hulp aankoop beste budget wasmachine <400E

@Kruimel,
In deze delen van Azie worden huishoud appliances deels ook op balkon's geinstaleerd I.P.V. in de keuken.
(Vraag me niet wat daar de logica van is)
Maar als ik mijn Collega mag geloven zetten hun zonder al te veel problemen een electrische oven op het balkon.
Er werd mij verteld dat hier voor de potting/lak benodigd, in de eerste plaats tegen vocht en mogelijk belangrijker, insecten.
In Nederland heb ik dit eigenlijk alleen gezien bij bedrijfstakken in de buurt van zeewater, defensie etc.

[Bericht gewijzigd door walkura op maandag 6 juli 2020 21:12:33 (12%)

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II
Kruimel

Golden Member

Als je één keer gezien hebt hoe groot een modaal huis in Hong Kong is begrijp je dat meteen: je hebt daar niet veel ruimte. ;) Dit zal ook wel een rol spelen in andere stedelijke gebieden in de tropische gebieden van Zuid-Oost Azië en India. De cultuur is er ook meer van het buiten koken, maar generaliseren over zo een groot gebied is onverstandig.

Ik heb niet veel ervaring met tropische omstandigheden, maar een weekje in 100% luchtvochtigheid is geen pretje voor mens en machine en ik zou de complicaties die dat kan opleveren niet onderschatten. De insekten zijn er inderdaad rustig een ordegrootte invasiever dan hier.

maartenbakker

Golden Member

Op 6 juli 2020 20:55:51 schreef walkura:
Eerlijk gezegd heb ik erg slechte ervaringen met de wasmachines van Amica.
De electronica was redelijk, Wij hebben zelf een Amica gehad, het kreng is 6 keer door de service geweest (En dat met een wasmachine met slechts enkele jaren op de teller, denk aan 2 of 3)
Waarom zeg ik de electronica was redelijk, het was namelijk elke keer een mechanisch defect.
Deze machine was echt op Maandag morgen na boxing day / oud en nieuw gemaakt, Wij hebben opgegeven toen we er meer aan hadden besteed dan aan een nieuwe machine.

Maar was dat vóór 2009 of erna? Ik las op wikipedia dat na de overname van de fabriek door Samsung, Amica vrolijk doorging met wasmachines onder eigen merk leveren, alleen dan import uit China en/of Turkije.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

In Japan ook Amica...Zelf geweest en gezien in electronica shops..

Hier draait al 10 jaar een zanussi, naar alle tevredenheid, in de garantieperiode komt iemand van aeg /zanussi de machines van zanussi liggen zo goed als allemaal onder de 400 euro.

@MaartenBakker,
Dat is moeilijk te zeggen, meer rond 2008, 2009 aanschaf, ongeveer 3 jaar later (give or take 6 maanden) hebben wij hem aan de service man meegegeven voor onderdelen.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

AEG etc heeft gesealde kuipen,en... veel lagerproblemen ,valt me erg tegen van de dure Protex series.. Geen coulance nagenoeg na 3 jaar!

Sorry dat ik wat laat reageer. Er gebeurd hier weer van alles ;) 8)7
Er is weer interessante informatie bij gekomen in het topic.
We willen morgen gaan kijken bij de lokale vakhandel. Volgens website hebben ze de volgende beko wasmachines die mogelijk voor ons iets kunnen zijn.
WTV 77111 BW0, WTV77222XW11,WTV8712BLS, WTV 7724 XSS, WTV81483CSB1
Valt hier nog iets over te zeggen qua bouwkwaliteit, gesealde of niet gesealde kuipen, rma etc? Iemand heel toevallig (reparatie) ervaring met een of meerdere van deze toestellen?
update. Ik keek ook even vandenborre of ze iets in de outlet hadden staan. Daar stond ook een THOMSON TW714EU. Welke stickerplakker zit hier nu achter? Ik was nog nergens een thomson tegen gekomen

[Bericht gewijzigd door brains op zondag 12 juli 2020 12:58:55 (16%)

maartenbakker

Golden Member

Wat ik zo kan vinden, is dat Thomson sinds 2013 een merk is van een Algerijnse firma, Cevital. Op de Wiki van Cevital staat dat ze sinds 2014 eigenaar zijn van FagorBrandt, de Frans-Spaanse opvolger van Thomson.

Verder heeft Cevital sinds 2006 een eigen fabriek "SAMHA Home Appliance" (een beetje dubbelop die naam) samen met Samsung. Ik durf niet te zeggen of daar dan ook de andere merken vandaan komen, of dat ze de productie van FagorBrandt apart exploiteren. In het ergste geval kopen ze die bij Vestel of in China maar ik neem aan van niet.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Tja, als het uit een Samsung fabriek komt lijkt het me geen goed idee als ik de reacties hier mag geloven :+
En hij is niet goedkoper dan Beko dus ik blijf bij Beko.
Maar wel typisch dat ik hem tot nu toe maar op 1 plek ben tegengekomen.

maartenbakker

Golden Member

Ik werkte mijn bericht nog wat bij. Je hebt best kans dat het uit een voormalige fabriek van Thomson-Brandt of Fagor komt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

kan ik ergens vinden of de kuipen dichtgelast van de beko's ar naar we aan het kijken zijn?

Ik was nog eens aan het kijken of toevallig de mediamarkt de bekos als showmodel heeft staan. De vakhandel waar we willen kopen is verder weg en de mediamarkt koe langs als we boodschappen gaan doen. We hebben weinig tijd de komende weken dus willen we die efficiënt benutten ;) Bij de vakhandel kunnen we gewoon online bestellen, we hebben daar wel meer spullen gekocht. Mama wil vooral zien hoe het bedieningspaneel eruit ziet :)
Toen ik aan het kijken was of ze kwam ik ook tegen dat er een sharp machine was. Die stond er de vorige keer niet op maar uit nieuwsgierigheid, waar komt die nu weer vandaan?
https://www.mediamarkt.be/nl/product/_sharp-wasmachine-voorlader-a-es-…

Ze hadden ook een aeg in de aanbieding die volgens hun 250 goedkoper is. valt buiten mijn budget maar is dit echt wel een aanbieding en zou deze veel beter zin een beko?
https://www.mediamarkt.be/nl/product/_aeg-wasmachine-voorlader-prosens…
Of een bosch die nog wel enigsinds binnen ons budget valtzou die beter zijn dan eentje van beko van 350 euro?
https://www.mediamarkt.be/nl/product/_bosch-wasmachine-voorlader-serie…

Verder geef ik ericn gelijk, wat eens stomme website is dat.
Een heel belangrijke spec, vulgewicht staat er bv niet bij.
En sommige dingen zijn half in het frans. Nu weet ik ook wel dat qui ja betekent maar toch.

maartenbakker

Golden Member

Uit de losse pols zou ik zeggen dat de Sharp helaas van Vestel komt, maar net als TV's kun je witgoed van Vestel ook herkennen aan de streepjescodes op de type- en doosstickers.

Bosch staat bij mij sowieso op de zwarte lijst, al durf ik niet te beloven dat hun wasmachines slecht zijn. Als ze even goed zijn en niet duurder zou mijn keus altijd het andere merk zijn.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 15 juli 2020 13:17:24 (12%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ze hadden ook een aeg in de aanbieding die volgens hun 250 goedkoper is. valt buiten mijn budget maar is dit echt wel een aanbieding en zou deze veel beter zin een beko?

Gezien de prijzen op tweakers lijkt het wel een aanbieding, model is wel al sinds 2017 op de markt.

Ik zou dan eerder naar deze Beko van 366€ kijken, die doet ook 1600 rpm centrifugeren ipv 1400 bij de AEG, scheelt weer bij het ophangen / in droogtijd.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

ik heb ook zo'n vermoeden dat sharp vestel zou kunnen zijn.
gek genoeg als thompson niet anders tegengekomen dan bij mediamarkt.
Hoe herken je trouwens een typische vestel streepjescodes op de type- en doosstickers? ik dat ik veel tv's van vestel wel herken maar geen idee of dat scheelt met de witgoed.
De bosch is zo'n 400 euro dus duurder dan de beko's die we op het oog hebben.
update. Stom ik niet ff op pricewatch gekeken. Dat is inderdaad een aardige indicatie en mooi aan wat de introductie prijzen zijn geweest. De vraag is, zou het 150 euro meer waard zijn?

[Bericht gewijzigd door brains op woensdag 15 juli 2020 13:35:32 (20%)

Dag brains, ik merk dat een aankoop voor jouw wel op de limiet zit. Dan zijn er eigenlijk maar 2 mogelijkheden. Probeer het toestel zo goed mogelijk te behandelen en neem een verzekering (of neem 1 waar een verzekering in zit). Alzo moet je niet in angst zitten om voor onvoorziene kosten te komen, wat wel belangrijk is vermoed ik als je zo krap zit. Moest er toch iets gebeuren kun je het hier vragen, wij lossen dat wel op, haha. Aeg siemens bosch beko. Het zal vooral ook op geluk aan komen. Het is voor iedereen onmogelijk om te zeggen welk model morgen een probleemmodel blijkt te zijn.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik ga zeker zeer netjes met de machine omgaan.
Ik zit inderdaad met een beperkt budt en wil daar het beste wat mogelijk is voor het budget er uit halen.
Dus kijk ik inderdaad ook uit naar hoe max repareerbaar het apparaat kan zijn. Ik geloof wel dat ik veel kan repareren als het zover is met de kennis die hier is, de kennis die ik heb (en vast nog ga leren) en met technische vrienden.
Het is voor mij nu duidelijk dat het een Beko gaat worden, 1 van de hier vier genoemde modellen. Enige wat ik nu nog probeer te achterhalen is of de kuipen van de toestellen dicht gelast zijn. Of dat er een of meer van de vier modellen een niet dichtgelaste kuip hebben.
Dat is iets wat ik niet gevonden krijg.
Kan ik dat ergens opzoeken? Bv op websites die onderdelen leveren? Toen ik voor de verschimmelde aeg aan het zoeken was vond ik een exploded view die je wijzer maakt. Maar vind ze niet van Beko.
Ik verwacht ook absoluut niet dat je precies gaat weten wat een probleem toestel gaat worden. Maar misschien zijn er al bekende problemen tevoorschijn gekomen. Of rma ervaringen.

Zowat alle kuipen zijn heden dichtgelast. Veel motorsturingen zijn frequentiesturingen. Allen niet herstelbaar dus. Vandaar mijn voorstel tot garantieuitbreiding. Dit gaat voor een vangnet zorgen. Ik kan je wel wat wastips bezorgen zodat de machine de beste leeftijdsidealen haalt.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik geloof dat ik hier een hele lijst met wastips gevonden heb, een link naar een blog. Misschien door jou gemaakt eric?
Zo ie zo zijn tips altijd welkom :)
ik ga moeten kijken of garantie uitbreiding mogelijk is waar ik de machine wil gaan kopen. Maar misschien is dat inderdaad een optie.
Aan de andere kant, ik moet er eigenlijk gewoon vanuit gaan denk ik dat een wasmachine gemiddeld 100 euro per jaar kost en voor elke 100 euro die ik besteed ongeveer een jaar met een wasmachine kan doe. Dus als mijn machine van rond 350 euro 4 jaar mee gaat mag ik blij zijn met alle extra jaren die erna nog volgen. Ik kan niet "eisen" in deze tijd dat een elektrische/elektronisch apparaat een hele lange levensduur heeft zoals vroeger vaak wel het geval was.
Helaas maar de trieste waarheid vandaag de dag voor veel spullen.

En dan te bedenken dat mijn Miele na 22 jaar nog steeds als een zonnetje loopt. Een paar maanden geleden voor €15 nieuwe schokbrekers geplaatst en dat was het. En die machine heeft destijds echt geen €2200 gekost.

Henk H.

Golden Member

Gelukkig zit ik niet met een heel krap budget (zoals brains), en kan ik daardoor de zaken wat "makkelijker" bekijken.

Ik zou denk ik geen verzekering afsluiten. Als je dat doet, ben je dat geld sowieso *nu* kwijt en het is maar de vraag hoeveel je er in de toekomst mee wint. Met een klein huishouden (zonder kinderen in de leeftijd 0-4 jaar neem ik aan) en waarbij er secuur met de machine om wordt gegaan zou ik denk dat die wel het een 4-5 (en vermoedelijk veel langer) uit gaat houden. Als er na x aantal jaren nog een defect komt, kun je dan altijd wel zien hoe je het oplost.

Zeker bij meerdere apparaten (ander huishoudelijk spul) alles verzekeren lijkt me een dure hobby. Dan kun je beter een spaarpotje aanleggen voor alle apparaten tezamen want de kans dat alles tegelijk defect raakt is natuurlijk klein. Natuurrampen als blikseminslag, overstroming etc daargelaten. Spaarpotje kan kleiner zijn dan de som van de premies.

Vergeet ook niet dat verzekeringen "uit" kunnen (geld opleveren) voor de verkoper, anders werden ze niet verkocht.

Ik heb in ieder geval nog spijt van de extra verzekering (tot 10 jaar) die we op onze Miele bijkochten 15 jaar terug. In al die tijd geen enkele storing, eerste 12 jaar een 2 persoons huishouden. Toen kwam onze eerste zoon en sinds 2 jaar met 2 kleine kinderen. Dan ga je pas veel wassen >:) .

Patrick de Zeester

Golden Member

Verzekeringsmaatschappijen zijn geen filantropische instellingen, daarom heeft verzekeren m.i. alleen zin indien:

  1. Je redenen hebt om aan te nemen dat jouw risico aanzienlijk groter is dan waar de verzekeringsmaatschappij vanuit gaat.
  2. Het risico niet of nauwelijks zelf te dragen is.
  3. Er een wettelijke verplichting is om je te verzekeren.

Om die redenen, en omdat ik zorgvuldig met mijn spullen om ga heb ik geen glasverzekering, is mijn telefoon niet verzekerd tegen schade, is mij fiets niet verzekerd tegen diefstal, koop ik nooit garantie bij, boek ik bij een reis geen annuleringsverzekering...etc. Over de jaren heen heeft mij dat duizenden euro's aan premie bespaard.

Veel merken hebben op sommige modellen een standaard 3 jaar xtra (5j samen dus). Wat is jullie mening om in een keuze van machine hier toch naar uit te kijken?. Een machine van nu waarbij de mensen van fisher price zelfs verlegen van worden is toch niet te vgl met een miele van 15 j geleden? Zelfs de nieuwe mieles sneuvelen bij de vleet met hun trommelproblemen en gadget show. Auto dos. Sensortje stuk (weeral) 200 aub. Wat is volgens jullie de prijs van een verzekering?
Alle toestellen verzekeren? Als je geen geld hebt kun je met de hand afwassen en drogen kan op een draad. Scheelt al. Enfin, ieder zijn ding zeker? Een vroegtijdige sterfte in combi met geldgebrek moet wreed pijn doen.

[Bericht gewijzigd door EricN op donderdag 16 juli 2020 16:17:31 (19%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Henk H.

Golden Member

Volgens mij waren wij in 2005 100 euro extra kwijt aan die verzekering (op een machine van ca € 800). Verzekering werd daarmee verlengd tot 10 jaar. Originele garantieduur weet ik niet meer.

Duur van de garantie zou (voor mij) geen eerste aanschafcriterium zijn, maar bij vergelijkbare machines kan het een pre zijn. Al zou ik eerder een machine kiezen van een merk of uitvoering waar ik een goed gevoel bij heb dan eentje waar het gevoel minder is maar wel meer garantie bij zit.

Kruimel

Golden Member

@EricN: Ik kan je vraag niet begrijpen in de context van het onderstaande citaat:

Op 4 juli 2020 01:23:50 schreef Kruimel:

Op 3 juli 2020 21:29:57 schreef EricN:
[...] Er is 2 jaar wettelijke waarborg op een toestel. Dat is Europees bepaald. Maar moest in het eerste half jaar iets gebeuren dat niet onder de garantie valt dan moet de fabrikant dit kunnen aantonen. Tss het eerste half jaar en de 2 jaar is het aan de gebruiker om aan te tonen dat het defect door slechte makelei is. Hier in België kraait daar geen haan over. 2 jaar is 2 jaar. Maar in Nederland beweert Samsung dat het daar wel wat strenger is in dat opzicht. Klopt dit?

Volgens mij wel. Op deze site vond ik dat er blijkbaar sinds 2003 een wettelijke vereiste geldt voor een economische levensduur van vijf jaar voor een wasmachine.

In België heb je dus twee, en in Nederland 5 jaar wettelijke bescherming. Je kunt er dus wel redelijkerwijs van uit gaan dat als de machine ook te koop is in Nederland hij wel 5 jaar mee zal gaan. Hoeveel heb je over om het risico dat hij toch stuk gaat in die tijd af te dekken? Ik niets. Bovendien weet je dat die verzekeringsmaatschappijen geen verlies draaien, je speelt gewoon een soort roulette met de verzekeringsmaatschappij als huis. Je hebt gewoon minder dan 50% kans om er netto op te winnen.

Daar komt nog bij dat het soort verzekeringsmaatschappijen dat in dit marktsegment springt sowieso al niet te vertrouwen is. Die hebben gewoon een 'low risk, low maintenance' product op de markt waarbij ze naïeve huisvrouwtjes misleiden dat het "wel verstandig" is om bij te verzekeren omdat die niet weten dat ze al wettelijk beschermd zijn. Als de machine dan toch stuk gaat dan maken ze die zonder met de ogen te knipperen wijs dat het een fabrieksfout is en ze het maar moeten regelen met de fabriek. Verzekeren is niet inherent fout, maar in dit segment wel verdacht. Het is op dat moment waarschijnlijk makkelijker te werken voor een nieuwe machine dan het geregeld krijgen dat ze uitkeren. De bedragen zijn vervolgens niet zo hoog dat je er geen lening voor gaat kunnen krijgen mocht het toch mis gaan en je moet aan het einde van je geld opeens een nieuwe wasmachine kopen.