BOSCH KIF40P60 8jaar plots veel lawaai en koelt raar

BOSCH KIF40P60 aangekocht in 2012 (inbouw)
was altijd een prima toestel
tot hij plots redelijk veel lawaai begon te maken en ik merkte dat hij zeer onregelmatig / soms niet afslaat. ( soms draait hij uren )
de temperatuur getest in alle 3 de delen
diepvries wijst soms -30 aan en soms lijkt alles ontdooit
ijskast zelf ( temperatuur ingesteld op 6 graden ) wijst zeer onregelmatige temperaturen aan
het koelvak geeft 4 tot 6 graden aan ipv 0 graden

graag raad wat ikzelf kan uittesten
graag raad wat eventueel het probleem kan zijn
graag raad of het nuttig is om een technieker te laten komen
( ik zie via de bosch website dat dit wel een duur visite kan zijn )

voorbaat dank

Veel lawaai kan zijn door slechte inbouw of loszittend onderdeel tenzij compressor zelf enorm kabaal maakt. Onregelmatig koelen komt door defecte sensor(s)en -30 is geen mankement aan koelsysteem in ieder geval..

Als compressor enorm kabaal maakt word het een enkeltje schredder...

Meestal is bij Inbouw de koeling van kast zelf naar omgeving het probleem en dat roosters boven en onder de kast missen, of alleen onder, maar mist boven. Ja, dan gaan ze stuk in de zomer...

Veel lawaai kan zijn door slechte inbouw of loszittend onderdeel tenzij compressor zelf enorm kabaal maakt. Onregelmatig koelen komt door defecte sensor(s)en -30 is geen mankement aan koelsysteem in ieder geval..

Als compressor enorm kabaal maakt word het een enkeltje schredder...

Meestal is bij Inbouw de koeling van kast zelf naar omgeving het probleem en dat roosters boven en onder de kast missen, of alleen onder, maar mist boven. Ja, dan gaan ze stuk in de zomer...

Bosch is geen topmerk in koelers, al jaren niet!

ik heb hem dus 8 jaar en hij is stil geweest tot over een paar maanden dus aan een slechte inbouw kan het dan niet liggen, denk ik.
er is inderdaad alleen onderaan een opening/rooster
( staat op pootjes )
fijn om te weten dat Bosch geen topmerk is, dus als ik het goed begrijp loont het niet meer om een technieker te laten komen, zonde ik vond 8 jaar nog niet zo heel lang.
graag een goed alternatief, merk ?
( 261 L en 28L vriezen ) moet inbouw zijn en zeer stil
het koelvak vond ik wel handig
dank je wel

Dit is een complex toestel. De motor heeft een koelvertilator achteraan (uitbouwen dus). Maakt deze lawaai of de motor? In de diepvries zit ook een ventilator. Is het deze die lawaai maakt. Wegens slijtage of ijs afzettingen? Is het temperatuursprobleem gelijktijdig begonnen met het lawaai, wat is de correlatie? Hoe ver rijkt je technische kennis en mogelijkheid om voorgestelde testen uit te voeren?

[Bericht gewijzigd door EricN op vrijdag 10 juli 2020 19:08:57 (12%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Goede morgen,

Ik moet op alle vragen "geen idee" antwoorden omdat ik nog niet gestart ben met het uitvoeren van testen.Ijsafzetting is er niet (regelmatig onderhoud) Ik ben wel redelijk technisch en probeer altijd zelf iets graag uit.
Ik wist niet dat achteraan een koelventilator zat dus aan uitbouwen had ik gehoopt niet te moeten doen.
Het nu zeer storend geluid is er al een tijdje temperatuur meting pas gaan doen na het merken van snel bederf voeding.
Welke testen raadt u me aan ? Ik zorg voor het nodige gereedschap en begin dan aan de uitbouw.voorgestelde tests?
Merci voor de raad en hulp.

Tests: begin met het geluid te localiseren. Met ijsafzetting bedoel ik achter de bekleding waar de diepvriesventilator zit. Inspecteer de verdamper (kouderadiator) achter de binnenbekleding. En, aub een foto vh typeplaatje!

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

foto typeplaatje bijgevoegd
nogmaals heel hartelijk dank voor de hulp

Bouw kast uit en controleer eerst bovengenoemde fan, als die vuil is en rammelt is condensor ook ernstig vervuild en koelprestaties negatief beinvloeden.. FF uurtje werk en je kast staat er naast, en kan je een keuze maken om te herstellen of vervangen.. Yep,kast is uit Okt 2011

ik bouw vandaag de kast uit en hou u zeker op de hoogte. nogmaals bedankt voor de uitleg.

Arco

Special Member

Als 'ie in 8 jaar tijd nog nooit van zijn plaats is geweest, kon de boel aan de achterzijde wel eens 'dichtgestoft' zitten.
(je hoort de achterzijde zo nu en dan stofvrij te maken)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

het was een niet zo'n gemakkelijke inbouw
( oude keuken/kastaanpassingen / andere deur moeten maken enz )
dus hij is inderdaad nog nooit van zijn plaats geweest.
ik heb altijd alles onderaan netjes proper gemaakt maar had geen idee dat er achteraan ook nog vanalles zat.

Arco

Special Member

Iedere compressorkoelkast heeft een condensor. Die moet stofvrij blijven, anders kan 'ie zijn werk niet goed doen.
Als de compressor een fan heeft moet die ook blijven werken, anders is het snel afgelopen met de compressor...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

wat ik tot hiertoe gedaan heb
kast uitgebouwd, gril losgemaakt alles zag er netjes uit
ventilator gedemonteerd getest op een 9v batterij, werkte normaal;
terug gemonteerd ijskast teruggezet ventilator draaide niet tot ik hem aantikte, hierdoor bleef hij draaien maar als ik de ventilator even tegenhoud dan staat deze stil 1 op de 3 keer
heeft de ventilator voor een slechte koeling gezorgd ?
lawaai is dus de compressor veronderstel ik
is het nuttig een nieuwe ventilator te plaatsen ?
zo ja moet die van bosch komen ?
lawaai zal denk ik blijven ...
graag nogmaals jullie raad / mening

Het lawaai gebeurt dus maar heel soms? Anders zou ik hem uit de kast laten tot je 100 procent zekerheid hebt over de oorsprong vh lawaai. Neem nu dat deze ventilator al geruime tijd stuk is en dat er geen verband is met het lawaai dan is het vervangen vd ventilator een overbodige kost. Haal de binnenwand (zoals reeds voorgesteld) er eens uit. Hoe is de situatie daar? Heeft hij door de werkzaamheden lange tijd uit geweest (en zo het ontdooien beïnvloed)? Indien de verdamper in perfecte staat is kun je het riskeren. Een chinees ventilatortje, moet te vinden zijn alternatief.

Edit: bij bsh vragen ze er ong 70€ voor.
Hoe zijn de scharnieren?? Nu hij eruit is, trekt ze nog goed zelf dicht? Sluit de rubber?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

het lawaai is er altijd soms heel erg soms minder erg maar meestal zo erg dat we de ijskast moeten afzetten

Dan moet het toch een makkie zijn om de oorsprong te achterhalen? Waar zit je vast om de oorsprong niet te kunnen bepalen?

[Bericht gewijzigd door EricN op maandag 13 juli 2020 20:50:36 (30%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

ik ga zien hoe ik de binnenwand kan verwijderen

ik ben wel zeker dat het lawaai van de compressor komt

Ah, dan zou ik een gewone huisventilator nemen en die achteraan het koelen van de 9V laten overnemen en kijken of het geluid betert. Ik geef het niet zo veel kans maar veronderstellingen zijn natuurlijk geen feiten dus geef het een kans. Indien de abnormale motorgeluiden verdwijnen bij deze macgyver toestand dan bestaat de kans dat het met een nieuw ventilatortje in orde is. Hoe zit het met de inbouwkast/ meubel. Is hier een ononderbroken(!!!) Tunnel van 200 vierkante cm voorzien?!

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Soms staat er een leiding gespannen of een aander onderdeel dat ergens tegen zit. Als je het lawaai hoort moet je overal eens aan komen of vastnemen om te kijken dat het lawaai reageert. Zit het bakje op de motor los? Zit er een leiding gespannen? Is er een motorsteun die erdoor zit? Een constructieplaat die tegen elkaar trilt....? Of komt het echt inwendig uit de motor?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Arco

Special Member

Als de compressor veel herrie maakt kan er een klep in afgebroken zijn...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@arco idd maar het probleem hier is de "kan" en ik vermoed dat hij op zoek wil gaan naar een "is"

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Is het niet zo dat er onverdampt koelmiddel in de compressor komt omdat de ventilator niet draait?

Effe de boel laten koelen, bij lawaai de ventilator een zetje geven en horen of het lawaai verminderd.

Nu is vloeistofslag wel heel schadelijk voor de compressor, die kan dus al een klap hebben gehad en daardoor wat speling hebben opgelopen, dus meer lawaai. Helaas economisch dan onherstelbaar.

Arco

Special Member

Probleem is ook dat 'lawaai' een nogal breed begrip is... ;)
Varieert van iets meer geluid als normaal, tot een geluid waarvan duidelijk is dat er iets mechanisch is afgebroken...
Een afgebroken klep geeft ook een onregelmatig geluid. (door de ronddansende klep)

[Bericht gewijzigd door Arco op maandag 13 juli 2020 21:47:07 (19%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com