nalatenschap.

McAwesome

Golden Member

<lugubere modus> Eigenlijk is een registratie van objecten nog voor meer zaken nuttig dan voor het geval dat je het hoekje om gaat.</ lugubere modus>

Als je verzameling enige waarde heeft is documenteren ook nuttig in verband met verzekeringen en dergelijke. Ook een offsite backup is dan belangrijk en dat moet je dan wel actief beheren als je met een database (of spreadsheet) op een lokale PC werkt. Vandaar dat ik een voorkeur voor een webtoepassing had. Bijkomend voordeel is dat je overal aan je collectiebeheersoftware kan, zelfs op je smartphone wat wel handig is als je iemand eens wat wil tonen.

joopv

Golden Member

Misschien nog een tip voor mensen die erg veel (data) boeken in huis hebben.

Ik heb heel lang een lees + verzamelwoede gehad voor een bepaald genre boeken (SF+F). Toen ik ging verhuizen en alles (22 grote verhuisdozen, 1300 boeken) kwijt wilde heb ik een andere verzamelaar gevonden die al in een scan-groep zat, en alles aan hen geschonken. Ondertussen is alles wat ik had - en meer - gescand en ge-"epub"t.

Anyway - 1 USB stick is een stuk handzamer dan 22 verhuisdozen. Het enige wat ik mis is de geur van de boeken.

Is er een scan groep voor databoeken? Misschien digitale collecties uitwisselen en zo ruimte maken in je hok, kennis vastleggen en uitwisselen en - uiteindelijk - het werk gemakkelijker maken voor je erfgenamen.

Snij de rug er af en haal ze door een scanner met een flinke ADF.

If you want to succeed, double your failure rate.

Wat heb je nog aan databoeken, uitgezonderd misschien een paar exotische buizen waar online niets over te vinden is?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
High met Henk

Special Member

Op 27 juli 2020 15:24:34 schreef eSe:
[...]

Spreadsheets vind ik niet zo geschikt als database, als het niet teveel velden zijn kan het nog net. Beter een goede relationele database zoals:

LibreOffice Base (database development), gratis, wel een leercurve.

MS office Access, kan je ook tooltjes schrijven in VBA, ook weer leercurve.

Groetjes,
eSe

Wat is er mis met SQL???

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
eSe

Honourable Member

Wat is er mis met SQL???

Euhhh, begrijp ik niet :-) Er is niks mis met SQL, Libreoffice Base kan gebruikt worden als frontend voor verschillende databases, Postgress, MariaDB...

SQL an sich kan je niet gebruiken, je hebt daar een interpreter voor nodig, zoals genoemde databases.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
RAAF12

Golden Member

Op 27 juli 2020 18:25:05 schreef SparkyGSX:
Wat heb je nog aan databoeken, uitgezonderd misschien een paar exotische buizen waar online niets over te vinden is?

Dat zal je verbazen wat ik in huis heb en wat nog niet op het net staat. Deze toevallig wél én tijdje terug gescanned en op eservice gezet.
Mijn nabestaanden gooien mijn bibliotheek subiet weg, zeker weten. Niet alleen databoeken, maar ook applications, leerboeken ect.

Op 26 juli 2020 15:32:41 schreef r-p:
Als je een geldig EHBO diploma hebt (mijne is verlopen) ben je ook verzekerd tegen eventuele rechtzaken: ja dat gebeurt ook in NL: red je iemand zijn leven, word je aangeklaagd omdat je wat ribben gebroken hebt.

Dat is een sprookje dat door EHBO-verenigingen verspreid wordt. In .nl ben je (tenzij je arts bent) nooit aansprakelijk voor de gevolgen als je (oprecht) probeert iemand te redden.

Je kunt altijd aangeklaagd worden, maar je zult niet veroordeeld worden. Wel of geen EHBO diploma maakt niet uit. Enige wat uitmaakt is of je redelijkerwijs had moeten weten dat je iets verkeerds deed. Een slecht uitgevoerde, maar oprecht geprobeerde reanimatie is niet verkeerd.

Dus gewoon duwen op die borst als iemand onderuit gaat en buiten bewustzijn is. Gebroken rib geneest, hartstilstand niet. En bedenk: Reanimatie is net Sex: Zelfs slechte reanimatie is beter dan geen renanimatie. (En als de patient het overleefd voel je je best fijn, weet ik uit ervaring)

Bapaktus

Special Member

Óók ik heb een aantal zaken waarvan ik vind dat die na mijn dood niet in de Kliko moeten verdwijnen.
Ik ben dus bezig met het maken van foto's en die in een beschrijvings lijst plaatsen.
Die lijst met de foto's stuur ik naar mijn Notaris die óók mijn/onze nalatenschap gaat beheren.
Als voorbeeld een fossiel uit Sollenhofen van een vliegend reptiel. Dat gaat naar het Teyler museum in Haarlem.
Een ander voorbeeld waar ik nog geen bestemming voor heb gevonden is een document waarop twee oer-transistors zijn op bevestigd.
De benaming van die "transistors" was CRYSTAL TRIODE.
Deze Crystal Trioden waren in een origele houten lijst geplaatst met de Specificaties erbij.
Ik heb jaren geleden gezocht naar verdere gegevens over deze trioden, maar niets gevonden.
Misschien nu maar eens googlen.
Ik heb aan dit bericht een paar door mij gemaakte foto's gehecht.
Mét watermerk.
ruud exPA0ROJ

eSe

Honourable Member

Ben je zeker dat dit electronische onderdelen zijn en geen motten of andere vliegende insecten uit het Amazonewoud :+

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
Bapaktus

Special Member

@eSe
Wij zijn (al weer een poosje geleden)in Brasil geweest.
Maar deze "torren" daar nooit gezien.
Wel krokodillenbekken ;)
ruud

eSe

Honourable Member

@A vd Linden Bedankt voor die link, weer interessant leesvoer tijdens onze "lockdown" in Antwerpen :-)

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
Bapaktus

Special Member

@ A vd Linden
Deze website had ik ook al gevonden.
Ik heb deze man vanochtend een berichtje gestuurd dat ik een officiele datasheet van deze trioden bezit.
Hij schreef dat hij alleen wat sumiere gegevens heeft.
Ik wacht zijn rectie wel af.

@Tida Ada
Ik stuur je wel een berichtje, even druk bezig.

ruud

Tidak Ada

Golden Member

Ik heb hem ook al je adres doorgegeven ;)

Tevens om high res. foto's gevraagd.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
Anoniem

Goed, ik vind ook dat heel wat prachtige techniek uit het verleden niet verloren mag gaan, maar zijn het niet letterlijk vergiftigde geschenken?

Voorbeeld1:je schenkt die mooie kwikdampgelijkrichter aan je neefje, en die staat op zn kast te pronken. Op een dag stoot moeder hem eraf met haar plumeau en aanzienlijke hoeveelheden kwik verspreiden zich in de jongenskamer en in het vasttapijt..

Voorbeeld2: Op een dag in de toekomst wil iemand van die mooie 10 kW zendbuizen af, maar die zitten vol gifstoffen. Ongebonden Asbest, berylliumkoper en Berylliumoxide in keramisch isolatiemateriaal ,radioactief Thorium Barium, ...Lanthaan...enz

In de containerparken doet men steeds moeilijker en iets ongezien weggooien kan bijna niet meer nu je overal gefilmd wordt.
Het zou wel eens kunnen zijn dat je moet opdraaien voor de verwerkingskosten en dat die astronomisch zijn.

Dus alle plumeau's verbieden, zorgen voor teveel fijn stof in de lucht .

Tidak Ada

Golden Member

@GD:
Doordraaien kan je inderdaad.

Ben je al gestopt diesel of benzine te rijden?
Hoeveel asbest en lood (m.n. waterleiding) zit er nog in je woning, hoeveel kwik zit er nog in je gebit? Welke alkydverf is er in je in je interieur gebruikt en hoe is het met het buiten schilderwerk?
Misschien gipsbeton of natuursteen ij ne woning (Radon!)?
Stook je nog op mazout, gas, kolen of hout (het is immers BE)?
Koken jullie in tefalpannen?
Hoeveel alcohol gebruik je in een jaar voor je genot, misschien ook tabak en zelfs 'modernere' geestverruimende of -dempende middelen?

Santé,

T.A.

P.S.
Deze zal je wel bekoren:

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
McAwesome

Golden Member

Op 31 juli 2020 18:25:47 schreef grotedikken:
Goed, ik vind ook dat heel wat prachtige techniek uit het verleden niet verloren mag gaan, maar zijn het niet letterlijk vergiftigde geschenken?

Heel wat antieke voorwerpen en historische artefacten kunnen gevaarlijk zijn of giftige stoffen bevatten. In mijn handboek rond het bewaren en conserveren van antiek en kunst wordt hier trouwens ook nadrukkelijk op gewezen. Op zich mag dat geen reden zijn om erfgoed verloren te laten gaan. Het belangrijkste met dat soort voorwerpen is goed documenteren en weten welke procedures gevolgd dienen te worden mocht het toch een keer fout gaan.

Uiteraard is het ook een kwestie van verantwoordelijkheid. Een potentieel gevaarlijk object aan je neefje van 12 jaar schenken is vragen om problemen 8)7

Hubie

Special Member

Kom op mensen,niet zo somber,zelfs de grootste 'Lone wolf'of Einzelgänger heeft toch contacten met de 'buitenwereld?
Zelfs als je niet lid bent van een of andere club.
Deze mevrouw was duidelijk niet lid van een club.
https://www.ad.nl/rotterdam/vrouw-ligt-tien-jaar-dood-in-huis-rotterda…

[Bericht gewijzigd door Hubie op zaterdag 1 augustus 2020 00:44:21 (30%)