SD Navigator Volkswagen

Bavelt

Golden Member

Mijn Volkswagen heeft een Discover Media set met ingbouwde navigator.
Er zit een legale VW-SD kaart in van 8GB, FAT32 geformatteerd.

Maar als je deze wilt kopiëren naar een andere, lege SD kaart, bv als backup, dan werkt dat niet.
Beide kaartjes formatteren lukt. Je hebt dan 2 lege kaartjes. Zonder label.
Die lijken dus exact hetzelfde.

Wanneer ik de software (legale download van VW) er op wil zetten. dan werkt alleen de origine VW SD-kaart.
Waar zit het hem toch in dat het systeem verschil tussen beide kaartjes ziet?

Dit intrigeert mij.

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
KGE

Golden Member

Serienummer van de kaart waarschijnlijk.
Wanneer dit gekoppeld is aan de software dan gaat het met een andere kaart niet lukken.

Bavelt

Golden Member

Serienummer van de kaart waarschijnlijk.

Zoiets zal hem zijn, ja. Is een dergelijk serienummer uit te lezen? (de software van VW zal dit immers ook doen).

En zou je dan niet een exacte kopie kunnen maken (incl serienummer) van een SD kaart?

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
maartenbakker

Golden Member

Die doen dat met behulp van een ontwortelde Android telefoon, maar zo te zien zou dat zonder problemen op een Linux PC moeten kunnen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Henk H.

Golden Member

@Maarten: De link gaat over Ford, al zou het natuurlijk kunnen dat het bij VW op dezelfde manier werkt.

Ik heb een Mazda met "Mazda" (=TomTom) navigatie. Originele Mazda SD kaart was te klein (4GB) voor kaartupdate. Je kunt de kaarten van TomTom overzetten naar een andere SD kaart door een geformateerde SD kaart in de lezer in de auto te stoppen. De auto melddt dan dat er geen kaarten op staan maar prepareert de SD kaart wel zodat je er mbv een computer met kaartlezer en TomTom software wel de kaarten op kunt zetten. De TomTom software herkent de SD kaart als een aangekoppeld TomTom navigatiesysteem en geeft ook aan dat het een Mazda navigatiesysteem is. Dat preparen gaat volgens mij via een bestandje op de SD kaart en zal vast iets als een code voor specifiek de betreffende auto bevatten.

Zo bekeken kun je met een extra SD kaart een backup maken. Voor de Mazda heb ik een eenmalige kaart update gekocht. Of je de kaarten van een compleet ander TomTom navigatieapparaat (met bijv. lifetime updates) over kunt zetten naar de SD kaart weet ik niet. Ik update de kaarten eens in de 2-4 jaar, zo nu en dan betalen vind ik niet zo'n probleem.

maartenbakker

Golden Member

De link gaat over de serienummers van SD-kaartjes, veel alternatieven om kaarten ergens aan te vergrendelen ken ik niet, dus ik spreek KGE niet tegen. Maar garantie tot de deur, het is zijn vermoeden en je moet wel weten welk nummer er in moet (origineel kaartje uitlezen).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 16 juli 2020 11:19:52 (15%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."