Nieuw hier, paar vragen (12V DJ-set)

ik ben nieuw hier, ik ben een werktuigbouwer die ook wel eens wat electronica werkend wil krijgen en daar soms een (meestal simpele) vraag over heeft. Momenteel ben ik bezig met een projectje "12V DJ-set". Ik heb in mijn woonkamer dit setje, nu nog op netstroom;

Het idee is dat het bovenste deel (losstaand) voorzien wordt van 12V voeding (b.v. de accu van mijn caravan) en dat het hele zaakje dan werkt. Mengpaneel heeft 5VDC nodig, 1 platenspeler heb ik al op 12V, andere moet ik nog ombouwen. verder komen er nog wat lampjes en schakelaars om de platenspelers aan en uit te zetten. Achterkant krijgt DC jack voor elk apparaat, lampjes elk een schakelaar. En verder nog wat Spielerei...

2 vragen die ik op dit moment heb;
1:) ik heb een 12V en 5V circuit. Kan ik voor alles gewoon dezelfde - gebruiken of is het beter om de -out van de DC-DC step down converter aan te sluiten? (5V is voor de mixer en de lampjes, IKEA JANSJÖ, of beter gezegd via een LED dimmertje van ALI, lampjes zijn nogal fel)

2:) ik gebruik schakelaars (hoofdschakelaar en 2 stuks om de pick-ups uit te zetten, alle 12V) met LED lampje erin (https://www.tinytronics.nl/shop/nl/componenten/schakelaars/gele-drukkn…) maar het lampje (apart gevoed op 5V) is continu aan, had ik niet verwacht. Ik wil dat dit uit gaat als de knop uit is. Wat ik kan verzinnen is 3x een extra step down convertertje (mini) eraan te hangen (voordeel is dat ik dan de lichtsterkte nog kan instellen, kan 6,5 tot 3,3V) en deze aan het geschakelde deel zelf te hangen (Normaly Open in mijn geval). Maar wellicht is er een simpelere manier?

2e project is een 12V(evt. 24V) versterker/speaker waar dit setje mee gespeeld moet worden, heb al dit bordje (https://www.tinytronics.nl/shop/nl/audio/versterkers/tpa3116-2x50w-en-…) super geluid en hard met een ouwe subwoofer en een composetje (ook op de foto) uit mijn oude auto, waarover later meer...

You've got to understand your limitations. It's your limitations that make you the wonderful disaster you most probably are - Nick Cave

1) Ja, je kunt de min van beide voedingen aan elkaar koppelen.
Maar je moet er wel rekening mee houden dat draad geen perfecte geleider is, en een pulserende stroom geeft dan ook spannings verschillen in de bedrading. Zeker in combinatie met sommige pick-ups kan dat storing opleveren.

Dus altijd de bedrading vanuit 1 punt naar de verschillende modules sturen.

2) Met de schakelaar kun je iets aan- en uitschakelen denk ik? Dan moet je lampje aansluiten aan het suk dat geschakeld wordt.

3) Wel een krachtige versterker. Maar 12 Volt is rijkelijk weinig. Dan geeft die nog wel veel geluid, maar lang niet de 2 x 50Watt die je zoekt.

Arco

Special Member

De TPA3116 geeft in monogebruik 100W bij 26V voeding. Bij 12V voeding is dat nog maar 20W...
(en dat geldt bij speaker impedantie van 3 Ohm, bij 4 of 8 Ohm is het nog een stuk minder)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik denk dat je beter alles op een oude ups of ander soort van omvormer kunt laten draaien. Die pickUp is dat toevallig een Philips-22GA212? Ik dacht dat die de netfrequentie gebruikt om het toerental in te stellen. Die heeft dus echt een 220 volt 50Hz voedingsspanning nodig. En dan nog een mooie sinus ook. Verder moet je andere dingen voeden met de door de apparatuur gewenste spanning. Dus 5 volt waar dat gevraagd wordt en 12 volt waar dat gevraagd wordt en 24 volt waar dat gevraagd wordt. Ga je hier andere spanningen opzetten dan het gaat gewoon fout. De rook gaat ontsnappen zeg maar of je apparaat werkt gewoon niet. Die versterker op 12 volt in plaats van 24 volt geeft minder vermogen, meer vervorming, gaat misschien clippen enz.

De reden dat ik een oude UPS noem is dat die een hele mooie wisselspanning geven waar zo'n pickupje wel netje op kan draaien.

Ikzelf gebruik zoiets als dit:
https://www.marktplaats.nl/a/computers-en-software/noodvoedingen-ups/m…

Ik heb hier de accu's uitgehaald en daarvoor in de plaats heb ik mijn auto accu's geschakeld. Hier komt een mooie sinus uit. Deze is intern echter wel 24 volt. En mijn auto heeft ook een boordnet van 24 volt. Dus dat werkt mooi samen. Als je een 12 volt boord systeem hebt dan zul je opzoek moeten naar een ups die intern 12 volt is. En die zijn helaas niet heel dicht gezaaid. En de ups moet ook nog een mooie sinus maken. Dat doen ze ook niet allemaal. Bij dit model apc ups weet ik het omdat ik dat zelf gemeten heb. Beloftes uit een datasheet zijn helaas niet altijd even betrouwbaar.

Een andere manier is met omvormers de juiste gelijk spanningen maken en een kleine echte sinusomvormer voor de pickup gebruiken.

Verder heb jij die schakelaars met het lampje waarschijnlijk gewoon verkeer om aangesloten. Ik heb ze ook, en bij mij waren de leds ook veel en veel te fel. Door de serieweerstand te vergroten heb ik ze minder fel gemaakt. De zeer felle pitten op het dashboard zijn 's nachts bepaald vervelend.

Ik heb een tijdje deze omvormers gebruikt om mijn boordelektronica te voeden toen mijn 24 volt dynamo niet werkte. https://nl.aliexpress.com/item/4000122405995.html?spm=a2g0o.productlis…

StepUpConverter.jpg

Ik had er twee parallel gezet om voldoende vermogen te hebben. Het heeft een aantal jaar uitstekend gewerkt. Ik heb het er weer uitgesloopt toen ik mijn dikke 24 volt dynamo weer kon installeren. Ik voede er de ventilatorenn knipperlichten, ruitenwissers enzo mee. Moeilijke zware inductieve belastingen dus. En dat ging zonder problemen. Voor die vijf volt kun je ook die alie expres dc/dc down converters gebruiken.

Er is wel een maar aan. Ik had die converter niet zo gebruikt als ik hem had gekregen. Ik heb er wat buffer en ontstorings condensatoren, en blus en veiligheids diodes omheen geplaatst. Alles is dan beschermd tegen rare piekspanningen en storingen. Ook had ik alle massa aansluitingen zo gemaakt dat kringstromen zo weinig mogelijk op kunnen treden. De kans op storingen, ruis en andere herrie is als je deze methode gebruikt anders best wel groot.

Dit versterkerbordje is goed hoor, er zitten 2 chips op, 1 stereo en 1 mono voor subwoofer en filter. Op 12v durf ik ‘m nog niet helemaal open te zetten vanwege de buren ?. Speakers zijn alle 4 ohm

You've got to understand your limitations. It's your limitations that make you the wonderful disaster you most probably are - Nick Cave

220/50Hz wil ik juist niet, is inefficiënt. 1 pickup (Technics) is direct drive met quartz, heb de trafo losgeknipt en daar 12v aan gehangen, draait mooi stabiel. De andere (Pioneer direct drive) is wel met 50Hz stroboscoop dus snelheid zal niet afleesbaar zijn zonder netstroom, maar wel instelbaar hoop ik. Moet ik nog proberen

You've got to understand your limitations. It's your limitations that make you the wonderful disaster you most probably are - Nick Cave

Op 11 juli 2020 14:39:03 schreef zoervleisj:
ik ben nieuw hier, ik ben een werktuigbouwer die ook wel eens wat electronica werkend wil krijgen en daar soms een (meestal simpele) vraag over heeft. Momenteel ben ik bezig met een projectje "12V DJ-set". Ik heb in mijn woonkamer dit setje, nu nog op netstroom;
[bijlage]

Het idee is dat het bovenste deel (losstaand) voorzien wordt van 12V voeding (b.v. de accu van mijn caravan) en dat het hele zaakje dan werkt. Mengpaneel heeft 5VDC nodig, 1 platenspeler heb ik al op 12V, andere moet ik nog ombouwen. verder komen er nog wat lampjes en schakelaars om de platenspelers aan en uit te zetten. Achterkant krijgt DC jack voor elk apparaat, lampjes elk een schakelaar. En verder nog wat Spielerei...

2 vragen die ik op dit moment heb;
1:) ik heb een 12V en 5V circuit. Kan ik voor alles gewoon dezelfde - gebruiken of is het beter om de -out van de DC-DC step down converter aan te sluiten? (5V is voor de mixer en de lampjes, IKEA JANSJÖ, of beter gezegd via een LED dimmertje van ALI, lampjes zijn nogal fel)

2:) ik gebruik schakelaars (hoofdschakelaar en 2 stuks om de pick-ups uit te zetten, alle 12V) met LED lampje erin (https://www.tinytronics.nl/shop/nl/componenten/schakelaars/gele-drukkn…) maar het lampje (apart gevoed op 5V) is continu aan, had ik niet verwacht. Ik wil dat dit uit gaat als de knop uit is. Wat ik kan verzinnen is 3x een extra step down convertertje (mini) eraan te hangen (voordeel is dat ik dan de lichtsterkte nog kan instellen, kan 6,5 tot 3,3V) en deze aan het geschakelde deel zelf te hangen (Normaly Open in mijn geval). Maar wellicht is er een simpelere manier?

2e project is een 12V(evt. 24V) versterker/speaker waar dit setje mee gespeeld moet worden, heb al dit bordje (https://www.tinytronics.nl/shop/nl/audio/versterkers/tpa3116-2x50w-en-…) super geluid en hard met een ouwe subwoofer en een composetje (ook op de foto) uit mijn oude auto, waarover later meer...

Waarschijnlijk is een pure sinusomvormer het handigste. Buiten dat je diverse laagspanningen nodig hebt, moeten ze liefst ook nog gescheiden zijn. Soms heb je ook nog +/- voeding nodig. Het risico van aardlussen of erger is levensgroot. De echte sinusomvormers tot een paar honderd watt zijn tegenwoordig best betaalbaar. Hoedt u voor een omvormer met een gemodificeerde sinus. Sommige apparaten hebben er danig moeite mee en vaak heb je ook last van ratelstoring.

Op 12 juli 2020 18:18:03 schreef zoervleisj:
220/50Hz wil ik juist niet, is inefficiënt. 1 pickup (Technics) is direct drive met quartz, heb de trafo losgeknipt en daar 12v aan gehangen, draait mooi stabiel. De andere (Pioneer direct drive) is wel met 50Hz stroboscoop dus snelheid zal niet afleesbaar zijn zonder netstroom, maar wel instelbaar hoop ik. Moet ik nog proberen

De omvormers hebben een rendement van meer dan 90%. Ook in zelfbouwvoedingen gaat energie verloren.
Ik voorzie dat deze thread heel lang wordt, als er wat mis gaat met de voedingen en die kans is redelijk groot.

Hoewel ik het met de anderen eens ben dat een kleine omvormer voor DJ-sets altijd de gebruikelijke route was, het vermogen is toch miniem, zit er als de aangeboden informatie correct is en men is bereid er extra geld en moeite in te steken iets in het eens met DC te proberen. Het zal een fractie rendement kunnen schelen, en b.v. buiten in de regen is het wel fijn helemaal geen 230V te hebben.

De draaitafel werkt al (let wel goed op de marges, een accu / het boardnet is niet "12,0 V") , het element is galvanisch gescheiden of kan dat worden, dus daar kan het qua audioverbindingen niet mis gaan. Een mixer op 5V (Pioneer type ? ) heb ik nog niet gezien, maar het lijkt in deze USB-voor-waterkoker tijd ook niet onvoorstelbaar.

Versterkers op Dc zijn er voldoende. Op een accu zou ik wel voor een klasse-D eindtrap en luidsprekers met een ouderwets flink rendement gaan, niet voor ototroep, anders is het van korte duur.

Blijft over de (asymmetrische ? ) verbinding naar de eindversterker. Hier zal allicht een scheiding in moeten in de vorm van een setje audiotrafo's om het stil te krijgen. Maar dat is te overzien.

Arco

Special Member

Op 12 juli 2020 18:10:10 schreef zoervleisj:
Dit versterkerbordje is goed hoor, er zitten 2 chips op, 1 stereo en 1 mono voor subwoofer en filter. Op 12v durf ik ‘m nog niet helemaal open te zetten vanwege de buren ?. Speakers zijn alle 4 ohm

Daar zeg ik ook niks over, alleen dat het vermogen op 12v veel minder is als normaal op 26 volt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com