inductiekookplaat aansluiten

Ik weet niet of er iemand kan helpen. Ik ben momenteel een vitrokeramische kookplaat aan het vervangen door een inductiekookplaat. In de keuken heb ik een kabel met 5 aders: 2x zwart, 1x bruin, 1x blauw, 1x aarding

Bij de oude kookplaat werd de bruine kabel als N gebruikt. En de blauwe als L . Terwijl het normaal andersom zou moeten zijn.

In de zekeringenkast heb ik gemerkt dat de 2 zwarte aders niet aangesloten zijn...en los in de zekeringenkast hangen.
Toen ik de 2 zwarte kabels eerst zag in de keuken vermoedde ik L1,L2,N1,N2 ...dus 2x enkele fase. Natuurlijk wel moeilijk het onderscheid te maken tussen N1 en N2 daarom dat ik een kijkje nam in de zekeringenkast

Hoe zouden jullie aansluiten ?

Kabeldikte zekeringenkast: 4mm > 2,5mm²

Heb je een 400V aansluiting?
Zo nee grijs en blauw naar N.
en bruin en zwart naar L.
Wat is het vermogen van de plaat?
Met de 25A zekering heb je 5750W ter beschikking.

7400W voor een Siemens EX645LYC1E . De oude een Zanussi ZVM 640X: 6,5kW
Dus de elektrische installatie mocht eigenlijk zo niet gekeurd/toegelaten worden ?

De keurder neemt geen toestellen mee in zijn keuring.
Er is een 4mm² gebruikt, en deze mag afgezekerd worden met 25A, dus dit is voor de keurder in orde.

De vraag is hoeveel keer je alles op max gebruikt.
Zolang je onder de 5750W blijft is er geen probleem.
Heb je 3fase in huis? Of maar 1fase?

[Bericht gewijzigd door gauntlet op maandag 13 juli 2020 20:10:31 (21%)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Het klopt allemaal.
Je moet aansluiten volgens het middelste of het rechtse aansluittekeningetje. Die twee tekeningetjes zijn overigens hetzelfde.

Heb je 230V Fase en Nul in huis dan zou ik de kleuren goed maken, Bruin voor Fase en Blauw voor nul.
Heb je 230V tussen 2 fasen dan kun je het zo laten zitten.

Sorry, ik zie nu een oud een een nieuw plaatje.
Je moet het onderste aansluitschema hebben.
Aangezien je geen 5 aderige kabel hebt voor het laatste stukje moet je 2 doorverbindingen maken op je fornuis.
Dat laatste stukje mag (in NL)met een snoertje 2,5 qmm. Of dat in Belgenland ook mag weet ik niet.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op maandag 13 juli 2020 20:31:43 (33%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ik heb blauw en grijs van de nieuwe kookplaat op de N en bruin en zwart op de L aangesloten en de kookplaat werkt. Ik kan op de inductiekookplaat instellen hoeveel het totaalvermogen mag zijn...dus voorlopig zal ik hem op 5500w instellen. Maar waarom men die 2 bijkomende zwarte kabels niet heeft aangesloten in de zekeringenkast ???

[Bericht gewijzigd door lowrider2025 op maandag 13 juli 2020 21:02:39 (17%)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Er is een kabel gelegd om er eventueel een krachtstroom (3 fase ) aansluiting te maken.
Kan handig zijn. Als je over wilt gaan naar een 3 fase aansluiting dan hoef je geen kabel (hak en breekwerk!) te leggen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 13 juli 2020 20:09:25 schreef gauntlet:
De keurder neemt geen toestellen mee in zijn keuring.
Er is een 4mm² gebruikt, en deze mag afgezekerd worden met 25A, dus dit is voor de keurder in orde.

De vraag is hoeveel keer je alles op max gebruikt.
Zolang je onder de 5750W blijft is er geen probleem.
Heb je 3fase in huis? Of maar 1fase?

1Fase - 230V

In de keuken komen 5 aders via 1 kabel toe: 1x aarding, 1x fase, 1x nul, 2x zwart (maar dus nergens aangesloten in de zekeringenkast). Dus maar 1 L en geen 2 L's zoals het scenario met 2N onderaan de sticker voor nieuwe kookplaat. Maar het werkt.

Voorlopig laat ik het zo, maar ik laat in de toekomst een technieker langskomen om te zien wat er moet gebeuren zodat ik de 7400w volledig kan benutten.

Op 13 juli 2020 20:56:29 schreef lowrider2025:
Maar waarom men die 2 bijkomende zwarte kabels niet heeft aangesloten in de zekeringenkast ???

Misschien zijn die bedoeld voor het geval er ooit van en enkelfase aansluiting opgewaardeerd zou worden naar een driefasen aansluiting?

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Op 13 juli 2020 22:14:14 schreef lowrider2025:
Voorlopig laat ik het zo, maar ik laat in de toekomst een technieker langskomen om te zien wat er moet gebeuren zodat ik de 7400w volledig kan benutten.

De enige correcte manier is de 5G4 te vervangen door een 5G6 3G6, en de zekering te verzwaren naar 32A. Dan heb je 7360W ter beschikking.

Maar ik denk niet dat dit haalbaar is om deze kabel nog te vervangen zonder veel hak en breekwerk.

typo: Vermits je maar monofasig aangesloten bent,kan dit ook met een 3G6

Op 13 juli 2020 22:14:14 schreef lowrider2025:
Voorlopig laat ik het zo, maar ik laat in de toekomst een technieker langskomen om te zien wat er moet gebeuren zodat ik de 7400w volledig kan benutten.

Heeft geen zin, die 4mm2 is perfect ok en AREI-conform. Het volledige vermogen van een kookplaat benutten kan je wel vergeten in quasi alle woningen. Meeste mensen hebben 1F 230V/40A, ik ook. Mijn kookplaat is 8,8kW. Een kookplaat verbruikt quasi nooit het volledige vermogen, omdat je hiervoor alle 4/5 platen op max moet zetten wat niet realistisch is. Braad je vlees in een pan in max stand op een inductieplaat dan is dat vlees in een paar minuten zwart. :D

Dat daar een 5G ligt is zeker niet uitzonderlijk, vele Belgen bouwen hun immers huis zelf. Redenen?
- De zus had toevallig nog wat 5G4 liggen
- Wat als ik ooit een 3F aansluiting neem
- De buurman heeft de bouwer destijds wijsgemaakt dat je daar 5G moet plaatsen.
-......

Een 2N/2F aansluiting is niet verboden in BE maar wordt nooit toegepast. Denk niet dat ik dat ooit ben tegengekomen.

Die blauwe MOET de nul zijn als je een nul hebt, dat is een AREI verplichting.