Freezer Spray

Goedemorgen CO,ers,
voor reparatie gebruiken wij vaak Freezer spray voor het opsporen van fouten. Welk merk - soort gebruiken jullie, want hierin zit best nog wel pittig prijsverschil tussen verschillende merken.

Groet Patrick

GJ_

Moderator

Ligt er een beetje aan wat je wil testen ;-). Wij gebruiken van AGA en anders gewoon recht uit de tankwagen. Kost bijna niks.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
GJ_

Moderator

Gewoon de goedkoopste. Dat zijn de niet-elektronica sprays om persverbindingen los te maken. Kwestie van een ander etiket er op.
Bijvoorbeeld van Motip.

(eerste Google hit op Motip)

Op 13 juli 2020 09:14:00 schreef GJ_:
Gewoon de goedkoopste. <knip>
(eerste Google hit op Motip)

Kost incl. verzending toch ook al weer EUR 13,45 ;-)

GJ_

Moderator

Dan ga je naar een automaterialenzaak of zo.

Op 13 juli 2020 09:36:08 schreef Roland11:
[...]Kost incl. verzending toch ook al weer EUR 13,45 ;-)

Dat is vrijwel gelijk aan de excl btw prijs bij Farnell voor een kleine (de helft) bus.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

De "perslucht Air Duster" van de Action, is geen koudespray maar koelt wel voldoende om defect elco's ed te vinden, bevat Tetrafluorethaan (R134a) net als koude sprays.

<edit> @maartenbakker, gaat om deze bus:

Spul zit ook in KONTAKT 33168-CH koude spray.

Voor thermische foutopsporing in de elektronica, voor het koud krimpen van kleine onderdelen, het verwijderen van plakkerige resten van textiel, het met koude shock bewerken van rubber en kunststof en om de werking te controleren van thermostaten en temperatuursensoren.

Standaard koelspray. Bij normaal gebruik geen gevaar voor ontsteking of ontploffing. Sterk afkoelende werking van tot -52°C door het koelmiddel op basis van R134a. Wordt zeer rijkelijk aangebracht door een uitgekiend doseringsysteem. Verdampt zonder sporen.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
maartenbakker

Golden Member

Als die nog steeds tetrafluorethaan (R134a) is zou ik hem links laten liggen. 1 busje leegspuiten geeft evenveel broeikaseffect als een fijne autovakantie naar Spanje. Ik weet wel welke van deze ik het nuttigst zou vinden ;)

Je hebt 3 soorten. Bovengenoemde is een zwaar broeikasgas. Dan heb je bussen die alleen propaan/butaan bevatten. Dat is een goed compromis maar het is wel lichtontvlambaar. De modernste oplossing is R1234xyz of aanverwante middelen. Kontakt koudespray 75 super is er zo een. Vrij laag broeikaspotentieel en slecht brandbaar.

Ik zou uit budgetoverwegingen gewoon de brandbare versie nemen als je geen open vuur in de buurt hebt.

Overigens moet je de chloor/fluorhoudende middelen ook ventileren en niet in een vlam spuiten. Ze zijn slecht brandbaar maar als ze verbranden komen er giftige en bijtende verbindingen vrij zoals fosgeen, zoutzuur of fluorzuur.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik zie al het nodige voorbij komen. Dank jullie wel hiervoor.
Zelf gebruikte ik tot op heden: RS PRO 400 ml Aerosol Freeze Spray. Maar 27 euro voor een bus.

Nu voor de test 3 bussen Motip freezer 400ml besteld voor 26,05 incl verzendkosten. Ben benieuwd en hou jullie op de hoogte van de bevindingen.

Groet Patrick

maartenbakker

Golden Member

Dan ben ik wel benieuwd welk gas daar nou uiteindelijk in blijkt te zitten. Sommige webshops zeggen "onbrandbaar" maar het MSDS van 2015 dat bij Motip zelf te vinden is, heeft het over een mengsel van propaan, butaan en isobutaan. Dus in vergelijking met R134a een aardig stuk milieuvriendelijker maar wel erg brandbaar.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Aanstekergas van de action, supergoedkoop. Nadeel: je moet de bus ondersteboven houden. Inhoud is uiteraard brandbaar, maar dat zijn, zie ook reactie van Maarten, veel koudespays ook, want daar zit vergelijkbaar gas in.
Als je veel kou nodig hebt: CO2, eventueel patronen in een aangepaste lachgaspatronenhouder.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
maartenbakker

Golden Member

En CO2 heeft (per definitie) een GWP van slechts 1. Lager dan van elk alternatief... Alleen wel een beetje gedoe met de spuit. Aanstekergasbussen zijn ook lastig, maar misschien zijn die van de action wel handiger dan de oude types die ik ken?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."