Hoe lees ik een data sheet?

Op 10 juli 2020 12:29:57 schreef electron920:
Ha gillis,

Volgende stap is de serie transistoren configureren en de sturing.
Nu zijn er grofweg twee soorten van elektrische bronnen (voedingen) de ene is een voltage regelaar de andere is een voltage stabilisator.
Later hier meer over.

Groet,
Henk.

Hi, sorry voor het late antwoord, ik had weer een paar minder goede dagen, tja dat gaat zo op een af he als ge moet revalideren.
Ik vind uw uitleg heel interessant, alles wordt netjes opgeslagen al Word document zodat ik het nog eens kan nalezen.
Ik heb hier een weerstand liggen die ik misschien mag gebruiken als verbruiker. Het is een schuifregebare weerstand van 0 tot 530 ohm. Zie foto. En dan nog een lezer foto's van mijn universeel meters.
Ik hoop dat daar iets goed tussen zit.

Ha gillis,

Goed wat te horen rustig aan het is jouw project en jij bepaal het tempo ;)
De meters zijn prima daar kom je mee uit de voeten de weerstand is mooi weet je welk vermogen staat er nog iets op ?
Ik ben trouwens even kwijt waar je de voeding voor wil gebruiken of is het een voeding voor algemeen gebruik.
In sommige situaties/toepassingen is een regelbare voeding voldoende maar in andere situaties wil je ook gestabiliseerd zijn.

Het idee was om eerst je onderdelen te schakelen om ervaring op te doen.
Dus de transformator type 42 de brugcel en de reservoir condensator.
Als je belastingweerstand van voldoende vermogen is kan je de voeding belasten en er aan meten gelijkspanning DC en wisselspanning AC (brom) :P

Daarna kan je 1 serie transistor er bij schakelen om de uitgangsspanning regelbaar te maken ik heb het vermogen nog berekend.
Pas daarna kan je gaan kijken voor een stabilisatie circuit ik heb van @Roland van Leusden dat er een en ander naar je verstuurd is.
Maar ik denk dat is weer verder in het project want dan moet je een montage bordje gaan opbouwen.

Maar ik weet niet welke schakeling je op het oog heb misschien heeft @Roland van Leusden meer idee van :?
Goed laat even weten of je iets op de weerstand kan vinden.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

@electron920, het is een oud elektuur shema met transistoren (BC557 / BC547 / BD140 / 2N3055). In het topic waar ik naar linkte heeft iemand dit opgewaardeerd voor hogere stromen.

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op dinsdag 14 juli 2020 10:17:52 (15%)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 14 juli 2020 09:39:26 schreef electron920:
Ha gillis,

Goed wat te horen rustig aan het is jouw project en jij bepaal het tempo ;)
De meters zijn prima daar kom je mee uit de voeten de weerstand is mooi weet je welk vermogen staat er nog iets op ?

Goed laat even weten of je iets op de weerstand kan vinden.

Groet,
Henk.

Het enige wat ik kan vinden op die weerstand is een sticker met 259/220 ik vermoed dat dit te maken heeft met spanning.

Ik wilde die voeding gaan gebruiken om autowisser motortjes te voorzien van voeding. Ik was van plan om via Arduino dingen te bouwen die ik kan bewegen met zo'n motortje. Als het lukt zou ik dat eventueel willen gebruiken om de venstertjes van mijn serre automatisch te openen of te sluiten. Die motortjes zijn daar zeker sterk genoeg voor. Dat zou kunnen zonder regelbare voeding natuurlijk maar als ik dat toch bezig ben wilde ik toch liever gaan voor regelbaar.

Op 10 juli 2020 09:38:42 schreef Roland van Leusden:
[...]

BC547 & BC557 heb ik meer dan genoeg, ik doe er wat in een envelop en stuur ze op. Neem even contact op per mail in dat geval.

De zending is aangekomen, heel erg bedankt.
Nog professioneel verpakt ook, ge hebt er werk van gemaakt.

Op 14 juli 2020 10:16:33 schreef Roland van Leusden:
@electron920, het is een oud elektuur shema met transistoren (BC557 / BC547 / BD140 / 2N3055). In het topic waar ik naar linkte heeft iemand dit opgewaardeerd voor hogere stromen.

Ik heb dat schema eens goed bekeken en denk dat ik daar verder mee ga. Ik ga wel eens bekijken hoe ik dat met meerdere 2N3055 parallel kan doen. Verder heb ik nog een voltmeter en een ampère metertje besteld en enkele condensators die ik niet voldoende in huis had. De meeste van de condensators in mijn bezit zijn van onvoldoende spanning. En dan ook nog een potmeterje want die van mij zijn ook te licht. Enfin, ik probeer er wat van te maken als ik de onderdelen heb.
In ieder geval bedankt voor de link.

Ha gillis,

Ik heb ook nog even het schema bekeken dank aan @Roland van Leusden denk je dat het gaat lukken :?
Als ik het schema bekijk komt het mij meer over als een eerste aanzet..... daar is niets mis mee zo begin ik ook vaak maar dan kom je gaandeweg naar het uitgekristalliseerde ontwerp.
Met andere woorden ik denk niet dat het een twee drie gaat werken.
Ook vindt ik de beveiliging zeer matig met in gedachte dat je in eerste instantie inductieve last (motors) wil testen.
Dan nog een ding je kunt 5,5 A uit de trafo halen dus zoveel keer een 2N3055 heb je helemaal niet nodig hoogstens twee !

Het ontwerp is discreet opgebouwd en dat is zeker leerzaam maar zoals ik al aangaf je kunt een voeding bouwen met de meetapparatuur die je tot je beschikking heb maar met zo'n ontwerp :o voorzie ik toch wel problemen.
Als ik mij probeer te verplaatsen in jou situatie zou ik alle losse componenten aan de IC fabrikant overlaten die heeft een ontwerpje netjes op een filmpje gezet en daar een chipie van gebakken ;)

Misschien is het wijzer om bijvoorbeeld een LM317/LM350 te nemen als regel orgaan en hier omheen de rest van de voeding te ontwerpen.
Ik hou dan ook rekening met je wens om later met de arduino de voeding te besturen je heb dan een ingang nodig die je met een kleine elektrische stroom kan sturen.
Je kunt ook doormiddel van een standen schakelaar een paar vaste spanning maken.
Dus bijvoorbeeld 5 V, 9 V, 12 V, regelbaar 1,5 V......24 V, Arduino :D
Ik denk dat 1 stuks 2N3055 erbij voldoende is ligt aan de drop out
Laat maar weten wat jou idee is.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 16 juli 2020 10:30:33 schreef electron920:
Ha gillis,

Ik heb ook nog even het schema bekeken dank aan @Roland van Leusden denk je dat het gaat lukken :?

Dan nog een ding je kunt 5,5 A uit de trafo halen dus zoveel keer een 2N3055 heb je helemaal niet nodig hoogstens twee !

componenten aan de IC fabrikant overlaten die heeft een ontwerpje netjes op een filmpje gezet en daar een chipie van gebakken ;)

Misschien is het wijzer om bijvoorbeeld een LM317/LM350 te nemen als regel orgaan en hier omheen de rest van de voeding te ontwerpen.

Dus bijvoorbeeld 5 V, 9 V, 12 V, regelbaar 1,5 V......24 V, Arduino :D
Ik denk dat 1 stuks 2N3055 erbij voldoende is ligt aan de drop out

Groet,
Henk.

Voor die verschillende vaste spanningen ben ik wel te vinden.
Ik heb vroeger een PC voeding omgebouwd tot zeg maar regelbare voeding.
Daar heb ik 3V, 5V, 12V vast en dan nog een regelbaar van 0 tot 11,5V.

Verder overweeg ik toch om mij een zwaardere transfo aan te schaffen, ik wil echt graag tot zeker 10A gaan omdat die motortjes belast nogal veel kunnen vragen.
Hebt gij enig idee welke een goede transfo is voor die bedoeling.?
Of misschien 2 aan elkaar als dat beter uitkomt.
Als ik later iets gebouwd heb met een arduino daar heb ik al een voeding voor aangeschaft van 12volt 10A niet regelbaar. Die wordt dan in het kastje ingebouwd waar ik mijn serre venstertje mee wil bedienen. Enfin automatisch als het mij ooit lukt. De temperatuur moet gemeten worden de wind moet gemeten worden zodat er niets kapot kan waaien, en er moet gekeken worden of het niet te fel regent. Enfin, er komt heel wat bij kijken dat weet ik maar ik zou het heel graag willen proberen. Ik neem er mijn tijd voor, rustig maar goed. En met de goede hulp hier moet dat toch kunnen lukken he. Een gepensioneerde moet toch iets meer te doen hebben dan op cafe gaan he ;-), nie tmeert echt mijn hobby.
Erg veel sporten kan ik niet meer buiten een beetje elektrisch fietsen wat ook leuk is natuutlijk.

Op 8 juli 2020 17:09:15 schreef big_fat_mama:
Goed plan lijkt me dat. Uit zo'n project valt ook heel veel te leren. Misschien is het nog handiger om een bestaand schema te vinden dfat min of meer voldoet aan de gestelde eisen, en dan eventueel een beetje bij te sturen, oftewel "tweaken". Voor de genoemde bovengrens van 25V= zou een of ander schema met een 723-regelaar best kunnen voldoen, zoek daar maar eens wat naar. De 723 is antiek, maar blijft actueel doordat het zo'n weldoordacht ontwerp is.

Hi, ik ben zo nog eens het een en ander aan het nalezen.Toevallig heb ik nog verschillende van dat soort LM723 liggen.
Ik zal dan wel geen 10A kunnen halen maar het getoonde voorbeeld lijkt mij toch wel wat.
IK zie wel dat er heel wat condensators in voor komen maar die kan ik misschien vervangen door eenmaal 10000µF 40V
Condensators van 25 volt is hier te weinig zeker?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Er is geen enkele reden dat je met een 723 geen 10 amp zou kunnen sturen, er moet alleen maar voldoende stroomversterking achter zitten.

De werkspanning van de elco's moet ruim hoger zijn dan het maximum dat ze voor hun kiezen gaan krijgen, zelfs kortstondig. In (bijvoorbeeld) automobielomgevingen komen nogal wat zgn. spikes voor, daar is de nominale spanning 14 volt maar elco's kiezen we maar liever voor 40 of zelfs 63 volt. In een klassieke langsgeregelde voeding zou het moeten meevallen met die spikes, maar om uit een 723 het maximum te halen wil je iets van een 35 volt aan zijn ingang, dan vind ik 40V aan de krappe kant, de volgende stap is dan 63V. Maar alles wordt bepaald door de trafo: de secondaire spanning bepaalt, na gelijkrichting, wat de elco's te verstouwen krijgen. Als de trafo 12V~ levert, dan zijn 25V elco's prima.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ha gillis,

Vanmiddag nog op je vraag rond gekeken onderandere voor een trafo tja.... dat is nog al wat €78,- voor een ringkern transformator en een gewicht van 5 kg.
Als het in eerste instantie gaat om diverse motors te testen zit ik nog eerder aan een schakelvoeding te denken scheelt het gewicht van een trafo en indien je hem niet heb liggen ook nog eens een fors bedrag :o

Ook een schakelvoeding is zelf te maken het lastigste is de trafo wikkelen.
Ik zag een voeding €115,- regelbaar met uitlezing 0...30 V 0....10 A 300 W maar ja dat is niet zelf bouwen.
Ik denk dat zelf bouwen heel leuk is als je geen dure componenten hoef aan te schaffen.

De LM723 is alweer een betere keuze dan het schema van @Roland van Leusden want daar zie ik nog wel een paar problemen in.
Een stap verder de LM723 is eigenlijk ook nog te complex het model is sterk verouderd en heeft ook zo zijn problemen waar je goed op moet letten daar kom je wel uit met wat hulp.

Ik zou voor een modernere regelaar gaan die de stand der techniek heeft gevolgd :P
Ik zal een schema tekenen en een stukje mee bouwen ik heb immers de zelfde transformator als jij en de brugcel had ik al opgezocht.
Met een LM317 of LM350 en twee keer de 2N3055 kom je er voor 24 V 5,5 A.
De buffer condensator van 10.000 µF is prima misschien heb je nog een iets kleinere wel 40 V.
Heb je ook nog iets van relais liggen ? en welke kast ga je gebruiken of zelf maken.
Ik hoor het wel eerst maar eens kijken met de materialen die voorhanden heb.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 16 juli 2020 20:06:32 schreef electron920:
Ha gillis,

Vanmiddag nog op je vraag rond gekeken onderandere voor een trafo tja.... dat is nog al wat €78,- voor een ringkern transformator en een gewicht van 5 kg.

Ook een schakelvoeding is zelf te maken het lastigste is de trafo wikkelen.

De LM723 is alweer een betere keuze dan het schema van @Roland van Leusden wand daar zie ik nog wel een paar problemen in.
Een stap verder de LM723 is eigenlijk ook nog te complex het model is sterk verouderd en heeft ook zo zijn problemen waar je goed op moet letten daar kom je wel uit met wat hulp.

Ik zou voor een modernere regelaar gaan die de stand der techniek heeft gevolgd :P

Met een LM317 of LM350 en twee keer de 2N3055 kom je er voor 24 V 5,5 A.
De buffer condensator van 10.000 µF is prima misschien heb je nog een iets kleinere wel 40 V.
Heb je ook nog iets van relais liggen ? en welke kast ga je gebruiken of zelf maken.
Ik hoor het wel eerst maar eens kijken met de materialen die voorhanden heb.

Groet,
Henk.

Ik heb nog wat kastjes liggen maar ik kan er ook een zelf maken, materiaal genoeg.
Relais heb ik ook nog verschillende van allerhande spoel voltages. Ik heb ook nog andere elcos van 40 volt liggen.
Verschillende ics en heel wat weerstanden. Van 5 watt heb kk er kok nog maar niet veel lage waardes.
Ik heb ook nog een paar ringkerntransfos.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Mag ik dan aub nogmaals aanraden:
* ga ervan uit dat er meerdere voedingen gaan gemaakt worden.
** immers, het is dikwijls handig om er meer dan een onder de hand te hebben, zeker als ze onderling zweven, ttz de nul niet hebben doorverbonden.
** en het duurste stuk is de trafo en daarvan zijn er sowieso verschillende beschikbaar - wat een luxe!

* beschouw iedere trafo afzonderlijk, en overweeg wat voor een voeding er uit te maken valt.
** een permanente 13,7 V= zou voor u erg nuttig kunnen zijn. Stroom is niet zo relevant, een loodzuurbatterijtje als super-uitgangscapaciteit kan flink wat stroompieken opvangen. Een trafo van 12-18 V~ met véél stroomcapaciteit is hier de eerste kandidaat
** een trafo met een middenaftakking is ideaal voor een symmetrische labvoeding, zeg maar 25-0-25 volt of zo, regelbaar vanaf nul. Als deze 2 amp kan leveren is het al heel veel, 1 amp zal meestal volstaan. Onderschat voor deze voeding de koelproblematiek niet!
** als je dan nog een geschikte trafo over hebt kun je denken aan een 5-10 amp, regelbaar vanaf bv. 12V omhoog.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

De LM723 is alweer een betere keuze dan het schema van @Roland van Leusden wand daar zie ik nog wel een paar problemen in.

Ik heb al ruim 10 jaar een voeding gebouwd volgens dat shema hier staan, met een enkele 2N3055, werkt prima. Precies wat @BFM ook zegt meerdere voedingen met hun eigen toepassingsgebied is alleen maar handig.

@gillis, bouw met de spullen die je hebt, het is misschien niet optimaal, maar je leert er wel van. Verbeteren en onderdelen kopen kan altijd nog.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Ok, jullie hebben gelijk. Ik zal mij concentreren op 12 volt. Ik zal daar inderdaad in de meeste gevallen mee toekomen. Wel zoveel mogelijk ampere want die motortjes kunnen aardig wat verbruiken als ze belast worden.

De ringkerntransfo die ik ook nog heb liggen, ik begrijp niet goed wat daar op staat.
Er staat op de transfo:
150VA 220v/50Hz T40/E
SEC. : 2X18V 4, 16A
SEC.Fuse: T3, 15A

Ja er staat een spatie achter die commas?

Als ik 150 deel door 36 dan kom ik aan 4,16.
Krijg ik dan 4,16 A uit dat ding? Dat zou toch teweinig zijn voor mijn bedoeling want er moet nog gelijkstroom van gemaakt worden.
Als dat zo is dan kan ik die transfo dus ook vergeten.

Er komen 2 kabels uit die elk bestaan uit 2 gevlochten draden van meer dan 1mm dik. En als ik meet komt er 20V wisselspanning uit.
Wat heeft dan uiteindelijk die 2 X 18V er mee te maken.

Uiteraard gaan er ook 2kabels in om de transfo van 220V te voorzien.

[Bericht gewijzigd door gillis op vrijdag 17 juli 2020 13:19:45 (63%)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Uiteraard gaan er ook 2 kabels in om de transfo van 220V te voorzien.

230V~, tegenwoordig :) zie ook ander draadje ;)

Er komen 2 kabels uit die elk bestaan uit 2 gevlochten draden van meer dan 1mm dik. En als ik meet komt er 20V wisselspanning uit.
Wat heeft dan uiteindelijk die 2 X 18V er mee te maken.

Het verschil tussen 18 en 20 is niet zo danig groot, heeft wellicht te maken met het verschil tusen belast en onbelast.

Als dat zo is dan kan ik die transfo dus ook vergeten.

Mij lijkt dit juist een heel mooie trafo voor een eerste labvoeding. 15-0-15V is vlot haalbaar, misschien zelfs iets meer. En er moet galant 3 amp kunnen uit komen, meer dan voldoende voor een labvoeding.

Maar de aanduiding voor een secundaire zekering van 3,15 amp brengt me ook wel wat in de war.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 17 juli 2020 09:47:27 schreef Roland van Leusden:
[...]

Ik heb al ruim 10 jaar een voeding gebouwd volgens dat shema hier staan, met een enkele 2N3055, werkt prima. Precies wat @BFM ook zegt meerdere voedingen met hun eigen toepassingsgebied is alleen maar handig.

@gillis, bouw met de spullen die je hebt, het is misschien niet optimaal, maar je leert er wel van. Verbeteren en onderdelen kopen kan altijd nog.

Ik ben uw schakeling zeker nog noch niet vergeten. Ik denk dat ik volgende maand toch een betere transfo ga kopen ergens iets van 400VAC. Ik heb gezien dat het rond €60 zit.
Ondertussen bouw ik die 13V voeding bij wijze van bijleren.
Nogmaals bedankt voor de onderdelen.

Ha gillis,

Ik heb tussendoor nog een praat prentje getekend zoveel mogelijk gebaseerd op jou componenten.
Alleen ben ik voor het gemak van een LM317 uitgegaan.
Je kunt spanning en stroom instellen.

De LM723 is ook bruikbaar maar is eigenlijk al een beetje achterhaald en het andere ontwerp met allemaal losse transistoren heeft alleen zin als je speciale eigenschappen wil bereiken niet met dat ontwerp maar zo'n soort constructie.
Kijk er maar naar het is nog niet af.....

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 17 juli 2020 21:15:39 schreef electron920:
Ha gillis,

Ik heb tussendoor nog een praat prentje getekend zoveel mogelijk gebaseerd op jou componenten.
Alleen ben ik voor het gemak van een LM317 uitgegaan.

Kijk er maar naar het is nog niet af.....

Groet,
Henk.

Bedankt voor het "prentje".
Ik veronderstel dat je voor C1 10000µF bedoelt.
R7 en R5, worden hier geen 5watt weerstanden of zoiets gebruikt?
Ik heb er nog van 0,3 ohm 5watt ik denk dat die toch ook moeten kunnen.
En die 2 X 2N3055 plus die weerstanden kan ik mooi samen op een koelplaat zetten. Dat heb ik hier ook nog liggen.
Om een juiste verdeling te krijgen is het toch belangrijk dat het 2 dezelfde zijn, niet?
Met al die hulp die ik hier krijg kan ik al meteen 2 voedingen gaan maken. Straks heb ik nog plaats tekort om ze allemaal te zetten ;-)

Ha gillis,

Dat is het zelfde 10.000µF = 10 mF het prentje is op dit moment alleen bedoeld zodat je kan kijken welke componenten je heb.
Er komt nog de mogelijkheid voor een paar vaste spanningen en de beveiliging moet ik nog bekijken.
Verder een controle ingang zodat de voeding als slave kan werken in combinatie met andere.

Zoals @big_fat_mama en @Roland van Leusden al aangeven meerdere voeding is een must :D en daar was ik ook vanuit gegaan.
Je andere 12 V 10 A trafo kan je mooi gebruiken voor een tweede voeding.
Als die beide combineer kan je ruim 33 V bij 5,55 A bereiken of 12 V bij 10 A.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 18 juli 2020 09:44:55 schreef electron920:
Ha gillis,

Zoals @big_fat_mama en @Roland van Leusden al aangeven meerdere voeding is een must :D en daar was ik ook vanuit gegaan.
Je andere 12 V 10 A trafo kan je mooi gebruiken voor een tweede voeding.
Als die beide combineer kan je ruim 33 V bij 5,55 A bereiken of 12 V bij 10 A.

Groet,
Henk.

Ik heb alle onderdelen kunnen vinden.
Die 10000µF moet dat voor die voeding 40Vzijn?
Die weerstanden R7 en R5 mag dat ook 0.3R zijn en hoeveel wat moet dat zijn.
En dan,C4 welk soort condensator is dat eigenlijk. Ik schaam mij hier over wel omdat ik hier zoveel van van die spulletjes heb liggen maar ik ken ze niet meer en de waarde kan ik er ook niet van af lezen. Ik heb hier met mijn multimeter gemeten en dan vind ik condensatortjes die plus minus 100nF meten. Tenminste als die meter juist is.
Ik weet niet welke jij bedoelt,ik heb hier nog een transfo van 18V, 10A maar 12V, 10A heb ik niet. Maarja dat zal op dit moment ook geen grote rol spelen denk ik.

Ha gillis,

Ik heb op het schema de tot dusver bekende componenten vermeld de trafo type 42 en de brugcel de buffer condensator..... deze kan een stuk kleiner omdat je actief gaat regelen.
In het vervolgschema vermeld ik meer componenten.
Heb je toevallig ook de LM317T of LM350T ? de LM723 is uiteraard ook bruikbaar.
Maar als je geen speciale toepassing heb zoals stroom beveiliging kan je de LM723 beter achterwegen laten.
Dit IC moet je toch wel met beleid behandelen i.v.m. oscilleren.
En de stroom beveiliging dus niet de stroombegrenzer maar de beveiliging is vele malen beter te maken als er in een LM723 zit.
Ook de losse transistoren zijn uiteraard bruikbaar maar gezien de bouw ervaring aan jouw kant is dat van daag de dag niet meer nodig.

De andere trafo 18 V 10 A is prima daar kan je de tweede voeding mee maken.
De weerstanden in de emitter zijn afhankelijk van de maximale elektrische stroom 5 W.
Voor 5,5 A en een kleine drop out kan je waarscheinlijk met 1 2N3055 volstaan dat je heel vaak zo'n rij van transistoren zit komt alleen maar omdat dit niet alleen een voeding is maar ook een kachel :o

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 18 juli 2020 19:20:32 schreef electron920:
Ha gillis,

Ik heb op het schema de tot dusver bekende componenten vermeld de trafo type 42 en de brugcel de buffer condensator..... deze kan een stuk kleiner omdat je actief gaat regelen.
In het vervolgschema vermeld ik meer componenten.
Heb je toevallig ook de LM317T of LM350T ? de LM723 is uiteraard ook bruikbaar.

Groet,
Henk.

Een opsomming van wat ik hier zoal heb liggen.
Verschillende 78xx, TIP3055 (1X), MC79L-05ACP, LM317T
C549B, BC517, BT139, LM340T 15, LM34T 12,TIP110, BT137, BU406, MIP144, BD643, BD645, AD133, AD162, MJ3772 (1X), BC547, BC557, A723PC en 2N3055 en ook de LM741cm, PC817C.
Verschillende powerdiodes,verschillende Zener, Gewone diodes en verschillende relais. Ook verschillende koelplaten.

Zo dat is zowat alles wat ik heb buiten een heleboel weerstanden en gelijkrichters van allerhande calibers.

Wat die weerstanden R7 en R5 betreft, moeten die exact 0.1ohm zijn?

Ha gillis,

Mooi je lijstje daar ga ik mee aan de slag.
Deze week kan ik weer verder gisteren met een andere vraag bezig geweest en vandaag nog even daarmee verder.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.