De fabrikant is VEM en dit model, dat zonder merknaam (!?) werd verkocht, bestond al begin jaren 80. De vermelde 2PK moet je met een grove korrel zout nemen, maar dat is misschien geen issue. Je kan het ook niet controleren, want de nominale stroom staat gewoon nergens vermeld.
Volgens mijn oude fiches werd de motor destijds met een 100µF/320V startcondensator geleverd. Daar mag je natuurlijk van afwijken: Minder wanneer de motor te bruusk zou starten. Maar even goed meer (tot ongeveer 200µF) als de toepassing dat zou vereisen. Daarmee verhoog je het startkoppel en wordt de opstarttijd ingekort, maar dan mag je de motor natuurlijk niet te vaak achter elkaar heropstarten. Wees daar dus voorzichtig mee.
Pamwikkeling zei het al: Voor toepassingen met hoge inertie, zoals een lintzaag, is het verstandig om een aantal bedrijfscondensatoren (450V..500V) parallel te gebruiken in plaats van een echte startcondensator (120V..350V). Jouw condensatoren van 40µF en 31,5µF zijn dus prima als startcondensator te "misbruiken". Zo bedraagt de totale startcapaciteit 111,5µF. Dit zou kunnen volstaan voor de lintzaag.
De aansluitingen zijn als volgt:
U1 - U2 = Netspanning
U1 - Z2 = Startcondensator (of zoals hier: 40µF + 40µF + 31,5µF)
Als de draaizin verkeerd is, doe je het volgende:
De witte ader van de centrifugaalschakelaar op klem Z1 verplaatsen naar Z2
en
de ader(s) van de startcondensator(en) op klem Z2 verplaatsen naar Z1.
Het blijft een hardnekkig fabeltje, maar de hulpwikkeling levert GEEN vermogen (alleszins verwaarloosbaar t.o.v. de hoofdwikkeling) en dient enkel om in combinatie met de hoofdwikkeling een draaiveld na te bootsen bij de start, zodat de motor in een bepaalde draairichting wordt gedwongen en in staat is om op te starten. Daarna volstaat het wisselveld van de hoofdwikkeling om de motor in beweging te houden. Een bedrijfscondensator verbetert wel de cosφ en de nullaststroom. De nullaststroom van motoren met enkel een startcondensator ligt bijna zo hoog als de nominale stroom.