dan de weerstanden kortsluiten door een relais.
Als de trafo onbelast start lijkt me dat wel mogeljk.
Spaart je in ieder geval een weerstand uit.

Een andere optie is de secundair van een (andere) trafo gebruiken als aanloop'spoel' in plaats van een weerstand.

Arco

Special Member

Ik werk nooit met 3F, maar kun je voor een trafo ook niet een ster/driehoek schakeling gebruiken zoals voor een motor? Dat scheelt ook flink...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Inderdaad, vreemd dat de aardlek er uit gaat en niet de automaat...
misschien een almalek ?

Misschien eerst merk en type van de "differentiaal" dat we weer niet de verkeerde oprit nemen...

Hallo,
alvast bedankt voor al jullie antwoorden!

De differentieel is 40A Vynckier diff-o-Jump

De zekering is 400VAC 3F+N; C32 zekering.

Er ligt een kabel van approx 50m tussen de zekering en de transformator. De limiter zou ik net voor de transformator installeren.

ik denk dat ik inderdaad een ESB303 of variant ga aanschaffen. De prijs is meer dan redelijk (in vergelijk met een softstart). Hopelijk dat die 19200W voldoende is voor mijn 20KW transformator. Nominaal ga ik normaalgezien nooit boven de 10KW gaan.

Eens ik verdere actie ondernomen heb, deel ik mijn ervaring.

moesten er nog bijkomende ideeen of opmerkingen zijn, hoor ik deze graag.

alvast bedankt !

mvg

Frederic

Anoniem

De differentieel is 40A Vynckier diff-o-Jump
De zekering is 400VAC 3F+N; C32 zekering.

Hmmm... mijns inziens is er wat mis met de differentieel zelf of de transfo
Die 50m kabel en de transfo eens meggeren? ;)

Eens ik verdere actie ondernomen heb, deel ik mijn ervaring.

We gaan het zeker volgen ;)

Trafo 20 Kva= 30Amp nominaal x inschakelstroom 5a7 zou je eerder denken dat de c32 er uit gaat.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Hallo,

de kabel is continue in bedrijf; een heel huisinstallatie werkt er perfect op.

Het is het moment dat de transfo (met de secundaire kant vrij) op geschakeld wordt, dat de differentieel springt.

net de transfor gemegggerd. Zonder bedrading natuurlijk.
schema in bijlage.

u-U = v-V = w-W = x-X = y-Y = z-Z = 1 ohm
alle andered combinaties PE-u-v-w-x-y-z-U-V-X-Y-Z zijn netjes gescheiden.

ik sluit de transfo als volgt aan:
PRI = 400V in ster
- PE los
- N aan u aan v aan w
- L1 aan U
- L2 aan V
- L3 aan W

SEC = 400V in ster
- walaarde (schip) aan PE aan N aan x aan y aan z
- L1 aan X
- L2 aan Y
- L3 aan Z

de PE aan N aan secundaire kant kan toch niet een aardlek veroorzaken aan de primaire kant?

mvg

Frederic

EricP

mét CE

En wat gebeurt er als je alleen de kabel onder spanning zet??
Heb je die ook gemeggerd?

Voor de inrush current limiter heb ik onlangs wat geknutseld voor een iets groter model. Primair in driehoek, secundair in ster.
In serie met elke fase 3 weerstanden van 2R2, totaal dus 6R6 per fase. Secundair een timer die na 100mS een magneetschakelaar op laat komen die de weerstanden overbrugt en de magneetschakelaar voor de output bekrachtigt.

Reden om het zo te doen is dat ik geen enkele controle over de load hebt. Geen zin om iets op te stoken als er secundair sluiting in zit, een motor aan hangt, whatever. Op deze manier garandeer ik dat de trafo 'aan' is en de weerstanden overbrugd zijn voordat er ook maar iets aan load gebeurt.
Een B25/30mA alamat is daar volkomen gelukkig mee (en voordat iemand vraagt waarom zo'n zware trafo op een B25 automaat: het spul is mobiel. HIER is het een b25 automaat. Maar het kan ook prime een C63 zijn de volgende keer).

Op 11 juli 2020 13:51:24 schreef EricP:
En wat gebeurt er als je alleen de kabel onder spanning zet??
Heb je die ook gemeggerd?

Voor de inrush current limiter heb ik onlangs wat geknutseld voor een iets groter model. Primair in driehoek, secundair in ster.
In serie met elke fase 3 weerstanden van 2R2, totaal dus 6R6 per fase. Secundair een timer die na 100mS een magneetschakelaar op laat komen die de weerstanden overbrugt en de magneetschakelaar voor de output bekrachtigt.

...

De kabel heb ik niet gemeggerd, maar die kan de huisinstallatie normaal laten werken zonder dat er iets springt. het is pas als de transfo eraan hangt dat ik het probleem krijg;

die 2R2 weerstand is dan een 25W?

mvg

Frederic

Anoniem

0,5 % kans dat er wat fout is met de kabel
Na meggeren 100% zekerheid dat ie goed is
Nooit uitgaan van aannames... wel mogelijke oorzaken 1 voor 1 elimineren

Ik zie dat je die nul primair aansluit
Ik ken niks van bootjes, walstroom, aardingsnetten op bootjes, etc maar ik vermoed dat er wat niet via die nul naar de diff terug vloeit ;)

Nullen niet toevallig gewisseld of doorgekoppeld ?

GJ_

Moderator

Op 11 juli 2020 11:28:23 schreef buckfast_beekeeper:
ESB303 is tot 19200W....

Werken goed voor schakelende voedingen, niet voor trafo's.

EricP

mét CE

die 2R2 weerstand is dan een 25W?

Bij mij is het 3x3x50W. De reden voor 50W is eigenlijk deels omdat het mooi paste, deels omdat het toch geen drol kost (en deels omdat ik er nog een paar van had). Die dingen mag je gedurende korte tijd absurd zwaar overbelasten. Zelf ff in de datasheet kijken hoe veel, maar ik meen 25x gedurende 1s (of was het 100mS?).

Het feit dat die ALS eruit gaat is vreemd. Zeker met een 300mA exemplaar. ZO groot kan de koppeling naar aarde niet zijn.

Op 11 juli 2020 15:30:31 schreef GJ_:
[...]Werken goed voor schakelende voedingen, niet voor trafo's.

Noted! Thanks!

Op 11 juli 2020 17:20:12 schreef EricP:
[...]Bij mij is het 3x3x50W. De reden voor 50W is eigenlijk deels omdat het mooi paste, deels omdat het toch geen drol kost (en deels omdat ik er nog een paar van had). Die dingen mag je gedurende korte tijd absurd zwaar overbelasten. Zelf ff in de datasheet kijken hoe veel, maar ik meen 25x gedurende 1s (of was het 100mS?).

Het feit dat die ALS eruit gaat is vreemd. Zeker met een 300mA exemplaar. ZO groot kan de koppeling naar aarde niet zijn.

ik ga zowiezo nog es die kabel controleren en herbedraden (is nu toch los door te meggeren) en hertesten.

voor de opstartschakeling heb ik trachten een schemaatje te tekenen (in bijlage). Begrijp ik het goed?
voor weerstanden dacht ik aan 3x 680R 100W.
voor timer dacht ik aan analoog tijdsrelay.
voor contactor dacht ik aan EMAT.

Heb ik het goed voor?

Stuurcircuit misschien voorzien van aparte zekering/automaat ?

EricP

mét CE

Ik vind die weerstanden wat groot. Natte vinger: die trafo doet zomaar iets van 500W aan nullast verlies. Die stroom moet wel kunnen lopen. Met 680Ω kan dat niet --> veel kleiner nemen.
Waar is je 680Ω toch op gebaseerd?? Zelfs als je de stroom tot 16A wilt beperken, zit je op iets van 14, 15 Ohm. En als het om de dissipatie gaat: lees een datasheet van zo'n weerstand. Zoals ik al eerder schreef: die dingen kun je kortstondig gruwelijk overbelasten, aldus de fabrikant.

100W is ook wat overdone - bij die weerstand. Het duurt geen seconden lang voordat de trafo trafo speelt (en geen draad meer). In mijn beleving 2, misschien 3 perioden. Op 50Hz duurt 1 periode 20mS. Vandaar dat ik de boel na 100mS ofzo overbrug.

Als je de stuurspanning secundair pakt, dan gebeurt dat eigenlijk pas wat als de trafo 'wakker' is. Dus als-ie er een periode langer over doet, dan komt het ook goed.
Voor mij was het noodzaak. Bewust voor een driehoek-ster constructie gekomen om mijn eigen nul te maken. Primair is er geen nul beschikbaar (of misschien ook wel... maar al te vaak mee gemaakt dat ergens een nul aan de haal gaat, dus als het zonder kan, dan doen we het zonder).

Anoniem

de kabel is continue in bedrijf; een heel huisinstallatie werkt er perfect op.

Het is het moment dat de transfo op geschakeld wordt, dat de differentieel springt.

SEC = 400V in ster
-walaarde (schip) aan PE aan N

Het feit dat die ALS eruit gaat is vreemd. Zeker met een 300mA exemplaar. ZO groot kan de koppeling naar aarde niet zijn.

Vind ik ook vreemd en omdat er plots ook een schip in het verhaal dobbert denk ik nog steeds dat je moet zoeken in een conflict door het aardingsnet aan wal en aan boord
Ik krijg trouwens nog steeds geen hoogte van dat stroomnet...
Een diff met een 50m kabel achter waar een huisinstallatie aanhangt en nu een scheidingstrafo bijkomt... op een boot of aan wal?
Soms brengt een slechte schets meer duidelijkheid dan een goed geschreven roman >:)

mvdk

Golden Member

Ik persoonlijk zou eerst eens uitzoeken of die trafo bereid is op te starten alleen achter een automaat. Ben me ervan bewust dat dat in België een beetje problematisch kan zijn, maar zoek een installatie waarbij het mogelijk is het ding te testen zonder diff er tussen.
Als de automaat IN blijft, dan uitzoeken of op die andere lokatie na aansluiting áchter de diff, deze óók tript. Zo ja, dan uitzoeken of de boel correct is aangesloten. Die laatste handeling kan natuurlijk ook als eerste gedaan worden...

Eerst het probleem begrijpen, dan pas zoeken naar oplossingen.