Elektrisch gereedschap repareren

Hallo,

Ik zou graag willen weten waar ik mijn vragen kwijt kan betreffende elektronisch gereedschap?
Ik kom er zo 1 2 3 niet echt uit. Alvast bedankt.

Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Dat kun je hier.

Maar dan willen we wel duidelijke vragen!

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Misschien is de vraag wel "in welke sectie post ik zo'n vraag?" Daarop durf ik antwoorden dat het niet al te veel uitmaakt - en indien wel, dan zal een moderator het wel rechtzetten. Bij gebrek aan betere keuze post ik zelf al eens licht in "algemene electronica".
De enige rubriek waar een beetje lastig over wordt gedaan is die van de "schoolvragen" want daar gelden aparte gewoontes, wie daar vragen stelt moet blijk geven van eigen inbreng en inzet.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

En waar blijven nu die gereedschapsvragen?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 13 juli 2020 13:22:51 schreef big_fat_mama:
En waar blijven nu die gereedschapsvragen?

Ik ben alles dan behalve ervaren in elektronika, neem het me dus niet kwalijk als ik dom overkom. Sommige zeggen dat domme vragen niet bestaan...laat ik vanuit dat standpunt beginnen.
Mijn interesse gaat uit naar het repareren van accuboormachine's, later zou ik daar accu's bij willen voegen.
Ik merk alleen dat ik weinig kan vinden over verschillende soorten bedradingen in een machine en wat hun doel is.

Misschien een rare vraag maar waarom is de bedrading in de afbeelding roze? Ik kom zelden roze tegen, kan iemand mij dat uitleggen?

Op de andere foto een motor van een cirkelzaag, daar zie ik blauw en wit draad verbonden worden...waarom is dat?
Waar dienen de kleuren voor in de machines?
Zwart, blauw, wit, rood, geel?
Ik kan weinig tot niets vinden hiervan vandaar mijn wending tot jullie.

Van de andere afbeelding is de accu niet met schroeven aan elkaar vastgezet...heeft iemand een tip hoe je die kan openen?
Is er een forum bekend waar men uitsluitend renovatie van elektrisch gereedschap bespreekt?

Alvast bedankt

Voor draadkleur binnen in de machine staat de fabrikant vrij te gebruiken wat hij wil.

Arco

Special Member

Misschien een rare vraag maar waarom is de bedrading in de afbeelding roze? Ik kom zelden roze tegen, kan iemand mij dat uitleggen?

Toevallig een kleur die de fabrikant had liggen. Of was goedkoop? (juist door de kleur... ;) ). Kleurkeuze verschilt per fabrikant.

Op de andere foto een motor van een cirkelzaag, daar zie ik blauw en wit draad verbonden worden...waarom is dat?

De draden in de motor zijn wit, en die uit het netsnoer blauw/bruin. Als je wilt dat de boel gaat draaien zul je die aan elkaar moeten maken...

Niet alles heeft een reden:
Bijv. dat kauwgum vaak rose was had maar één reden: de bedenker had tijdens de 'uitvinding' van de kauwgum alleen rose kleurstof voorhanden... ;)

[Bericht gewijzigd door Arco op maandag 13 juli 2020 22:12:37 (14%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

Misschien een rare vraag maar waarom is de bedrading in de afbeelding roze?

Omdat Makita een meisjes naam is ;). Bij Makita gebruiken ze een soort rose maar dat zit zo dicht bij rood dat het niets uitmaakt.
De kleuren draad in een machine hebben feitelijk geen enkele betekenis. De kleuren zijn er enkel om de om de verschillende circuits aan te geven. Ik kom ook machines tegen waar alles gewoon 1 kleur is of alles door elkaar. Eigenlijk maakt me dat niet veel uit ik volg gewoon de draad van het ene punt naar het andere en zo weer verder.
En ik heb het dan ook over machines waar in de aansluitkast zo 100+ alleen maar zwarte draden zitten zonder ader nummers.

Ik merk alleen dat ik weinig kan vinden over verschillende soorten bedradingen in een machine en wat hun doel is.

Daar zal je ook niets over vinden. Het draadje het enkel als doel het ene punt met de andere te verbinden. De draden zo niet belangrijk. Belangrijk is om te weten wat de machine hoort te doen en wat het nu niet meer doet en soms is dat even zoeken. Veel machine waar ik wel eens aan werk bestaat het schema niet meer of is niet aanwezig. Het schema is makkelijk maar zonder schema lukt het ook maar duurt gewoon wat langer.

Voor in de machinebouw is er wel een soort kleurcode maar niet verplicht. Zo zijn 230V draden meestal zwart inclusief nul en 24V draden zijn rood. In de 230V mag je voor de nul ook zwart gebruiken maar ik gebruik altijd blauw.

later zou ik daar accu's bij willen voegen.

Als de accu oud en op leeftijd is en veel gebruik er gewoon vanaf blijven en vervangen. Als de lader aangeeft de accu niet te willen laden dan een andere lader van hetzelfde merk en type proberen. Als de andere lader ook niet wil laden is het over en uit met de accu.
Behalve als de accu nog heel nieuw is en soms zelfs nieuw uit de doos maar je krijgt geen garantie dan kan je wel eens voorzichtig de accu openmaken. Meestal is dan de gelaste verbinding tussen de cellen niet goed gelast en ligt los. Is me al 2 keer overkomen bij een Makita accu. IK heb toen met een stukje vulling tussen de behuizing en de verbinding extra druk uitgeoefend zodat de lip weer goed contact maakt. Solderen van een accu moet je niet doen zeker niet bij een Li-ion.

[Bericht gewijzigd door benleentje op maandag 13 juli 2020 22:19:07 (22%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

die accu is een makita nicd in 9,6V en 1,3A in hobbyrood zo te zien. die zijn gelijmd, met een hamertje op de naad tikken wil weleens helpen, je wordt vanzelf beter in accu's open tikken.

die nicd cellen zijn zeer waarschijnlijk gaar, die accu zal een jaar of 15 vlot halen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dank voor jullie input, wordt zeer gewaardeerd!!

benleentje

Golden Member

En bedenk je dat elektronen kleurenblind zijn.:) De kleur van de draad waar ze doorheen gaan maakt ze niets uit. Elektronen willen ook wel eens kortere weg vinden (kortsluiting) want ze zijn toch liever thuis dan onderweg. En als de voorste elektron niet opschiet dan gaan ze gewoon harder duwen en daar krijgen ze het wel erg warm van.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
chuckie

Honourable Member

Wat ik zelf gebruik en ook als meeste tegenkom in kasten of machine's van anderen vanaf de hoofdschakelaar;

Zwart - fasen
Lichtblauw - nul
Groen geel - aarde
Rood - tot 50VAC
Donkerblauw - +24VDC
Wit - 0VDC
Violet - plc
Geel - veiligheidscircuit
Oranje - vreemde spanning
Grijs - analoog

Natuurlijk mag je hier nooit van uit gaan, meten is weten.
Ik teken ook in E-plan en dan geef ik in het begin van het pakket een kleurentabel weer, anderen doen dat vaak ook, dus kan het helpen om daar eerst naar te kijken.
Ook draaddiameters'soorten kabel e.d. staan er vaak in maar dan in de materiaallijst of klemmenlijsten.

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde
mel

Golden Member

En de min van 24 Volt doe ik altijd donkerblauw,wit gestreept
De nul van 24 V Ac is rood/wit.
Zijn de kleuren dat ik altijd gebruik, als je het weet is het alleen maar makkelijk.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Op 14 juli 2020 23:05:29 schreef chuckie:
Zwart - fasen
Lichtblauw - nul
Groen geel - aarde
Rood - tot 50VAC
Donkerblauw - +24VDC
Wit - 0VDC
Violet - plc
Geel - veiligheidscircuit
Oranje - vreemde spanning
Grijs - analoog

Dat is dan ook conform de meest gebruikte norm behalve:
violet: dat zou ook gewoon worden uitgevoerd volgens de spanning,
rood: is niet alleen tot 50Vac maar voor alle AC dus ook 230Vac. Ik doe zelf echter de 230Vac stuurstroom ook meestal zwart.
Geel staat ook niet in de norm, maar dat is wel hoe ik het ook vaak doe.

de nul is inderdaad wit of de kleur van de spanning met een witte streep.

Op 14 juli 2020 23:05:29 schreef chuckie:
Natuurlijk mag je hier nooit van uit gaan, meten is weten.

Precies! Alle mogelijke kleurcombinaties worden gebruikt, dus even controleren is wel noodzakelijk. Er bestaat geen draadkleurenwet en draadkleurenpolitie. ;-)

Lambiek

Special Member

Op 15 juli 2020 08:22:09 schreef GJ_:
Dat is dan ook conform de meest gebruikte norm behalve:

En dan heb je nog de kleuren die de eindgebruiker bepaald en dat kan van alles zijn.

Je hebt bedrijven die echt afwijkende kleuren willen. :)

Op 13 juli 2020 21:52:14 schreef Rale:
Sommige zeggen dat domme vragen niet bestaan...

En dat is ook zo. :)

Misschien een rare vraag maar waarom is de bedrading in de afbeelding roze? Ik kom zelden roze tegen, kan iemand mij dat uitleggen?

Het is maar net wat zo'n fabrikant heeft liggen of waar ze goedkoop aan kunnen komen. Dus kan van alles zijn. Is in zo'n boormachientje niet zo belangrijk, de draad dikte is belangrijker.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
EricP

mét CE

En als je dan aan boord komt, dan wordt het helemaal leuk. Bij enkel fase is aarde daar bruin, fase zwart en nul wit.
Bij 3-fase kan het nog interessanter worden. Bruin is doorgaans nog steeds aarde. Maar nu wil men blauw wel eens als nul gebruiken. En de rest van de bonte verzameling in de kabel als fase draden. Ohja, soms ook nummer codering. Dan lijkt het maar af te hangen van hoe de wind waaide toen het aangelegd werd wat waarop zit.
En al dat spul is nog 'gecertificeerd' ook.

Als je dan nog een stukje 'civiel' aan boord tegen komt zoals een oven ofzo... Daar is Ge/Gr weer aarde. En bruin een fase draad.

Doorgaans is er uit de context wel op te maken hoe het zit. Als je er echt niet uit komt, dan een stukje terug zoeken en/of meten.

Kortom: een kleur is doorgaans leuk om een indicatie te hebben van welk draadje je moet hebben. Maar meer niet. Pas als je de installatie (machine, apparaat, whatever) een beetje kent en kunt concluderen dat de maker consequent geweest is in het kleurgebruik, dus kun je binnen die context er iets meer op gaan vertrouwen.

GJ_

Moderator

Op 15 juli 2020 10:58:22 schreef EricP:
En al dat spul is nog 'gecertificeerd' ook.

Als je dan nog een stukje 'civiel' aan boord tegen komt zoals een oven ofzo... Daar is Ge/Gr weer aarde.

Die certificering zal niet afhangen van wat draadkleurtjes, zeker op een schip niet. Zelfs dat geel/groen is geen wereldstandaard, en een schip kan nogal eens snel van standaard naar standaard varen.

benleentje

Golden Member

Op 15 juli 2020 10:47:01 schreef Lambiek:
Het is maar net wat zo'n fabrikant heeft liggen of waar ze goedkoop aan kunnen komen. Dus kan van alles zijn. Is in zo'n boormachientje niet zo belangrijk, de draad dikte is belangrijker.

Bij Makita is de plus altijd roze of je nu een machine van ruim 30 jaar geleden hebt of een nieuwe. Het gekke is heb een verbande draad wel eens vervangen door een rode en dat werkt ook gewoon ;).

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
mel

Golden Member

Die elektronen zijn kleurenblind :P :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

makita is japans, daar zitten in netsnoeren ook wit groen en zwart. de BLDC motoren hebben wit blauw rood bij makita.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Nu het volgende, heb een boormachine met koord waar tijdens gebruik rook uit kwam. Bij dit apparaat is er de mogelijkheid het toerental te verlagen of te verhogen.
Bij het openmaken kwam ik het volgende tegen...

Kan iemand in het kort, in simpele taal uitleggen wat er is gebeurt?

Daarnaast is er dit, wat is hiervan de taak, wat doet dit?

Hier nog de specificaties van de machine

benleentje

Golden Member

Eerste foto. De ontstoorcondensator heeft door ouderdom (veroudering) de geest gegeven en bij het inschakelen op 230V is deze doorgeslagen.

Foto2. Ik kan niet zien wat het is. Als er maar 1 inzit denk ik zelf een thermische zekering en hoort het ding zo dicht mogelijk tegen het ijzerpakket van de motor te liggen. Als het er 2 zijn dan is het een ontstoorspoel die voor de koolborstels zitten zodat die langer meegaan.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
mel

Golden Member

Trouwens de aarde is NIET altijd geel/groen of grijs..
Ik heb eens een heel oude boormachine gezien, Duits fabrikaat, waar 3 draden in uit kwamen.. Grijs, rood en zwart..
Daar was dus wel degelijk ROOD aarde..(zeer oude Duitse norm)
Dus pas hiermee op !

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 17 juli 2020 22:41:17 schreef benleentje:
Eerste foto. De ontstoorcondensator heeft door ouderdom (veroudering) de geest gegeven en bij het inschakelen op 230V is deze doorgeslagen.

Foto2. Ik kan niet zien wat het is. Als er maar 1 inzit denk ik zelf een thermische zekering en hoort het ding zo dicht mogelijk tegen het ijzerpakket van de motor te liggen. Als het er 2 zijn dan is het een ontstoorspoel die voor de koolborstels zitten zodat die langer meegaan.

Ligt inderdaad dicht bij het ijzerpakket..

Twee rode draden die samen komen.

benleentje

Golden Member

Foto is niet scherp genoeg om goed te kunnen zien. Maar voor 90% zeker dat het een thermische zekering is. Als je de krimpkous er helemaal afhaalt kan je wellicht ook de tekst erop zien.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.