knetterend geluid uit stereo speakers bij dolby surround films

Hallo,

Ik kijk wel eens gedownloade films op mijn tv en het geluid loopt dan via een optische kabel van mijn tv naar de versterker. Deze is aangesloten op 2 stereo speakers. Als ik een film heb gedownload met dolby surround en deze wil kijken komt er een hard knetterend geluid uit mijn speakers.

Het geluid dat uit de ingebouwde tv speakers komt is wel goed. Graag zou ik films met dolby geluid wel willen kunnen kijken met geluid via de speakers die op de versterker is aangesloten. Is dit mogelijk? Moet ik een andere kabel hebben of kan ik misschien iets aan de instellingen veranderen?

Input is meer dan welkom!

maartenbakker

Golden Member

Dat hangt vooral van de versterker af, maar het kan misschien geen kwaad om ook het type van de TV erbij te zetten als je dat van de versterker toch al opzoekt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

wrs is het een kwestie van instellingen toewijzen aan de spdif kabel,op de TV stand moet de spdif het signaal voeren en niet de tulpjes achterop de tv ingang van de versterker. of de speler neemt de signaalweg via de hdmi kabel, maar de tv voert geen signaal uit via hdmi naar buiten over spdif. dan zou de spdif via de speler naar de versterker moeten lopen. kortom er kan vanalles aan de reden liggen dat het niet werkt zo..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
buckfast_beekeeper

Golden Member

Zit het dolby signaal mee in je geluid en haalt je versterker er dat niet uit? Maw ondersteund je versterker Dolby surround?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
maartenbakker

Golden Member

Vandaar dat het vermelden van merk en type essentieel is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 21 juli 2020 22:25:39 schreef maartenbakker:
Dat hangt vooral van de versterker af, maar het kan misschien geen kwaad om ook het type van de TV erbij te zetten als je dat van de versterker toch al opzoekt.

Het betreft een tv van LG type 32 LD 350
De versterker is een Sony STR - DH100 (beiden ongeveer 10 jaar oud)

Op 22 juli 2020 10:37:11 schreef buckfast_beekeeper:
Zit het dolby signaal mee in je geluid en haalt je versterker er dat niet uit? Maw ondersteund je versterker Dolby surround?

Nee volgens mij niet ik heb ook maar 2 boxen aangesloten in plaats van een dolby surround set

Op 21 juli 2020 19:31:14 schreef mcroer:
Hallo,

Ik kijk wel eens gedownloade films op mijn tv en het geluid loopt dan via een optische kabel van mijn tv naar de versterker. Deze is aangesloten op 2 stereo speakers. Als ik een film heb gedownload met dolby surround en deze wil kijken komt er een hard knetterend geluid uit mijn speakers.

Het geluid dat uit de ingebouwde tv speakers komt is wel goed. Graag zou ik films met dolby geluid wel willen kunnen kijken met geluid via de speakers die op de versterker is aangesloten. Is dit mogelijk? Moet ik een andere kabel hebben of kan ik misschien iets aan de instellingen veranderen?

Input is meer dan welkom!

Het is overigens zo dat de optische kabel van mijn tv eerst verbonden is met een digital audio converter die weer verbonden is met de versterker via een tulp kabel. Ik weet niet of dit er iets mee te maken heeft?

joopv

Golden Member

Die DAC zal dus wel Dolby digital moeten kunnen decoderen. Als hij dat niet kan herkennen en decoderen zal er inderdaad digitale ruis geproduceerd worden.

Bij gedownloade film bestanden kun je van alles verwachten. Een film zonder een "ouderwets" 2.0 pcm stereo signaal zul je niet kunnen afspelen op dit systeem, of je moet een downmix naar stereo ergens kunnen instellen.

om zeker te zijn dat het probleem niet al bij de bron zit : kan je niet eens op de diverse plaatsen luisteren met een hoofdtelefoon ipv je luidsprekers? (op de tv, op de versterker, etc)