[BE] is dit een krachtstroom aansluiting in de keuken?

In de keuken van het huis waar ik tijdelijk ga wonen is er deze aansluiting. Is dit krachtstroom? Het gaat om een huis in België.
Ik zou hier graag een oven neerzetten maar die is 230-240

mvdk

Golden Member

Gaan die draadjes naar de meterkast/verdeelinrichting?
Hoe ziet het er daar uit? Wat voor meter zit er? Is er een krachtaansluiting? (drijfkracht heet dat bij onze zuiderburen)
Hoe zitten die draadjes aangesloten in de meterkast en waarop?

evelo

Golden Member

Zou kunnen. Moet je even meten tussen blauw en de andere draden.
En in de zekeringkast zou er een smeltzekering/automaat moeten zitten passend bij het aantal geleiders en hun doorsnede.

Maar ik zie geen beschermingsgeleider? Of komt die van ergens anders? (Mag in oude installaties van voor 1981).

Dat is oude zooi

Kans is groot dat dit een 3x230V net is zonder nul. Een van die draden is de aarde, waarschijnlijk de blauwe, geen garantie echter. Controleer je best met een multimeter.

Net wat Evelo schrijft, of is dat grijze achter in de doos een litse draad, foto is daar niet scherp.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Links van de doos loopt een kabel over de tegels, dat zal de voeding zijn, die kun je in de meterkast vast wel terug vinden.
Plaats anders even een foto van de meterkast.

Van installatie techniek weet ik weinig tot niets. Ik heb ooit de basis geleerd maar ik ben daar veel van vergeten. Termen als enkel fase, dubbel fase, sternetwerken etc zitten ver weg |:(
En in België zit het ook weer anders in elkaar.
Ik weet verder niets van de installatie daar. Ik kan wel morgen wel meer foto's maken van de meterkasten. Geen idee of er kracht aansluiting of drijfkracht is. Ik hoopte dan men hier iets kon zien aan de kabels ;)
Ik durf echter niet zomaar eraan te meten. Ik heb nu alleen maar een goedkoop action of Aldi dmm tot me beschikking. En ik weet niet of ik daarmee er aan moet gaan meten 8)7
Vergeten te vertellen, het huis dateert uit de jaren 60 en de installatie ook. De meterkasten zijn nog in zwart bakeliet. En men heeft later nog een aardlekschakelaar/verliesschakelaar geplaatst in een modern kastje.

Wat is het vermogen van die oven? Als dat minder dan 3700 Watt is zou het altijd moeten kunnen. Linksom of rechtsom...

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

De oven staat nog in de opslag en kan nu niet zien hoeveel watt.
Maar vroeger stond hij in de keuken niet op krachtstroom zover ik weet. Het is wel een elektrische oven en fornuis in een. Een al van jaar of 15-20 oud. (Wel door ons nieuw gekocht) Zo eentje met van die zwarte kookplaten, geen keramische of inductie. (Ben ff de naam ervan kwijt) In het oude huis vlogen vaak de stoppen/zekeringen eruit bij 2 kookplaatjes aan. Bij alleen oven gebruik was er geen probleem. De electriek installatie was daar niet echt in orde. Maar ik wil hem alleen voor de oven gebruiken want er staat daar al een gas kookvuur. En ik haat eigenlijk electrisch koken dus komt mooi uit ;)

Kun je je nog herinneren wat voor stekker er aan zit? Zat ie toen ie nog in gebruik was op een gewoon randaarde of penaarde stopcontact? Zo ja dan is ie vrijwel zeker <= 3700 Watt. Dat dan bij jullie thuis de zekeringen er uit gingen is te verklaren doordat er op dezelfde groep nog meer zware gebruikers aangesloten waren. Op deze fornuisgroep zit vrijwel zeker niets anders, dus dan zou het geen probleem moeten zijn.

Hoe aan te sluiten? Tja, meten is weten...

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Op 24 juli 2020 20:36:52 schreef brains:
Vergeten te vertellen, het huis dateert uit de jaren 60 en de installatie ook.

Dat hadden we al direct in de gaten :D :D

Je zal toch moeten gaan meten als je die oven wil aansluiten.

Ik begin nu te twijfelen of ik niet 2 ovens door elkaar aan het slaan ben :? Nu ik beter nadenk denk ik dat deze oven geen stekker had maar was aangesloten op een bakje aan de muur. Ik heb die toen nog losgemaakt. Het was in iedergeval dikkere draden dan standaard 2,5mm snoeren van de 230-240 apparaten. En met 3 anders maar meen wel live, neutral en aarde als ik me niet vergis. Klassieke blauw, bruin en geel/groene aders.
Ik weet, meten is weten maar kan ik met een goedkope action dmm dat doen? Ik heb daar schrik voor. Die dmm is om voor lage spanningen te meten maar verstandig voor stevige spanningen en stromen? Ik heb geen betere meter dan dat bij de hand. Anders moet ik eentje gaan lenen van vrienden.
@ New Beetle. Degene die een ander topic van mij gelezen hebben weten dat het jaren 60 electriek was. Maar niet iedereen heeft dat topic gelezen :+

evelo

Golden Member

Is het een huurwoning?
De verhuurder moet in principe voorzien in een veilige installatie. En dat kan ie aantonen met een keuringsverslag.
Indien niet dan zit de verhuurder bij een ongeval met een groot probleem.

Als het voor tijdelijk is dan zou ik zelf geneigd zijn om een nieuwe kabel te leggen in opbouw.

Beetje complexer dan huurwoning. Ik ga tijdelijk op het huis letten totdat men eruit is wat men met deze erfenis gaat doen.
Het is maar tijdelijk dus zeker niet te veel moeite insteken.
Misschien is inderdaad een kabel trekken vanaf een ander stopcontact wel beter. Maar eerst kijken naar de oven of het mogelijk is.
Gemakkelijker zou zijn om een klein electrisch oven of combi oven er meer te zetten ipv van groot oven en fornuis. Helaas laat mijn budget niet toe om een nieuwe te kopen en probeer dus eerst met wat er nog allemaal is in onze opslag.

evelo

Golden Member

Als het low-budget moet zijn dan zou ik in zo'n situatie opteren voor een paar stopcontacten vlak bij de zekeringkast of een tweedehands werfkastje.

En dan wat degelijke verlengkabels neerleggen of opbinden met tiewraps zodat je er niet over struikelt.

Het belangrijkste is dan dat je zeker bent van een goede aarding en differentieel.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik weet, meten is weten maar kan ik met een goedkope action dmm dat doen? Ik heb daar schrik voor. Die dmm is om voor lage spanningen te meten maar verstandig voor stevige spanningen en stromen? Ik heb geen betere meter dan dat bij de hand. Anders moet ik eentje gaan lenen van vrienden.

Ik zou niet weten waarom niet. Zelf heb ik een cheapo multimetertje van bij ome ali en dat heeft al meermaals aan de netspanning gehangen, zonder probleem. Als plan B kan een gloeilamp overwogen worden, in een fitting met twee losse draden eraan, of (iets veiliger) twee krokoklemmen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Tidak Ada

Golden Member

Op 25 juli 2020 13:31:08 schreef big_fat_mama:
[...]

Als plan B kan een gloeilamp overwogen worden, in een fitting met twee losse draden eraan, of (iets veiliger) twee krokoklemmen.

Neem dan wèl geïsoleerde klemmen....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Als je op zeker wilt spelen dan zet je eerst de spanning er af. Dan sluit je de meter aan via de kroonklemmen en dan weer de spanning er op. Moet je wel 6 keer heen en weer lopen om alle combinaties te meten.
Maar als de isolatie van de meetpennen en de snoeren nog goed is, dan kun je gewoon direct meten terwijl de prik er op blijft.

Merci weer voor alle antwoorden. Ik heb nog snel wat foto's van de installatie gemaakt, sorry voor de slechte kwaliteit. Ik heb maar een heel eenvoudige, oude smartphone die slechte foto's maakt, zeker bij wat slechter licht.
Zal morgen anders mijn spiegelreflex erbij nemen indien nodig mocht zijn.
Geen idee of jullie hiervan al iets wijzer worden. Ik zie dat men naderhand nog wat "upgrades" hebben gedaan zoals een moderne verliesstroom/aardlek schakelaar. En ook wat automaten?, onderop de foto van de meterkast met verbruiksmeter.
Er lijkt ook iets losgekoppeld te zijn, de bekabeling naar het fornuis?
Ik ga eerst eens kijken naar het fornuis of dat standaard 230-240v is of misschien toch iets anders. Ik zag wel dat er een stopcontact vlakbij de plek van de oven is dus als de oven standaard 230v is ga ik niet liggen "kloten" en pak ik gewoon dat stopcontact. Met beetje geluk is de bestaande kabel er lang genoeg voor. Anders zal ik nog een verlengkabel moeten kopen (maar waar vindt je die nog in goede kwaliteit?) of anders zelf maken met een goede, losse stekkerdoos (waar vind je die nu nog, eentje die je kan open schroeven? Of is een losse wdc ook een goede optie?)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik zie toch links van de koperen buis een hoofdschakelaar met hoofdzekeringen, algemeen gekend als "plon general" ("plomb général")?
Zou het kunnen dat aldaar vroeger de stroom binnenkwam vanaf de straat, maar dat hij later tot "slaaf" werd gemaakt van de nieuwere meterkast rechts van de koperbuis?

Enne, beetje off-topic: dat ronde meetinstrument rechts van de nieuwe meterkast, is dat een nivo-indicatie van een stookolietank?

Die meterkast lijkt heel erg op wat ik hier heb, overigens, en die moet dateren van +/- 1980-1990. Als ik goed zie op de foto gaan er slechts drie draden naar de hoofdschakelaar rechts onderaan in die kast, dat zou kunnen bevestigen dat het om zo'n archaische 3x230V~ gaat. Nogmaals: meten is weten!

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zondag 26 juli 2020 21:23:48 (26%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ik zie dat ik met mijn suffe kop een foto ben vergeten. Daarop staat het deurtje open ;)
Ik denk dat je dat bedoeld bfm?
Het zou kunnen, de kast hangt in de garage en dus niet ver van de straat.
Ik heb aan die optie nog niet gedacht.
De meter vond ik ook lekker retro eruit zien, mijn gedachte was ook meter van de mazout tank ;)
Update, ik zie dat er ondertussen wat aan je topic hebt aangevuld.
Ja, meten is weten maar in mijn geval aan hoge spanning meten is zweten O-)
Ik heb daar schrik van |:(

[Bericht gewijzigd door brains op zondag 26 juli 2020 21:26:28 (21%)

Installatie is makkelijk 60 jaar oud. Enkel meterkast is recent.

Dat is zoals ik al zei een 3x230V net zonder N. Je zal eerst moeten bepalen welke van die 4 draden aarding is, vermoedelijk de blauwe. Zeker controleren met een multimeter. Meet gewoon de spanning tussen de 4 draden onderling. Diegene waartussen onderling 230V staat zijn fasen. De overblijvende draad is de aarding. Die voert 130V tov de andere 3.

Over sluit je gewoon aan tussen 2 fasen.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@NewBeetle: je lijkt wel erg zeker te zijn dat er een aarding aanwezig is?
In de oude hoofdschakelaar is er wel ergens een schijn van geel-groen draad, maar verder zie ik niets dat in die richting wijst.
In BE-installaties is er normaliter een aardonderbreker, op de foto's is daarvan geen spoor. Maar hij kan wel elders hangen, natuurlijk. Ik vind het ook "verdacht" dat er geen aardverbinding is naar die koperen (water?)buis, dat is toch het allereerste dat ik zou doen in deze situatie.

We kunnen niet uitsluiten dat de vier draden die in de keuken uit de muur komen twee groepen vormen met elks de fasespanning, of het nu 130 is of 230.

@T/S: ik ben ook niet happig op netspanning, maar zelfs de simpelste multimeter is redelijk beveiligd. Je hoeft alleen maar het juiste bereik in te stellen, en de twee punten te prikken op de gewenste plaats.

En ook: wat zou het kleine grijze kastje bevatten onder de oude hoofdschakelaar? Later bijgeplaatste verliesstroomschakelaar oftewel "differentiël"?

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zondag 26 juli 2020 21:34:35 (22%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

de oude kast links langs de waterleiding heeft zowel de blauwe als de geelgroene niet aangesloten zitten. wat een ouwe meuk idd, men heeft 20 jaar terug oid een hager aardlek 300mA ertussen gezet, duidelijk te zien dat men die 2 kabels welke eerst uit de hoofdkast kwamen naar onder heeft gebogen in dat losse aardlekkastje. wartels voor de kabels waren niet nodig, maarja daarom 300mA aardlek in de voeding, hoef je niet zo nauw te kijken..

meen dat fcapri nog wat grijze haren van een voorloper van deze kasten had, de gietijzer versie met om elke zekering koperdraad gedraaid,

de hoofdvoeding lijkt 3x35A te zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@BFM

je lijkt wel erg zeker te zijn dat er een aarding aanwezig is?

Dat weet je direct als je de spanningen begint te controleren niet?

Aardingsonderbreker, groen/geel als aarding in 1960? De kleur van de aarding was datgene wat die installateur toevallig in zijn koffer had liggen. ARAB had wit als officiële kleur dacht il, maar ik heb al alle kleuren van de regenboog gezien.

We kunnen niet uitsluiten dat de vier draden die in de keuken uit de muur komen twee groepen vormen met elks de fasespanning, of het nu 130 is of 230.

Uuuh, waarom zou je dat gaan doen in een 3x230V net? En hoe krijg je 2 kringen van 130V voor elkaar? Met een transformator?

De TS vroeg enkel om de oven aan te sluiten, niet om de woning te renoveren heh, alhoewel dat een heel goed idee is :D