Goede stekkerbare vermogensmeter/energiemeter?

Hallo,
Al jaren gebruik ik 'stekkerbare' energiemeters voor een eenvoudige check van de vermogensopname van apparatuur en schakelingen op netspanning.

Het probleem is dat ik eigenlijk alleen maar slechte ervaringen heb met die dingen: vrijwel allemaal raken ze binnen enkele jaren defect, en dan nog hebben diverse typen nadelen zoals traag reageren (meerdere seconden) of een display dat amper af te lezen is. Weer andere kunnen pas vermogens vanaf meerdere watts meten en weergeven.

Zo zit ik nu dus met een slechts drie jaar oude Brennenstuhl PM 231 E die mij de afgelopen weken wijs probeerde te maken dat mijn netspanning 268 volt bedroeg -- en na het vervangen van drie (inderdaad lege) knoopcellen nu helemaal niet meer werkt, oorzaak onbekend.

Voordat ik op de bonnefooi weer tientjes spendeer aan een nieuw exemplaar (dat zou dan nummer 7 of 8 worden ...), leek het me verstandig om hier eens te informeren naar ervaringen.

Waar ik naar op zoek ben:

  • vermogensmeter met netstekker en -contradeel
  • 0-3600 watt, indien mogelijk op 0,1 watt nauwkeurig
  • meting van spanning en stroom
  • optioneel: cosinus phi
  • een duidelijk display indien mogelijk
  • geen energiekostenmeting of verbruiksduurfunctie nodig
  • geen gedoe met batterijtjes of accu aan boord

Kan iemand iets aanraden? Een beetje kwaliteit mag best wat kosten, ik ben het vooral beu om telkens met onbetrouwbare en kapotte meters te zitten.

Alvast dank,

Richard Rasker

Arco

Special Member

Ik heb de Energy Monitor 3000 van Voltcraft, werkt goed. (maar wordt volgens mij niet meer geleverd)

https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/125320_BB_00_FB/image.jpg?x=400&y=400

Die Brennenstuhl kwam er in tests niet erg best af. Bij sommige tests vertoonde die een afwijking van meer als 100%...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hallo Arco,

[graaft even in bestelarchief]
Helaas: 2 stuks gekocht in juni 2006, de laatste was zo te zien overleden in 2011 (want toen had ik weer een ander type gekocht).

Maar dat waren qua gebruiksgemak en display inderdaad wel goede dingen, en met vijf jaar hebben ze het relatief lang volgehouden.

In ieder geval dank voor de reactie.

flash2b

Special Member

Ik heb al jaren deze van de Aldi:
https://static.voordeelmuis.nl/img/jpg/1513/1513486.jpg

Is ook op andere plaatsen nog steeds te krijgen.

Arco

Special Member

Op 14 juli 2020 11:44:46 schreef Richard Rasker:
Helaas: 2 stuks gekocht in juni 2006, de laatste was zo te zien overleden in 2011 (want toen had ik weer een ander type gekocht).

Mijne heb ik ook al iets van 12 jaar en gebruik hem vaak, werkt nog steeds prima... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
flash2b

Special Member

Geloof dat bij die Voltcraft de serie condensator stuk gaat na langdurig gebruik, zoals het Senseo probleem. Was met een oudere versie het geval. Heb ik met een Uni-T stekker ook gehad, maar is makkelijk te repareren.

Mijn Aldi exemplaar zit al jaren (>5 jaar) aangesloten werkt prima.

@arco

Mijne heb ik ook al iets van 12 jaar en gebruik hem vaak, werkt nog steeds prima...

Tja, raar dat ze het hier na slechts een paar jaar alweer opgeven, want ik doe toch helemaal geen gekke dingen. Hooguit worden ze iets meer blootgesteld aan gerammel in de elektronicakoffer wanneer ik buiten de deur werk, maar dat gebeurt tegenwoordig ook vrij zelden.

@flash2b
Wanneer er geen goede suggestie voor een professioneler model komt, zal ik zeker eens kijken naar zo'n Aldi-exemplaar.

Arco

Special Member

Deze kwam als beste uit een vergelijktest van 8 monitors (vooral nauwkeurigheid bij kleine vermogens):

https://de.elv.com/elv-energy-master-profi-2-energiekostenmessgeraet-1…

Test: https://nl.hardware.info/artikel/9905/sluipverbruik-in-bedwang-8-energ…

[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 14 juli 2020 12:46:24 (21%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dat ELV-geval ziet er goed uit, ik denk dat ik daar maar voor ga -- al zal ik eerst nog wel even de specificaties napluizen.

Zoals gezegd is de prijs minder belangrijk.

Dank voor de suggestie!

Arco

Special Member

In de test staat dat de gemeten waardes bijna exact hetzelfde waren als die van hun Zes-Zimmer testmeter...
(en bij die Zes-Zimmer staan er toch nog een paar nullen extra achter de prijs... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ja, ik zag het, er is er inmiddels een onderweg :-)

RAAF12

Golden Member

Leuk je weer eens te zien ook een ouwe elektronica.nl newsgroup ganger :-)

Hubie

Special Member

Ik heb er een van de Aldi maar die vreet knoopcellen(2 X LR44) of het M&M's zijn.

vergeten

Golden Member

Deze gebruik ik al jaren. (niet meer leverbaar) :(
Er zullen vast wel vergelijkende types zijn met dezelfde elektronica onder de motorkap.

Na aanschaf van stekker-zonnepanelen heb ik hem omgebouwd, hij geeft nu de opbrengst/teruglevering aan.

Op 14 juli 2020 16:22:03 schreef Arco:
In de test staat dat de gemeten waardes bijna exact hetzelfde waren als die van hun Zes-Zimmer testmeter...

Waar zit de "onnauwkeurigheid" van die dingen, bij de meetweerstand, bij de berekening van de gemeten waarden of allebij?

[Bericht gewijzigd door vergeten op dinsdag 14 juli 2020 23:55:21 (25%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Thevel

Golden Member

Op 14 juli 2020 23:42:31 schreef vergeten:
Waar zou de "onnauwkeurigheid" zitten in die dingen bij de meetweerstand, of bij de berekening van de gemeten waarden?

De stroom kun je ook meten met een spoel zoals bij de meter.
De draad rijg je gewoon door het apparaat en de meting is best wel nauwkeurig.

vergeten

Golden Member

Dat kan maar dat is anders dan de meeste van deze soortgelijke dingen vermoed ik.
Die energycheck 3000 meet zeker weten de stroom met een weerstand.

En ik wil natuurlijk de teruglevering zien :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Arco

Special Member

Vooral bij lage en hoge waardes wijken de meeste erg af of geven het gewoon op...
(meesten zijn binnen een paar procent nauwkeurig van 10...100W. Daarbuiten gaat 't snel bergafwaarts)
Alleen die ELV werkte nog tot 0.1W en was ook nauwkeurig... (handig als je standbygebruik wilt meten)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb een Elro M12 die volgens mij wel goed werkt, al heeft hij moeite met mijn 3000W waterkoker (kan ook aan de waterkoker liggen al zou ik niet weten hoe: waarde fluctueert heel erg, 500W föhn is wel gewoon vrij stabiel).

De Lidl versie van Silvercrest geeft altijd al 2W aan, ook zonder dat er iets is aangesloten...

Voordat ik die twee had heb ik ooit iets geknutseld omdat ik ergens een paar 0,22 ohm weerstanden (~5W) had opgeduikeld en ik wel wat mogelijkheden zag bij de 0,22 ohm en 220V verhouding.
Die zitten serie-parallel (dus 0,22ohm 20W) op een processorkoeler 'getyrapt' en ingebouwd in een behuizing met 230V stekker en stopcontact. En een meet-uitgang over de weerstanden: 1A over 0,22ohm geeft 220mV spanningsval op deze uitgang en dit komt dus overeen met 220W. mV = Watt, of V = kW. Wel even oppassen dat de uitgang niet galvanisch gescheiden is en dat er bij 230V een kleine afwijking is. Al zal de bedrading en solderingen vast wel bijna 0,01 ohm toevoegen ;)

EDIT zie nu pas wie de vraagsteller is... Zelfgebouwde heb ik gemaakt toen je nog regelmatig over de vloer kwam bij 53 ;)

Hier ook nog een recente test van verbruiksmeters: https://www.ct.nl/reviews/energiebesparing-met-verbruiksmeter/
De "TS Electronic 45-25111" komt erg goed uit de test.

[Bericht gewijzigd door ThinkPad op woensdag 15 juli 2020 15:19:12 (20%)

RAAF12

Golden Member

Of een DIN rail meter in een kastje bouwen, de meter heeft 2 standen.

Meerdere CO leden hebben zo'n ding aangeschaft. Er was een probleempje met een soldering meen ik me te herinneren, maar dat is opgelost.