Is het zwarte component rechts een diode? zo ja welk type

Dit komt uit een ECU. Op de een of andere manier heeft hier een te hoge spanning op gestaan.

Een aantal componenten zijn optisch beschadigd waaronder deze twee op de foto. Links is duidelijk een tantaal condensator 10uf/35V. Rechts ernaast zit volgens mij een diode, maar ik kan hem niet thuis brengen qua type.

Voor zover ik kan lezen staat er "14 23"

Wie kan me verder helpen?

Hugo Welther

Moderator

Kan ook een weerstand zijn van 142k ohm. Wat voor ECU?
Maar als dit als zo "ontploft" is zal er wel veel meer schade zijn.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
vergeten

Golden Member

Een weerstand heft geen polarity-streep, deze wel dus een C kan ook nog.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ik twijvel ook over de condensator, inderdaad vanwege de polariteitsaanduiding.

Het is een bosch ecu van een strandbuggy

RAAF12

Golden Member

Elco van 14µ 25V lijkt mij het meest waarschijnlijk. Maar vervangen lost misschien niets op. Veel componenten gaan onzichtbaar kapot, halfgeleiders zoals IC's en transistors, als er overspanning op het circuit is gezet. Maar het is de gok waard en het kost zowat niets. Beide geplofte componenten vervangen en kijken wat het ding doet.

Arco

Special Member

Een elco van 14uF en 23V is wel heel exotisch...
Kan ook een diode als de SS23 zijn. Wat voor behuizing? (afmetingen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Is het niet een (doorgeslagen) clamping/TVS diode?

RES
RAAF12

Golden Member

Is een TVS gemarkeerd met een polariteit streep? Bij nader inzien, dank @Arco, gok ik toch eerder op een diode. Als de TS de moeite neemt om de printsporen te volgen maakt dat veel duidelijk. Kapotte onderdelen determineren is veel lastiger als het apparaat niet hier op tafel ligt :-)

Arco

Special Member

Marking (14) komt overeen met een Rohm 1SR154-400 diode. Nu nog wachten of de maten kloppen... ;)

Rohm is ook een van de weinigen die de marking 'overdwars' stempelt...

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 29 juli 2020 13:00:36 (17%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@arco heel erg bedankt, de maatvoering klopt. :-)

Ik had het nog niet eerder gezien de opdruk "over dwars"

Weer iets geleerd.

Sta er altijd van te kijken hoe snel hier gereageerd word en hoe goed er altijd geholpen en meegedacht word.

Iedereen bedankt voor het meedenken.

KGE

Golden Member

Op 29 juli 2020 12:35:34 schreef DTQ:
Ik twijvel ook over de condensator, inderdaad vanwege de polariteitsaanduiding.

Het is een bosch ecu van een strandbuggy

Hebben ze de accu verkeerd om aangesloten gehad ?

Op 29 juli 2020 13:56:47 schreef KGE:
[...]

Hebben ze de accu verkeerd om aangesloten gehad ?

Klant zegt van niet, wel een lader aangesloten geweest..
Maar dit is tijdens het rijden gebeurd, ik vermoed de laadregelaar/dynamo.

Shiptronic

Overleden

Heb je een duidelijke foto met iets meer overzicht van de print? en evt. een ECU nr?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 29 juli 2020 18:46:25 schreef Shiptronic:
Heb je een duidelijke foto met iets meer overzicht van de print? en evt. een ECU nr?

Helaas heb ik geen duidelijke foto van de volledige print.
Ik heb de defecte onderdelen vervangen en een aantal sporen hersteld.

De unit is door de klant opgehaald en terug ingebouwd, werkt weer naar behoren.

De precieze oorzaak van het defect was niet te achterhalen.

Ik ben het met KGE eens: Het ziet er naar uit alsof de voeding omgekeerd aangesloten is geweest.

Als het goed is gaat je diode dan in sluiting en overleeft de schakeling. Als de voeding dan HEEL veel stroom kan leveren (en dat behoort tot de mogelijkheden als je in de buurt van een autoaccu bent), dan gaat de diode nog stukker en springt open. Dan overlijdt de schakeling (inclusief tantaal).

Op 20 augustus 2020 19:19:38 schreef DTQ:
De unit is door de klant opgehaald en terug ingebouwd, werkt weer naar behoren.

Ohh! Dat had ik niet verwacht: Deze diode ziet er uit alsof ie duidelijk "eindstation 2" heeft bereikt (diode open, schakeling kapot).

[Bericht gewijzigd door rew op vrijdag 21 augustus 2020 08:39:36 (28%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 21 augustus 2020 08:38:07 schreef rew:
Ik ben het met KGE eens: Het ziet er naar uit alsof de voeding omgekeerd aangesloten is geweest.

Als het goed is gaat je diode dan in sluiting en overleeft de schakeling. Als de voeding dan HEEL veel stroom kan leveren (en dat behoort tot de mogelijkheden als je in de buurt van een autoaccu bent), dan gaat de diode nog stukker en springt open. Dan overlijdt de schakeling (inclusief tantaal).

[...]
Ohh! Dat had ik niet verwacht: Deze diode ziet er uit alsof ie duidelijk "eindstation 2" heeft bereikt (diode open, schakeling kapot).

De klant zei dat de voeding niet omgekeerd aangesloten is geweest, al lijkt mij dit sterk, gezien de staat van de diode en de tantaaltjes.

Gelukkig was het geen enkeltje afvalbak.

Klanten zeggen wel meer.

Mijn klant kwam vorige week met een ding terug die ik hem had verkocht: "Het display doet het niet, maar blind bedienen gaat wel, dan doet hij het gewoon!"

Nu Dus dan ga ik meten en... geen 3.3V, nou dan kan de rest het ook niet gewoon doen. Blijkt uiteindelijk dat in V1.0 van de print het baantje tussen "POWER GND" en "signal GND" vergeten was. We moesten een kloddertje soldeer monteren. Anyway... kennelijk had dit printje de "test" misgelopen. En dit heeft me meer tijd gekost dan gewenst want ik heb ondertussen een batch met V1.1 printen opgemaakt waarbij dat baantje natuurlijk is toegevoegd.

Maar moraal is dus: Klant had een foute diagnose gesteld. Echt, wat er wordt doorgegeven is altijd zeer onbetrouwbaar. Een foutje is zo gemaakt en zelfs een oude rot kan fouten maken. Ik heb twee 100k weerstanden in-circuit zitten doormeten en heb twee keer 8.2M afgelezen. Raar, de weerstanden zitten zo dat er max 0.1mA kan lopen, dus kapot kunnen ze eigenlijk niet. Maar net voordat ik ze er af wilde gaan halen, bij de herkansing meet ik gewoon 100k of 99.9k Gewoon niets aan de hand. Kennelijk heb ik toch een meetfout! En je zou zeggen dat ik het al vaker gedaan heb.

Bij klanten gewoon netjes knikken en ja zeggen als ze een diagnose hebben en dan zelf nameten wat er daadwerkelijk aan de hand is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

ik ga gewoon nooit af op wat de klant beweert. vaak is het toch gewoon: werkt niet meer.

en ik vraag dan eerder: sinds wanneer en hoe ontstaan. EN, wat hebben ze zelf al geprobeerd.
vooral dat laatste durft wel eens fout lopen. de zekering van 1A springt, klant eens geprobeerd met 8A, springt ook direct.
tja... 12V 8A in een kleine schakeling, hoef ik zelf niet meer open te maken dan.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken