accu beveiligen tegen te diep ontladen

Die accu lijkt een made-in-china prul en die lader ook.
De lader trekt al 5 mA eigen ruststroom dus dat kan nooit een hele winter goed gaan.
Dat de gebruiker een hoofdschakelaar moet omzetten voor de winter zou ook niet nodig moeten zijn.

Sine

Moderator

Een Arduino Nano verbruikt geen drol, 100mA voor een relais is dan wel weer heavy, wellicht kan dat nog beter.

Maar ik begrijp dat je 5V nodig hebt. Dan lijkt iets van een powerbank ook wel een optie, die bestaan wel met een diepontlaad beveiliging, en ook in uitvoeringen die je direct met 12V (of meer) kunt voeden.

Verder heeft zonnepaneeltje een punt, beperk je tot merk accu's
Yuasa, Sonnenschein, Panasonic, ...
Je wilt niet weten wat ik al voor een bagger SLA accutjes heb zien langs komen.
En SLA is wellicht niet de optimale techniek, door zelfontlading zijn die dingen na een jaar sowieso knetter leeg, als er dan een laadregelaar achter hangt die nog een paar mA er af snoept (ooit gemeten wat die doet zonder load?) dan is het snel afgelopen.
-edit-
Uit de datasheet:
Self-consumption ≤6mA

Dat is vol continu nog best behoorlijk, die standaard li-ion printjes doen iets van 1000x minder.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@T/S: Uw eerlijkheid siert u. Uit respect daarvoor herhaal ik graag twee tips:
1) laat de zonnepanelen ook in de winter bijladen, hoe weinig ook;
2) (ere aan @shiptronic) Li-Ion zal vermoedelijk beter werken dan lood, in deze toepassing.

Maar als er eens een winstgevend project komt, dan heeft dit forum recht op 10%, vind ik, zomaar uit het losse polsje.

@Sine: collega @Zonnepaneeltje heeft meer dan één punt, scoort eigenlijk over de hele lijn. En wat betreft die kleurenclubs ondervermeld: ik waak er angstvallig over om tot geen enkele "club" te behoren, geen enkele komt verder dan sloganslingeren en onzintoeteren dezer dagen, al wat ik niet wil. Maar iemand die iets wil verkopen en het dan niet rond krijgt en dan hier raad komt vragen zonder er iets tegenover te stellen, dat vind ik toch een klein beetje helemaal niet kunnen.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op maandag 27 april 2020 22:01:13 (30%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Sine

Moderator

@BFM, ik dacht dat je eerder van de rode club was. Maar ik kan me vergissen.

Iedereen is vrij om hier vragen te stellen, en er zijn hier genoeg subfora waar VOORAL door professionals vragen gesteld worden.

Shiptronic

Overleden

Kan je dat relais niet vervangen voor een Fet of optocoupler? dat zal ook flink schelen., en idd een powerbank is een lion, USB kabel eraan en je hebt 5V , die moet je een winter vol kunnen houden, mits er een redelijk paneel aan hangt, en niet de solar lampjes van de aldi :) maar gezien de laad regelaar lijkt me dat niet.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Die lader lijkt inderdaad op een versie uit china. Ik heb ook zo'n lader maar nog nooit echt gebruikt. Ben dat wel nog binnen kort te doen.

Hoe heb je de arduino en het relais op de lader aangesloten? Toch wel op de aansluiting met het lampje erop? Ik kom nog wel eens schema's tegen waar wordt aangegeven dat je het op de accu ook kunt aansluiten. Dit zorgt juist dat accu's leeg getrokken kunnen worden.

Zou je iets meer kunnen verduidelijken waarvoor en wanneer de arduino met het relais gebruikt wordt? Dit kan helpen bij het vinden van mee oplossingen? Ik ga ervan uit dat de arduino en het relais niet de enige verbruikers zijn. Wat zit hier nog meer op aangesloten? Daarnaast is ook wel handig om te weten hoeveel energie het zonnepaneel kan leveren.

Volgende zonnepanelen worden gebruikt: https://www.kleinezonnepanelen.nl/nl/zonne-energie-boot-camper/zonnepa…

Het relais waarover ik gisteren sprak is eigenlijk een waterklep die af en toe geopend wordt door middel van timer in de Arduino. De Arduino draait constant, maar de waterklep wordt slechts 1 uur per dag geopend. Er staat ook een HC-12 receive module op om signalen te ontvangen van een zender, maar die verbruikt slechts heel weinig.

Lambiek

Special Member

Hoeveel van die panelen gebruik je?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Per setup één paneel. Maar we hebben wel zo'n 10 setups op het veld staan.

Lambiek

Special Member

Zonder het uit te rekenen kan ik je nu al zeggen dat die panelen veel te klein zijn voor in de winter. En daar moet je van uit gaan, want dan heb je de minste zon uren.

Kan nu even niet bij de PC, daar staat een reken voorbeeld op.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

als de klant een schakelaar vergeet af te zetten voor de winter, en dat maakt de accu's kapot, is dat GEEN garantie kwestie maar user damage.

2: maak een systeem dat je moet wakker maken?
hang er een arduino nano ofzo aan, die met een solid-state relais de accu ontgrendeld.
de arduino kijkt ook of er spanning op de zonnepanelen komt.

geen spanning op zonnepanelen en meer dan 30uur verstreken, arduino schakelt het SSR uit. accu wordt afgekoppeld, spanning valt volledig weg, arduino valt uit.

om de boel wakker te maken, zet je een drukknop over dat relais. je drukt drukknop in, 5V komt op, arduino komt op, schakelt het relais weer in en begint te tellen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Het betreft een irrigatie systeem voor een veld, dus in de winter wordt het systeem niet gebruikt. Dan wordt alles in een metalen container opgeslagen om te overwinteren. De bedoeling was dat dit met een volgeladen en losgekoppelde batterij zou gebeuren.
Heb ondertussen al heel wat andere laadregelaars opgezocht, maar allemaal hebben een ruststroom dat ze van batterij nemen. Een andere dummy-proof en gebruiksvriendelijke oplossing is minder evident dan verwacht helaas.

Lambiek

Special Member

Waar schakel je de klep mee? Niet direct met een pin van je arduino neem ik aan, daar zal nog iets tussen zitten.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
mvdk

Golden Member

Dan wordt alles in een metalen container opgeslagen om te overwinteren.

Dat lijkt me dan het uitgelezen moment om de accu's los te koppelen, en in te laden in een voertuig (kruiwagen, tractor, 4WD). Aansluitend op een geschikte plaats onder druppellading te zetten.
Als de accu's geïntegreerd zijn in de hele installatie, een moment ook om deze daarvan apart te houden.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Heb ondertussen al heel wat andere laadregelaars opgezocht, maar allemaal hebben een ruststroom dat ze van batterij nemen.

Misschien ben je beter af met twee aparte apparaten: een lader, al dan niet MPPT, die zal de batterij niet ontladen; en als hij het toch probeert is het een slecht ontwerp, maar met een (schottky)diode kun je er nog wel manieren in krijgen; en anderszijds een onderspanningsbeveiliging. Als die een bistabiel relais gebruikt kan het nulverbruik erg klein zijn, er bestaan micropower comparators voor iets.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 27 april 2020 18:54:43 schreef Lambiek:
Victron heeft solar laders met een beveiliging tegen diep ontladen.

Hier een zonneboiler,logo,pompje 12-24 vdc 25 watt,accu(lood),2 paneeltjes samen 100 wpiek en een victron mppt lader. De lader schakeld soms bij donkere dagen/week alles uit In december.
Prio is dan eerst de spanning weer op peil en starten maar weer.
24/7 sturing aan,in de morgen even pompen, in de avond leegloop.

'Moet' het een ouderwetse loodaccu zijn?

LiFePO4 is, zeker bij lage capaciteiten, niet eens veel duurder meer. Voordelen
- Je kan m diep ontladen zonder veel schade (levert alleen in op de levensduur)
- Een BMS gebruikt weinig stroom, een Daly 4S 10A doet bv 100uA in gebruik, en 20uA idle (dus als de accu's leger zijn en hij ze afsluit)
- Compacter/lichter in gewicht

Om eerlijk te zijn klinkt een OEM loodaccu icm een goedkope PWM regelaar anno 2019/2020 een beetje als een hobbyprojectje wat 20 jaar geleden leuk was, maar met de huidige technieken achterhaald is.
Zeker als je het commercieel aanbied.

En idd, verkeerd gebruik en defect door diepontlading is geen garantie maar verkeerd gebruik door de user. In de praktijk moet je de afweging maken: wil je het zo hard spelen (En de klant koopt het nooit meer) of wil je klantenbinding doen en dit voorkomen (al dan niet door het toepassen van nieuwere technieken)

https://www.tme.eu/Document/6b12ca9fed36ae11bbd1935c7da6bbd5/PCM-L04S1…

Je hebt nu een 5Ah loodaccu. Die mag je een keertje 50% ontladen, dus netto 2.5Ah. Kost je 20 euro.

LiFePO4: https://www.nkon.nl/jgne-26650-3000mah-30a-lifepo4.html
Kost je 17 euro aan accu's.
Een Daly 10A BMS kost je 9 euro.

Totaal 26 euro (ex batterijhouder enz) voor 3Ah effectief bruikbaar en beter 'hufter proof'. Ook nog eens wat compacter en lichter.

Een 10Ah LiFePO4 cell kost je goed 10 euro/stuk.. En ertussenin zitten ook nog genoeg opties (Al is het bij de Chinees wel even een stukje quality control toepassen)

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op dinsdag 28 april 2020 12:55:20 (25%)

Lambiek

Special Member

Op 28 april 2020 09:42:35 schreef Memorex:
Het betreft een irrigatie systeem voor een veld, dus in de winter wordt het systeem niet gebruikt.

Oké, dan kom je aardig weg met de gekozen componenten.

Voorbeeld:
Voor de arduino is dat +/- 1.44Wh per dag.
Sluipverbruik lader is +/- 1.44Wh per dag.
Relais/klep is +/- 1.2Wh.
Ontvanger is +/- is +/- 0.144Wh per dag.

Totaal kom je dan op +/- 5Wh.

Je accucapaciteit wordt dan 5 / 12 X 2 = 0.83Ah en je gebruik dus een accu van 5Ah. Dat is dus in principe genoeg als het alleen in de zomermaanden gebruikt gaat worden.

Paneel:
Als we uitgaan van een slechte dag, dus met weinig zon. Stel dat we een kwartier zon hebben, dan wordt het 5Wh / 0.25 = 20Wp. Dan moet je dus een paneel hebben van 20Wp om aan het verbruik van je installatie te voldoen. Dus ik heb een beetje mijn twijfels of je 10Wp paneel zwaar genoeg is.

Dan wordt alles in een metalen container opgeslagen om te overwinteren. De bedoeling was dat dit met een volgeladen en losgekoppelde batterij zou gebeuren.

Als je het goed wil doen moet de accu eruit gehaald worden en onder een druppellader gezet worden.

Heb ondertussen al heel wat andere laadregelaars opgezocht, maar allemaal hebben een ruststroom dat ze van batterij nemen.

Ja, dat klopt. Hij moet ergens zijn energie vandaan halen.

Jou gebruikte regelaar heeft trouwens een load aansluiting die er mee stopt als de accuspanning onder de 11.6V komt. Dus als het goed aangesloten is kan het je accu zomaar niet leeg trekken.

Het is alleen een lader die via PWM werkt en dat is dan weer iets minder.

EDIT:
En dan zit ik nog met de vraag, hoe stuur je de klep aan vanuit je arduino? Want dat komt er dan eventueel nog bij.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
rbeckers

Overleden

Op 28 april 2020 12:28:54 schreef big_fat_mama:

... en anderszijds een onderspanningsbeveiliging. Als die een bistabiel relais gebruikt kan het nulverbruik erg klein zijn, er bestaan micropower comparators voor iets.

Het voorbeeld in Onderspanningsbeveiliging + KiCad schema posten
van vrijdag 10 april 2020 09:26:03 gebruikt bistabiele relais en micropower comparators. ;)

https://www.circuitsonline.net/forum/view/149171

hoeveel van die accu's hangen aan dat systeem? het zou beter zijn dat de accu's aan de druppel lader blijven in de winter ipv koud opgeslagen te worden, houden agm accu's niet van.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Om dit systeem beter de winter te laten overleven, zouden we nu inderdaad alle accu's willen druppelladen. Aangezien het over een aanzienlijk aantal accu's gaat (3x 20) hadden we het idee om met 1 externe lader te werken en ieder uur te switchen naar de volgende batterij. Is dit een goed idee? Of kunnen we ook gewoon de accu's parallel op de lader plaatsen?

Op 17 juli 2020 22:23:18 schreef Memorex:
Is dit een goed idee? Of kunnen we ook gewoon de accu's parallel op de lader plaatsen?

Als het laadniveau gelijk is (minder dan 0,1`V verschil) kunnen ze parallel. Anders gaan er vereffeningsstromen lopen die te groot zijn: volle accu aan een lege accu, dan probeert de volle de lege zo snel mogelijk te laden en dat kan tientallen amperes zijn.

Om dat te vermijden zouden we een systeem maken die ieder uur naar volgende batterij switcht. Of bestaan er laders waar je veel batterijen aan kan hangen?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik zie geen enkele reden dat je niet meerdere batterijen parallel aan een lader zou kunnen hangen; het laden zal dan wel trager gaan.

Misschien kun je overwegen om een betrekkelijk grote trafo en gelijkrichter in te zetten, en dan meerdere laadschakelingen, bv. met PB137? Die PB137 heeft het voordeel dat hij permanent aan de batterij mag blijven hangen; het nadeel is dat hij maar 1,5 amp levert, maar dat is hier allicht geen bezwaar.

Het omschakelen om het uur kun je met supertraaglopende 4017 doen, of ook met Arduino'tje of zoiets. Met elke uitgang stuur je dan bv. een P-channel mosfet, er moet dan nog wel een npn tussen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Sine

Moderator

Heel lomp zou dat kunnen met een constante spanning, en een weerstand/diode per accu.

13.8V + 0.6V en dan 10 ohm in serie of iets dergelijks.

Of zelfs zonder diodes, als er dan een iets vollere accu bij zit zijn de vereffeningsstromen over twee 10R weerstanden ook niet spannend.