Led ampere meter

Hallo allemaal is het ook mogelijk
om een 10 ampère meter te maken bestaand uit 10x 10mm led waarvan 7 groene en de laatste 3 rood
dat dan vanaf 1 ampère elke keer 1 led meer aangaat dit bij een spanning van 24v

mocht het kunnen ( dit is mij onbekend ik ben nog niet lang met elektronica bezig ) is er iemand die daar een schema van heeft of zou kunnen maken

ik zie graag uw reactie,s

Arco

Special Member

Er zijn diverse projecten te vinden: https://www.electronics-lab.com/project/bargraph-current-meter-0-1a-ra…
(voor 10A moet je alleen de 0.1 Ohm weerstand verkleinen)

Je vertelt niet of het om AC of DC gaat...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

dat ben ik vergeten er bij te zetten het gaat om DC

de 0.1ohm weerstand is dat alleen R6 bij de load ingang en hoe verklein ik deze ?

Arco

Special Member

Als je die 0.01 Ohm maakt, wordt het stroombereik 10x zo hoog...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

als ik het goed zie en het gaat om weerstand R6 is deze all 0.1 ohm

of gaat het om elke weerstand voor elk ledje ?

Arco

Special Member

R6 is nu 0.1 Ohm, geen 0.01 Ohm...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Oke nu snap ik het dank u

en bij de rest van de schakeling nog iets veranderen voor het gebruik met 10mm led of blijft alles het zelfde ?

Arco

Special Member

Als de leds 5mA of minder gebruiken kan 't zo blijven. Als de leds meer gebruiken moet er een driver tussen (Bijv een ULN2803)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik zou een ACS711 of zoiets als stroomsensor gebruiken. Neem je de ACS711-12AB dan heb je een signaal wat van 2.5V bij 0A tot 4.2V bij 10A zal toenemen. Dat kan je dan makkelijk verder verwerken naar een strip met leds.

Voordeel is wel dat je haast een 100x kleinere shunt-weerstand hebt. Dat scheelt 10000x in het vermogen wat je verliest in de shunt.

0.1Ohm bij 10A is 1V 10W.... Dat vind ik dan weer "onhandig veel".

De 2.5 tot 4.2V is prima om gewoon direct met een arduino te verwerken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

0.1Ohm bij 10A is 1V 10W

Zoals gezegd moet de weerstand 0.01 Ohm zijn bij 10A...
TS zoekt een kant en klaar schema...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

mijn 10mm leds zijn 3v 20mA

zij er ook nog anderen schakelingen van te vinden met 10 leds voor elke ampère 1 het liefst zonder smd

Ha modeltreiner,

Kan je wel een PIC schieten :? ik heb een kleine opzet gemaakt waardes nog berekenen maar je kunt alle kanten op.
Ik zie dat je nu wat info geeft dit is een standaard Op-ampje en 10 transistoren met wat klein spul een 10 voudige led bar of jouw losse 20 mA ledjes.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
vergeten

Golden Member

Op 13 juli 2020 13:38:34 schreef modeltreiner:
dat ben ik vergeten er bij te zetten het gaat om DC. De 0.1ohm weerstand is dat alleen R6 bij de load ingang en hoe verklein ik deze ?

Ja dat klopt dat is hem!
Maar hij mag dan niet meer op de print zitten want de printsporen kunnen geen 10ampere aan.
Bovendien 0,01Ω dat is 10mΩ een klein stukje ijzerdraad kan het al mee. Experimenteel de lengte bepalen en dan oprollen.

Op 13 juli 2020 14:12:51 schreef modeltreiner:
mijn 10mm leds zijn 3v 20mA

zij er ook nog anderen schakelingen van te vinden met 10 leds voor elke ampère 1 het liefst zonder smd

Je moet je wel afvragen wat hij dan bij 1,9 (of 1,6)ampere moet aangeven. 2 of 1 ampere?
Of komt het niet zo nauw en is het meer voor het visuele effect?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Arco

Special Member

Met een LM3915 kun je zonder programmeren en met weinig onderdelen wat maken... (ledstroom tot 30mA)
https://makingcircuits.com/blog/universal-led-bar-graph-indicator-circ…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

mijn 10mm leds zijn 3v 20mA

20mA is het maximum met 5mA geeft het ook meer dan genoeg licht.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

@electron920

Leuk shema, moet je wel minstens 15V voeding hebben, (0.7V + 9x1.4V) 13.3V voor volle uitsturing.

<Edit> TS heeft 24V , overheen gelezen.

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op maandag 13 juli 2020 14:54:27 (16%)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
bprosman

Golden Member

Vroeger bestond er een Labvoeding met een V en A meter volgens mij met de LM3915, zal vanavond het schema wel posten.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 13 juli 2020 14:29:59 schreef vergeten:
[...]
Je moet je wel afvragen wat hij dan bij 1,9 (of 1,6)ampere moet aangeven. 2 of 1 ampere?
Of komt het niet zo nauw en is het meer voor het visuele effect?

als het kan bij 1,6 dat hij dan 2a aangeeft

Op 13 juli 2020 14:34:33 schreef Arco:
Met een LM3915 kun je zonder programmeren en met weinig onderdelen wat maken... (ledstroom tot 30mA)
https://makingcircuits.com/blog/universal-led-bar-graph-indicator-circ…

dit kan zo ook 24v aan?

Ha Roland van Leusden,

Valt toch wel mee +8....+15 V :D nee jij bedoeld de voedingsspanning ik dacht dat @TS hier voor 24 V had foutje.

Groet,
Henk.

[Bericht gewijzigd door electron920 op maandag 13 juli 2020 14:51:56 (34%)

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 13 juli 2020 14:21:43 schreef electron920:
Ha modeltreiner,

Kan je wel een PIC schieten :? ik heb een kleine opzet gemaakt waardes nog berekenen maar je kunt alle kanten op.
Ik zie dat je nu wat info geeft dit is een standaard Op-ampje en 10 transistoren met wat klein spul een 10 voudige led bar of jouw losse 20 mA ledjes. [bijlage]

Groet,
Henk.

Bedankt Henk welke nummer heeft de Op-ampje en de transisors ?

Vroeger bestond er een Labvoeding met een V en A meter volgens mij met de LM3915

Die LM3915 als VU meter module zijn voor een habbekrats te koop.

Vraag me wel even af hoe dat werkt als V & A meter aangezien de stapjes van de LM3915 3dB zijn.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
benleentje

Golden Member

de LM391x is er in 3 varianten LM3914 - LM3915 en LM3916. ik weet niet of ze pin compatibel zijn.

https://www.nutsvolts.com/uploads/wygwam/NV_0900_Marston_Figure04.jpg

De LM3914 zou dan ideaal zijn en bij elke 0,1V een led aan.

[Bericht gewijzigd door benleentje op maandag 13 juli 2020 15:07:41 (15%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ha modeltreiner,

Dat is niet belangrijk daar is bijna alles goed maar het is een schot voor de boeg ik wist niet welke ingang en dergelijke.
Alleen de spanning 24 V of @ Roland van Leusden heeft het beter begrepen :?
De ingang moet ik voor je uitrekenen maar zo,n kant en klaar printje is wel zo makkelijk tenzijn niet gevoelig genoeg dat weet ik niet.
De chip is makkelijk te koop maar dan zal je ook een Op-ampje er voor moeten gebruiken.
Dus ik denk iets aanpassen zal ten alle tijden nodig zal zijn.
Ik ga dan zelf vaak om het dan maar helemaal zelf te doen ben ik ook niet gebonden aan een printje wat ik niet kwijt kan !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Uit de schakeling met de PIC uC, zou je het stuk rond de LM358 kunnen overnemen en dan de uitgang van de LM358 aan de ingang van een LM3914 kunnen knopen.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.