Snoer verlengen tuin lampen

Beste

Ik heb hier 220v led tuinlampjes waar ik de snoer van wil verlengen. Ik kan het lampenhuisje niet los halen want het zit waterdicht geseald/gekit.
Ik zat te denken aan een gietmof maar ik heb er 12, dus dat wordt een dure hobby.
Iemand een goed idee?

Mvg Ron

een mini25 las doosje gebruiken en afgieten met hars, kun je uit 1 zak hars veel meer dozen doen. of in verstek oplassen en krimpkous erom schuiven met lijm erin, die zijn zo in de handel te vinden. zou het niet te degelijk maken, want je zult geen 5 jaar hoeven wachten voor je er 1 kunt wisselen helaas..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 12 juli 2020 22:01:56 schreef testman:
een mini25 las doosje gebruiken en afgieten met hars, kun je uit 1 zak hars veel meer dozen doen. of in verstek oplassen en krimpkous erom schuiven met lijm erin, die zijn zo in de handel te vinden. zou het niet te degelijk maken, want je zult geen 5 jaar hoeven wachten voor je er 1 kunt wisselen helaas..

Ik denk dat 220 volt tuinlampjes toch geen goed idee is. De kabel zal in dat geval vanwege de veiligheid echte grondkabel moeten zijn en alles wat daar bij hoort.
Jarenlang heb ik pagodelampjes op 12 volt wisselpanning. Aanvankelijk zat daar een PL lampje met een omvormertje in. Een paar jaar geleden de PL lampjes vervangen door 12 volt AC steekledjes van 1,6 watt. Werkt prima en op een veilige spanning.

helaas kom je anders tegen, ook rubber kabel trek ik geregeld uit de grond, al dan niet door een snoeischaar half doorgeknipt, ben al action broodtrommels in de grond tegengekomen, alsmede een cola blik grondmof 8)7

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 12 juli 2020 22:27:11 schreef testman:
helaas kom je anders tegen, ook rubber kabel trek ik geregeld uit de grond, al dan niet door een snoeischaar half doorgeknipt, ben al action broodtrommels in de grond tegengekomen, alsmede een cola blik grondmof 8)7

Ik kocht ooit zgn. prikspots met los rubbersnoer en aangegoten stekker. Voldoen aan de IP norm en werken verder storingsloos.
Tot ik met de snoeischaar door de tuin ging, inderdaad testman, door de kabel. En wat dan...
Ik heb het rubbersnoer toen aan elkaar gesoldeerd en voorzien van krimpkous over de losse aders en krimpkous over het geheel. Niet volgens de norm maar ach, het werkt nog steeds.

Koop krimpkous in diverse maten. Koop een setje hotglue patronen.

Van de hotglue snij reepjes. Als je de verbinding gesoldeerd hebt, schuif je de zo veel mogelijk hotglue in de krimpkous alvorens dat je hem laat krimpen. Om te krimpen: Liefst een hot-air station op 200 graden C, maar een opgevoerde haarfohn werkt ook. Tijdelijk opvoeren: vinger op de luchtinlaat houden. (voor permanent: een plakbandje er over).

Anyway, hotglue en krimpkous zowel per ader als voor het geheel....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Als je lasdoos niet in of op de grond licht wordt het véél makkelijker. Een ip65 doos tegen de schutting of op een paal.

Doosje ligt op de grond tussen de planten in

Op 13 juli 2020 09:05:23 schreef rew:
Koop krimpkous in diverse maten. Koop een setje hotglue patronen.

Van de hotglue snij reepjes. Als je de verbinding gesoldeerd hebt, schuif je de zo veel mogelijk hotglue in de krimpkous alvorens dat je hem laat krimpen. Om te krimpen: Liefst een hot-air station op 200 graden C, maar een opgevoerde haarfohn werkt ook. Tijdelijk opvoeren: vinger op de luchtinlaat houden. (voor permanent: een plakbandje er over).

Anyway, hotglue en krimpkous zowel per ader als voor het geheel....

Naar mijn weten is hier krimpkous met lijm voor uitgevonden. We gaan op deze manier op een gelidende schaal van oplossingen: van een verbinding niet helemaal volgens de regels (onafgeschermde 220v los in de tuin met krimpkous) naar de echte hobbybob oplossingen.

Mijn advies; maak het gewoon veilig. dat is afgeschermde grondkabel overgang met gietmof.

Met vriendelijke groet, Rob
eSe

Honourable Member

We gaan op deze manier op een gelidende schaal van oplossingen: van een verbinding niet helemaal volgens de regels (onafgeschermde 220v los in de tuin met krimpkous) naar de echte hobbybob oplossingen.

En niet vergeten, hot glue komt los in water (lost niet op, maar de hechting lost)

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

Ik denk dat ik voor de mini lasdoosjes ga en vol gieten met hars

Op 13 juli 2020 11:10:24 schreef eSe:
En niet vergeten, hot glue komt los in water (lost niet op, maar de hechting lost)

Met de hars maak je een hard materiaal precies op vorm om de verbinding heen. Dat doe je met de hotglue ook. Dat de hotglue ook plakt is niet zo van belang. Maar goed. TS gaat hars gieten. Mooi zo.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 13 juli 2020 10:41:14 schreef Ronnie1971:
Doosje ligt op de grond tussen de planten in

In het begin had ik naar een tuinhuisje tijdelijk een knalgeel snoer in de border liggen. Nadat een tuinman geweest was, was er geen spanning meer in het tuinhuisje, driemaal raden waardoor....
Nu ligt er al jaren VmVkas op 60 cm diepte. Nooit meer een probleem gehad.

Toen ik mijn huidige woning kocht lag er al een VMVKas naar de schuur. Alleen niet erg diep, 40 cm of zo. Tuinman zag hem voor een boomwortel aan, toen ging in huis het licht uit. Nu zitten er 2 lassen in die kabel.

Daarom kan het veel praktischer en interessanter zijn een kabel in een buisje oo 20cm hoogte tegen de schutting te leggen. Een paar ip65 las/wcd op strategische punten en klaar. Ook handig voor de grasmaaier en heggeschaar.
80cm diep is ook mooi maar bij een boomspot moet je tóch omhoog en daar loopt de tuinman weer.