Vlotter sensor op Siemens LOGO!

Beste,

Voor een knutsel projectje wil ik graag een vlotter sensor zoals deze:

https://www.dewitschijndel.nl/nuova-rade-water-en-brandstof-sensor-25-…

willen gebruiken voor mijn brandstof tank om het niveau visueel te maken en processen stop te zetten bij laag niveau. ik heb me rot lopen zoeken naar vlotter sensoren die een 4-20Ma of 0-10 Volt uitgang hebben maar die zijn er blijkbaar niet. is het op een of andere manier mogenlijk om toch deze sensor te gebruiken met de siemens logo?

EricP

mét CE

Ik neem aan dat je 4-20mA bedoelt...

Maar goed... je kunt - als je externe voeding hebt - toch iets knutselen met een paar opamps zodat je met dat ding een spanningsdeler maakt en dat wat versterkt? 0V is misschien niet leuk (iets met rail-to-rail enzo, maar 1-10V is ook goed... kost je iets resolutie, maar dat trek je in software wel recht).

Met een XTR115 ofzo en een beetje handig weerstanden kiezen moet het ook wel lukken denk ik. Dan kun je echt 4-20mA doen.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Nochtans is 4-20mA zowat de standaard. Ze zijn er van onder andere Vega. Maar dan zit je niet meer met 'hobby' prijzen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
GJ_

Moderator

Voor de Logo is 0..10V natuurlijk beter.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

De site is er niet helmaal duidelijk over mbt. de technische documentatie.
Als deze een weerstand heeft van 0 tot 190 Ohm, dan hoef je er maar een weerstand van 266 ohm voor te zetten en je hebt een 0 tot 10 Volt signaal, dat zich door een LOGO pirima laat samenwerken. Mits je LOGO natuurlijk een analoge (0-10Volt) ingang heeft.
Omdat een 266 Omhs weeerstand moeilijk te vinden is kun je ook 270 ohm nemen.
In een LOGO kun je de meetfout omzetten/verrekenen.

Reken het voor de zekerheid even na, gaat hier snel even onder de hete zon, en dan is mijn grijze massa niet optimaal.
Wet van Ohm, spanningsdeler.
Voedingsspanning 24 VDC, voor 12 Volt uiteraard een andere waarde.

Hou ook rekening met het vermogen van de weerstand, er wordt nogal wat weggestookt.

Je zou je LOGO, via een digitale uitgang ook bv 1x per zoveel tijd een korte tijd spanning op het geheel kunnen zetten, en dan de spanning( =nivo) meten. Dan beperk je ook het warmteverlies.
Je hebt dan geen continumeting, maar dat is misschien helemaal niet belangrijk.

Mogelijkheden te over.

Succes

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Bedankt voor de snelle reacties! zou ik er ook gewoon een 10V voeding op kunnen zetten of gaat dat niet werken?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Nee, dat gaat niet. Als de sensor 0 ohm is krijg je kortsluiting.

Je zult op een een of andere manier een spanningsdeler moeten maken.
Een ..... tot 20 mA kun je er ook van maken, ook dat is een kwestie van rekenen via de wet van Ohm.
Een standaard LOGO.kan geen 4-20 mA aan, daar moet of een uitbreiding bij, of met een 500 ohm een 2-10 Volt signaal van maken. Alleen volledige DC varianten van de LOGO hebben een 0-10 Volt analoge ingang, anders moet je ook met een uitbreidingsunit werken.

Er een ....-10 Volt signaal van maken is in mijn optiek de beste oplossing.
Maar denk aan de warmteontwikkeling van de weerstanden, of meet NIET continue, maar bv 1x per minuut.

Welke LOGO denk je te gaan gebruiken?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ik wou de 24Volt versie gebruiken met relais uitgang. Ik wou de relais uitgang omdat ik het gebruik om een termostaat te vervangen. ik gebruik namenlijk een diesel standkachel om mijn jacuzzi te verwarmen. omdat ik niet wil dat de kachel geschakelt wordt als het brandstof niveau laag is wil ik dus een level meter in de brandstof tank aanbrengen. het is een beetje een uit de hand gelopen hobby project.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Niet alle 24Volts uitvoeringen van de LOGO hebben op de basiunit analoge ingangen 0-10 Volt!

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ik zat inneens te denken. ik heb de AM2 RTD module van logo ook. zou ik daar niet het ohm signiaal mee kunnen uitlezen op een of andere manier. pt100 is tenslotte ook een ohm signiaal..

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

De logo heeft maar een beperkte temperatuursbereik op,een PT100.
Iets van -50 tot 250 graden, dat zul je op moeten zoeken in het handboek.
Als de weerstand van je sensor binnen de (uit het hoofd afgerond) 80 en 200 Ohm blijft dan zou het kunnen. Kom je buiten deze weerstandswaarden (temperaturen) dan gaat het helaas niet lukken.

Een LOGO 12/24RC heeft 2 (of 4) analoge ingangen 0-10 Volt.
Ik denk dat mijn vorige oplossing nog niet zo gek is.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Lambiek

Special Member

Op 19 juli 2020 14:39:01 schreef Marijnius:
Voor een knutsel projectje wil ik graag een vlotter sensor zoals deze:

Als je van knutselen houd, zou je het zo kunnen doen. Met een rail to rail opamp en een versterking van 6.25 kun je 0 tot 10V maken voor je logo.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

wow! heb je dit zo effe uit de losse pols getekent? hier moet ik effe induiken.

Lambiek

Special Member

Op 1 augustus 2020 11:58:05 schreef Marijnius:
wow! heb je dit zo effe uit de losse pols getekent?

Ja, zo moeilijk is dat niet. Op de PC gaat dat makkelijk. :)

hier moet ik effe induiken.

Is niet zo moeilijk, als de sensor de volle waarde heeft "dus 190E" dan staat er op het knooppunt 1.6V. De opamp versterkt dat 6.25 maal en dan krijg je 10V op de uitgang. En bij 0E van je sensor wordt dat uiteraard 0V.

Je hebt wel kans dat het signaal geïnverteerd moet worden, ik weet zo niet of dat in de software van de logo kan. En anders komt er nog wat bij.

Als opamp kun je bijv. een TLV271 nemen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Begrijp ik uit de tekening dat ik hiervoor wel een 10V voeding moet hebben?

Lambiek

Special Member

Op 1 augustus 2020 14:30:31 schreef Marijnius:
Begrijp ik uit de tekening dat ik hiervoor wel een 10V voeding moet hebben?

Mag ook 12VDC zijn, maar dan worden er een paar weerstanden anders.
De 1K weerstand wordt dan 1K2 en voor de weerstand van 20K neem je dan een instelpotmeter van 25K. Dan kun je de versterking zelf regelen. En voor de 105K weerstand kun je dan 100K nemen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

ok, Aangezien ik een 24V voeding heb, moet ik dan alles keer 2 doen?

Lambiek

Special Member

Je moet 10 of 12VDC hebben, geen 24VDC.

Dan zal je er dus een spanningsregelaar tussen moeten zetten.
Je wil de 24VDC van je logo gebruiken zeker?

moet ik dan alles keer 2 doen?

Dit ontgaat me even. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.