2din Xtrons px5 android head unit start vaak niet op

Beste mensen,

In de auto van de vrouw zit een px5 radio van Xtrons. Vrij goedkoop chinees ding maar altijd fantastisch gespeeld.
De eerste klachten dateren van een paar maanden terug, regelmatig startte de radio smorgens op met een cold boot ipv uit slaapstand te komen, vermoeden dat de accu slecht werd en tijdens starten door een voltage drop de radio uitviel. Nieuwe accu geplaatst maar probleem bleef.
Nu gebeurd het regelmatig dat de radio geen teken van leven heeft als het contact aan gaat. Een snelle meting sluit spanningstoevoer uit.

Dan gebeurt het dikwijls dat de radio na 10 minuten rijden zo ineens opstart en begint te spelen.

En zo valt hij ook soms spontaan weer uit.

Morgen haal ik hem eruit voor nader onderzoek, bij deze de vraag of iemand dergelijke symptomen herkend en misschien al een paar pointers kan geven om naar te kijken.

Radio is nu ongeveer 3 jaar oud.

het beste op te lossen door in de kliko te slingeren en een merk ding nemen, voor mijn part 2e hands. die chinese radio's zijn eerste reeks bras.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Daar ben ik het totaal niet mee eens.
Die zogenaamde merkdingen zijn belachelijk duur, softwarematig achterhaald en hardwarematig ondermaats. Zeker de toestellen die op android draaien.
Deze koste 230,- en reeds 3 jaar oud, gekocht met android 6 en draait nu android 10.
Geef mij 1 welbekend merk met dergelijke ondersteuning?
Ik kocht een dure Parrot android radio, 1 udate gehad en na een jaar was het niks meer dan een standaard radio wat niks meer ondersteunde.... Nee dan liever zo'n Chinees ding.

Anoniem

Ook ik heb in mijn auto een Chinese Android radiokoste toen in de sale € 18,00
Deze draait al 4 jaar zonder problemen.
En nog steeds updates voor deze radio.
Ik heb hem gekocht met Android 7 en draait nu op Android 9
Binnekort komt er een update uit naar Android 10.
Navigatie is perfect en kaarten recent Q4 2019
In mijn werk bus een Carminat ook up to date maar loopt drastisch achter met de nieuwste navigatie kaarten van 2017 een mogelijk update word waarschijnlijk pas 2021 verwacht.
Dan maar een goedkope chinese radio die regelmatig te updaten is dan een duur merk waar mogelijk 1x per 4 jaar een update voor uit komt.

Ik ben er inmiddels achter dat er iets mis is met het stand-by circuit..... Schema vinden zal lastig worden ben ik bang

Chinese 2DIN radio’s zijn er in tal van soorten en smaken. Vooral de oudere modellen op een uitgeklede Windows Mobile versie waren een drama. De Android versies daarentegen lijken het een stuk beter te doen.

Wat wel een groot verschil is met de ‘dure’ merken is de rest van de kwaliteit. Verwacht geen hoogstaande (DAB+) gevoelige radio tuner, gelikte eindtrap richting de speakers, of degelijk CD loopwerk bij Chinese radio’s.

Ook ik begon ooit met een Chinese 2DIN en deze beviel anzich best redelijk. Tot ik nieuwe Focal speakers in de deuren had geschroefd en eigenlijk niet veel geluidsverbetering bemerkte. Alleen de instructie-stem van de gratis navigatiesoftware werd nog irritanter hard.
Tot ik een CarPlay compatible 2DIN wilde en daardoor verplicht voor een echt merk moest kiezen. Het werd een Kenwood. Eenmaal aangesloten wist ik niet wat ik meemaakte, een superieur DAB+ ontvangst, wel vloeiend lopende software en een enorm indrukwekkend geluid, uit de Focal speakers die er al een tIjd inzaten.
Tja, het kost een paar honderd Euro meer maar je begrijpt na de eerste minuten gebruik al vrij snel waarom.

precies, van die china ali radio's hoef je niet eens RDS of goed ontvangst te verwachten, geheugen van oa zenders werkt ook zoals de wind waait. geluidkwaliteit is slecht, en dat valt zeker op na een overstap naar een bekend merk.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 12 juli 2020 20:13:54 schreef testman:
precies, van die china ali radio's hoef je niet eens RDS of goed ontvangst te verwachten, geheugen van oa zenders werkt ook zoals de wind waait. geluidkwaliteit is slecht, en dat valt zeker op na een overstap naar een bekend merk.

Heb veel bekende merken gehad, pioneer, Kenwood, Parrot etc, deze Xtrons heeft DSP, prima ontvangst, en verrassend goed geluid. Er zullen ongetwijfeld bagger units zijn maar Xtrons, Joying en Pumpkin zijn wel degelijk de betere merken in dit segment.

Het is met Chinese 2DIN radio's maar net welke je kiest, dat is wel duidelijk. Koop je via Ali's webshop dan valt de meest verstandige keuze meestal op het model wat het meeste verkocht is en de beste reviews heeft. En ja, dan heb je voor een paar tientjes een radio welke misschien net wat minder is, of het na 2 jaar begeeft. Sommige mensen vinden dit prima.

Ik heb ooit een 2DIN radio samen laten stellen door een Chinese fabrikant. Via wat zoekwerk was ik er achter gekomen dat dit geen reseller was maar echt de fabriek. Met de theoretische toezegging dat ik mogelijk meer van dit soort types af zou gaan nemen bouwde, of beter gezegd, assembleerde men voor mij een 2DIN radio volgens specificaties die ik wilde:
- FM/AM radio met hoge kwaliteit tuner, inclusief meetrapport ontvangst
- DVB-T tuner met losse antenne en garantie op goed werkende FTA zenders
- Navigatie met de nieuwste updates en NL stem
- USB poort voor- en achterin plus een Micro-SD lezer
- Leverlichting in de exacte kleur van mijn dashboard
En deze specifiek gebouwde radio kwam netjes en bezat alle specificaties welke ik op had gegeven, bijna dan:
- FM/AM tuner zonder meetrapport en matig ontvangst op Hirschmann antenne
- DVB-T tuner met losse antenne en zeer matig ontvangst
- Basic navigatie met moeilijk te vinden updates (via nzb servers)
- USB poort en SD-kaart lezer die het soms ineens deden
- Ledverlichting in precies de kleur die ik niet bedoelde
Dus ach, omdat de werking mij dus tegenviel heb ik na 2 jaar afscheid van deze radio genomen, mede omdat de 'fabrikant' ook ineens niet meer te bereiken was voor opmerkingen over de kwaliteit en pogingen tot betere versies.