Temperatuursensor Fiat Ducato 2.5 diesel 1995

Beste Mensen,

De temperatuurmeter van mijn Fiat Ducato 2.5 diesel buscamper (1996) geeft niets meer aan. Hij blijft altijd op de laagste positie staan.
Het onderdeel waarvan ik denk dat het de temp. sensor is meet een fluctuerende 4 MΩ
Wanneer het contact aan staat komt er een spanning van 4.5 Volt op de 2 aansluitdraden.
Wat hoort de weerstand van zo'n sensor te zijn? En is er een manier om te meten of het misschien aan het metertje zelf ligt?

EricP

mét CE

Je kunt er gewoon eens 10k op zetten. Dan loopt er 0.5mA. Zelfs als er electronica aan hangt, zou dat heel moeten blijven. Als je dan de spanning meet, heb je een idee van de impedantie van het meet circuit.

Wellicht nog ergens een schema online? Als het 'klassiek' is, zit je eerder in de (tientallen)Ohms dan in de kiloOhms

Volgens mij is dat de 230 serie.
Misschien eens op camperforum.nl informeren of iemand een workshop manual heeft?

Ik heb 'm voor de X250 (>2007) wel, en weet dat dit soort dingen daar iig in staan.

sensortje vervangen kan natuurlijk ook, zo duur zijn die niet. (10-15 euro ofzo). Al is dat een klein beetje zonde als t daar niet aan ligt.

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op woensdag 15 juli 2020 16:17:27 (26%)

Shiptronic

Overleden

Ik gebruik vaak een proeflampje(LED&gloei) meetclip aan massa, pen aan de signaal draad.

Zou er nu "hard" 5V opstaan gaat gewoon de lamp aan, dus kan je nooit kortsluiting maken. dan meten welke spanning, welke stand aangeeft. Je kan dan checken of de draad en wijzer nog werken (Naald moet bewegen)

Hoeveel draden heeft de sensor?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

De Ducato is inderdaad eentje van de 230 serie.
De sensor heeft 2 draden.
Als ik in een onderdelen webshop zoek zie ik dat er 2 sensors zijn?
Eentje met M12 schroefdraad "NTC" en eentje met M16 schroefdraad "schakeltemp 107 °C ". Deze heb ik dus aan gemeten.
Mogelijk schakelt deze alleen maar en is de gemeten 4MΩ vanwege vocht op de aansluiting.

Mogelijk zit er dus nog een tweede sensor in, die kan ik zo niet vinden in elk geval. Dit zou dan een NTC zijn.

EricP

mét CE

Die 107o is voor de toeters en zwaailicht als het motortje te warm wordt. Die schakelt inderdaad.
Dan moet je dus ergens nog wat anders vinden :)

Voor zover ik weet zitten er in de 230 idd 2 sensoren:

1 die de ecu aanstuurt en 1 voor het metertje

Maar die 107 graden lijkt me wat onlogisch, dan is je motor allang aan de kook.
De Ducato thermostaat schakelt geloof ik bij 79 of 80 graden

Die 107 graden is hoogstwaarschijnlijk de olietemperatuursensor. En dan is die 4mohm de weerstand door de olie. Gok ook dat dat geen weerstandje is, maar gewoon aan-uit zodat je waarschuwingslampje gaat branden oid. (de 230 is een ouder ding, dus ik verwacht niet teveel fancy sensoren)

M16 en 107 graden:
https://www.uitlaatdiscounter.nl/product/olietemperatuursensor-7-3526

Shiptronic

Overleden

Je meet nu idd de verkeerde sensor, dit is gewoon een temperatuur schakelaar.

En dan moet je nog goed opletten vaak zitten er 2

A) voor de ECU (computer)
B) Voor het Dashboard wijzertje/lampje

soms gecombineerd in 1 behuizing

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op woensdag 15 juli 2020 20:45:07 (51%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

werkt de meter wel? kan best dat de mechaniek vastzit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Een ECU zal er wel niet in zitten, auto is 25 jaar oud.

Ik zal eens kijken of ik bij het metertje kan komen.

Waar zit de andere sensor precies?

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

2 draden, eentje waar 12V op staat, de andere loopt naar je meter.
De serieschakeling 12V-sensor-metertje-massa zorgt voor de uitlezing.

Meet het wel effe na maar lijkt me sterk dat er massa op zou staan omdat die dan ook uit het motorblok zou kunnen worden gehaald zoals bij veel andere temperatuursensoren het geval is (1-draads typen).

De stroom door zo'n draaispoelmetertje ligt vaak rond de 50mA voor volle uitsturing maar da's een gok in dit geval. Dus begin met een grote weerstand en sluit die effe aan tussen de 2 draden en kijk naar je meter. Beetje kleiner kiezen totdat je een utilezing hebt en je weet dat je meter het doet (of niet).

Waar zit die tweede sensor precies in de cilinderkop? Ik kan niks vinden.

maartenbakker

Golden Member

Op of in de buurt van het thermostaathuis wellicht?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 16 juli 2020 20:09:12 (23%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Bedankt voor de link, ik had daar ook al rond gekeken dankzij de tip van DJSmiley.
Het is waarschijnlijk geen TDI.
"Aan de rechterkant van de motor bij het thermostaathuis" zou de sensor zitten, maar er zit daar niks, lopen ook geen kabels naartoe.

In het thermostaathuis zit wel die grotere "sensor" die 107 graden zou zijn.
Deze meet oneindig qua weerstand (eerder had ik zo'n 4MΩ gemeten).

Ik snap er helemaal niets meer van.

Vandaag de meter uitgebouwd, metertje heeft 3 aansluitingen, deze meten vrij laagohmig (in circuit). Er komt spanning op, 12.5V en 7V en 4.7V t.o.v. gnd.

Ik heb het wijzertje ietsje anders terug gezet op het asje zodat hij net al iets aanwijst in rust en dus net niet meer tegen het begin-pinnetje aandrukt.

Motor 5 minuten wat warm laten draaien en warempel hij kwam wat hoger te staan.
Sensor connector losgehaald en de wijzer zakte terug....
Sensor gemeten, geeft oneindig qua weerstand.....

Shiptronic

Overleden

Die 107 is geen sensor maar een schakelaar, en die hoort oneindig te meten, pas bij 107°C maakt die verbinding. (die 4 MΩ) zijn waarschijnlijk je vingers waarmee je de meetpennen hebt vast gehouden.

Maar is dat een sensor met 1 of 2 aansluitingen? bij 2 aansluitingen heb je kans van een combi, schakelaar en sensor in een.

Heb je mijn test (hiervoor al beschreven) al uitgevoerd?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Hehe, naar massa toe meet de ene sensorpin oneindig, de andere 1k3.
Het zal dus wel een combi zijn, gek dat dat op die onderdelensites niet te vinden is.
Een weerstandje van 330 Ω op de kabel en massa aangesloten en de meter geeft zo'n 80 graden aan.
Er is dus niks stuk, waarschijnlijk een slecht contact geweest.

Shiptronic

Overleden

1K3 is je sensor, en de schroefdraad is bij die oude sensoren de massa.

als temp laag blijft, blijft de thermostaat niet open staan?

Sensor kan je testen met een pannetje kokend water/waterkoker.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zaterdag 18 juli 2020 00:12:38 (20%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

1,3k is wel erg hoog voor een dashboard meter. Dat zou eerder de helft moeten zijn schat ik.
Toevallig van de week een oude hyundai waarbij het thermostaat huis waar de sensor in zit geen massa meer maakte door alle corrosie. Dat was een combi sensor met 3 aansluitingen 2 voor de ecu en 1 voor de meter t.o.v de buitenkant. Doordat de ecu prima signaal kreeg duurde het even voordat het kwartje viel. Die sensor was +/- 600 ohm bij omgevings temperatuur.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Heb een nieuwe sensor gekocht, deze meet 2k3 bij kamertemperatuur.
Metertje werkt in ieder geval nu weer.
Bij het eruit draaien spoot er wel zo'n liter koelvloeistof uit :(

Shiptronic

Overleden

Volgende keer;

dop koelwater voorzichtig open draaien, dan flink knijpen in de dikste koelwaterslang , vasthouden en dop weer dicht draaien. Slang loslaten, die creëert een klein beetje vacuüm. sensor losdraaien zonder dat er water uit komt, hooguit zuigt er een beetje lucht naar binnen :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

mocht je het nog nodig hebben (of voor de volgende keer)
toevallig heeft iemand net het werkplaatshandboek geuploaded

https://we.tl/t-LJLlIPmjL7

Bedankt voor de tip, het werkplaatshandboek ben ik ook heel blij mee. Handig om te hebben voor de toekomst.

Op 3 augustus 2020 09:35:35 schreef DJSmiley:
mocht je het nog nodig hebben (of voor de volgende keer)
toevallig heeft iemand net het werkplaatshandboek geuploaded

https://we.tl/t-LJLlIPmjL7

Zou ik deze download ook kunnen krijgen aub ,de link is verlopen
Alvast enorm bedankt