220V heater op 230V?

Hey ik heb hier zelf niet zo veel verstand van en om toch maar het zekere voor het onzekere te nemen hier even een vraag, want ik heb namelijk een heater die ik graag zou willen aansluiten van (220V /600W). Ik las namelijk dat we hier in Nederland zitten op 230V dus vroeg ik me af of dat dan wel mogelijk is en niet teveel voltage afgeeft.

mvdk

Golden Member

Is dat ding hier nieuw, ongebruikt uitgepakt?
Of al voorheen in een ander land aangesloten en gebruikt geweest?

Dit kan je zonder problemen hier gebruiken.
Je krijgt ongeveer 10% meer warmte, maar dat kan dit verwarmingstoestel wel hebben.

Arco

Special Member

Meeste China sites staat overal nog 220v op. (schijnbaar is de verandering van netspanning nog niet tot daar doorgedrongen... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 11 juli 2020 23:04:36 schreef Sine:
De text klinkt erg Chinglish

We zijn een multicultureel land. Er zwerven hier behalve Ashanti's ook Chineesjes rond, voor zover je ze niet opgemerkt hebt.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zaterdag 11 juli 2020 23:14:53 (32%)

't ding schijn je onder een tafel te monteren, typisch voor China waar veel huizen geen centrale verwarming hebben.

Linkje naar Ali: https://www.aliexpress.com/item/713436532.html?spm=2114

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op zaterdag 11 juli 2020 23:15:50 (25%)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Sine

Moderator

Op 11 juli 2020 23:13:26 schreef ohm pi:
[...]We zijn een multicultureel land. Er zwerven hier behalve Ashanti's ook Chineesjes rond, voor zover je ze niet opgemerkt hebt.

Je begint langzaam ook een patent te krijgen op knorrige opmerkingen beste pi ;)

Ik doelde op de tekst bij de advertentie.

Op 11 juli 2020 23:24:15 schreef Sine:
Je begint langzaam ook een patent te krijgen op knorrige opmerkingen beste pi ;)

Ik zal proberen me beter te gedragen. Even goede vrienden. ;-)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Nee hoor Luhwan, die iets hogere netspanning is voor deze verwarming geen enkel probleem.Vrijwel alle apparatuur kan tegen een geringe spanningsverhoging, en verlaging.
De spanningsverhoging is nog geen 5%, geen enkel probleem.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

normaal mag de netspanning 10% hoger zijn dan nominaal, dus waar 230VAC staat, mag dat tot 253 VAC zijn. dus waar 220VAC op staat mag het 242VAC zijn lijkt me.

zit sinds 2009 in de PV.
mvdk

Golden Member

Bovendien heeftie gelezen dat we hier 230 hebben, hij heeft 't blijkbaar niet gemeten. Er zijn nog zat plekken waar de fasespanning zo tussen de 218 en de 225 zit. En dat voldoet ook aan de "norm".

benleentje

Golden Member

Er zwerven hier behalve Ashanti's ook Chineesjes rond, voor zover je ze niet opgemerkt hebt.

Ja was me een keer opgevallen. Ik kon mijn vriendin niet zo goed verstaan bleek dat ze al die tijd chinees sprak en uit China kwam ;).

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 11 juli 2020 23:57:28 schreef andre1973:
normaal mag de netspanning 10% hoger zijn dan nominaal, dus waar 230VAC staat, mag dat tot 253 VAC zijn. dus waar 220VAC op staat mag het 242VAC zijn lijkt me.

Voor 220V mag het 10% meer zijn. Als het nominaal 230V is dan mag het maar 6% meer zijn.
De max spanning is maar 1.8V omhoog gegaan.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Bij de overgang van 220 naar 230 is alleen de ondergrens beïnvloed. De maximale waarde van de spanning is nauwelijks veranderd.

maartenbakker

Golden Member

Zou de gemiddelde meetwaarde niet hoger liggen? Dat is wat er in de pratijk toe doet.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De streefwaarde is in ieder geval hoger geworden.
Maar wat hier telt is de maximale waarde. In het 220-tijdperk was die 242V en dat gebeurde ook wel. Nu is dat nog steeds zo.
Een apparaat dat bestand was tegen de maximale waarde in het oude tijdperk is dat dus nog steeds in het nieuwe tijdperk.

maartenbakker

Golden Member

Mee eens, al zijn er apparaten waarin het in de oude situatie al krap was, die nu wel ergens op of over de grens zitten. MFB boxen met een 63V elco op de 57V lijn bijvoorbeeld. Oorspronkelijk een verkeerde bezuiniging die nog acceptabel was (de elco's bleven wel een jaartje of 10 goed), nu een ongewenste situatie dus die soldeer je om naar 240V.

Apparaten met een lineaire spanningsregelaar hebben vooral baat bij een lagere gemiddelde spanning om de slijtage normaal te houden, maar gaan inderdaad niet acuut stuk. Verder zijn gloeilampen berucht om de forse slijtage bij hogere spanningen, die gaan duidelijk sneller stuk van een hoger gemiddelde.

Maargoed, zo'n verwarmingselementje kan die 10% meer vermogen best hebben, dat is het belangrijkste in dit geval.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Frederick E. Terman

Honourable Member

Bovendien schakelt het thermostaatje gewoon 10% eerder uit (5% bij 'nominale' spanning).

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org