BOSCH KIF40P60 8jaar plots veel lawaai en koelt raar

Fan is dus een probleempje op zich, maar is toch eenvoudig te localiseren of de compressor herrie maakt?? Kast is er tenslotte uit meubel..

even een update
vannacht alles terug geplaatst.
de achterwand van de ijskast : geen idee hoe ik deze moet losmaken daar ben ik dus vannacht niet meer aan begonnen, het lokaliseren van het geluid is dus nog steeds niet correct mogelijk maar ik veronderstel nog steeds dat door het slecht koelen de compressor overbelast is geraakt....
de fan ga ik proberen zo snel mogelijk te vervangen ik zoek vandaag online naar een shop in mijn buurt
het geluid is zeer storend, het is nog erger geworden nu, om een beschrijving te geven het lijkt of je staat tussen een boel zeer zware draaiende motoren.
Na vervanging van de ventilator ben ik gerust dat alles wel gekoeld zal worden zoals het moet maar ik ga wel uitkijken naar een vervanging van de ijskast want ik vrees dat de vervanging van een compressor een dure zaak gaat worden.
alle idees en tips in verband met nieuwe toestellen zijn welkom
nogmaals iedereen bedankt

Waarom direct nieuwe ventilator kopen en niet een eenvoudige test doen. Mss is het weggegooid geld? Heb je de kastkoeling nagekeken voor je overweegt van een nieuwe te kopen? Op de foto: rara, waar is de koeling?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Arco

Special Member

Tja,

Als de compressor kapot is en je doet 'm weg dan is het onzinnig om nu een fan te kopen...
Luister met een staafje tegen compressor en eventueel andere delen om vast te stellen waar het geluid vandaan komt. (desnoods even opnemen...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

hierbij het geluid opgenomen op verschillende momenten
( zoals ze geplaatst is )
ik ben de ventilator die bleef hangen aan het vervangen
( had er nog 1tje liggen van 12v )

Klinkt als een No Frost ventilator die aanloopt IN de kast...

Arco

Special Member

Ik kan dat nu niet echt 'lawaai' noemen... (ik moet hier met mijn oren in de luidsprekers kruipen om uberhaupt wat te horen...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

graag wil ik iedereen bedanken die me zo goed hebben verder geholpen ik had nooit de kast uitgebroken omdat bij plaatsing mij verteld werd dat alle technische onderdelen onderaan zaten en via deze weg ik de ijskast moest onderhouden wat ik ook telkens gedaan had.
zoals reeds gemeld heb ik de fan vervangen door een fan die ik nog liggen had ( 12v ) alles terug geplaatst. ijskast start nu normaal op temperatuur is ok in elk compartiment en wat een rust :)
ik ga wel een nieuwe fan kopen omdat ik met dit oud ding ook niet zeker ben dat de situatie goed bljft maar voorlopig lijkt alles terug in orde.
dank jullie wel voor jullie tijd en raad
fijne dag nog
F

Toch de fan?? wonderlijk! Vond het niet als een compressor klinken...