Scheidingstransformator 3F 20kw; startstroom beperken

EricP

mét CE

Robbe, mensen blijven maar doordrammen over een nul schakelen. Want dat zou veiliger zijn enzo. Niemand kan uitleggen waarom, alleen drog-redeneringen die helemaal nergens op slaan. Als men nou gewoon eens de moeite had genomen om de opzet te bekijken, dan had men dat zelf ook geweten. Maar nee, er komt ergens 'nul niet schakelen' voorbij en Pavlov wordt wakker en begint gelijk te brullen 'niet veilig' en meer van die onzin - zonder nou eerst eens te kijken waar het over gaat.
En nee, dit gaat niet over een aardlek automaat, een zekering automaat, een groepen automaat of iets waar je de installatie mee aan of uit zet. Daar zou het nog *enig* doel kunnen dienen.

Ik ben er wel klaar mee. Het gaat allemaal nergens over. Neem de moeite om het te lezen en snap het. Neem de moeite niet en blijft met z'n allen maar lekker Pavloviaans nullen schakelen. Gelukkig leest TS wel mee. En snapt die het wel.

Voor de rest probeer ik gewoon het topic te volgen omdat ik interesse heb in de uitkomst.

Dat begint met lezen, is het niet?

Dan, over het gedoe met die 16A en 20A automaat... Daar gaat het topic helemaal niet over. En nogmaals: in België ziet men het nog steeds anders dan in Nederland. In een huisinstallatie zit voor een stuk 2.5mm2 iets van (max) 16A. Of het nou een smeltpatroon of een automaat is, dat maakt geen zak uit. 16A is 16A en meer zit er niet voor. Punt.
Dat je ook aan een kabel kunt rekenen en zeggen dat op een bepaalde lengte 20A met een bepaalde karakteristiek kan, kan ik je ook vast vertellen dat als je ff verder rekent dat je als het draadje kort genoeg is en vrij genoeg ligt ook 25A ook vast nog wel een keer toe kan passen. Nee, dat doen we dus (ook) niet. 2.5mm2 DUS (max) 16A in civiel spul. En het maakt niet uit welke 16A. Vandaar: bij de zuiderburen kan het wel, dat heet daar ook 'veilig', dus het kan niet anders dan dat daar andere natuurkunde geldt. :+ En nee, je hoeft mij echt niet uit te leggen hoe je automaten met smeltpatronen vergelijkt.

Op 22 juli 2020 12:36:20 schreef EricP:
Vandaar: bij de zuiderburen kan het wel, dat heet daar ook 'veilig', dus het kan niet anders dan dat daar andere natuurkunde geldt.

Dat is onzin. Maar... het geeft dus duidelijk aan dat in nederland er iets meer marge is genomen met de normen. Of dat er voor "dat is duidelijker voor de gebruikers" is gekozen.

Dus m.i. moet je uitkijken met Nederlands gezond verstand toepassen op een Belgische situatie. Ze zijn daar echt niet helemaal dom, maar in sommige gevallen geldt "regels zijn regels". Bij twijfel de regels opzoeken of iemand die de regels goed kent. /dat/ is wat ik probeer te zeggen.

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 22 juli 2020 12:56:46 (26%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 21 juli 2020 09:21:48 schreef mvdk:
[...]
Ik heb nooit iemand hier over gehoord, of heb ik er misschien overheen gelezen?
Als werkelijk de primaire L3 aan de sec. L3 heeft gezeten, verklaart dat wel iets...

sorry; je hebt gelijk;
dat is een lompe copy-past fout; het was de volgorde U-V-W primair en X-Y-Z secundair; ik corrigeer de originele post;
Een eerste test had ik succesvol gedaan op een 25KW model om een oude installatie zonder diff, doch daar sloeg de hoofdschakelaar 1 op de 2 keer uit; bij goed opschakelen was alles ok.

De test bij de uiteindelijke 20KW model was op een nieuwe installatie met 300mA diff. Ik ging er verkeerdelijk vanuit dat de diff afsloeg door een te hoge opstartstroom; vaak worden er 'soft-starts' verkocht voor (te) hoge opstartstromen.

Terecht werd ik erop gewezen dat er een andere reden dan opstartstroom moet wgeweest zijn. Lijkt uiteindelijk eerder door een fout in de bedrading geweest te zijn. Bij herbedraden en testen, start deze nu zonder problemen op.

ondertussen heel wat interessante discussies over het effectief beperken en vertragen van de stromen, alsook het al dan niet schakelen van de nullen. Heel interessant hoe met passie de verschillende visies verdedigd worden.

EricP

mét CE

Bij twijfel de regels opzoeken of iemand die de regels goed kent. /dat/ is wat ik probeer te zeggen.

Dus jij wilt weten of er een regel is die zegt dat je bij een volledig spanningsloze scheidingstrafo de nul los moet hebben van de secundaire...

Hmz... Je kunt denken van de Belgische regelgeving wat je wilt... Maar ZO gek zullen ze het daar echt niet maken.

Maar... het geeft dus duidelijk aan dat in nederland er iets meer marge is genomen met de normen.

Maar dat KAN helemaal niet! Want veilig is veilig en al het andere is gevaarlijk, zo proberen de moraal ridders ons elke keer weer in te prenten!
Je zegt dus feitelijk dat die 16A helemaal niet zo hard is. Wie had dat nou toch ooit gedacht?! :+ Dat het mag binnen de EUSSR! :P

Shiptronic

Overleden

Op 19 juli 2020 13:07:03 schreef anoniem015:
[...]
De N heel zeker meeschakelen maar gelijktijdig met de 3f
Dat is met een 4p diff of zekering net zo
Wat niet mag gebeuren is dat je de N onderbreekt zonder de 3f te onderbreken

Contacten voor de nul moet dan wel na-ijlen, bij onderbreken, en als eerste weer contact maken voor de 3 fazen geschakeld worden.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 22 juli 2020 18:21:26 schreef Frederic1981:
[...]

Heel interessant hoe met passie de verschillende visies verdedigd worden.

Dat zeg je heel mooi. ;)