Scheidingstransformator 3F 20kw; startstroom beperken

Zou het bij dergelijke opstellingen niet beter zijn om de diff te vervangen door een isolatie bewaking relais net als bij een aggregaat?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Hallo,

gisteren nog es alles stapsgewijs opgebouwd:

1.
primair in ster, PE los
secundair niet aangesloten, PE niet aangesloten
geen PEs, dus nu nergens meer aankomen
stekker erin, zacht zoemen, geen probleem met diff of zekeringen
secundaire uitgemeten; alle spanningen zoals verwacht
stekker er terug uit

2.
primair in ster, PE los
secundair niet aangesloten, PE aan scheepshuid
nergens meer aankomen
stekker erin, zacht zoemen, geen probleem met diff of zekeringen
secundaire uitgemeten; alle spanningen zoals verwacht
stekker er terug uit

3.
primair in ster, PE los
secundair in ster, zonder belasting; PE aan scheepshuid
nergens meer aankomen
stekker erin, zacht zoemen, geen probleem met diff of zekeringen
secundaire uitgemeten; alle spanningen zoals verwacht
stekker er terug uit

4.
primair in ster, PE los
secundair in ster, zonder belasting; N + PE aan scheepshuid
nergens meer aankomen
stekker erin, zacht zoemen, geen probleem met diff of zekeringen
secundaire uitgemeten; alle spanningen zoals verwacht
werfkastje aangesloten; alle spanningen zoals verwacht
getest met radiootje en met haardroger; all ok !
werfkastje er weer af;
alle zekeringen huisinstallatie af
stekker huisinstalltie erin
diff huis op; all ok
zekeringen op 1 per 1; all ok!

5.
alle zekeringen huisinstallatie af
transfo enkele malen op en afgeschakeld; geen probleem

Conclusie:
bij de eerste poging zal er inderdaad een fout in de bekabeling gezeten hebben. De startstroom is inderdaad niet de reden.

Dank voor al jullie input!
Het was super interessant heel de gedachtenoefening te doen!

ik onthou alvast:

1. stroom beperken met weerstanden
- weerstanden in serie; één per fase
- om opstartstroom te beperkten tot 16A --> 230V/16A = 14,375ohm
- De weerstanden mogen kortstondig verschrikkelijk overbelast worden (zie datasheet) dus 25W of 50w weerstanden zijn voldoende.
- Slechts enkele cycli nodig om het veld op te wekken; met een standaard tijdsrelais kan dit op bv 0,100s geschakeld worden.
- na de 0,100s schakelt het tijdsrelais een relais die de weerstanden overbrugt zodat de transfo de volledige spanning/stroom.

2. secundaire kring beschermen
- de tijdsrelais op de primaire kring schakelt een relais op de secundaire kring; eventueel dezelfde tijdrelais als voor de weerstanden.

3. N niet weglaten
N dient altijd aanwezig te zijn in ster.
zonder N gaat bij onbalans de load aan de knoppen.

De weerstanden ga ik ws niet meer doen;
wel een tijdrelais op de primaire kring om de secundaire kring uitgesteld te schakelen met 4p 40A relais. Tijd zou ik op 1seconde zetten;

EricP

mét CE

Mooi dat het werkt.

- om opstartstroom te beperkten tot 16A --> 230V/16A = 14,375ohm

Je maakt daar een gedachtenfout. Een automaat heeft ook een karakterestiek. Als het goed is, staat die in de datasheet.

Er zijn 2 mechanismen om af te schakelen. Thermisch en magnetisch. In gangbare automaten zitten beiden. Thermisch voor een relatief kleine overbelasting (dat gaat wel ff goed voordat er kabelwerk verbrandt) en magnetisch voor grote overbelastingen cq. kortsluiting (dat gaat niet lang goed en thermisch is vaak te traag).
Voor jouw (inmiddels niet meer bestaande) probleem is thermisch vaak niet interessant. De inschakelpiek is zo kort dat de warmtecapaciteit van de onderdelen het wel oplost. Daarnaast: thermisch heeft curve van overbelasting in tijd. Vuistregel is dat je iets van 1.25xInom 'tegen oneindig' aan qua duur kunt trekken voordat het ding afschakelt (het kan van merk tot merk wat verschillen hoor, maar in die orde-grootte zit je).
Magnetisch wordt bepaald door B, C of D karakteristiek. Dat is degene waar jij mee te maken hebt. Je kunt uit de datasheet halen hoe lang - ook hier - een bepaalde overbelasting mag duren voordat het ding magnetisch afschakelt. Het zal je niet verbazen dat die stroom (ruim) hoger ligt dan bij thermisch. Ik houd voor een B-karakteristiek aan dat 3xInom voor 'heel kort' meestal wel goed gaat. Als je veilig wilt zijn, dan doe je 2.5xInom. Dan zit je op een inschakelpiek van 40A. Dat koper heeft ook nog wel wat weerstand. Je kabel ook. En dan kom je ongeveer op de 6Ω uit die ik al een keer benoemde - en dan zit je aan de veilige kant.

Je secundaire relais kan veel sneller inkomen. Die inschakelpiek is met een paar perioden wel voorbij. Met 50Hz... is 100mS zat.
Daarnaast zou ik secundair een 3 polige magneet schakelaar nemen en de nul gewoon altijd verbinden. Magneetschakelaars gaan een keer stuk. Een spoel die het opgeeft... jammer. Een contact wat geen contact meer is... Hmz... bij een fase: jammer. Bij de nul: oops.
Nul mee schakelen heeft geen toegevoegde waarde. Wel een beetje risico. Dus niet doen...

Verder zou je ook eens kunnen kijken hoe eea. aan boord opgelost is. ALS daar ook met magneetschakelaars gewerkt wordt en daar zit toevallig een fase bewaking / fase volgorde iets in... ff kijken hoe snel die zijn. Wellicht zijn die traag genoeg om iets secundair-vertragends overbodig te maken.

Anoniem

Dat het niet de opstartstroom was had wel wat patatten in de aarde nodig >:)
Er is zonder twijfel een conflict PE / N geweest

De N mag nooit los van het sterpunt.
Niet primair en niet secundair
denk na voor je dat wel doet, zoals in mijn voorstel om een PE / N conflict te kunnen uitsluiten/achterhalen

Vergeet niet de aarding van het transfo blikpakket rechtstreeks met de scheepshuid te verbinden

Dat aanloopgedoe van de primaire zou ik achterwege laten
Als het er niet staat kun je er ook geen miserie mee krijgen
Erea schrijft primair een D50A of C100A voor.
Als je huidige C40A toch al eens afvalt bij inschakelen zou ik deze vervangen door een D40A
Dan gaat magnetisch al van 200A naar 400A
Bij In=30A mag de inschakelpiek voor C40A zowat x6,5 zijn, voor de D40A zowat x13
Je hebt ook al demping van 50m kabel, wacht af wat die C40A doet, zelfs met secundair belast bij inschakelen

Erea schrijft secundair een C32A voor als beveiliging voor de trafo.
Die inschakelvertraging daar lijkt me trouwens ook overbodig
Een diff secundair mag je niet vergeten natuurlijk

Als je echt wat nuttig wil bijbouwen zou ik eerder secundair een fasebewaking met bv Finder 40.71 70.41 of 70.42 aanbevelen.
Die zou je wel een uitstap naar je verzekeraar kunnen besparen als de nul tussen wal en schip eens heeft losgelaten :P

Op 19 juli 2020 10:33:56 schreef EricP:
Mooi dat het werkt.[...]Je maakt daar een gedachtenfout. Een automaat heeft ook een karakterestiek. Als het goed is, staat die in de datasheet.

Er zijn 2 mechanismen om af te schakelen. Thermisch en magnetisch.
...

Je secundaire relais kan veel sneller inkomen. Die inschakelpiek is met een paar perioden wel voorbij. Met 50Hz... is 100mS zat.
Daarnaast zou ik secundair een 3 polige magneet schakelaar nemen en de nul gewoon altijd verbinden.
...

Verder zou je ook eens kunnen kijken hoe eea. aan boord opgelost is. ALS daar ook met magneetschakelaars gewerkt wordt en daar zit toevallig een fase bewaking / fase volgorde iets in... ff kijken hoe snel die zijn. Wellicht zijn die traag genoeg om iets secundair-vertragends overbodig te maken.

Dank je wel voor de aanvulling; Maakt me heel wat wijzer!
De N niet meeschakelen is zeker een goeie raad!

in de huisinstallie zit een 30mA aardlek en C zekeringen.
Een fase bewaking / fase volgorde zit er niet.

[Bericht gewijzigd door Frederic1981 op zondag 19 juli 2020 12:43:05 (43%)

Op 19 juli 2020 11:09:13 schreef anoniem015:
Dat het niet de opstartstroom was had wel wat patatten in de aarde nodig >:)
Er is zonder twijfel een conflict PE / N geweest

...
Vergeet niet de aarding van het transfo blikpakket rechtstreeks met de scheepshuid te verbinden

...

Dat aanloopgedoe van de primaire zou ik achterwege laten
Als het er niet staat kun je er ook geen miserie mee krijgen
Erea schrijft primair een D50A of C100A voor.
Als je huidige C40A toch al eens afvalt bij inschakelen zou ik deze vervangen door een D40A
Dan gaat magnetisch al van 200A naar 400A
Bij In=30A mag de inschakelpiek voor C40A zowat x6,5 zijn, voor de D40A zowat x13
Je hebt ook al demping van 50m kabel, wacht af wat die C40A doet, zelfs met secundair belast bij inschakelen

Erea schrijft secundair een C32A voor als beveiliging voor de trafo.
Die inschakelvertraging daar lijkt me trouwens ook overbodig
Een diff secundair mag je niet vergeten natuurlijk

Als je echt wat nuttig wil bijbouwen zou ik eerder secundair een fasebewaking met bv Finder 40.71 70.41 of 70.42 aanbevelen.
Die zou je wel een uitstap naar je verzekeraar kunnen besparen als de nul tussen wal en schip eens heeft losgelaten :P

Dat is die Izegemse patattegrond hé!
Thanks voor deze info! Maakt me opnieuw heel wat wijzer.
voorlopig lijkt alles netjes op en af te schakelen. Die schakelcircuits ga ik inderdaad dan niet meer plaatsen.
Die tip van de fasebewaker ga ik volgen; lijkt me inderdaad nuttiger!

@anoniem015 & @EricP
merci voor alles; Spring maar gerust binnen als je in de buurt zou zijn; jullie hebben een Duvel verdiend !

[Bericht gewijzigd door Jeroen op donderdag 23 juli 2020 21:35:26 (5%)

Anoniem

De N niet meeschakelen is zeker een goeie raad!

De N heel zeker meeschakelen maar gelijktijdig met de 3f
Dat is met een 4p diff of zekering net zo
Wat niet mag gebeuren is dat je de N onderbreekt zonder de 3f te onderbreken

EricP

mét CE

Die inschakelvertraging daar lijkt me trouwens ook overbodig

Dat hangt van het achterland af. Als daar gelijk iets fors stroom trekt, dan gaat het je echt lukken om een automaat te laten trippen.

Die tip van de fasebewaker ga ik volgen; lijkt me inderdaad nuttiger!

En daarmee heb je dus zoals ik reeds beschreef impliciet de vertraging. Zoiets heeft echter alleen nut als je ook 3-fase spulletjes gebruikt. Als het alleen maar enkel fase is... tsja... dan mis je een fase... dan doen wat dingen het niet. Kom je vanzelf achter :)

De N heel zeker meeschakelen maar gelijktijdig met de 3f

Nee, natuurlijk niet. Het dient geen enkel doel!

Dat is met een 4p diff of zekering net zo

Eh... die vergelijking slaat als een l*l op een drumstel. Bij een aardlekautomaat heeft het ZIN om een nul te schakelen. Als je alleen wilt voorkomen dat er stroom gaat lopen, heeft dat geen zin. Of ga je beweren dat bij jou thuis alle schakelaars ook dubbel polig zijn uitgevoerd? (en zo ja: welk doel zou dat moeten dienen?!)

Anoniem

1.De C40A op het vaste land heeft volgens mij enkel de 50m kabel naar Lucie, dus enkel de transfo...

2.Dit fasebewakingsrelais heeft nut zodra je 3f+N hebt waar de belasting niet evenwichtig is.
Dus ook heel zeker bij Lucie

3.De N niet onderbreken mag.
Dit stamt nog uit de tijd van de Diazed zekeringen
Anno 2020 wil je toch 3f+N afschakelen en volledig gescheiden zijn van de bron

4.Bwah... zelfs de kookgroepautomaten in NL waarvan de N niet thermisch of magnetisch bewaakt worden schakelen mee af met de F

@anoniem015 & @EricP
merci voor alles; Spring maar gerust binnen als je in de buurt zou zijn; jullie hebben een Duvel verdiend !

Ik kom enkel langs als je een West Vleteren 12 koel houd in het water ... liefst aan bakboord >:)

[Bericht gewijzigd door Jeroen op donderdag 23 juli 2020 21:35:40 (1%)

EricP

mét CE

2.Dit fasebewakingsrelais heeft nut zodra je 3f+N hebt waar de belasting niet evenwichtig is.
Dus ook heel zeker bij Lucie

Welk nut dan? Zolang je geen 3 fasen dingetjes gebruikt... helemaal geen nut. De over/onderspanningsgrenzen van dergelijke relais zijn zo ruim dat je het eigenlijk alleen voor een weg vallende fase zou moeten doen. En dat boeit op zich niet zo - tenzij je 3-fasen dingetjes hebt.

Anno 2020 wil je toch 3f+N afschakelen en volledig gescheiden zijn van de bron

Eh... nee. In de eerste plaats is dat onzin. Het ging over de vertraging om de load op de trafo te zetten. Niks meer, niks minder. Als de trafo spanningsloos is, dan heeft de nul los halen geen enkel effect. Als de trafo spanning voert, dan doen de fasen dat in principe ook en mag de nul niet los. Ofwel: de redenering slaat nergens op.

Daarnaast is het in de scheepvaart heel gebruikelijk om geen nullen te schakelen. Dat doe je eigenlijk alleen bij 1-fase groepjes. 3-fasen automaten zijn bijna altijd 3 polig. Op zich ook logisch, want nul-aan-aarde is heel gebruikelijk.En waarschijnlijk heeft men ook daar geleerd van nullen die aan de haal gaan door ellende in een magneetschakelaar.

4.Bwah... zelfs de kookgroepautomaten in NL waarvan de N niet thermisch of magnetisch bewaakt worden schakelen mee af met de F

Zekering. Ander verhaal. En zelfs dat HOEFT niet. Je moet alleen een GROEP wel volledig los kunnen halen. Een enkelpolige zekering met een 2 (of in dit geval: 4) polige schakelaar mag ook. Dat doet men niet omdat het duurder is en de kast groter moet zijn.
Daarnaast is een kookgroep iets uit de NEN1010. Dat is ook maar een norm. En niet van toepassing op schepen. Dus niet relevant, zelfs al heb je de zware drang om je aan een norm te houden.

Ik kom enkel langs als je een West Vleteren 12 koel houd in het water ... liefst aan bakboord >:)

Dan ben je met de huidige water temperaturen waarschijnlijk al rijkelijk laat :+.

Anoniem

Aan de fasevolgordebewaking van het bewakingsrelais heeft TS inderdaad niks.
De N-geleiderbewaking is echter goud waard.

Waarom moet iets? Omdat het zo hoort of omdat iemand het oplegt?
Waarom wordt iets opgelegt? Voor de veiligheid?
Als iets niet moet kun je het nog altijd doen voor de veiligheid
3f+N schakelen is gewoon 4polig scheiden van de bron of maw volledig loshalen van de bron
Is dat veilig, veilig, veilig of veilig? :)

Tja en is een permanent aan de wal liggende B&B scheepvaart, woning, histellerie, ...
Misschien net zoals NEN in NL, AREI in BE, diff 30mA in NL en 300mA in BE...
Blijkbaar bijt elektriciteit niet overal even fel

Dan ben je met de huidige water temperaturen waarschijnlijk al rijkelijk laat :+.

West-Vleteren serveer je op 12-16°C, als de schipper hem diep genoeg hangt ook niet? >:)

EricP

mét CE

3f+N schakelen is gewoon 4polig scheiden van de bron of maw volledig loshalen van de bron
Is dat veilig, veilig, veilig of veilig? :)

Geen van de 4. Het is onzin. Meer is het niet.

Als je nou - in plaats van door te drammen dat je een nul moet schakelen - de moeite had genomen om te lezen waar het over gaat... Over een magneet schakelaar NA de trafo die moet voorkomen dat de load er direct op klapt zodra er spanning is en zo de walzekering alsnog laat trippen en vrijwel direct na het op spanning komen van die trafo op zou moeten komen...
Volkomen waanzin om daar een nul te schakelen. Het heeft helemaal niks met enige vorm van veiligheid of schijnveiligheid te maken. Het is volkomen zinloos! Je scheidt helemaal niks. Dus het hele verhaal slaat nergens op - nog steeds niet!
Of ga jij proberen mensen hier wijs te maken dat jij een scenario hebt gevonden waar het iets toe zou kunnen voegen? Knappe jongen als je dat zou lukken!

Blijkbaar bijt elektriciteit niet overal even fel

Nee, de natuurkunde is anders. In NL kan een 2.5mm2 slechts 16A verdragen (zwaarder zie je nooit in een huisinstallatie). In België opeens 20A. Dat koper is echt niet anders. Dus het kan niet anders dan dat daar andere natuurkunde geldt!

serveer je op 12-16°C

Hmz... Binnenwater hier zit daar doorgaans toch echt al wat boven. Het is allemaal niet zo diep :)
Op dat ondergelopen weiland wat wij hebben (IJsselmeer) maak je nog wel een kansje!

Nee, de natuurkunde is anders. In NL kan een 2.5mm2 slechts 16A verdragen (zwaarder zie je nooit in een huisinstallatie). In België opeens 20A. Dat koper is echt niet anders. Dus het kan niet anders dan dat daar andere natuurkunde geldt!

Ook onzin wat je schrijft Eric P

Indien men een kabel van 2,5# in Belgie wil beveiligen met zekeringen dan dient men ook zekeringen (smeltveiligheid) van max 16A te nemen. Gebruik je automaten dan mag je tot 20A gaan.

Beiden hebben gewoon een ander uitschakelgedrag.

Automaat van 20A gaat er bij 40A (2x Inom) na 10 sec uit.
zekering (smeltveiligheid) van 16A gaat er bij +/-38A na 10 sec uit.

Idem voor het feit dat een automaat er thermisch na een uur uit moet liggen bij 1,5xInom. Reken je dit om, dan zit je ook goed volgens de grafieken.

uitschakelcurves in onderstaande link:
http://www.sitecsolutions.be/zekeringen.html

mvg

Robbe

Op 19 juli 2020 15:00:02 schreef anoniem015:

Ik kom enkel langs als je een West Vleteren 12 koel houd in het water ... liefst aan bakboord >:)

Die West-Vleteren kan ik wel regelen mits afspraak; kasteelbier & Duvel is altijd op voorraad :-). Als de transfo blijft werken, gaan die zelfs in de frigo gekoeld worden.

Op 19 juli 2020 20:55:30 schreef anoniem015:

West-Vleteren serveer je op 12-16°C, als de schipper hem diep genoeg hangt ook niet? >:)

Die West-Vleteren kan ik wel regelen mits afspraak; kasteelbier & Duvel is altijd op voorraad :-). Als de transfo blijft werken, gaan die zelfs in de frigo gekoeld worden.

EricP

mét CE

Ook onzin wat je schrijft Eric P

Belgen snappen humor en cynisme niet. En lezen ook nog eens niet...
2.5mm2 zit hier achter 16A. Punt. Dus ook niet achter een 20A automaat (die zijn ook erg zeldzaam in huisinstallaties... ik denk dat ik ze zelfs nog nooit in het wild in een vaste installatie gezien heb in NL). Het kan niet anders dan andere natuurkunde zijn, want zuidelijker is dat wel 'veilig' :) (terwijl het hier blijkbaar 'gevaarlijk' is. En volgens sommige lieden ongetwijfeld 'levensgevaarlijk'.)

ls de transfo blijft werken, gaan die zelfs in de frigo gekoeld worden.

:+

Op 19 juli 2020 15:12:06 schreef EricP:
Als de trafo spanningsloos is, dan heeft de nul los halen geen enkel effect.

Onder de aanname dat alles zit zoals je denkt dat het zit: Ja je hebt gelijk.

Maar in België is er nog veel meer dan in NL 3*230V (ipv 3*400V) aanwezig. Dat betekent dat je gewone 230V leidingen dubbelopolig moet schakelen en zekeren. En driefase aansluitingen (3*230V) moet je driepolig schakelen. Voor de consistentie wil je 3*400V ook compleet schakelen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 20 juli 2020 21:31:21 schreef EricP:
[...]Belgen snappen humor en cynisme niet.

Cynisme? Ik hoop stilletjes dat je sarcasme of ironie bedoelt wat je hebt gebruikt om je humor uit te drukken of ik heb het alweer niet begrepen. Maar kom, ik ben toch blij dat je begrijpt dat het AREI niet zomaar automaten van 20A toelaat voor leidingen van 2,5# En dat er weldegelijk een verschil zit met zekeringen

Mvg

Robbe

mvdk

Golden Member

Op 11 juli 2020 13:36:59 schreef Frederic1981:
Hallo,

de kabel is continue in bedrijf; een heel huisinstallatie werkt er perfect op.

Het is het moment dat de transfo (met de secundaire kant vrij) op geschakeld wordt, dat de differentieel springt.

net de transfor gemegggerd. Zonder bedrading natuurlijk.
schema in bijlage.

u-U = v-V = w-W = x-X = y-Y = z-Z = 1 ohm
alle andered combinaties PE-u-v-w-x-y-z-U-V-X-Y-Z zijn netjes gescheiden.

ik sluit de transfo als volgt aan:
PRI = 400V in ster
- PE los
- N aan u aan v aan w
- L1 aan U
- L2 aan V
- L3 aan Z

SEC = 400V in ster
- walaarde (schip) aan PE aan N aan x aan y aan z
- L1 aan X
- L2 aan Y
- L3 aan Z

de PE aan N aan secundaire kant kan toch niet een aardlek veroorzaken aan de primaire kant?

mvg

Frederic

Ik heb nooit iemand hier over gehoord, of heb ik er misschien overheen gelezen?
Als werkelijk de primaire L3 aan de sec. L3 heeft gezeten, verklaart dat wel iets...

EricP

mét CE

Maar in België is er nog veel meer dan in NL 3*230V (ipv 3*400V) aanwezig. Dat betekent dat je gewone 230V leidingen dubbelopolig moet schakelen en zekeren. En driefase aansluitingen (3*230V) moet je driepolig schakelen. Voor de consistentie wil je 3*400V ook compleet schakelen.

Niet relevant, rew. Want dan zit je buiten spec van deze trafo... En daarnaast ging het niet over afschakelen (nog steeds niet en alweer niet), maar - zoals reeds een paar keer beschreven - over het vertraagd opkomen van een magneetschakelaar die voorkomt dat de load gelijk stroom gaat trekken voordat die trafo door z'n inschakelpiek heen is. Afschakelen komt in die hele context nog steeds nergens voor. Nog steeds geen enkel argument om een nul te schakelen. En wel argumenten om dat niet te doen. Gewoon niet doen dus...

Ik snap dat als je de eigen 230/400 kant gaat schakelen je minder geneigd bent om de nul mee te schakelen.

Toch zeg ik dat ik er begrip voor heb dat onder het mom van: "Je weet maar nooit wanneer er onverwacht spanning op een nul draad staat" de regels in BE voorschrijven dat draaistroom 4voudig geschakeld wordt. En waar we in NL een zachte regelgeving hebben (er zijn regels, maar als je een goede reden hebt om er van af te wijken dan mag dat) is die in BE wet.

Als de regels voorschrijven er moet 4-polig geschakeld worden (wegens vermeende veiligheid) en TS wordt er op "betrapt" maar een driepolige schakelelement te hebben toegepast, dan heb je de poppen aan het dansen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
EricP

mét CE

Waarom LEEST nou niemand eens de context en begint men gelijk te blaten 'dat de nul mee moet' want dat is 'veilig' of 'veiliger' of meer van dergelijke onzin...
Er WORDT helemaal niks 'geschakeld'. LEES nou eens allemaal...

Waarom LEEST nou niemand eens de context en begint men gelijk te blaten 'dat de nul mee moet' want dat is 'veilig' of 'veiliger' of meer van dergelijke onzin...
Er WORDT helemaal niks 'geschakeld'. LEES nou eens allemaal...

Als er al fouten (of halve waarheden) staan in je cynische opmerkingen (wat voor mij onzin was) die nadien sarcastisch blijken te zijn is het toch normaal dat er het één en ander dient recht gezet te worden ook al is het off topic, dit wat mijn inbreng betreft. Voor de rest probeer ik gewoon het topic te volgen omdat ik interesse heb in de uitkomst.

En als je al probeert om er wat meer duiding bij te geven krijg je de opmerking dat je de humor niet snapt of dat je niet goed kunt lezen.

ik probeer ook maar mijn best te doen en hier en daar wat aan te vullen of recht te zetten. Is dat niet het doel van een forum?

Mvg

Robbe