Motor drive electrolux W365H

Hallo,

een jaar geleden kocht ik een tweedehands Electrolux W365H professionele wasmachine omdat de kwaliteit van consumentenspul tegenviel.

Jammer genoeg had ik enkele dagen geleden de foutmelding 13E.

Dit is volgens de service manual "The programme unit cannot communicate with the motor controller"

na de machine open gemaakt te hebben zag ik dat de groene led op de motor controller continu brandt. Dit wil zeggen:

"Microcomputer in motor control unit not working, voltage is on"

Op de bijgvoegde foto's is te zien dat het spoortje aan de drain van de tny254gn te warm is geweest ter hoogte van een voor mij onbekende component.
Hopelijk kan iemand mij hier in de juiste richting wijzen en eventueel achterhalen wat hier de oorzaak van zou kunnen zijn.

Hans

Start de motor wel op na aanzetten van de machine?
Of geeft hij deze melding later in het programma?

De motor start niet.
De machine vult zich met water en dan krijg ik na +-2min de foutmelding. De motor draait ook niet als ik hem via het servicemenu start.

Je kan even C48 meten of deze de juiste waarde nog heeft. Zou 100nF moeten zijn.
Deze weken nog wel eens af. Anders toch de TNY254 eens nazien en de diode die er boven zit.

Een jaar geleden tweedehands gekocht, wat is het bouwjaar??

[Bericht gewijzigd door smd op zondag 19 juli 2020 19:35:04 (38%)

Wat ik zie is zwarte koolstofachtige afzetting van de statische lading vh koperspoor. Niets abnormaal. Wat luchtdruk ve compressor zou het vuilprobleem moeten oplossen. Het communicatieprobleem is een andere zaak. Als het groen lichtje brand zou ik vermoeden dat met de voedingsspanning(lnk) niets mis is. Heb je de 6 fet's in het vermogen gedeelte nagemeten?
Bouwjaar 2006?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

C48 vind ik niet direct, maar de diode boven de TNY254 is zo heet geweest dat het soldeer is gesmolten en het soldeerpad links los komt van de print. De diode is ook onderbroken in beide richtingen. De enige markering op deze diode is "12"
Ik heb de fet's nog niet nagemeten omdat ik uitging van een comuniactieprobleem. Ik zal dit morgen doen.
Bouwjaar is 2008

C48 is de blauwe condensator op de onderzijde van de foto

12, ik vermoed een zener diode of transzorb..

In de datasheet van de tny254 wordt hier een gewone diode gebruikt, als het om een zenerdiode gaat, zou de "12" dan wijzen op een 12v zener?

Als ik het goed begrijp wordt deze diode gebruikt om piekspanningen bij het uitschakelen te vermijden, dus het is wel zeer vreemd dat de diode zo heet is geweest. Of heb ik dit verkeerd?

Waarom die focus op de primaire als de secundaire in orde is? Ik vermoed omdat dit het enige gebied is waar je iets zou kunnen beginnen moest er wat mis zijn. Als er digitaal wat scheelt (wat dikwijls het geval is, of kortsluiting maar dat was blijkbaar niet zo) ben je natuurlijk wat verder van huis. Om dit probleem te doorgronden zou je wat meer moeten weten over het driver gedeelte vd fets (spanningen, foutmeldingen) of de communicatie tss de 2 printen . wat is de exacte foutmelding tijdens service mode? Helpt foutcodes wissen?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik kan het spoortje niet goed zien, maar het rode indicatie-rondje zit in de buurt van een TNY chip. Dat is een ding wat van 230V een laagspanning kan maken. Die krengen gaan regelmatig stuk en dan zijn ze zelf stuk maar ook de mosfet die gebruikt wordt om de hoogspanning te schakelen is dan stuk.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Vandaag wilde ik nog verder testen maar nu lijkt de motor drive het volledig te hebben opgegeven. Geen enkele led gaat nog aan.

@ EricN,
De focus op het primaire gedeelte is inderdaad omdat dit het enige gebied is waar ik iets zou kunnen beginnen, alsook de duidelijke indicatie dat de diode boven de tny254 zeer heet is geworden.

in service mode krijg ik geen foutmelding, de motor start gewoon niet, foutmeldingen wissen helpt niet.

@ rew, hopelijk is deze foto duidelijker. zou je op deze foto de mosfet die de hoogspanning schakelt kunnen aanwijzen? is dit U6?

Ik heb ook de service manual toegevoegd.

De fet zit in de tny. Hoe zijn de secundaire spaningen?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Momenteel is er geen secundaire spanning meer aanwezig. Led gaat niet aan, geen spanning op de voedingspinnen van de microcontroller met witte sticker.

ik zou denken dat het een zenerdiode of piekspanningbeveiliging is. deze brakke voedingkjes veroorzaken veel storingen. in t kader van groen is alles zo gebouwd tegenwoordig. een trafovoeding was op zeker veel degelijker. die konden ook zuiniger als fabrikanten niet al 25 jaar terug de echte aanuit knop hadden opgeruimd.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ai, dat is minder. Tny kost niet veel. Mss diode los maken meestal staan er nummers rondom en is de 12 maar een onderdeel ve langere nr. . Naar waar loopt de baan (onder de trafo...)? Ik zie 2 secundaire diodes. Dit maakt een externe voeding moeilijk. Als de voeding toch opstart kun je mss deze eens meten zodat je het later kunt vervangen door externe. Het gebeurt nog dat de frequentiesturingen geen foutcode geven. Ik vermoed iets met andere leverancier van motor en stuurprint.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

De diode heb ik losgemaakt, jammer genoeg staat er enkel 3x "12" rondom met telkens een kort streepje tussen.
De andere kant van de diode is zo ver ik kan zien verbonden met een van de pinnen van de trafo.
Ik zal al zeker een tny254 bestellen, nu nog zien te achterhalen welk type diode het is. hopelijk krijg ik dan terug voedingsspanning.

Een nieuwe motor drive kost 650€ dus niet echt een optie.

doorgaans levert die voeding een enkele voedingspanning welke je ook met een 5-12 of 24V adapter kunt opvangen, normaal kun je dat zien aan de relais spoelen, maar die heb je hier niet. machine is 14 jaar intussen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Gezien ik de voedingsspanning niet ken, kan ik misschien best proberen eers deze voeding terug werkend te krijgen, en dan eventueel vervangen door een externe voeding.
De machine is inderdaad al wat ouder, maar mechanisch nog perfect in orde.

De groene led brandt maar die krijgt spanning van TR1. Net zoals andere circuits voeding krijgen van TR1. Links onder bevindt zich nog een capacitive dropper voeding. Heb je de weerstand tussen D en S van de TNY al gemeten? Pen 5 en 6.

Tussen pen 5 en 6 meet ik geen verbinding. Wat is hier de te verwachten waarde?

Weerstand oneindig maar bij het meten vd gesoldeerde chip meet je natuurlijk andere aangesloten onderdelen mee. Normaal moet er een 310v op toe komen. Als de tny werkende is dan is dit wel een pwm signaal maar de spanning met de voltmeter is dan nog steeds hoog. Nul volt op 5/6 (of 5/7 of 5/8, 6-7-8 zitten aan elkaar)wil zeggen dat er geen spanning toe komt op de voeding.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Het heeft lang geduurd, maar vandaag heb ik wat tijd gehad om de voeding beter te bekijken.
Primair komt er +- 320v toe, secundair maar 0.5v.
Ik heb de tny 254 en bijbehorende diode vervangen, maar krijg nog steeds maar 0.5v secundair.