hulp aankoop beste budget wasmachine <400E

maartenbakker

Golden Member

Verzekeren is niet strijdig met de conformiteit. Garantie heb je altijd minstens 2 jaar en doorgaans wordt dat (onverplicht) direct door de fabriek afgewikkeld vandaar dat dealers daarnaar verwijzen. Na 2 jaar heb je te maken met de conformiteit. Dus als een apparaat geacht wordt (afhankelijk van de aanschafprijs) om bijvoorbeeld 3,5 of 7 jaar mee te gaan dan betaal je een aan de hand van de afschrijving bepaald reparatietarief of je krijgt de dagwaarde uitgekeerd bij total loss. Dit wordt meestal coulance genoemd. Deze ondervang - of verleng je door een verzekering te kopen. Niets mis mee, zeker gezien de huidige kwaliteit van sommige apparaten.

Dat betekent natuurlijk dat je ook net iets meer kunt uitgeven voor een apparaat dat ook zonder verzekering langer meegaat, maar zolang fabrikanten dat niet op het milieulabel zetten kun je dat nooit echt vantevoren inschatten.

Wat de Vestelstreepjescode betreft:ik geloof dat dat er bij witgoed maar eentje is maar hij is alsnog wel herkenbaar. Ik heb ondertussen gevonden dat Sharp inderdaad Shrap (shrapnel, scrap) laat bouwen bij Vestel: https://www.ertonline.co.uk/indepth/profile-vestelsharp/

Ik zoek nog plaatjes van de typestickers, maar energielabels van Vestelapparaten hebben vaak een Vestelcodenummer rechtsonder: https://www.kuechen-atlas.de/storage/appliances/energy_labels/energy_l…

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@Kruimel. Het verhaal van Nederland is me door Samsung vertelt tijdens een cursus. Gezien ik geen voeling heb met Nederland heb ik hier de vraag gesteld omtrent de juistheid van deze bewering
Zelf doe ik herstellingen bij een klein witgoedzaak in België. Wat ik vanuit mijn positie vaststel:
Herstellingen binnen de waarborg (2jaar) gebeuren meestal door de fabrikant hun filiaal. Als ik toch eens moet uitrukken om een garantiegeval op te lossen zal ik altijd de kant vd klant (je zou eens moeten weten...) kiezen temeer wij absoluut geen voordeel hebben de klant wijs te maken dat het verkeerd gebruik is of drg. De herstelling word ons door de fabrikant vergoed, waarom zou ik zeggen dat bijvoorbeeld een defecte rollager hun fout is door overbelasting? Ik kaart het wel aan als ik dat verdenk (niet te bewijzen natuurlijk) voor hun eigen toekomstig voordeel maar de stukken en uren worden betaald dus voor ons is een tevreden klant 1 die terug komt. . Als het toch zo is zijn er natuurlijk grenzen. Een scheur in de deurrubber. Uitwerpselen die torenhoog opgestapeld liggen..., ja, er zijn grenzen maar binnen de redelijkheid worden ze gratis geholpen.
Herstellingen buiten de 2 jaar met een certificaat van 5 jaar van de fabrikant (niet via verzekering) zijn telkens in het voordeel vd klant opgelost. Als ik zie dat iets bij sleet is of twijfel wordt het gewoon meebesteld.
Wel moet ik zeggen (schrijven in dit geval) dat in de toonzaal door de verkopers een verzekering nooit (lees: zeer zelden. Is altijd vraag van klant zelf als het toch gebeurt) een verzekering van 10 jaar verkocht wordt. Ik heb dit aan de verkoop eens aangekaart maar daar is geen gehoor. Het is dus een persoonlijk argument. Ik zie dan ook de miserie gevallen achteraf en hoe die allen vermeden hadden kunnen worden met een verzekering.
Ook heb ik al een paar maal herstellingen gedaan bij mensen met een 10jaar verzekering. Zalig werken. Alles vervangen. Laatste keer een halve machine. Motor. Kuip. Weerstand. En nog iets maar dat ben ik vergeten. Gewoon faktuurtje naar de verzekering maken. Klaar is kees. Als ik al de printen (tegenwoordig allemaal dure frequetiesturingen), motors kuipen en drg op een hoop moet gooien die via deze wegen opgelost zijn dan kun je stellen dat veel mensen aan een boel miserie gespaard gebleven zijn. Ik moet wel zeggen dat de meeste mensen hun hand voor 1000€ niet omdraaien dus fataal nieuws brengen is meestal geen drama. Maar voor mensen die krap zitten doe ik wel xtra mn best dus als ik een verzekering mee in de rug krijg dan is dat een feestje. Onlangs had ik een vrouw en die had een miele droogkast op afbetaling gekocht met haar laatste centen. 5jaar en print stuk. In zak en as. Op die leeftijd doet miele niets. De klant had gedacht door wat exrta uit te geven ze voor 20j veilig zat. Vandaar haar keuze. In dit geval niets verzekering. Volle pot dus. De prijs van een miele print? Tss300 en 400. Slik. Dan nog uren en vaste kost bij... Ik neem aan dat in de meeste gevallen de technieker de rekening voorschoteld. Ik had ze een verzekering mee verkocht destijds als ik erbij wes geweest. Maar wederom dat is vanuit mijn positie gezien. Ik kan best mis zijn maar voel wel dikwijls mee de pijn in zulke gevallen. Los van deze medische aandoening van empatie: Heel spijtig. In dit geval heb ik het opgelost gekregen met van 2 printe 1 te maken (ben nogal een hamsteraar). Maar als het een wasmachinetrommel of drg geweest was was het voor mij ook een dead end. Dus vandaar mijn pleit voor een verzekering bij krap zittende mensen. Het zou kunnen dat bij andere winkels de klant geen ruk waard is en telkens raderen voor de ogen gedraaid wordt van: het is uw schuld, valt buiten de waarborg, print integraal vervangen, geen zin om verzekeringspapieren in te vullen... Dus voor hen kan ik niet spreken.
Edit: een oplossing voor dat geprogr. verouderingsverhaal is er maar daar is een grote ommeslag voor nodig. Namelijk leasen. Heden kan je zelfs al jeansbroeken leasen. Het voordeel hiervan is dat de fabrikant gebaat is bij een kwalitatief product. Ook de planeet zou er wel bik varen. Maar dit terzijde en mss off topic.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Patrick de Zeester

Golden Member

In Nederland is het vrij gebruikelijk dat de verkoper extra garantie probeert te verkopen.

Als er er een grote kans is dat er een relatief hoog bedrag uitgekeerd moet worden dan is dat ook verwerkt in de verzekeringspremie. De verzekeringspremie is gebaseerd op de kans dat er uitgekeerd moet worden en het verwachtte uit te keren bedrag, met daar bovenop de overheadkosten van de verzekeringsmaatschappij (salarissen, gebouwen, administratieve systemen....etc.), de beoogde winstmarge en de provisie van de verkoper. Je mag er vanuit gaan dat de verzekeringsmaatschappij goede statistieken heeft om tot een verzekeringspremie te komen en dat die premie zodanig zal zijn dat de verzekeringsmaatschappij er financieel niet bij inschiet.

Daarom zijn niet-essentiële verzekeringen statistisch gezien financieel niet interessant, tenzij je redenen hebt om aan te nemen dat jouw risico veel groter is dan waar de verzekeringsmaatschappij vanuit gaat. Juist als je krap bij kas zit is het belangrijk dat je je geld zo efficiënt mogelijk besteed en is het verstandiger om een potje opzij te zetten voor onvoorziene uitgaven dan dat geld in niet-essentiële verzekeringen te stoppen.

Ik zeg altjd een machine (was droog vaat) kost normaal gemiddeld 75€ per jaar.(aankoopprijs/behaalde jaren) Ga je op het einde vd rit er over dan is dat een slechte machine geweest. Ga je daar onder dan is dat een goede machine geweest. Op deze manier kun je dus (objectief)stellen dat een machine ook maximaal 75€ per jaar aan herstelkosten mag komen. Stel een machine van 300€ (indesitje) is na 5 jaar perte total. Dan is dit een goede machine geweest. Een miele van 1200€ op 15j overleden is een slechte geweest. Bij een herstelling van 150€ dient de machine het nog minstens 2 jaar uit te houden anders ben je goedkoper met een nieuwe. Een verzekering van 75€ (volgens ik verneem een gemiddelde prijs heden) neemt dus een jaar van de machine af maar voor een toestel van 400€ dat gedoemd is om de 10j niet te halen kan dit volgens mij er meer dan 1 jaar terug aan toevoegen dan de kost die het had aan de verzekering.
Dit gezegd zijnde. Die eenmalige kost van 75€ is iets wat ik van de klant te horen krijg. (Ook bij mn laatste vb van die siemens met kapotte motor en kuip). Nu heb ik daarjuist eens aan het googelen geweest en op het net vind ik de meest waanzinnige cijfers (tot 100€ per jaar)en kleine lettertjes. Dus het is best wel uitkijken blijkbaar. Ik ga dus enkel ervan uit dat het rond die eenmalige 75€ zit. Bij andere voorwaarden volg ik jullie redenering. Iemand slechte ervaringen trouwens met de heden veel geziene 5j waarborg die de fabrikant op veel modellen heeft?(siemens, bauknecht, aeg...).
Door dit topic ben ik wel benieuwd geworden naar de werkelijke prijs ve verzekering en ga als ik uit verlof ben en tijd heb dit eens grondig uitspitten.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
maartenbakker

Golden Member

@Patrick de Zeester: Feitelijk is zoiets eerder "een potje met kansrekening" dan een echte verzekering. Je betaalt je premie immers ineens en voor een vaste periode. Je hebt dus bijvoorbeeld eenmalig 1/8 deel van je reserveringsdoel ingelegd waarbij de kans 1/10 is dat de uitkering gedurende de looptijd de inleg overstijgt. Misschien liggen de kansen iets ongunstiger maar als je jaarlijks maar weinig in het potje kan storten zou het alsnog interessant kunnen zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Tsja, nu een Beko in de reparatie, de klant probeerde zn zwarte muntjes wit te wassen en is een 2 euro stuk tussen de trommel en kuip gekomen:ja, een gaatje in de trommelwand!. Beko was zelf geweest want klant dacht dat lekkage garantie was... Helaas! 75 Eu lichter, en daarbij kost de reparatie nog eens 270 Eu... Machine van geen 2 jaar oud! en kostte nieuw 395....Trommel/ kuip moest compleet vervangen worden zei men, ff gecontroleerd, achterdeel los leverbaar voor 53 Eu!!

Kan je de kunststof kuip niet dicht lassen?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Gat dichtlijmen. Heb ik al een paar keer succesvol gedaan. Ik heb ook al ooit een gat moeten boren om een sok eruit te halen.

Kruimel

Golden Member

Oef, ja, dat hebben we hier ook weleens gehad met een munt (denk nog een gulden) die in iemands achterzak zat en door de spleet in de trommel was gegleden (was en bovenlader, vandaar de spleet). Dat was wel duur ja, en dat kan met elke leeftijd machine gebeuren.

@EricN: Aha, nu snap ik je positie. Ik kan niet spreken in de positie van de kwetsbare koper, maar reken er op dat je door je perspectief een vertekend beeld hebt. Hoeveel werk zou je hebben gehad als je alle mensen die na 5 jaar nog steeds een probleemloze machine hebben zou moeten bezoeken?

Vroeger heb ik weleens een wasmachine gehuurd, en voor meer dan €20 per maand is dat alleen nuttig als je ergens niet vast kan wonen. Het verhuizen van een wasmachine is vaak geen aantrekkelijke optie, en het verkopen ervan is vaak wel een gedoe. Als het een wat groter verhuurbedrijf betreft kan je misschien wel het type machine dat ze gebruiken afkijken en die kopen, want die hebben er zeker belang bij om de wat probleemlozere machines te filteren. Na twee jaar heb je dat er sowieso al wel uit.

@kruimel. Daar heb je wel een punt. Veel machines overleven het wel. De vraag is dan mss aan de kwetsbare? Hoeveel risico willen ze nemen? Wat is het gevolg voor hun voor vroegsterfte? Wat is hun visie over de kosteloze 5j vd fabrikant? @brains mss kun jij als ervaringsdeskundige ons hierin wijzer maken? Ik ben wel benieuwd hoe mijn visie met de werkelijjheid overeen komt. Nog enige bedenkingen: de gierigheid bedriegt de wijsheid. Mundus vult decipi, ergo decipiatur.

Huren is idd heden een oplossing maar werkt met een tussenpersoon nl. de verhuurfirma. De fabrikant heeft hier weinig incentive om iets duurzamers te bouwen. Het voorstel tot leasen vd fabrikant is volgens mij nog iets anders. Als ik het artikel nog eens tegen kom zal het copypasten.

[Bericht gewijzigd door EricN op zondag 19 juli 2020 08:21:40 (13%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Kruimel

Golden Member

Afhankelijk van of je vraagt of ze risico wil nemen of geld willen verspillen is het antwoord verschillend, dus ik denk dat je op deze manier al een antwoord impliceert. Als je een nieuwe wasmachine koopt wordt hij vaak voor niets of een bescheiden bedrag geïnstalleerd en de oude afgevoerd. Het aanschaffen van een nieuw apparaat is gewoon te makkelijk om als optie te negeren en gemiddeld goedkoper [edit]dan verzekeren[/edit].

Je spreekwoorden zijn wat mij betreft in deze context ongepast, ze verwijzen naar andere situaties. Voor elke euro die je aan een verzekering uitgeeft krijg je gemiddeld minder terug, verzekeringsmaatschappijen zijn immers geen liefdadigheidsinstellingen. Die constatering is géén uiting van misplaatste gierigheid of 'wishful thinking'. Alleen als het risico dat je wasmachine stuk gaat ondragelijk is lijkt een verzekering me een zinvolle keuze, maar het aantal situaties waar dat het geval is, is gewoon niet zo groot.

Ik heb geen idee of huren en leasen van witgoed van elkaar verschillen, in het geval van een wasmachine lijken ze me praktisch gelijk, maar misschien mis ik iets. In beide gevallen zijn de kosten die ik standaard zie te hoog en zie ik het niet als oplossing voor anders dan specifieke problemen. De fabrikant wordt er juist door aangespoord om betere apparaten te maken, verhuurmaatschappijen zullen een veel betere terugkoppeling tussen de defectenstand van hun machinepark naar hun aankoopbeleid hebben dan consumenten en slechte machines/merken zullen op die manier effectiever worden gemeden.

Uiteraard kuip dichtgesmolten!!! Niets doorgescheurd OID dus kon makkelijk... Maar dar de Beko monteur je uitkleed waar je bijstaat, niet erg netjes....

Paar lapjes glasvezel + epoxy, de laatste machine waar ik dat gedaan heb draait 5 jaar later nog probleemloos en lekvrij.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Kruimel

Golden Member

Tja, complottheorieën... Wat kan ik zeggen? Niets dat ze falsificeert in elk geval, want die optie bestaat niet bij complottheorieën. Voorts geloof ik ook niet dat het inbouwen van zelfvernietigingsalogaritmes een structureel probleem is in het witgoed. Zonder zo een mechanisme is het helemaal niet zo makkelijk om een apparaat goed genoeg te maken om voor het gros van de gebruikers vijf jaar te werken, maar direct daarna bij iedereen toch defect te raken.

Geprogrammeerde veroudering maakt, zelfs als bewezen, aan de argumentatie dat een verzekering gemiddeld geld kost niets ongeldig, het maakt de levenscyclus van een apparaat alleen duurder. De artikelen achter de links die je geeft zijn deels overlappend, en gaan niet allemaal in op geplande veroudering, maar de ironie wil dat als je ze ook leest je de argumenten achter de beperkte levensduur van apparaten ook kan ontdekken. Dat is geen kwade opzet.

NB Jeans leasen? Eerlijk is eerlijk, het is wel een heel dappere manier van oplichting. Je hebt geen rekenapparaat nodig om te zien dat hier alleen meer zooi wordt gegenereerd voor meer geld:

maartenbakker

Golden Member

Ik heb de links nog niet bekeken, maar geplande veroudering (na x jaar is het afgelopen) is iets anders dan ontwerpen voor een bepaalde minimale levensduur (y procent haalt minstens z jaar bij normaal gebruik). Dit zorgt bij o.a. journalisten voor de grootst mogelijke verwarring.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Algoritmen inbouwen hoeft de fabrikant helemaal ook niet te doen. Ze zouden ook zo door de mand vallen. Geprogrammeerd mag dan ook niet letterlijk genomen worden. Het is gewoon zo dat de zooi zo nipt berekend is met inferieure materialen dat uitkomst automatisch bekomen wordt. Ik zou zelfs denken dat de software in sommige gevallen de fisher price toestanden helpt om ouder te worden, denk maar aan onballansdetectie die het mogelijk maakt om nog lichtere en grotere kuipen te plaatsen die anders het einde vd waarborg niet zouden halen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

@maartenbakker Men plant de te beogen levensduur en onlosmakelijk het levenseinde. Er is idd een verschil maar dat is niet zo groot. De journalisten kiezen natuurlijk voor de meer dramatische kant maar er kan niet ontkent worden dat de toestellen heden geen lang leven beschoren is. Begrijpelijk van het standpunt vd fabrikant gezien. Ze produceren wat de markt vraagt natuurlijk ook al ontkennen klanten dit ten zeerste, als je ze zou laten kiezen tussen een goedkope zwakke of een dure degelijke dan zouden ze toch de goedkope nemen. De onderlinge concurrentie gebied hen alzo te handelen. Heden heeft nog niemand baat bij een omslag naar duurzaam dus gaat dit ook niet gebeuren.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Een smartphone van meerdere honderden euros betaalt men graag, maar een degelijke was, droog, vaatwas- machine daarentegen bezuinigt men op.

[Bericht gewijzigd door fabrice op maandag 20 juli 2020 13:07:01 (21%)

Een smartphone van meerdere honderden euros betaalt men graag

En die zijn na 4 jaar ook EOL, accu nog amper capaciteit, geen software updates meer.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Patrick de Zeester

Golden Member

Op 20 juli 2020 00:15:45 schreef EricN:
Ze produceren wat de markt vraagt natuurlijk ook al ontkennen klanten dit ten zeerste, als je ze zou laten kiezen tussen een goedkope zwakke of een dure degelijke dan zouden ze toch de goedkope nemen.

Het probleem is dat het voor een koper heel lastig tot onmogelijk is om in te schatten hoelang een wasmachine probleemloos zal meegaan. Pas na een aantal jaren kan iets gezegd worden over de degelijkheid van een bepaald model, en tegen die tijd is dat model niet meer te koop ("resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst"). De gemiddelde koper kan enkel op basis van prijs, specificaties en reputatie van het merk zijn aankoopbeslissing baseren.

Helaas zegt de reputatie van een merk ook niet alles meer; voorheen gerenommeerde merken kunnen zijn overgenomen door conglomeraten, waarna uiteindelijk de enigste overeenkomst met de voormalige producten van dat merk het logootje dat er opgeplakt is. En zelfs als dat niet het geval is kan de markt een merk dwingen om mee te gaan in de race-to-the-bottom met alle consequenties voor de degelijkheid van dien.

.

[Bericht gewijzigd door fabrice op maandag 20 juli 2020 12:55:35 (99%)

Kruimel

Golden Member

Het is wel jammer dat de productieruns van modellen witgoed relatief kort zijn, ik heb daar ook weleens over geklaagd. Zeker omdat de innovatie in witgoed over het algemeen best bescheiden is. Als ik nu een wasmachine nodig zou hebben was er geen enkele functie die ik nodig heb onbeschikbaar in de showroom van 25 jaar geleden. Waarom geen enkel model dan nog gelijk is aan toen is me dan ook een raadsel.

Op 20 juli 2020 00:15:45 schreef EricN:
Men plant de te beogen levensduur en onlosmakelijk het levenseinde.

Ja en nee. Bouwen op "minstens 5 jaar" is heel wat anders dan bouwen op "precies 7 jaar", want dat is gewoon een stuk moeilijker. Je zult ook zien dat als je goedkope onderdelen specificeert dat de levensduur enorm variabel zal zijn. Soms draait een machine 25 jaar op een stel no-name lagers, en soms raakt een praktisch nieuw apparaat defect doordat er een onverdacht onderdeel een productiefout heeft. Je zit in de reparatie, wat je gaat zien is dat er mensen af komen met defecte apparaten die te nieuw zijn om te vervangen, maar niemand zal langs komen om de 20 jaar oude wasmachine die nog wel werkt te bespreken, laat staan om hem ter reparatie aan te bieden. Je steekproef is gewoon misleidend en dan is het makkelijk in de valkuil van de complottheorieën te vallen. Al het ongemak dat erdoor ontstaat afschuiven op een anonieme zondebok is lijkt dan een mooie oplossing, maar de redenering waarmee je dat doet is gewoon niet juist. Er worden heus nog wel goede apparaten gemaakt, maar die zal je niet snel op je werkbank aantreffen.

Op 20 juli 2020 08:59:17 schreef fabrice:
Geen enkel merk haalt nog de kwaliteit van 15jaar geleden.

Wat een onzin zeg. Als dit allemaal gereduceerd gaat worden tot "vroeger was alles beter" dan komen we nergens. Hoe weet je dat men vandaag de dag geen wasmachines maakt die 25 jaar meegaan? Precies, dat weet je niet, want dat kost 25 jaar om te ontdekken. De vergelijking met "vroeger" kan gewoon niet worden gemaakt, en elke conclusie daarop gebaseerd is derhalve ongeldig. Er waren 15 jaar geleden een hele hoop (dure) wasmachines die inmiddels gereduceerd zijn tot schroot (ik heb eerstehands ervaring hiermee), maar dat rekenen we voor het gemak maar even niet mee... Generaliseren over een merk is bovendien niet zinvol, elk merk maakt weleens een slecht model, en velen hebben ook wel exemplaren die lang meegaan. Een reputatie voor het maken van goede apparaten krijg je alleen niet zo snel en is altijd een gevoel van "vroeger".

maartenbakker

Golden Member

Jij snapt het verschil tussen planned obsolescence en optimalisering van de levensduur.

Ik denk echter wel dat er iets te zeggen is voor 'vroeger was alles beter'. Technieken lijken een 'sweet spot' te hebben waar de technologie bijna uitontwikkeld is maar de marktprijzen nog hoog genoeg om niet op kwaliteit te bezuinigen. Voor beeldbuistelevisies was dit een beetje merkafhankelijk en speelde zich af vanaf eind jaren '70 tot eind jaren '90. Een goedkoop Japans kreng van 1983 speelt elke Vestel van 1999 aan alle kanten zoek.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Kruimel

Golden Member

Vroeger waren er dingen beter, dat zeker, ik struikel alleen een beetje over dat "alles". Er ging minder stuk, maar veel luxes die we nu hebben waren er ook niet. Van de auto's uit de jaren '80 zijn bijvoorbeeld ook alleen een handvol luxemodellen bewaard gebleven, want die krengen gingen gewoon niet mee. Een motor met drie ton op de teller is tegenwoordig geen rariteit, maar dan was je met zo'n ouderwetse bak vaak al twee motorrevisies verder, als het frame er inmiddels nog niet onderuit was geroest.