Waar is deze potmeter te koop?

Ja, dat zeg ik. Frontje aanpassen. Dat stond al bij m'n suggestie. Vooralsnog heb ik geen idee wat een elektronische hef is, dus wellicht is dat frontje niet meer dan een plastic plaatje met een label erbij. Zo moeilijk hoeft het dus niet te zijn, als ...

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Arco

Special Member

Ze zijn er wel in ander model: https://nl.mouser.com/ProductDetail/Bourns/PTH902-130F-502B1?qs=9fn1gp…
(wordt een beetje fröbelen om het mechanisch passend te krijgen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
vergeten

Golden Member

@RwinD
Die 290 ohm is binnen de tolerantie van 5%, hij zit 3,3% onder zijn waarde.
Dat je een andere waarde meet op de potmeters als erop staat is vreemd.
Zitten er misschien nog meer onderdelen verborgen op de print, onder de potmeter bijvoorbeeld, zie vraagteken?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Anoniem

Dat je een andere waarde meet op de potmeters als erop staat is vreemd.

Toch niet, de 2 potentiometers van 4k7 staan parallel, dus zowat 2k35

Zitten er misschien nog meer onderdelen verborgen op de print, onder de potmeter bijvoorbeeld, zie vraagteken?

Het lijken "lege pads" te zijn

Verder lijkt me dat een type dat je wel open krijgt maar moeilijk terug dicht
Misschien met M2 schroefjes?

[Bericht gewijzigd door Anoniem op dinsdag 7 juli 2020 22:31:12 (19%)

vergeten

Golden Member

Ik zie het nu ook dat ze parallel staan, wel een soort "antiparallel", loopt de ene op in waarde dan gaat de andere omlaag.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Anoniem

Antiparallel is niet spannend hier, de ene loper pos bij CW de andere neg bij CW :)

Voor 600€ maakt je zelf veel van deze printjes met een dubbel-as potentiometer
Ik weet niet wat hij bediend en waar hij staat maar misschien is een modificatie naar 2 aparte potentiometers mogelijk :)

RAAF12

Golden Member

popnagels=holnieten

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op dinsdag 7 juli 2020 23:29:53 (89%)

Zal dit weekend eens proberen of ik hem open krijg. Ik ben niet in het bezit van een ultrasoon reiniger, wat is dan het alternatief?
Kan ik iets met WD40?
Alvast bedankt voor de tips / suggesties.

Shiptronic

Overleden

Als dat ding gewoon als spanningsdeler aan een ingang hangt (0-5V) kan er ook een makkelijker andere pot in. Als het een deel van een analoge oplossing is word het wat lastiger.

[edit] heet Duplo

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Henk H.

Golden Member

GEEN WD40, remmenreiniger of een willekeurige contactspray. Die maken meer kapot dan ze goed doen.

Misschien heb je hier iets aan: https://www.circuitsonline.net/forum/view/82855#highlight=contactclean…

De genoemde Griffon vam de Gamma: https://www.griffon.nl/nl/product/contact-spray/946 mocht je niet 3 bussen aan willen schaffen voor één potmeter. Lijkt me geschikt maar gebruik op eigen risico.

[Bericht gewijzigd door Henk H. op woensdag 8 juli 2020 22:05:42 (66%)

Arco

Special Member

Ik zou liever gewoon IPA gebruiken. (als dat nog te krijgen is in deze coronatijden... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Die Preh pots waren ook goed afgeschermd van de buitenwereld, onderdompelen in IPA had weinig zin. Of het moet langs de concentrische assen naar binnen doorsijpelen.

fripster

Golden Member

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu
bprosman

Golden Member

Op 7 juli 2020 22:33:19 schreef RAAF12:
popnagels=holnieten

Niet helemaal, dit zijn officieel “holnieten” , hier zet je een dopje op en klopt ze dan met een passende stift en hamer aan:

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
RAAF12

Golden Member

Ja ik weet het ik dacht meer aan deze types
edit: ff foto zoeken

Die holnietjes druk je in het gat en vervolgens sla je met een drevel en hamer de bovenkant plat. Dan zit ie muurvast. De Amroh Transette had ook zoiets. Onderdelen werden door de gaten gestoken. Het mooie was dat de bedrading route al gesilkscreened was. tijd: 1963 of daaromtrent.

Die kleine soorten zonder soldeerlip, diverse maten

Drevel=stift :-)

Origineel waren en ook losse, passende dreveltjes te koop die heel mooi de kraag omplette, maar die ben ik kwijtgeraakt.

Tidak Ada: Daar issie weer een bladzijde uit de Kontaktgids 1971!!!!

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 9 juli 2020 13:31:03 (14%)

Goede dag ben nieuw hier maar heb een vraag over het doormeten van een gokkast magneet van het uitbetaal systeem.
Het enige wat er op staat is dat het 50V is. Helaas niet hoeveel HZ

Hoop dat iemand kan helpen

Arco

Special Member

Ik zie niet in wat dat met een tractor te maken heeft?... ;)
Open even een nieuw topic daarvoor...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
pa3gws

Golden Member

@RwinD
Je hebt me mooi even op het verkeerde been gezet met de mededeling dat beide assen dezelfde slag maken. :-(
Dus de potmeter geopereerd en zie de foto (niet de beste kwaliteit) en een van de assen kan maar een kwartslag draaien door de nokken.
Maar goed hij is nu open en op zeker schoon.
Er zitten geen onderbrekingen in de koolbanen nu alleen nog even puzzelen hoe ik hem weer dicht maak.
Want ik moest de klinknageltjes afvijlen. :-p
Misschien iemand hier een slim idee?
De klinknageltjes waren 1,5 mm dik en 25mm lang

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
bprosman

Golden Member

De klinknageltjes waren 1,5 mm dik en 25mm lang

Kun je het niet iets opboren/tappen en er M2 boutjes in zetten ?
Of een M2 draadeindje ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
pa3gws

Golden Member

Ik denk wel dat er ruimte is om er draad in te tappen.
Even op zoek naar m2 boutjes van 25mm.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
bprosman

Golden Member

Op 19 juli 2020 16:27:31 schreef pa3gws:
Ik denk wel dat er ruimte is om er draad in te tappen.
Even op zoek naar m2 boutjes van 25mm.

https://www.microschroeven.nl/nl/zaaggleuf-schroeven-bouten/sleuf-cili…

[Bericht gewijzigd door bprosman op zondag 19 juli 2020 16:40:14 (35%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
pa3gws

Golden Member

Dat is een optie maar ik denk dat de ijzerhandel hier ze ook wel heeft.

Helaas draad tappen geen probleem tussen stukje giet aluminium opboren ook geen probleem.
Maar het materiaal waar de koolbaan op zit is keramisch.
En daar maak je zomaar het gat niet groter in. :-(

[Bericht gewijzigd door pa3gws op zondag 19 juli 2020 18:16:30 (59%)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
fatbeard

Honourable Member

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Shiptronic

Overleden

wel voorzichtig, keramiek = snap en kapot :(

M1,6 erin? https://www.microschroeven.nl/nl/draadstangen-din-975/draadstangen-mes…

moer: https://www.microschroeven.nl/nl/moeren/normale-moeren-din-934/normale…

Inklusief verzend kosten voor € 8,05 , dat zijn andere prijzen :)

PS, kan je aan de koolbaan niet meer zien hoever hij gedraaid heeft? vergeet niet de koolbaan te smeren met juiste vet, droog zijn ze zo stuk :( !! https://www.baco-army-goods.nl/cleaner-390-contact-spray-200ml.html

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
pa3gws

Golden Member

Contact cleaner 390 heb ik standaard op voorraad. ;-)
En ik heb al een idee hoe ik hem weer dicht ga maken post wel een foto als hij klaar is.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.