Zijn deze oude afdekplaatjes van een wandcontactdoos nog te krijgen?

Beste mensen,
Ik verhuis naar een ander huis (tijdelijk) en daar zitten enkele wandcontactdozen (wdc) met een beschadigd afdekplaatje voor het stopcontact gedeelte.
Ik wilde kijken of ze te vervangen zijn maar ik zie geen merk staan.
Iemand heel toevallig een idee of het een standaard formaat is die door meerdere fabrikanten gebruikt kan zijn?
Is er evt nog aan te geraken? Zo ja, tips waar?
Misschien herkent iemand op het forum ze, zie afbeelding. De diameter van de ronde afdekplaatjes is ongeveer 4,5 cm.
huis is in de jaren 60 gebouwd en de wcd vermoedelijk ook uit de periode.
Alle tips zijn welkom.
in noodgevallen kan ik overwegen het te laten 3d printen maar dat is weer een hoop werk. dan moet ik iemand aan het 3d tekenen zetten ;)

Thevel

Golden Member

Als het voor tijdelijk is kun je misschien handiger wat "OK" contacten halen bij de gamma. Das waarschijnlijk goedkoper.
https://www.gamma.nl/assortiment/ok-stopcontact-inbouw-dubbel-wit/p/B4…

[offtopic]Vertekent de foto zo of is dit een kabouterschakelaar? (40cm van de vloer als het niet minder is).[/offtopic]

McAwesome

Golden Member

Ik heb ook nog even op marktplaats en 2dehands gekeken maar ik zie niet zo direct iets wat op jouw stopcontact lijkt.

Ik zou het gewoon vervangen door een goedkoop nieuw stopcontact (en schakelaar).

3D-printen zou ik zeker niet doen want dat is minder veilig omdat de hierbij gebruikte kunststoffen thermoplastisch en brandbaar zijn.

benleentje

Golden Member

Kan ook een schakelaar naast het bed of bank zijn.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Henk H.

Golden Member

Of erbij geklust (schakeldraad van hogere lichtschakelaar doorgetrokken naar inbouwdoos voor WCD en één WCD vervangen door een schakelaar) zodat een (klein) kind zelf het licht aan kan doen, ook gezien het "glow in the dark" knopje. Ontbreken van een kinderbeveiliging en gebroken plaatje zijn dan wel een beetje, eh, bedenkelijk.

Aannemende dat je die woning huurt en het gebrek er al is vóórdat je erin trekt, zou ik de verhuurder vragen deze onveilige situatie in orde te brengen en niet zelf aan de gang gaan.

benleentje

Golden Member

In mijn jeugd zaten er dan gewoon van draaidingen die je in een gewoon stopcontact kon doen echter was ik daar al vlot achter hoe dat werkte en ook hoe je ze er helemaal uit kan halen. Het is dus ook goed mogelijk dat de WCD bij het verwijderen van het draaiplaatje gesneuveld is.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Thevel

Golden Member

Op 16 juli 2020 14:53:06 schreef brains:
huis is in de jaren 60 gebouwd en de wcd vermoedelijk ook uit de periode.;)

Het behang ook zo te zien. :)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Het zou wel een grote tref zijn als het plaatje EN de schroefjes passen.
Veel kans maak je niet, zeer zeker als je het merk niet kent.

Als je geluk hebt kun je het plaatje van een andere contactdoos in huis halen, en daar dan een heel nieuwe inzetten.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Je zou in de kringloop kunnen kijken of ze daar iets passends hebben.
En anders zou ik gewoon nieuw spul kopen. Veiligheid mag iets kosten.

Overigens wel typisch voor die tijd, een plaatje met zoeksleuven om de stekkerpennen naar de gaatjes te geleiden.

eruit mikken en nieuw erop, dat spul is uit de 60's nog. soms kun je ergens uit zicht het wcd vervangen, en dat oude plaatje hier gebruiken in het zicht. het lijkt op gardy materiaal..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Ik denk dat het merk Gardy is.En anders gebruik je gewoon nieuw spul, zal de kop niet kosten.

[Bericht gewijzigd door mel op donderdag 16 juli 2020 17:41:28 (52%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Heb je ook op de achterkant gekeken van de kapjes of afdekplaat?
Op rommelmarkten liggen ze ook wel eens.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Denk niet dat dit Gardy is, zeker geen Niko. Volgens mij NL of DE fabrikaat. Mocht dit toch Gardy zijn dan kan je dit waarschijnlijk nog vinden in Helchteren en Houthulst. Daar zitten nog 2 jongens met gigantische oude stock Niko en Gardy, zelfs jaren 60 spul. Koop ik nu en dan zelf voor herstellingen. Beide zitten op 2ehands.be, zoekterm "Niko PR20"

Anoniem

Tenzij je onverhoopt deze 60 jaar oude afdekplaatjes nog zult vinden zou ik er zeker niet zelf aan gaan knoeien. En maximaal de kapotte afdekplaat vervangen als je daarvoor de huisbaas niet wil lastig vallen.

Dergelijk oude installatiemateriaal werkt vaak nog prima bij de gratie Gods , als je er maar afblijft. Het is niet ondenkbaar, als je het stopcontact verwijdert dat met wat pech de isolatie van de draden afbrokkelt in een metalen buis, en dan ben je vertrokken...

Ik heb het al gezien dat men dan de halve kamer moest openkappen tot aan de verdeeldoos om het weer ok te krijgen. Want nieuwe draad gaat er vaak niet meer in. Jammer dan van dat mooie retrobehang. ;-)
Als je méér wil doen dan dat afdekplaatje, zoals hier gesuggereerd wordt , beter in overleg met degene die je huisvest.

Is dat niet gewoon van Stotz-Kontakt?

Thevel

Golden Member

Op 16 juli 2020 19:42:53 schreef grotedikken:
Het is niet ondenkbaar, als je het stopcontact verwijdert dat met wat pech de isolatie van de draden afbrokkelt in een metalen buis, en dan ben je vertrokken...

Het huis is uit de jaren 60, het zal waarschijnlijk allemaal PVC zijn.

maartenbakker

Golden Member

Welk merk is dat plaatje? Staat achterop, en anders op het schakelmateriaal. Soms in de vorm van een logo, mogelijk herkenbaar aan de hand van een foto.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 16 juli 2020 21:54:41 (33%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

Als het in debeginjaren 60 was is er een grote kans dat er nog stalen buizen gebruikt werden.
In elk geval is het riskant, want als het misgaat zit je als huurder met een ernstig probleem en zalde huisbaas je de schade aanrekenen.
En een onveilige elektrische installatie is in de eerste plaats de verantwoordelijkheid van de verhuurder. Dus niks vervangen behalve die plaatjes zonder toestemming.

de plaat is al ooit eens gelijmd, rare combi overigens, een schakelaar op 40cm hoogte en dan nog van 60 jaar oud. het lijkt overigens een lichtgevende knop, ik gok op de slaapkamer..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

lichtgevende knop jaren 60, dan denk ik dat er nog radium gebruikt werd
om de fosforescentie op te wekken.
Niet echt gevaarlijk als je er niet aan vijlt of verspaant, maar ik zou voor mezelf toch niet dag in dag uit 8u per nacht willen vlak naast zo'n schakelaar slapen. Al had iedereen vroeger zo'n lichtgevende wekker.
Het straalt altijd een beetje en het risico stijgt met de nabijheid en de blootstellingsduur. Ikzelf zou me daarover meer zorgen maken dan over wifi.

Sine

Moderator

Hoho, je hoeft niet meteen het IAEA te bellen.

Aan de kleur te zien is dat gewoon een nalichtende fosfor wip.

@GD Je gaat weer goed uit de bol :) .

Jaren 60 is VOB en CRVB in BE. Hier en daar ga je misschien een installateur vinden die nog snel van zijn katoendraad af wou, maar ook dat is niet dramatisch. Iig het is eenvoudiger en zelfs goedkoper om dat ding door modern materiaal te vervangen, maar mensen zijn nu eenmaal mensen en sommigen willen nu eenmaal een uniforme stijl.

Op 16 juli 2020 21:27:54 schreef testman:
de plaat is al ooit eens gelijmd, rare combi overigens, een schakelaar op 40cm hoogte en dan nog van 60 jaar oud. het lijkt overigens een lichtgevende knop, ik gok op de slaapkamer..

Dacht net hetzelfde. NLers hebben precies wel iets met het laag plaatsen van schakelaars. Je ziet hier wel vaker woningen van Nederbelgen met knoppen op 1m van de grond.