Klanten zeggen wel meer.
Mijn klant kwam vorige week met een ding terug die ik hem had verkocht: "Het display doet het niet, maar blind bedienen gaat wel, dan doet hij het gewoon!"
Nu Dus dan ga ik meten en... geen 3.3V, nou dan kan de rest het ook niet gewoon doen. Blijkt uiteindelijk dat in V1.0 van de print het baantje tussen "POWER GND" en "signal GND" vergeten was. We moesten een kloddertje soldeer monteren. Anyway... kennelijk had dit printje de "test" misgelopen. En dit heeft me meer tijd gekost dan gewenst want ik heb ondertussen een batch met V1.1 printen opgemaakt waarbij dat baantje natuurlijk is toegevoegd.
Maar moraal is dus: Klant had een foute diagnose gesteld. Echt, wat er wordt doorgegeven is altijd zeer onbetrouwbaar. Een foutje is zo gemaakt en zelfs een oude rot kan fouten maken. Ik heb twee 100k weerstanden in-circuit zitten doormeten en heb twee keer 8.2M afgelezen. Raar, de weerstanden zitten zo dat er max 0.1mA kan lopen, dus kapot kunnen ze eigenlijk niet. Maar net voordat ik ze er af wilde gaan halen, bij de herkansing meet ik gewoon 100k of 99.9k Gewoon niets aan de hand. Kennelijk heb ik toch een meetfout! En je zou zeggen dat ik het al vaker gedaan heb.
Bij klanten gewoon netjes knikken en ja zeggen als ze een diagnose hebben en dan zelf nameten wat er daadwerkelijk aan de hand is.