Van diode naar gelijkrichter

Hallo

ik heb 2 soorten diodes waar ik een gelijkrichter van wil maken

de eerste bestaat uit 4x philips BYX49 1200 E8239
die is als ik het goed heb 1200v 6a maar weet dit niet zeker kan iemand dit bevestigen? op de tekening heb ik hoop ik een duidelijk tekening van hoe ik er met 4 stuks een gelijkrichter kan maken.
werkt dat ook zoals ik hem getekend heb.
en wat beteken de E8239?

de 2de bestaat uit 2 dubbelen diodes BYT230PIV-400
deze is 400v 2x 30a per stuk ik heb hier 2 verschillende schema,s van tot gelijkrichter maar welke werkt beter de bovenste of onderste.
tevens zijn het 2 dubbelen dus 4 diodes 30a per stuk maar zijn er per 2 parallel blijft het dan 30a of word het 60a

meer voor wat hij aankan dit zou voor mijn gebruik toch teveel ampere zijn maar ben wel benieuwd wat haalbaar is

Je hebt in het eerste schema de + en - verkeerd om staan. Verder maakt het niet uit welke configuratie je precies kiest; uiteindelijk zijn ze hetzelfde.

Die E8239 is waarschijnlijk een productiedatum/code, dat is geen onderdeel van het typenummer.

Een diode heeft geen "+" of "-", maar een anode en een kathode; de bij de BYX49 zit de kathode links, als je hem van de voorkant bekijkt. Je tekening aan de rechterkant is dus fout. Als je die diode nou in je "schema" tekent, wordt het vast duidelijker

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

volgens mij klopt het toch of zie ik iets niet ?

Arco

Special Member

Algemeen gesproken wel (de anode is positief t.o.v. de kathode)
Maar de brugcel in je eerste tekening klopt niet. De twee samengevoegde kathodes van de brugcel zijn de "+", de twee anodes de "-" van de brugcel...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

? dus bij een brugcel zou dan de kathode + en anodes -

maar bij de diode anodes + en de kathode de -

?

Sine

Moderator

Zo staan ze in geleiding inderdaad

Dus als je een plus hebt op de anode loopt er stroom door de diode, en dan heb je aan de andere kant een ... plus, en die gaat door je verbruiker naar de min.

Dank u nu snap ik het.

maar de AC zijde van de BYT zijn van beide goed te doen of zit daar nog verschil in?

en van de BYX49 klopt de 1200v en 6a ook dit kon ik even nergens duidelijk vinden.

en die met de BYT blijft dat 30a of kan die ook 60a aan? wegens de 2x 2 diodes van 30 per stuk.

van beide type zit daar technisch nog verschil in met een standerd brugcel?

RAAF12

Golden Member

Op 11 juli 2020 23:39:25 schreef modeltreiner:
en van de BYX49 klopt de 1200v en 6a ook dit kon ik even nergens duidelijk vinden.

Bij 6A moet de diode gekoeld worden. De diode chip is op verkoperde aansluitingen gemonteerd wat goede warmteafvoer geeft. De datasheet staat hier
https://datasheetspdf.com/pdf-file/1343024/Philips/BYX49/1 Met vier van zulke diodes kan je een prima bruggelijkrichter bouwen. Als de belasting minder is zijn ze ook zonder heatsink te gebruiken.

Die 6A en 30A zijn alleen geldig als ze voldoende gekoeld worden; waarom zijn de behuizingen zo groot, met boutgaten om ze aan een koelblok te schroeven.

Die BYT mag 30A gemiddeld voeren, maar elke diode in die gelijkrichterbrug is de helft van de tijd actief, dus je zou daar theoretisch 60A uit kunnen trekken. In de praktijk is het verstandig om een flinke marge aan te houden.

De Vf (forward voltage, spanningsval) is 1.4V per diode, en met 30A gemiddeld geeft dat 42W verlies, dus 84W voor 2 diodes samen. Volgens de datasheet geeft dat al een temperatuurstijging van 75.6 graden ten opzicht van het koelblok, tel daarbij de omgevingstemperatuur en de themische weerstand van het koelblok, en je zit al ver over de 100C.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Dank u

en als gelijkrichter dus met2x de BYT totaal 84W verlies bij 30a
en die 84w verlies bij 30a blijft die ongeacht of er 400 - 230 - 110 - 60 - 40 - 30 - 24 - en bij 12v ?

ik gok dan 28w verlies bij elke 10a ongeacht de voltage

ik weet nog niet veel van elektronica maar hopelijk heb ik het zo goed

maartenbakker

Golden Member

E8239 betekent dat de diode gemaakt is in de Philipsfabriek Hazel Grove, UK in week 39 van 1982.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 12 juli 2020 00:58:58 schreef modeltreiner:
ik weet nog niet veel van elektronica ....

Wat moet je dan met zo'n zware voeding?

de trafo is 24v 10a die gebruik ik voor alles zowel voor de verlichtinning en de anderen dingen op de modelbaan maar ook om dingen te testen

dit waar ik 2 gelijkrichters mee wil maken doe ik om dat ik de spullen er voor heb en nu in het begin dus wil weten wat kan en wat niet

en niet om ze ook nu all tot 30 of 60 a te gebruiken

Bij zulke grote vermogens kun je veel beter een schakeling met mosfets gebruiken om gelijk te richten. Daarmee omzeil je de voltage drop van de diodes en héél veel dissipatie (verlies door warmte).

mel

Golden Member

Op 11 juli 2020 23:21:24 schreef Sine:
Zo staan ze in geleiding inderdaad

Dus als je een plus hebt op de anode loopt er stroom door de diode, en dan heb je aan de andere kant een ... plus, en die gaat door je verbruiker naar de min.

[bijlage]

Het is heel eenvoudig: de richting van de pijl is de richting van de plus(in lekentaal uitgelegd)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik vind dat een vervelend "regeltje". Het klopt wel, maar om dit te gebruiken MOET je dat regeltje precies onthouden en het draagt niet bij aan een begrip van de situatie.

Dit is de situatie een beetje vereenvoudigd:

links de AC in, ik heb twee diodes weggelaten, de diodes geleiden in de richting van de pijl. Dus met 17V op de DC uit kant, zit de bovenste AC IN +17.6 V en geleidt naar de plus. De onderste AC IN zit op -0.6V en ook die geleidt stroom in de richting van de pijl en heeft zo'n 0.6V (voor kleine stromen en een normale diode) spanningsval.

Ik gebruik als "nulpunt" voor de spanningen dus de - van de DC uit. Ik had daar een "aarde" symbooltje kunnen tekenen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Heeft er iemand ook een schakeling voor een mosfet gelijkrichter

zag deze voorbij komen maar kan er geen schakeling van vinden helaas

https://www.123-3d.nl/123-3D-Externe-MOSFET-module-25-A-i2327-t12867.h…

Op 11 juli 2020 22:52:44 schreef modeltreiner:
volgens mij klopt het toch of zie ik iets niet ?

zelfde fout gemaakt als ik destijds op school.
ik was toen met de labo oefening bezig: gelijkrichter met afvlakcondensator.
en één van mijn besluiten daarin was: de condensator wordt warm.

de leraar dan tegen mij: dat kan niet, condensatoren worden niet warm.

en ik dan: ha nee zeker, kom maar eens voelen,....

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Een mosfet gelijkrichter is niet helemaal simpel: Met diodes moet je gewoon zorgen dat de max stroom en spanning overeenkomen. Met de mosfets moet je gaan kijken of je spanning meer of minder dan X is en dan het schema aanpassen aan de situatie.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/