Led op variabele voeding

Beste kenners,

Graag wil ik een rode led op de uitgang zetten van een step-down module (kant en klaar gekocht). De module zal secondair werken tussen 2 en 30 VDC (ook afhankelijk van de aangeboden primaire spanning) De module kan maximaal 5Amp leveren.

Nu is het mijn bedoeling om een led indicatie aan de uitgang van de module te hangen zodat te zien is dat de secondaire kant in werking is (module is ingebouwd en er is een schakelaar aanwezig. Echter heeft de uitgang een spanningsverloop (instelbaar) van 2 tot 30VDC. Hoe krijg ik nu een led goed werkende op een variabele spanning? Als je een vaste spanning hebt (12VDC) en een led met een spanning van 2,2VDC bij 20mA, dan kun je via de wet van Ohm een vaste weerstand uitrekenen. Maar bij een variabele spanning kan dat dus niet. Iemand een ideetje? Het is maar iets simpels. Toch zou het mooi zijn als hier een oplossing voor is.

Dank u..

Dan heb je een regelaar nodig.
Deze is wel luxe :
https://www.circuitsonline.net/schakelingen/31/voedingen/constante-led…

Maar die geeft wel erg veel licht met een moderne led.

Dus ik zou R2 wat groter nemen.
- Met 39 Ohm krijg je 20 mA.
- Met 100 Ohm krijg je nog 7 mA.
- Met 220 Ohm krijg je nog 3 mA. Meer dan genoeg.
En dan kan T2 ook wel met een BC547 of BC549. Eigenlijk kan elke NPN dan wel.

Ha marcel273,

Je weet dat je voor de led een weerstand gebruiken moet dat blijf nog steeds zo.
Je koopt bij de elektronica shop (die er niet neer is :'( ) een zener diode van 2.4 V en nog een weerstand.
Je monteert een weerstand van....... nee dat wordt in tekst niets dan maar een tekening.

Er is nog een zener van 1,2 V dan wordt eene en ander gunstiger en dan zijn er nog hele mooie oplossingen maar met meer componenten en meer vaardigheid dit kan je nog tussen een kroonsteentje monteren ;)

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
electronicaboertje

Golden Member

Hallo marcel273

Je zou ook deze schakeling kunnen toepassen.
De alles etende LED
Staat hier op de site .
https://www.circuitsonline.net/schakelingen/104/lichteffecten/alles-et…

Heb zelf deze schakeling al verschillende keren gebruikt
73
Hendrik

Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Albert Einstein

Even voor de goede orde: Het is ENORM tricky om een 2.2V led op een 2V voeding te laten werken. ALs je uit de ingangsspanning mag aftappen wordt het al makkelijker. Vrijwel alles wat je kan verzinnen begint pas bij 3-4V te werken. Moet het echt goed werken vanaf de minimale uitgangsspanning van 2V, dan is het antwoord: "Dat kan niet".

Als de ingangsspanning minder verschil heeft tussen "min" en "max" maakt dat eea ook makkelijker: gebruikt een weerstand om bij 2V zo'n 10mA/100 = 0.1mA de basis van een tor in te sturen. 10-15k dus. Dan de led met voorschakelweerstand op de ingangsspanning.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Zou dit wat zijn? Het schema van Elektron920 te combineren met een JouleThief?

LiA (Leven is Avontuur)

Led, serieweerstand en transistor op de ingangsspanning plaatsen en aansturen met de uitgangsspanning dan licht die op vanaf 0.7V

LDmicro user.
flash2b

Special Member

Voor het schema van electron920 wordt het wel een flinke R2 (3W) als er 30V wordt aangeboden.

Ik zou voor de oplossing van deKees gaan, heb ik zelf ook al eens toegepast. Als er een moderne rode low current LED wordt gebruikt zou ik in dat schema voor de 3mA oplossing gaan. Rond de 2 volt zou je dan al licht moeten hebben.

Ha flash2b,

Het is een schot voor de boeg het is net wat @rew schrijft het bereik is vrij groot.
Bij 6 V beginnen is 1,5 W minder in de weerstand :D
Aan de andere kant is het voor @TS misschien beter (maar dat weet ik niet) om een kant en klare DC/DC convertor te gebruiken € 3,50

Daar zitten print schroef contacten op wel zo gemakkelijk maar we horen het wel.

PS: dat schema van CO wat @electronicaboertje laat zien dat werkt toch ook niet van af 3 V :?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

De LM2596 is een step down converter. Als er bij ingang staat dat ie 3V aankan, dan betekent dat niet dat ie van 3V 30V kan maken ook al staat "30V" bij de mogelijke uitgangsspanningen. Hij maakt een 1.2 tot VIN-1V met een max VIN van 36V. (waarbij die dingen verkocht worden met 35V condensatoren!)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ha rew,

Als ik me niet vergis zit de 35 V aan de uitgang die stel je op b.v.b 2,5 V af ;)
Ik heb de tekening toegespitst op @TS

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Arco

Special Member

Als minimum iets hoger mag kan een stroombron prima. Deze werkt vanaf ongeveer 2.5v...
(Rcurr bepaalt de ledstroom)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Als je schakelingen (na)maakt en je hebt al direct 20mA verbruik van uw voeding op uw A-meter zonder uw schakeling dan is dat weinig interessant om die led aan de output te leggen.

LDmicro user.

Algemeen antwoord:

Dank u allemaal. Het heeft even geduurd voordat ik weer online kon komen. Mijn excuus. Ik zal alles zeer nauwkeurig lezen en kijken hoever ik ermee kom. Zou ik nog een onduidelijkheid tegenkomen, zal ik het hier plaatsen. Nog iedereen een fijne zondag toegewenst en bedankt voor uw tijd...

AANVULLING;

Ja inderdaad, de elektronica-boer is bijna overal uitgestorven. Dan heb je nog wel wat webshops gelukkig. Ik ben slecht in deze hobby maar probeer gewoon van alles uit. Het boeit me enorm, al weet ik weinig. (Met mijn 52 is het leren niet meer zoals iemand van 18.. hahahahahaha..) Wel heb ik door de jaren heen zo hier en daar wat bij elkaar geraapt aan spulletjes. De meeste componenten die hier genoemd worden heb ik wel in huis....

Mij is al duidelijk dat de "begin"spanning toch vaak hoger ligt dan 2VDC. Ik had stiekem gehoopt dat iemand iets had vanaf 0VDC. Maar dat kan natuurlijk niet omdat een led ook een drempelspanning nodig heeft. Hier dacht ik later pas aan. Dus ja electron920, een led heeft een voorschakelweerstand nodig. Dat is me inderdaad bekent :) :)

Ik neem al jullie tips ter harte en ga naar twee schetsen goed kijken en nabouwen. De link van DEKEES en de schets van electron920 lijken me interessant.

Het duurt weer even, maar ik zal jullie berchten van de resultaten.

RAAF12

Golden Member

Op 21 juli 2020 16:06:58 schreef MGP:
Als je schakelingen (na)maakt en je hebt al direct 20mA verbruik van uw voeding op uw A-meter zonder uw schakeling dan is dat weinig interessant om die led aan de output te leggen.

Het gaat de @TS erom te kunnen zien of er spanning op de uitgang staat, dan zou zo'n rode LED (1.8V) met hulpschakeling aan de eis voldoen.
Ik snap quote: 'weinig interessant' niet in uw geschreven stukje proza.

Op 2 augustus 2020 02:09:43 schreef RAAF12:
[...]

Het gaat de @TS erom te kunnen zien of er spanning op de uitgang staat, dan zou zo'n rode LED (1.8V) met hulpschakeling aan de eis voldoen.
Ik snap quote: 'weinig interessant' niet in uw geschreven stukje proza.

Snap je het niet? hieronder meer uitleg

De TS wilt een regelbare voedingsspanning en volgens mij zal die gebruikt worden om zelfgemaakte schakelingen te voeden.
Dan wil je meestal niet alleen de spanning weten maar ook de stroom die de schakeling opneemt en als je al meteen zo'n 15 a 20mA afneemt op de uitgang voor de led alleen dan is dat niet handig.

In bijlage een schakeling die maar max 2mA neemt op 30V uitgang en begint de led op te lichten aan 0.7 a 0.8V op de uitgang.

edit: R1 moet een 0.5W weerstand zijn of gebruik een 1k2 + 1k 0.25W in serie

LDmicro user.