Onweer beveiliging

Ga je ook testen of de plastics netjes vlamdovend zijn? VDR's kunnen heet worden

Ik ga 1 z'n ding aan gort stoken, met de bekende vlam test, en gelijk al garantie claimen :)

Je kunt al 1 z'n openmaken af laten gaan en naar ali gaan,...bla dit niet goed en bla dat niet goed, niet mijn uitgangspunt :)

Dan zou je dus moeten achterhalen wat het oorspronkelijke ontwerp specificeert voor die soldeerverbinding. Als dat, ik noem maar een dwarsstraat, woodsmetaal is en je gaat met loodvrije soldeer aan de gang, dan kon het er wel eens niet beter op worden.

LOL het was al complex genoeg, ok geen soldeer toevoegen in elk geval, blijft nog steeds het opwarmen/vloeibaar maken van tin dan, het gaat ook meer om inkorten en tin verwijderen dan toevoegen ;)

Alles met een knipoog ;-)
Anoniem

Over dat onderwerp kun je eindeloos emmeren.
Net of iemand zou vragen, hoe kun je er voor zorgen dat je nooit een ongeval of pech krijgt op de weg?
Dat kun je niet, maar je kunt een aantal voorzorgen nemen die je risico inperken.

De overspanningsbeveiligingen voor in de elektriciteitskasten kunnen helpen bij niet al te grote pieken op het net. Als die pieken binnen bepaalde perken blijven , reageren ze maar blijven ze heel, worden die te fel dan gaan ze kapot en hebben dus ook hun werk gedaan., dus moet je na een hevig onweer toch even nakijken. Er een hele rij parallel zetten lijkt me onzinnig. De kans dat je meerdere hevige pieken krijgt op dezelfde plaats tijdens het zelfde onweer is niet groot. Als de piek sterk genoeg is om er één op te blazen, gaan de andere er misschien ook meteen door stuk.
Overigens zijn in principe de tegenwoordige apparaten intern voorzien
overspanningsbeveiliging. En dat werkt. Vroeger was er om de haverklap schade aan elektronica na een onweer, ondanks de sterk toegenomen hoeveelheid apparaten waar elektronica in verwerkt zit, is dit tegenwoordig veel minder. Tenzij je natuurlijk je spullen bestelt via parallelimport en zaken koopt die dus mogelijk niet voldoen aan de EMC richtlijn (2014/30/EU). Dan zit die bescherming er vaak niet in.

Een tip: Misschien kun je beter je nick RvElDijk veranderen in LolVetDijk. Dan hoef je daar niet elke zin meer mee te openen. :-)

Op 19 juli 2020 14:34:08 schreef grotedikken:
Een tip: Misschien kun je beter je nick RvElDijk veranderen in LolVetDijk. Dan hoef je daar niet elke zin meer mee te openen. :-)

Ik denk dat ik wel kan voorspellen welke reactie dit gaat opleveren. Ik vond het bij post 3 al irritant worden.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Over dat onderwerp kun je eindeloos emmeren.

We waren ook wel uitgeemmerd en tot de conclusie gekomen dat die chinezen meuk net zo goed was. Basis element is een weerstandje van 1 euro.

maar je kunt een aantal voorzorgen nemen die je risico inperken

Idd en het lijkt erop wat je ook maar doet, het allemaal gaat helpen, hoeveel is de vraag idd, maar niemand maar dan ook niemand geeft een garantie af op hun product, overigens moet je na z'n overspannings beveiliging in de meterkast nog additionele hebben (hij geeft alsnog netjes 1500v door aan je huis), verlengblokjes met ze erin, of die stopcontacten, of in mijn geval een UPS.

dus moet je na een hevig onweer toch even nakijken

Je moet dat ding regelmatig in de gaten houden, we hebben al aangegeven zonder onweer kan dat ding ook af kan gaan (ding kan zoveel surge's hebben, hoef je verder niet door te hebben), komt er nog een bui, en BAM !! helemaal dood, en let wel, dit is een verbruiksproduct, dus elke 5 jaar ook al was er nix, mag je die harige jagert vervangen (gasten smullen van je, moet je ff krom staan, en dan schuiven ze zo de nieuwe erin)

Er een hele rij parallel zetten lijkt me onzinnig

Dat heb jij goed geraden, heb na wat nagezocht, ik ben blijkbaar niet de enige idioot met dit idee, ondanks dat het in theorie heel mooi werkt, blijkt het in de praktijk verkeerd uit te pakken, en werkt het zelfs tegen. Maw je kunt geen meerdere in serie naast elkaar zetten, aan de andere kant, als je een goeie overspanning hebt gehad, is de kans wel erg klein dat het nog een keer gebeurd, maar je moet dus deze dingen op voorraad hebben, zodra die afgaat, gelijk vervangen.

Overigens zijn in principe de tegenwoordige apparaten intern voorzien overspanningsbeveiliging

Wist ik niet, zie het ook verder niet, maar dat hele overspanningsbeveiliging, hoe eng het ook klinkt, het stelt geen ruk voor.

Een tip: Misschien kun je beter je nick RvElDijk veranderen in LolVetDijk

LOL,..denk dat we dan beter een fancy naam voor mij kunnen bedenken, mss een polletje houden, "space idiot", "helemaal los" of "ikgeloofjebijna"

Dus even kort samengevat voor de jongens en meisjes, als je hiermee begint is een overspanningsbeveiliging een goed start punt, die chinezen modelletjes werken gewoon, zeker als je in een woonwijk zit met 10/20kA beveiligers, aangezien ik kabels boven de weg heb, (en een afleidinstallatie ga maken) heb ik een zwaardere nodig liefst 60/100kA, en daar zit voor mij nu de clue, want we hebben al gezien dat dit geen scam is, maar als chinezen ergens een ster in zijn, is het wel andere gegevens plakken over een product, dus m.a.w. ik koop een 60/100kA en het is toch een 10/20kA, gevolg meterkast eruit, huis brand af en ik helemaal kapot dood,

Dus nu is de vraag, hoe ga ik uitzoeken het verschil merken tussen de 10/20kA en de 60/100kA ?

Het feit dat die niet goed ontkoppeld zegt niet veel, hij doet dit met 40w soldeerbout, geloof me dat daar binnen een lampje begint te branden tijdens een goeie surge, zonder dat er enig lampje in zit. :) De indicatie werkt wel gewoon goed en daar gaat het om, zodra dat simpele weerstandje het loodje legt, krijg je die indicatie, of dat ding nog verbonden is wel of niet maakt weinig verder uit voor het verhaal.

Ik denk dat ik wel kan voorspellen welke reactie dit gaat opleveren. Ik vond het bij post 3 al irritant worden, kinderlijk wel.

LOL Ik ben benieuwd ? ik lig hier helemaal dubbel, en dat is mij expressie ervan, of het kinderlijk interesseert me toch helemaal geen reet, best wel een compliment ergens :)

Alles met een knipoog ;-)
Arco

Special Member

Een overspannings(stroom)beveiliging wordt uitgedrukt in kA, niet in kV...
(meestal < 20kA voor indirecte inslag, Class 3. Brengt indirecte inslagen terug tot een overleefbaar nivo voor electronica)
Voor directe inslagen of zware indirecte heb je een Class 1 bescherming nodig (kan 100kA of meer hebben). Die zijn wat groter:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Een overspannings(stroom)beveiliging wordt uitgedrukt in kA, niet in kV...

Sorry my bad, is idd kA, heb het zover gewijzigd.

Maar wat is dit dan ? het zit niet in de chinezen maar ook niet in de gerenommeerde merken. Lijkt erop dat dit aan beide zijdes verbonden is, heb je mss een link hiervan ?

Alles met een knipoog ;-)
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dank je wel, kende dit niet !!! ziet er goed uit, dit is wel wat degelijker dan die rotzooi hier of uit China, en wellicht is dit hiermee de beste oplossing, zelf een "doosje" maken met dit erin :)

Vraag me alleen wel af hoe je de indicatie ervan krijgt, in mijn geval staat het doosje in de fik, of van de muur geblazen, is wel een lichte indicatie iig.

Maar dan zou ik dus de "H38M-A800XP1 of de D38T28M-A1000P1-2" moeten hebben ?

Kan ze is aanschrijven, ze zitten immers hier in HU, en dan is kijken hoe ver ik gebukt moet staan. :)

EDIT : kan ze nergens vinden online in een shop, wel jammer, al eerder in een ander topic besproken dat we mooie bedrijven in de EU hebben, alleen de afzet markt schort nog behoorlijk, cq niet aan te komen/bestellen, heb ze net een mailtje gestuurd, lijkt erop dat je een bedrijf moet zijn om te bestellen, dat zit wel snor, maar die gaan een minimum van 10-100 stuks afname eisen, anyway, das gokken en zien we later wel :)

[Bericht gewijzigd door RvEldijk op zondag 19 juli 2020 21:02:46 (28%)

Alles met een knipoog ;-)

Ik heb nog diverse surge arrestors van Dehn en OBO liggen, mogen voor weinig weg o.a.:
Uniline V25-B / 100kA, 280V (OBO)
V20-C (OBO)
Dehngap N-PE / 100kA, 255V (Dehn)
Met bijbehorende 4p-voet.
Mogen voor weinig weg (stuur maar een PM als je interesse hebt).

Plaatjes van internet maar wel zoiets dat je weet wat ik bedoel.

Sluit je parallel aan op de 3-fasen en nul en dan een dikke draad naar aarde.
Allemaal hebben ze een machanische verklikker waaraan je kunt zien of ze nog goed zijn.
Sommige hebben een extra contact zodat je kunt zien of er een arrester is aangesproken (zijn dan ook stuk/eruit geblazen).

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Dit zit er in een "MC125-B/NPE / 125kA, 255V":

Op het printje zit een C-tje van 2kV over 2 van de 3 schijven.

[Bericht gewijzigd door henri62 op maandag 20 juli 2020 19:25:27 (42%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Mooie spulletjes allemaal, met een beetje mazzel heb ik er 1 kunnen bemachtigen.

Ik heb nog even verder uitgezocht maar ik durf te wedden dat in die Chinese 100kA die simpele weerstanden zitten die maar max 50kA aan kunnen, je hebt zwaardere zoals hierboven met schijven en die zijn 50-70kA (vraag me ook af hoe ze dit doen maar lijkt dus in serie, en dan 3x50kA is minimaal 125kA), en alles erboven word het toch wel serieuzer, ik heb TDK 4x gemaild, maar ik verwacht dat ze tussen de 50-150$ zullen zijn, wel erg mooi spul, zag ze ook van GE, ook veel te duur :)

Nou moet ik verder wat spulletjes gaan halen voor de camera's op het dak, nou zit ik aan dit te denken, was eerst van plan om het te kopen, open te slopen, en hier te delen op het forum, maar ze hebben al zelf een plaatje eraan toegevoegd.

Nou is de vraag, gaat dit werken, of is het super kansloos ? wil best nog wel wat vervangen met EU spul, m.b.t. de weerstand, tube o.i.d.

https://www.aliexpress.com/item/32833074135.html?spm=a2g0o.productlist…

Alles met een knipoog ;-)
Sine

Moderator

Tja, wat wil je dat het doet.

Dat iele baantje naar het aardtouw verdampt als het ding wat serieus werk te doen krijgt.

Alles in de buurt van een kA kun je overigens rustig vergeten, dan zit er geen onderdeel meer op dat printje.

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 4 augustus 2020 00:24:51 (32%)

Tja, wat wil je dat het doet.

Men apparatuur met rust laten ;)

Dat iele baantje naar het aardtouw verdampt als het ding wat serieus werk te doen krijgt.

Wel een mooie indicatie dat die is afgegaan, maar ik kan best een nieuw dik draadje eraan vast plakken, als dat het enige is :)

Alles met een knipoog ;-)
Sine

Moderator

Dit doet *misschien* iets als een paar km verderop de bliksem denkt aan inslaan.

Verder is het een leuk voor je gemoedsrust, maar daar blijft het ook bij, onderaan zie je het zelfde aardspoortje oversteken via een amper zichtbare via, hoe veel stroom denk je dat dat ding overleeft?

Dit doet *misschien* iets als een paar km verderop de bliksem denkt aan inslaan.

Wel lekker voorzichtig iig, maar dit gaat om de streamers die je toch gaat krijgen als je bliksem beveiligers op het dak hebt. Dit is verbonden met de aarde, en daar is ook wat voor te zeggen met een afleid installatie, maw de bliksem gaat via het dak, in de grond, weer terug in huis via de aarde en gaat ook deze arrestors tegen komen, en ook de arrestor in de meterkast, die dingen werken 3 kanten op. (kan via fase/nul/aarde binnenkomen)

hoe veel stroom denk je dat dat ding overleeft?

10kA, stond op het doosje, ben wel met je eens het houd niet over nee, maar is dit dan zoveel anders dan een duurdere versies ?

Alles met een knipoog ;-)

onderaan zie je het zelfde aardspoortje oversteken via een amper zichtbare via, hoe veel stroom denk je dat dat ding overleeft?

Je kunt ze blijkbaar ook zelf maken, zijn "aardspoortje" ziet er al wat beter uit, beetje vreemd want ik kan ze alleen vinden van 10kA, terwijl als je een afleidinstallatie op het dak hebt minstens 100kA in de meterkast moet hebben, alleen 100kA bnc+rs485+voeding met aarde bestaan wss niet, behalve in het onderstaande filmpje, zonder aarde.

https://youtu.be/Mm9gyVzTdUM?t=370

Ik vraag me wel af wat dit moet kosten, hij zegt zelf 30-35$ (nog even uitzoeken) verder wel apart dat hij ze maakt zonder aarde verbinding. Verder wel grappig van deze man beweerd dat de MOV's (metal oxide varistor) te langzaam werken, en dat je beter daarvoor TVS diodes (transient voltage suppression) kunt gebruiken i.c.m.

Wil best men eigen printjes ontwikkelen, ook wat groter zodat je nog wat kan vervangen, met een zooitje componenten als dat gaat werken, zou liever zonder aarde werken, maar had net juist geleerd dat die nodig was. Uiteindelijk blijft het een verhaal zoveel mogelijk weerstand bieden boven de gewenste voltage.

Wat ook wel vaag is, hier zie je een hele hoop in serie, zagen we ook bij die 2 cellen hierboven (MC125-B/NPE / 125kA, 255V), liefst zoveel mogelijk, en dat mag blijkbaar wel, alleen meerdere arrestors in de meterkast mag dan weer niet.

Alles met een knipoog ;-)

Dit zit er aan de binnenkant van zo'n OBO V10-C module.
Deze is dus defect en heeft zijn werk gedaan. Het koperkleurig lipje zit gesoldeerd aan een kant aan de VDR/MOV of net wat het is.
Fikt de boel eruit, dan trekt het veerje de verklikker terug waardoor die rood wordt. Zie linkerzijde waar je een stukje rood ziet aan de zijkant (dat is dus de voorkant van de module).

Rechts zit een klein nokje die een eventueel contact kan openen die in de "base" zit zodat je een remote indicatie heb als er een of meerdere stuk zijn.

Waarschijnljk kunnen er ook MOV's in die dikker zijn, nu ik het houdertje zie waar die in zit, voor nog grotere kortsluitstromen (V20/V25 varianten).

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Hehe ik vroeg me al af wat erin zat, toch best veel "vlees" voor een relatief lage arrestor, maar dit gaat wel iets doen iig.

Hier kun je ook de verschillende types zien, ik had ze echter nog niet gezien met 3 aansluitingen, nog is verder uitzoeken wat dat is :)

Alles met een knipoog ;-)

https://youtu.be/KO3H285CFRo?t=3

Ik vond het wel een mooi en duidelijk filmpje, over bliksem, word ook uitgelegd dat je soms meerdere surges krijgt, binnen dezelfde bliksem, vraag me af of je arrestor ondertussen niet het loodje heeft gelegd, na de 3e surge :)

Alles met een knipoog ;-)

Voor de zonnepaneeltje heb ik deze gekocht, voor DC max 120v, controller is max 100v en zal wel vergaan zijn dan, hopelijk stopt het daar, helaas valt er weinig te zien aan de binnenkant, mocht ik nog de motivatie krijgen, bestel ik er nog 1 en sloop hem helemaal open zodat ik de MOV kan zien in de hars, kan ik hem ook eens testen met 140v, etc.

https://www.aliexpress.com/item/32972894709.html?spm=a2g0s.9042311.0.0…

Alles met een knipoog ;-)

zeker je bij de panelen dan? zo'n vdr heeft alleen nut als je er een zekering uit kunt duwen stroomopwaarts. anders vlamt dat ding in puin maar de voeding wordt niet onderbroken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Deze komt boven op het dak dicht bij de + van de panelen, mocht er iets gebeuren met de kabel (aangevreten) dan gaat deze werken, ik heb special keramische zekeringen erbij besteld van 500v 16a (die normale zijn max 30v voor deze houder) beetje vreemd dat de wereld de kabels niet zekert die naar beneden lopen, panelen kunnen in brand vliegen bij kortsluiting.

Car Stereo 8 Gauge AGU Support Fuse Holder & fuse;

https://www.aliexpress.com/item/4001291798448.html?spm=a2g0s.9042311.0…

https://www.aliexpress.com/item/10000002732097.html?spm=a2g0s.9042311.…

En naast deze bovenstaande MOV komt nog een DIN zekering in een kastje ernaast dicht bij de controller beneden.

2P DC MCB 6KA 440V Mini Circuit Breaker 16A

https://www.aliexpress.com/item/1005001441469313.html?spm=a2g0s.904231…

Zo kan ik de DC spanning van de controller af halen, en er zit ook een 16a extra beveiliging in, meer bonus dan functioneel.

En dan hoop ik het redelijk afgetimmerd te hebben op deze manier :) Is ook maar de vraag bij sluiting met die panelen of die door die 16a komt, is een max 9a installatie, 10a zekering lijkt me net te kort.

Alles met een knipoog ;-)
Sine

Moderator

Wat gaat een VDR doen bij aangevreten kabels?

Nog spannender .. OSB's van China ... wat kan daar nu verkeerd gaan? 8)7

Wat gaat een VDR doen bij aangevreten kabels?

Hopelijk niets want dan heb ik nog dat ding voor niets gekocht als die zelf wat anders gaat doen, maar zoals beschreven is het dubbel afgezekerd tegen aanvreten kabels.

Nog spannender .. OSB's van China ... wat kan daar nu verkeerd gaan?

Niet veel want anders was dat nu al duidelijk naar voren gekomen binnen dit geweldige forum, met duidelijke bewijzen :)

Alles met een knipoog ;-)
Sine

Moderator

Dan kun je goed selectief lezen vermoed ik, ik zie niet veel aanbevelingen voor Chinees spul.

Dat ding wat Clive uit elkaar trekt ben ik ook niet heel erg van onder de indruk moet ik zeggen. Ik heb er ooit van Phoenix uit elkaar getrokken (die thermisch getript waren) en de VDR daarin vulde de hele module. Dat is wat anders dan een klein schijfje en heel veel epoxy.

Zorg dat je overigens een versie hebt MET thermische zekering!! Een van de faal modes is dat de VDR gaat geleiden. Niet genoeg om zekeringen te doen falen, maar wel genoeg om verdomd heet te worden.
Die module die je boven laat zien lijkt dat te hebben, maar ze zijn er gegarandeerd zonder.

Dan heb je weliswaar bliksembeveiliging, maar dan fikt je huis alsnog af omdat je meterkast in de hens gaat.