Onweer beveiliging

Anoniem

Op 8 juli 2020 14:38:22 schreef RAAF12:
[...]

Dat lijkt mij geen probleem zit je daar op jonge zeeklei net zoals bijv. rond Vlaardingen? Die begon daar ong. 1 meter diep.

Jonge zeeklei in Hongarije? Dat ligt in centraal Europa op 300km van de dichtsbijzijnde zee.
Misschien was er een zee toen de brontosaurussen er nog ronddartelden, maar dat is ook al weer 100 miljoen jaar geleden.
.

GJ_

Moderator

Klopt. bijna 80% van Hongarije (pannoonse bekken) was vroeger zee, het stond in verbinding met de middellandse zee. Vandaar ook dat er veel "zeefossielen" gevonden worden. Sinds 10Ma is er geen verbinding meer en is de kans op jonge zeeklei verkeken.

Rivierklei is er trouwens wel. Het enige verschil met zeeklei is de locatie.

bijna 80% van Hongarije (pannoonse bekken) was vroeger zee

Hehe wist ik niet eens, weer wat geleerd, terwijl ik er woon ;)

Geloof dat Boedapest op 70m zit, daar kan het idd wel, wij zitten op 200m, wel op klei/leem bodem (geen rivier in de buurt), volgens mij woon ik in die andere 20%.

Terwijl op de poesta (het laagste gedeelte van HU) we erg veel wit zand zien.

Alles met een knipoog ;-)

Nou jongens wat zal ik doen ? 2P20-40kv Overspanningsbeveiliging

Gaan voor de mooie Yotta (US $6.93)

https://www.aliexpress.com/item/4000329034618.html?spm=a2g0o.productli…

Of de elegante Feeo (US $14,9)

https://www.aliexpress.com/item/33004259493.html?spm=a2g0o.productlist…

Of het betrouwbare Selong (US $16,11)

https://www.aliexpress.com/item/4001125652355.html?spm=a2g0o.productli…

We hebben ze hier ook lokaal voor 30-200 euro, volgens mij zijn deze dingen geen rocket sience, zit een kopperen draadje in, en dat was het wel :)

Lokaal shopje (7.713 ft. - 30 euro ofzo incl verzending)

https://www.pauer-land.hu/?oldal=2&kat=17810&termek=559

Alles met een knipoog ;-)

En met die post heb je aangegeven dat je er nog steeds geen verstand van hebt.

Allereerst heb je apparatuur die je blijkbaar erg dierbaar is en je met 'grof geweld' wil beveiligen tegen atmosferische ontladingen, je zegt dat je genoeg verdient om nooit meer te hoeven werken, je woont heel ergens anders omdat het daar veel goedkoper is dan hier in Nederland, maar geld uitgeven aan BETROUWBAAR schakelmateriaal (Eaton, Schneider, dat soort merken) voor een overspanningsbeveiliging gaat je te ver.

Je hebt het daarnaast over 'slechts een koperdraadje' in zo'n overspanningsbeveiliging. Als dat zo is, moet je gewoon een paar koperdraadjes extra in je meterkast aanbrengen, dan is het ook opgelost, toch?

Een overspanningsbeveilging bevat een vonkbrug die extreme overspanning afvoert naar aarde of kortsluit tussen de fases (ja, dat levert dus dikke sluiting op, maar als dat ding ingrijpt, zijn er hoogstwaarschijnlijk zaken waar je je meer zorgen om moet maken).

Je weet het misschien nog niet, maar zo'n overspanningsbeveiliging heeft een eindig leven: na ingrijpen zal een venster rood kleuren ten teken dat je 'm moet vervangen.

Anyway, ik haak af.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Of optie 5 "none of the above" :)

Komt geen bush jagert of snijdert of andere overpriced troep in men huis, ik geloof daar gewoon niet meer in, kom dan eerder met bewijs dat deze Chinese rotzooi z'n werk niet doet.

Alles met een knipoog ;-)

Als je kijkt op de CE website kan je talloze voorbeelden vinden van ondeugdelijk chinees materieel. Dat is dan nog spul, dat via legale weg binnen wordt geprobeerd te krijgen.

Enige jaren terug was er nog heisa over legaal geimporteerde, mogelijk chinese 'stotzen' die onvoldoende beveiliging boden. Omdat ze legaal geimporteerd waren, werd er uiteraard een terugroepactie gestart.

Die terugroepactie zul je nooit krijgen als je de import zelf doet. Ook heb je geen betrouwbare testinstantie (Kema, VDE etc) die de brandbaarheid en andere kwaliteiten in de gaten houdt.

Als je het met je eigen ogen wil zien, kijk dan naar youtubevideo's waarin wordt ondervonden, dat de normaliter zelfdovende plastic behuizing, als een fakkel brandt en blijft branden. Een vergelijkbaar onderdeel voor de europese markt, was braaf zelfdovend zoals volgens de norm de bedoeling was.

Zelfs bij gerenommeerde merken gaat er wel eens wat fout, laat staan bij budgetmerken zonder controle door geaccrediteerde organen, en zonder plicht tot terugroepacties bij ondeugdelijkheden.

Wat ik zeg, is niet dat ieder stuk direct uit china geimporteerd materiaal ondeugdelijk is, maar wel dat de kans aanzienlijk is.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Arco

Special Member

Chinese import kan goed zijn of ook niet; 't is eigenlijk Russische roulette spelen...
Voor gewoon huis, tuin en keukenspul meestal geen probleem. (niet goed: weggooien, uithuilen en opnieuw beginnen. Was tenslotte toch goedkoop...)

Voor zaken als zekeringen en overspanningsbeveiligingen ligt dat natuurlijk wel wat anders.
Als je alleen woont, en het niet erg vindt als je huis zo nu en dan af kan branden moet je dat natuurlijk zelf weten...
Maar als er ook anderen wonen ben je daar wel aansprakelijk voor, die weten (waarschijnlijk) niet dat je met niet gekeurd goedkoop spul aan het stunten bent...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Chinese import kan goed zijn of ook niet; 't is eigenlijk Russische roulette spelen

Klopt en zolang we het allemaal niet kopen zullen we het nooit weten en blijft het gissen, of het wel uberhaubt roulette was, ondertussen hangt ons hele huis vol met Chinese meuk, maar zodra het bij een arester komt moet het ineens het duurste van het duurste (gasten lachen zich helemaal dood bij jagert), dus ik moet mijn goedkope Chinese meuk gaan beveiligen met dure rotzooi, don't think so.

Ik zie dan meer heil in die goedkope meuk is te kopen, open te maken, te testen en kijken of ik evt men geld kan terug eisen.

Ik koop hier lokaal ook stots 10/16a dingen kosten 2 euro, raad eens waar ze vandaan komen, heb dure in huis, in een mooie doos waar ze ook blijven, ik geloof daar gewoon niet meer in. Wij hadden vroeger ook zooi van die jagert, monteert wel lekker hoor, maar daarna maakt het allemaal nix meer uit.

Ik denk dat het beter is voor mij om die goedkope troep te bestellen en te testen/kijken of het wel kan gaan werken, zodat ook andere op dit forum er iets wijzer van worden (bedoel dure rotzooi kopen zonder kennis ervan is geen kunst), er moeten iets van 12 beveiligers komen, heeft weinig zin om mijnheer jagert met zn Maserati te sponsoren.

https://youtu.be/-ehw6uZOOfw?t=536

Ook wel grappig ik ben aan het zoeken naar een type 2 arestor, terwijl ik type 1 nodig heb (komt een afleidinstallatie + kabels boven de weg)

Ook wel in het filmpje komt duidelijk naar voren dat 50% naar binnen wil, als je een afleider op het dak hebt.

Die terugroepactie zul je nooit krijgen als je de import zelf doet

Ik woon in het buitenland, versta ze amper, hoe gaat er in godsnaam een terugroep actie komen van lokaal spul ? (never nooit niet)

Als je het met je eigen ogen wil zien, kijk dan naar youtubevideo's waarin wordt ondervonden, dat de normaliter zelfdovende plastic behuizing, als een fakkel brandt en blijft branden

Ik ga die rotzooi zelf wel kopen, steek ik het in de fik, zie ik het toch zelf, zodra het brand eis ik men geld terug ? (sounds easy)

Vind het wel knap dat mensen zonder kennis ervan, dingen kunnen/pogen te veroordelen (op basis van gevoelens, hebben immers geen ervaring hiermee), het is allemaal gelul, dood, huis afbrand, zonder enig bewijs, vind het dan interessanter om het te bestellen en te kijken waar het mis gaat, en de kennis ervan te delen met anderen.

Kan niets vinden op het internet dat deze dingen niet goed zouden zijn, en persoonlijk denk ik dat dit simpele ding, ongeveer deze prijs moet kosten (bedoel stelt nix voor), en dat ze hier ook voor 300 euro in de winkel liggen is gewoon een mooie vorm van oplichting.

Alles met een knipoog ;-)

Jongen, ik geef nu net toch een aantal voorbeelden?
Je kan een paard naar het water leiden, maar je kan het niet leren drinken...

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Jongen, ik geef nu net toch een aantal voorbeelden?

LOL, jonguh ik toch ook, in het filmpje zie die goedkope meuk in z'n werk. Ik geef je opzich wel gelijk moeilijk te testen (alhoewel) spul, daarom maar deze ene keer voor het zekere, maar het is een zekering van 10 euro, zit 5 euro materiaal in, ook bij de zeer dure van 300 euro, en dat verkopen ze voor 10 euro, niet echt het verhaal "voor deze prijs kan het echt niet"

Je kan een paard naar het water leiden, maar je kan het niet leren drinken...

Kunt altijd nog het paard verzuipen, heeft die toch altijd wat water binnen gehad :)

p.s. Ik moet dus 100kv variant hebben (type 1), en misschien wel een 20/40kv lagere (type 2) erachter zetten, type 1/2 waren hier al 100 euro.

Alles met een knipoog ;-)

Na alle geweldige reacties ben ik overtuigt dat ik voor Chinese rotzooi/meuk moet gaan, was eerder niet overtuigt van China maar het advies van anderen was daarin erg duidelijk. :)

Ik ga voor de zeer mooie Xufeng (100KA ~385VAC SPD House Surge Protector US:16,68) (uit de video)

https://www.aliexpress.com/item/4000091867871.html?spm=2114.12010615.8…

En dan maar hopen dat de UPS de rest doet. :)

Alles met een knipoog ;-)

Misschien heb je daarmee een uitstekend product te pakken. De Chinezen bouwen ook 5G netwerken en schieten dingen de ruimte in, dus ze kunnen wel wat.

Mijn persoonlijke ervaring met China is, dat de kwaliteit heel wisselend kan zijn: een krat vol gietstukken van gietijzer, de goede producten bovenin de krat en de rotzooi onderin. Die worden dan wel weer gecrediteerd, maar je hebt er stiekum veel gedoe, vertraging en kosten door. En als je zekerheid wilt over constante kwaliteit is het niet eens zo heel veel goedkoper meer.

Ik heb eens gekeken naar de certificaten van die Selong. TÜV en UL certificering zal op veel mensen best indruk maken. Als je de certificaten goed leest zie je dat die zijn afgegeven voor de specifieke en beperkte toepassing in "photovoltaic applications", zonnepanelen dus, vlgs EN 50539-11:2013 en vlgs de betreffende amerikaanse norm.

ABB heeft een certificaat, afgegeven door VDE, conform EN/IEC 61643-11 en dat is breder dan zonnepaneeltoepassingen.

Ik verwacht zelf dat een groot deel van het prijsverschil door de verschillen in certificering verklaard wordt. Ik weet dat certificering, en het behoud daarvan, door VDE, of TÜV, of KIWA of, of, klauwen met geld kost. En dat betaalt de klant die waarde hecht aan een stukje zekerheid. Dat neemt niet weg dat een product zonder certificaat ook goed kan zijn. Maar het stoort me wel een beetje als er met certificaten gesmeten wordt die de meeste mensen niet zullen lezen of begrijpen maar wel denken: TÜV en UL, dan is het goed. Ik zou ook wel eens willen weten wie de CE verklaring heeft afgegeven.

Ik had er slechts ééntje nodig en wilde niet proefondervindelijk bij de eerstvolgende onweersbui gaan vaststellen of ik een goed of slecht Chinees product te pakken had. Ik kan hier niet testen of een product aan de IEC normen voldoet. Maar ieder moet zijn eigen afweging maken.

Mijn persoonlijke ervaring met China is, dat de kwaliteit heel wisselend kan zijn

Vind ik zelf in elektronica wel meevallen, best hoge kwaliteit van alles, maar ik sloop ook alles open om maar men geld terug te krijgen (#krent), b.v. muizen repeller, dus ik maak dat ding open, alleen voeding naar een ledje, ik foto maken, stuur naar ali, geld terug, maar dit lijkt niet op z'n scam.

Ik heb eens gekeken naar de certificaten van die Selong

Hahaha vet,..al die certs vanuit china is allemaal BS, het CE cert is er eerder dan het product zelf. Wij weten ook wel dat goedkopere voedingen gevaarlijk zijn, koop je de iets duurdere is het wel goed.

Ik verwacht zelf dat een groot deel van het prijsverschil door de verschillen in certificering verklaard wordt

En dat en vergeet niet geen btw, hier 27% btw op alles, geen ontwikkeling, ding is copy/paste geweest :)

Ik had er slechts ééntje nodig en wilde niet proefondervindelijk bij de eerstvolgende onweersbui gaan vaststellen of ik een goed of slecht Chinees product te pakken had

Volgens mij kan je er meerdere plaatsen, van verschillende merken ;)

Maar ieder moet zijn eigen afweging maken.

Hahaha nou ben ik nog steeds niets wijzer, 100kv moet hier 100 euro kosten, China 15 euro, lol gvd ;)

Alles met een knipoog ;-)
Arco

Special Member

Klopt en zolang we het allemaal niet kopen zullen we het nooit weten en blijft het gissen,

Het probleem is dat de kwaliteit niet consistent is.
Als je nu een goed artikel krijgt, wil dat niets over de volgende levering (van hetzelfde artikel) zeggen, dat kan heel goed troep zijn.
(met componenten vaak genoeg meegemaakt)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Als je nu een goed artikel krijgt, wil dat niets over de volgende levering (van hetzelfde artikel) zeggen, dat kan heel goed troep zijn. (met componenten vaak genoeg meegemaakt)

Ik snap wat je bedoelt, echter heb ik die ervaring zelf niet, ik noem het altijd meuk, maar het is vaak A-klasse elektronica, van de Orange-PI's (China), ESP (China) tot de mcp23017 (USA) chips, NXP chips (NL) het is allemaal wel kwaliteits spul, wij kochten altijd dure accesspoint's uit China en camera materiaal, was niet goedkoop, maar wat een professioneel spul.

Ik koop talloze bordjes/modules, componenten, werkt allemaal goed.

Ook die Eastron smd230 (100a energie monitor in de meterkast die ik wil beschermen, ups stekker is er immers toch al uit), is ook Chinese meuk, maar het werkt wel allemaal gewoon goed, dat kreng is via rs-485 verbonden met een server (dus daar moet ook nog een arester tussen) maar daar krijg je V/A/W/H/T gegevens van.

EDIT : ziet er een beetje zo uit.

Alles met een knipoog ;-)

Hmz, in beide video's kun je zien dat ze wellicht niet goed springen, behouden contact na opwarming. Ook niet helemaal eerlijke test en misschien gaat wel degelijk het soldeer tussen de contacten weg na een goeie surge, waarbij het UK model wel mooi springt.

Weer een ander chinees merk wat er verder goed uit ziet.
https://www.youtube.com/watch?v=FQXecTM8yuo

Mooie video het verschil tussen China en UK spul.
https://www.youtube.com/watch?v=xyEJtIo7YZ0

Dus kort door de bocht zit in al die dingen een (Metal Oxide Varistor) die na (extreme) hitte kapot gaat, een soldering die doorbrand, contact verbreekt, en poging doet om jou een rode indicatie te geven :)

Zag dat die eerste een lang contact hadden die je kan afknippen waardoor behoud van contact aanzienlijk kleiner word, moet je hem wel ff opmaken, contactjes afknippen, en erin frotten. (lol dit is mss wel de grens :))

Denk dat deze dingen in serie (meerdere bij elkaar) nog zelfs wel een betere oplossing is, of gaan we ervanuit dat je maar 1x overspanning hebt per bui. maw 1x overspanning liggen die "zekeringen/aresters" eruit, 2e keer krijgt je apparatuur wel de volle laag, als er nou een 2e "arester" was, kan die de 2e klap weer afvangen, kan best wel eens zijn met meerdere arestors dat de load word verdeelt en ze langer in leven blijven.

Alles met een knipoog ;-)
Arco

Special Member

Je kunt inderdaad mooi zien dat het Chinese geval goedkope troep is met niks actiefs erin, en die uit UK dat wel heeft... ;)
Dat Chinese ding heb je niets aan, alleen een soldering die moet smelten. (en daarna blijft de boel nog tegen elkaar hangen ook...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mvdk

Golden Member

Overspanningbeveiliging zet je het best op de plaats van binnenkomst van de netbeheerderkabel, dus eigenlijk in je hoofdverdeler. Plaats ook nog van die apparaatjes in de nabijheid van apparaten die je graag heel wil houden.
Eigenlijk geld hiervoor: baat het niet, het schaadt ook niet.

Ik snap eigenlijk niet zo goed wat erin die dingen zit, dacht dat ze open staan, en bij inslag gaan geleiden. Op datzelfde moment gaan dan ook de netbeheerder smeltpatronen door. Als daar automaten zitten, heb je kans dat die het ook niet overleven.

Die satellite dish op het dak, en de andere hardware wat daar staat, is een geheel ander verhaal. Je kan de boel omringen door bliksemafleiders, maar dat moet dan wel goed gedaan worden. Een slecht ontworpen en/of uitgevoerd ding kan meer schade veroorzaken dan het voorkomt.

Je kunt inderdaad mooi zien dat het Chinese geval goedkope troep is met niks actiefs erin, en die uit UK dat wel heeft...

Lol, beide zien we een (Metal Oxide Varistor) dus niets erin is niet helemaal waar, maar in die UK versie zit nog een busje/buisje.

Dat Chinese ding heb je niets aan, alleen een soldering die moet smelten. (en daarna blijft de boel nog tegen elkaar hangen ook...)

Lol dat is even de vraag idd, 1 was onduidelijk te zien maar wel los, 2e was duidelijk nog verbonden na surge met tin, de vraag is, is dit wel een eerlijke test, wel indicatie goed :) Als je dat extra afknipt is er wel genoeg ruimte iig, wat er blijkbaar gebeurd is dat die "Metal Oxide Varistor" die overal inzit, een aantal keer warm kan worden, of 1x heel heet, en dan is die kapot, ding zelf kost nix, en moet je hem vervangen, d.m.v. een indicatie.

Overspanningbeveiliging zet je het best op de plaats van binnenkomst van de netbeheerderkabel, dus eigenlijk in je hoofdverdeler

Idd gelijk na de meter heb ik controle, dan gelijk daarop, en ook de kabels naar je apparatuur, dus 2 kabels in de power surge i.p.v. naar een koppelblok.

Ik snap eigenlijk niet zo goed wat erin die dingen zit, dacht dat ze open staan, en bij inslag gaan geleiden

Is een weerstand, die boven de 270-380v weerstand gaat bieden, en b.v. bij 1500v+ heet word en een soldering doorbreekt, en dat was het :)

Je kan de boel omringen door bliksemafleiders, maar dat moet dan wel goed gedaan worden. Een slecht ontworpen en/of uitgevoerd ding kan meer schade veroorzaken dan het voorkomt.

Komt idd een mannetje bij, maar kan alvast wat dingen doen, klasse 1 overspanningsbeveiliging is daar 1 van.

Alles met een knipoog ;-)

Nog een tear down van een Chinees, deze door Big Clive. Zelfde probleem met de soldeerverbinding die niet goed verbroken wordt: https://youtu.be/FQXecTM8yuo

En dat is dus waar je tegenaan kunt lopen. Als ze elke keer dezelfde veertjes gebruiken en de juiste hoeveelheid soldeer van de juiste samenstelling, dan zal het best werken. Tot je er eentje hebt waar de Chinees is uitgeschoten met de soldeer tijdens het handmatig soldeerproces en een te grote klodder heeft aangebracht. En dat zie je niet aan de buitenkant.

mvdk

Golden Member

Die bigclive is niet te verstaan met z'n binnensmonds gemummel.

Nog een tear down van een Chinees, deze door Big Clive. Zelfde probleem met de soldeerverbinding die niet goed verbroken wordt: https://youtu.be/FQXecTM8yuo

Lol die hadden we al inderdaad, maar idd daar lijkt iets niet goed te gaan, weten we niet 100% zeker, maar als ik ze bestel en dat systeem even fix, klinkt als waanzin, ik weet het, dan zouden ze prima surge protectors zijn :)

Ik wil het niet te bizar maken, maar je kunt die dingen best een paar keer solderen, die weerstand geeft aan, ik trek het niet meer, maar verder mag je best een paar keer dat systeem laten afgaan, die in de video zijn nog niet einde oefening, en opnieuw solderen, als eenmaal die weerstand het heeft gedaan is het wel afgelopen.

Die bigclive is niet te verstaan met z'n binnensmonds gemummel.

Lol kan hem wel verstaan, maar opzich hele mooie kennis van deze mensen, kan er wel van genieten iig, ook die gast met dat orgel op de achtergrond :)

Alles met een knipoog ;-)

Ga je ook testen of de plastics netjes vlamdovend zijn? VDR's kunnen heet worden ;)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

...maar als ik ze bestel en dat systeem even fix ...

Dan zou je dus moeten achterhalen wat het oorspronkelijke ontwerp specificeert voor die soldeerverbinding. Als dat, ik noem maar een dwarsstraat, woodsmetaal is en je gaat met loodvrije soldeer aan de gang, dan kon het er wel eens niet beter op worden.