juiste vervangclixon gezocht

Shiptronic

Overleden

Op 17 maart 2017 19:34:47 schreef Jorn:
175K staat dat niet voor 175Kelvin wat zo'n 98graden Celcius is?

Ja bijna , alleen dan wel 98 °C vorst ;)

175K = -98 °C

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik heb een vraag mbt de clixon van mijn Saro vitrinekoelkast.

Onderdeel is kapot; de kabels waarmee hij aangesloten was waren verbrandt (ik heb blikseminslag gehad en denk dat het daarmee te maken heeft). Ik heb als test kabels doorverbonden en dan werkt hij weer.

Ik kan echter nergens een clixon vinden met dezelfde waarden (zie afbeelding in bijlage B 80-120; weet iemand wat die waarden betekenen?).

(Ik ben totaal leek op gebied van elektronica maar een onderdeeltje erin solderen lukt me nog wel. Als er iemand in de buurt van Nuenen woont die het voor me op een veilige manier wil en kan fixen levert dat enkele liters zelf gebrouwen bier op, dat is waar ik de kast voor gebruik).

Iemand tips hoe op te lossen.

[Bericht gewijzigd door John1967 op donderdag 9 juli 2020 09:27:57 (15%)

Dit is geen clixon ,maar een stroombegrenzer/ windingprotector van een compressor, als compressor niet start IVM overdruk aan perszijde,schakelt deze af. Wat is het type/merk compressor?? Dan kan ik deze opzoeken voor je...

Als deze defect is, is je startrelais ook defect,dus laat niet doorgelust anders einde compressor!! Heeft niets met blixem te makes

[Bericht gewijzigd door smd op donderdag 9 juli 2020 18:57:47 (23%)

Zie foto in bijlage.

Dank je voor je antwoord; klinkt aannemelijk. Als ik op het web kijk wordt het een clixon genoemd (ik ben 100% leek).

Ik zie in mijn koeler niet iets dat op een startrelais lijkt;

John, het is een startweerstand, het doosje op de twee onderste 2 pennen van de compressor. Meet deze na en anders schud deze eens, rammelt deze, is schijfje intern defect

@smd ik heb onderdeel los gemaakt. Als ik het schud, is het niet echt rammelen maar hoor wel een tikkend geluid

Kijk of je het kapje er voorzichtig af kan wippen, indien schijfje intact, ben al bezig met winding protector te achterhalen, is 1PK compressor..

Ik baal!!!

Ik moet helaas dit topic weer openen...

Ik heb een mooie koelvitrine voor een gistvat voor de bieren die ik zelf brouw. In juli 2020 heb ik een onderdeel moeten vervangen omdat de kast niet meer koelde. Ik ben er toen met hulp van hier achter gekomen (ik ben niet erg goed onderlegd in elektriciteit) dat het de thermische protector defect was die de compressor beschermt. Ik heb die toen vervangen door onderdeel als in bijlage.

Nu, 2 jaar later lijkt hetzelfde weer kapot te zijn, apparaat koelt weer niet (ik heb het onderdeeltje eraf gehaald en als ik ermee schud rammelt er iets in; lijkt me niet goed).

Het onderdeel wat er origineel in zat heeft als waarde B80-120 zie afbeelding (als ik de andere gegevens opzoek die erop staan: QD142Y, 10C lijkt het erop dat dat over de compressor gaat maar die vervangen gaat me boven mijn pet).

Op de protector die ik er twee jaar geleden heb ingezet staat 1/4 (geen idee waar dat voor staat. Is het raadzaam om er een andere waarde in te zetten (welke zou het langer volhouden) of zou dat niet veilig zijn?

Hoop zeer op input: ik heb heel veel werk gehad aan de kast.

Groet John
Nuenen