12 volt led dimmer dinrail

Hallo allemaal,

Ik zou graag de 12 volt led tuinverlichting willen aansluiten op een ledvoeding welke dimbaar is en op dinrail aangesloten kan worden. Deze voeding zou ik willen aansluiten op een Fibaro dimmer 2 (https://manuals.fibaro.com/dimmer-2/), zodat ik de lampen via een domotica controller kan bedienen.

Heeft iemand ervaring met een 12 volt led dimmer op dinrail? Ik kan deze niet vinden.

Alvast beankt voor de reactie.
mvg jorrit

Primair dimbare 12 volt DC voedingen zijn er al niet in grote getalen, laat staan in DIN rail uitvoering. Hooguit van tropische merken, of een onbetaalbare variant.
Ik denk dat je het DIN rail verhaal uit je hoofd moet zetten en een primair dimbare 12 vold DC voeding van Mean Well in standaard behuizing moet kiezen.

Hallo T-sec,

Bedankt voor je reactie.
Dat dacht ik al..
Er zijn genoeg led dimmers te vinden welke niet din-rail zijn. Echter heb ik er 4 nodig welke straks in een installatie kast komen. Het wordt op een gegeven moment zo'n zooitje, naarmate je steeds meer gaat aansluiten. Vandaar dat ik din-rail wel een mooie oplossing vond.

Gr. Jorrit

Lambiek

Special Member

Op 28 juli 2020 11:47:44 schreef jor80:
Ik zou graag de 12 volt led tuinverlichting willen aansluiten op een ledvoeding welke dimbaar is en op dinrail aangesloten kan worden. Deze voeding zou ik willen aansluiten op een Fibaro dimmer 2 (https://manuals.fibaro.com/dimmer-2/), zodat ik de lampen via een domotica controller kan bedienen.

Is dat niet een beetje dubbel op?

Je gaat je leds toch dimmen met je dimmer, waarom dan ook een dimbare voeding?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Hallo Lambik,

Die Fibaro Dimmer 2 dimt 230V lampen. De led verlichting welke ik gebruik is 12 volt. Volgens mij is de enige manier om die Fibaro dimmer2 aan te sluiten, om deze voor de trafo aan te sluiten.

Mocht je andere ideeën hebben dan hoor ik het graag.
gr. Jorrit

Lambiek

Special Member

Oké, ik dacht dat die Fibaro Dimmer ook voor de 12V led verlichting was. Dan heb ik niets gezegd. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
benleentje

Golden Member

Je kan ook een normale dimmer nemen en daar dinrail voetjes onderzetten.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Heb je iets van een linkje welke voetjes ik hier voor kan gebruiken?
Als ik google kom ik veel verschillende soorten tegen.
Hoe monteer je die dimmer dan vast aan zo’n voetje? Die dimmers hebben meestal
Een gegoten behuizing waar je niet in kan schroeven.

Zou inderdaad een mooie oplossing zijn.
Gr jorrit

Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
benleentje

Golden Member

Daar heb je wel gelijk in de meeste moet je toch gaan schroeven. Dan in ieder geval een dimmer nemen die vast te schroeven is.

Ik bedoelde inderdaad de voetjes die Lambiek laat zien. Ik heb er een Aantal van ebay besteld. Je hebt zelf lege dinrail kastjes er is dus heel veel mogelijk het opzoeken is nog het meeste werk.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Volgens mij haalt TS 2 dingen door elkaar. Hij wil Fibaro dimmers gebruiken om via een app dimbare 12VDC voedingen te dimmen. En zegt daarbij dat hij 12VDC voedingen zoekt in DIN rail uitvoering. Hier ontstaat de verwarring.

Voor Fibaro dimmer modules heb je DIN rail behuizingen om in te monteren. Dat is verder het probleem niet.
Je hoeft dus ook geen losse dimmers op DIN rail voetjes te zetten.

De 12VDC primair dimbare voedingen in DIN rail uitvoering, dat is het lastige. Die zijn er volgens mij niet.

Daarom adviseerde ik om van het DIN rail concept voor de voedingen af te zien, of deze dan hooguit op DIN rail voetjes te zetten, als je deze echt heel graag samen met de dimmers in een kast met DIN rail wilt monteren.

Mijn ervaring is dat dimmen van LED altijd gedoe geeft. Als je er al kant-en-klare spullen voor kunt vinden, dan is het duur met hoofdletters of het werkt niet goed.

Ik heb één zoiets in gebruik in m'n huis: 230 V dimbare LED lamp in combinatie met een dimmer die een LED voeding kan aansturen (let op beide!) Het geheel werkt matig. En door de fase-aansnijding geen besparing.

In de rest van het huis doe ik of 1) een vette 12 Vdc LED voeding + dimbare LEDs en dan de voedingsspanning met PWM moduleren. Dat werkt al beter. Maar het allerbest werkt nog steeds 2) en dat is een voeding specifiek voor 1 of meer LEDs maken en daar ACHTER PWM toepassen. Heb je geen speciale LEDs nodig en werkt als een trein. Als het even kan zou ik daarvoor gaan. Voordeel is ook dat niet opgenomen vermogen niet betaald hoeft te worden :)

Afhankelijk va de grote

https://www.eijlander.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/t/s/tsh35.jpg
Wago en Phoenix hebben ook nog wel grotere uitvoeringen

Op 5 augustus 2020 21:08:18 schreef Erik Slagter:
Mijn ervaring is dat dimmen van LED altijd gedoe geeft. Als je er al kant-en-klare spullen voor kunt vinden, dan is het duur met hoofdletters of het werkt niet goed.

Ik heb één zoiets in gebruik in m'n huis: 230 V dimbare LED lamp in combinatie met een dimmer die een LED voeding kan aansturen (let op beide!) Het geheel werkt matig. En door de fase-aansnijding geen besparing.

In de rest van het huis doe ik of 1) een vette 12 Vdc LED voeding + dimbare LEDs en dan de voedingsspanning met PWM moduleren. Dat werkt al beter. Maar het allerbest werkt nog steeds 2) en dat is een voeding specifiek voor 1 of meer LEDs maken en daar ACHTER PWM toepassen. Heb je geen speciale LEDs nodig en werkt als een trein. Als het even kan zou ik daarvoor gaan. Voordeel is ook dat niet opgenomen vermogen niet betaald hoeft te worden :)

Ik heb toch al menig ledverlichting-230V leddimmer huwelijk mogen sluiten op verschillende projecten maar het was niet alleen maar matig of kommer en kwel. Soms heb je een goede combinatie en zeker sinds de meeste leddrivers echt voor 230V fase-aansnijding dimmen zijn ontworpen.
Het blijft echter een feit dat goed linair dimmen niet altijd perfect mogelijk is met primair dimbare materie, dat ben ik zeker met je eens. Ik heb wel vaker met een Jung, Gira, of Peha techneut aan de telefoon gezeten waar zij allen het zelfde riepen: 230V led dimmen is vooralsnog vaak een lastig geval. Hebben wij een nieuwe leddimmer die goed werkt, veranderen de fabrieken hun dimbare ledvoedingen en zijn wij weer terug bij af. Of erger, ledfabrikanten houden geen rekening met de beperkingen van 230V leddimmers.

PWM is een goede oplossing, dimmen aan de secundaire zijde eigenlijk altijd. Het is niet voor niets dat ook 1-10V en DALI dimmen veel wordt toegepast, zeker in het duurdere segment verlichting waar een reputatie hoog te houden is.

[Bericht gewijzigd door T-sec op donderdag 6 augustus 2020 09:55:00 (11%)

Op 6 augustus 2020 09:51:45 schreef T-sec:
[...]

[/i]
PWM is een goede oplossing, dimmen aan de secundaire zijde eigenlijk altijd. Het is niet voor niets dat ook 1-10V en DALI dimmen veel wordt toegepast, zeker in het duurdere segment verlichting waar een reputatie hoog te houden is.

idd is dali nu veel gebruikt, primair dimmen zou ik zeker bij nieuwbouw of verbouwen niet meer gaan doen. op t werk komen wel huizen voorbij met 140 armaturen die bus gestuurd zijn. dan is dali een uitkomt, adres per armatuur en je kunt op 1 buslijn apart armaturen aansturen. nu heb je ook wel problemen, als bijvoorbeeld dat er teveel dali gebruikers op 1 dalibus zitten, de dali converters mogen max 64 adressen aansturen, led rgb telt voor 3 adressen. dus dan moet er opgesplitst worden. ander voordeel is dat je geen schakeldraden meer nodig hebt, dali armaturen hebben constant 230V nodig. als je de voeding erop zet zonder de bus erop gaan ze voluit branden, dus als de bus aansturing nog niet klaar is heb je al wel licht. intussen heb je dan ook al dali V2, waar je meer mee kunt als V1. oa dat je geen polariteit meer hebt op de dali bus. bij V1 moest de bus overal hetzelfde aangesloten zijn, 1 armatuur anders bedraad en het werkte geheel niet.

waar rook was, werkt nu iets niet meer