K8044 10 channel light chaser and 8 channel solid state probleem

Goedemorgen,

IK heb een uitdaging waar ik niet uit kom. Ik wil graag een 8 channel solid state relais aansturen door een K8044 10 channel ligt chaser van Velleman. Een aantal jaar geleden ook eens een keer gemaakt en toen ging het prima.

Echter nu ik alles aangesloten heb lijkt de relais niet te schakelen? Hij blijft aan staan en schakelt niet uit? Zou iemand van jullie even met mij mee kunnen kijken? Doe ik iets verkeerd?

De velleman print en de relais hebben 12volt gelijkspanning voeding
Het lampje op de relais brand.

Zou het iets te maken hebben met Low level trigger? Ik heb de datasheet van de relais als bijlage meegestuurd en het gaat om de G3MB-202P
Zou het iets te maken kunnen hebben met de zero cross? Deze relais heeft dit namelijk en wellicht moet dat juist niet?

alvast bedankt voor de hulp,

Groet Vincent

De ingangen van uw relaiskaart passen niet bij de uitgangen van uw K8044.

De relaiskaart vraagt een low level (0V) om het relais te laten werken.
Uw K8044 geeft een 12V uit als het relais moet aantrekken want de uitgang is een PNP transistor.

LDmicro user.
Arco

Special Member

Een aantal jaar geleden ook eens een keer gemaakt en toen ging het prima.

Ik neem toch aan dat de boel toen anders in elkaar gestoken zat... (zo kan het inderdaad niet werken...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
buckfast_beekeeper

Golden Member

Er zal nog iets tussen moeten. ULN2804?

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op zondag 12 juli 2020 08:51:45 (77%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Arco

Special Member

Deze: https://nl.aliexpress.com/item/32788946442.html
'Low level trigger' zegt genoeg: dat gaat niet werken zonder ingrepen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 12 juli 2020 08:47:13 schreef buckfast_beekeeper:
Welke relaiskaart wordt er gebruikt? Het relais op zich is niet de bepalende factor.

Het gaat om de G3MB-202P (zie datasheet in de bijlage) Zou ik nog iets kunnen doen om het te laten werken?

Op 12 juli 2020 08:39:09 schreef Arco:
[...]
Ik neem toch aan dat de boel toen anders in elkaar gestoken zat... (zo kan het inderdaad niet werken...)

Ik heb toen een gelukje gehad denk ik. Ik heb toen ook gewoon een solid state 8 channel relais gekocht zie link dat het werkt doorspoelen naar 20 seconden :-)

https://www.youtube.com/watch?v=_FNiPgyMtVI

Je hebt nu de verkeerde relaiskaart gekocht, het moest zoiets zijn maar dan voor 12V

https://nl.aliexpress.com/item/32960022800.html

edit: je kunt er deze tussen plaatsen, anders wordt het desoldeerwerk, componenten verwijderen en draadjes leggen op uw K8044

LDmicro user.
Arco

Special Member

Je kunt er een ULN2803 tussen zetten. Links gaat naar de velleman, rechts naar de SSR print.

https://www.theengineeringprojects.com/wp-content/uploads/2018/10/introduction-to-uln2803-6.png

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 12 juli 2020 08:52:35 schreef Energance:
[...]

Het gaat om de G3MB-202P (zie datasheet in de bijlage) Zou ik nog iets kunnen doen om het te laten werken?

Je relais maakt niks uit. Daar moet tussen de 2 pennen 12V staan. Het maakt zelfs niet uit hoe het er komt. Je probleem is dat kaart gemaakt is met de positieve zijde vast aan het relais en jij de 'negatieve' zijde moet aanbieden om het te laten werken. Uit je 8044 komt ook 12V als de uitgang aan gaat. Er moet dus wat tussen dat van die hoge uitgang omkeert. Een ULN2804 doet dat.

@arco: ULN2803 is normaal TTL met 2k7 input weerstand. Een ULN2804 heeft een 10k5 en wordt volgens de datasheet voor 6-15V CMOS aangeraden. Voor 0,05€ verschil moet je het ook niet laten.

Op 12 juli 2020 08:55:03 schreef Energance:
[...]

Ik heb toen een gelukje gehad denk ik. Ik heb toen ook gewoon een solid state 8 channel relais gekocht zie link dat het werkt doorspoelen naar 20 seconden :-)

https://www.youtube.com/watch?v=_FNiPgyMtVI

Maar toen was het meer dan waarschijnlijk een relaiskaart die positief diende geschakeld.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op zondag 12 juli 2020 09:11:31 (21%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Je kunt ook alle RX-en verwijderen en 8 draadjes solderen.
In de tekening staat er maar 1 verandering getekend en dat moet je bij allemaal doen.

LDmicro user.

Op 12 juli 2020 09:05:16 schreef buckfast_beekeeper:
[...]

Je relais maakt niks uit. Daar moet tussen de 2 pennen 12V staan. Het maakt zelfs niet uit hoe het er komt. Je probleem is dat kaart gemaakt is met de positieve zijde vast aan het relais en jij de 'negatieve' zijde moet aanbieden om het te laten werken. Uit je 8044 komt ook 12V als de uitgang aan gaat. Er moet dus wat tussen dat van die hoge uitgang omkeert. Een ULN2804 doet dat.

@arco: ULN2803 is normaal TTL met 2k7 input weerstand. Een ULN2804 heeft een 10k5 en wordt volgens de datasheet voor 6-15V CMOS aangeraden. Voor 0,05€ verschil moet je het ook niet laten.

[...]
Maar toen was het meer dan waarschijnlijk een relaiskaart die positief diende geschakeld.

Bedankt voor je hulp! Had ik dan beter een high level solid state relais trigger kunnen bestellen?

Op 12 juli 2020 09:24:03 schreef MGP:
Je kunt ook alle RX-en verwijderen en 8 draadjes solderen.
In de tekening staat er maar 1 verandering getekend en dat moet je bij allemaal doen.

Bedankt voor je hulp! Is het schema van de solid state relais of van de velleman kit?

De K8044 van Velleman, dat schema staat in de manual.

Btw die uln2803's kunnen max 30V op de ingang aan, die zullen ook werken op 12V.

[Bericht gewijzigd door MGP op zondag 12 juli 2020 10:19:21 (44%)

LDmicro user.

Op 12 juli 2020 08:35:17 schreef MGP:
De ingangen van uw relaiskaart passen niet bij de uitgangen van uw K8044.

De relaiskaart vraagt een low level (0V) om het relais te laten werken.
Uw K8044 geeft een 12V uit als het relais moet aantrekken want de uitgang is een PNP transistor.

Had ik dan beter een high level solid state relais moeten bestellen?

Ja dat kan ook.
Je hebt nu al 3 mogelijkheden, ofwel...

- koop je een andere high level 12v input kaart
- of plaats er een uln2803a/2804 tussen
- ofwel verander je de print van velleman.

Als het snel moet gaan en je heb de kennis zou ik voor de laatste mogelijkheid kiezen, 1 uurtje werk!

LDmicro user.

Op 12 juli 2020 10:47:10 schreef MGP:
Ja dat kan ook.
Je hebt nu al 3 mogelijkheden, ofwel...

- koop je een andere high level 12v input kaart
- of plaats er een uln2803a/2804 tussen
- ofwel verander je de print van velleman.

Als het snel moet gaan en je heb de kennis zou ik voor de laatste mogelijkheid kiezen, 1 uurtje werk!

Gezien de tijd zou ik voor het laatste willen gaan. Aangezien in geen expert ben in electronica maar eerder iemand van iedereen kan schilderen (ravensburger) vind ik het nog een beetje lastig welke onderdelen ik dan moet verwijderen van de velleman print en van welk punt tot welk punt ik het draadje moet solderen. Zou je mij daarmee willen helpen?

Zie bijlage, meer kan ik niet tonen, de Rx weerstanden moeten maar aan 1 kant losgemaakt worden, zo verlies je ze niet en dan 8 draadjes solderen.
3 zijn voorgetekend.

e:/ foutje verbeterd

LDmicro user.

Op 12 juli 2020 11:20:36 schreef MGP:
Zie bijlage, meer kan ik niet tonen, de Rx weerstanden moeten maar aan 1 kant losgemaakt worden, zo verlies je ze niet en dan 8 draadjes solderen.
3 zijn voorgetekend.

e:/ foutje verbeterd

Hoi MGP, super fijn dat je mij wilt helpen. Ik denk dat ik het bijna door heb ;-)

RX10,9, 8 etc. zijn bij mij draadbruggen. Klopt het dat ik deze dan aan de output kant van de velleman moet loshalen en i.p.v. daarvan het nieuwe draadje moet solderen die naar de naar 1 van de pootjes van T20, 19, 18 etc gaat?

Yes, dan het wel werken, ik wist niet dat het draadjes waren.

Soldeer de nieuwe draadjes aan de onderzijde van de print en goed opletten!

LDmicro user.

Op 12 juli 2020 12:33:21 schreef MGP:
Yes, dan het wel werken, ik wist niet dat het draadjes waren.

Soldeer de nieuwe draadjes aan de onderzijde van de print.

Ga ik dat doen! Kan het kwaad als ik eerst even 1 kanaal ga proberen of het werkt? Nogmaals super bedankt! Mede namens jou en anderen is het voor mij mogelijk om leuke projectjes te doen en hiervan te leren :-)

Nee het kan geen kwaad, probeer maar en juist werken, niet aan het verkeerde pootje solderen.

LDmicro user.

Op 12 juli 2020 12:43:04 schreef MGP:
Nee het kan geen kwaad, probeer maar en juist werken, niet aan het verkeerde pootje solderen.

Nee dat komt goed! Ik hou jou duidelijke schema aan :-)