pic 12F629

Mede forumleden

Wie wil er voor mij een 40 tal pic 12F629 programeren.
In het verleden deed ik het zelf maar door omstandigheden (brand) ben ik mijn wisp kwijt.
Het HEX bestand heb ik nog wel.

Groeten Piet

TER INFO:

Koop een clone van de PicKit2 en je bent klaar :-)

https://ebay.com/itm/401214379687

De originele software van Microchip voor de PicKit2 kun je hier downloaden:

https://www.rembrandtelectronics.com/files/PicKit2/PICkit-2-Software-f…

Mocht je meer hulp nodig heben dan hoor ik het graag. Heb wél nu vakantie en heb een HUGE TO DO LIST wat ik moet afwerken. Maar misschien kan ik wel een gaatje vinden om deze chips te programmeren.

[Bericht gewijzigd door ritmeester op zondag 5 juli 2020 20:19:44 (25%)

I love it when a plan comes together !

Heb jarenlang deze gebruikt (voordat ik een Wisp kocht):
http://ezkits.illumicon.nl/picprog5/picprog5_sch.png

Voor een paar euro in elkaar te knutselen, en werkt prima met deze software. Ondersteund bijna alles...
http://picpgm.picprojects.net/

Moet wel een echte COMpoort zijn, met een USB->RS232 werkt ie niet

In the beginning there was nothing, but even that exploded

Ritmeester.

Even een vraag, moet ik alleen de PICkit2 aanschaffen of hoort daar de Programming adapter bij.

Of is het mogelijk om de pic op een andere manier met de PICkit2 te verbinden.

Ik heb het bijbehorende programma bekeken maar daar kom ik denk ik wel uit.

Groeten
Piet Rehorst

Arco

Special Member

Als je een losse DIL processor wilt programmeren heb je inderdaad zo'n adapter (ZIF voet) nodig...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Evt. gaatjes print en een voetje is voldoende, geen dure ZIF nodig.

Of 1 van de bestaande printjes ombouwen tot programeer module ;)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op maandag 6 juli 2020 20:34:32 (34%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

't ZIF printje met voet uit die link kost USD2.69, daar kun je zelf niet tegenop... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Die zijn dan goedkoper geworden dan ik voor ogen had, een Zif is wel praktisch :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik gebruik zoiets, heel vlot te gebruiken.

LDmicro user.

Ritmeester

Ik heb de PICkit2 en de Programming adapter besteld en ga het proberen maar volgens mij moet het wel lukken.

Alleen nog een vraag hoe kom ik aan de jumper instelling en de positie van de 12F629 in de Zif

Groeten
Piet

Alles wat je moet weten staat op de onderkant van de print gedrukt, normaal gezien kunt je niet missen.
Er wordt enkel maar over het aantal ic pinnen gesproken.

Als je dat veel gebruikt zou je ook met een stift aan de bovenkant op de zifvoet pin1 aanduiden.

LDmicro user.

Vandaag met de PicKit2 aan de gang gegaan en het lukt voor een groot gedeelte.
het aansluiten en het inlezen van de Hex file gaat goed maar als ik dan de pic wil programmeren krijg ik de melding No device detected zie de bijlage.
Wat doe ik verkeerd?

Groeten
Piet Rehorst

Arco

Special Member

Eerst de meest voor de hand liggende dan maar:

- Bij de jumpers staat iets verkeerd. (zie opdruk)
- Het IC is verkeerd-om, of op de verkeerde positie in de ZIF voet gestoken. (zie opdruk)
- Pickit is verkeerd-om (of verschoven) op de adapter gestoken.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Staat de voeding op de juiste Pinnen, hij heeft maar een paar aansluitingen nodig, die kan je snel even doormeten , MCLR pootje verbonden met de ingang op de programmer? evenzo voor de rest van de pinnen kan je 1 voor 1 door piepen.

Post een een paar foto's van wat je gekregen hebt, (gebruik de forum tool voor bestanden uploaden IPV. die elendige .doc bestanden)

je schrijft het aansluite lukt wel, maar wat sluitje dan aan? de PIC moet kaal geprogrameerd worden dus niet in een schakeling met weerstanden, lED's e.d.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

TS heeft de programming adapter...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Bij pic valt niks op te geven, programmeerclock wordt door de pickit2 geleverd.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Een pic programeren is al weer lang geleden voor mij, maar ik zie in de software : " osscal (0000) invalid value " staan (rood)

Word deze waarde uit de chip gehaald?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Ja,

Daar de hele chip niet wordt gevonden, kan dat ook niet worden uitgelezen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Zoals Arco beschrijft is de fout terug te leiden naar 1 van de 3 opgesomde dingen.
Mij overkwam het nu en dan dat de chip er verkeerd inzat, daarom heb ik nu met een stift pin 1 gemerkt voor de 8/14/18/20 chips.
Meestal zijn de instelling van de jumpers goed, enkel bij het 'veelvuldig' plaatsen van de chip gaat het nogal eens mis.

Gelukkig overleven de chips dat altijd, hierdoor nog nooit een defecte gehad.

LDmicro user.
Arco

Special Member

Wat ik ook wel heb meegemaakt is dat men het IC in de ZIF voet plaatste met het hendeltje omlaag, en daarna het hendeltje omhoog zette.
Vaak lijkt het dan of de chip vast zit, maar maakt slecht of geen kontakt.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb voor de duidelijkheid foto's gemaakt van het geen ik heb.

Ik heb de PicKit2 en de programmer aangesloten zoals Arco aangaf dus het witte pijltje van de PikKit2 verbonden met het rode pijltje op de programmer.

Vervolgens heb ik de 12F629 geselecteerd.

Als ik dit doe en vervolgens het Hex bestand inlaad krijg ik de vogende melding PikKIT2 VDD and VPP voltage level errors

Er is niks dat juist zit op de 3de foto (adapter)
Vergelijk dat eens met Arco's afbeelding.

Kijk op de onderkant van de print hoe het moet.

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Waarom zet je de pic op die plek en niet aan het begin van je voet?

Ik heb ook zoiets, maar ik moet hem aan het begin zetten bij de span hendel.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@Lambiek, zijn er nog andere versies in omloop?
Bij mij werkt dat niet zoals jij aangeeft, dat geldt enkel voor 28 & 40pins.

LDmicro user.