Sauna 3 fasen aansluiten op (uitbreiding) meterkast

Hallo,

Mijn broer heeft een sauna gekocht. Deze moet op 3 fasen worden aangesloten. Maar hij zijn installatie heeft niet voldoende ruimte voor een extra automaat en aardlek in de bestaande meterkast. Hier had ik een paar vraagjes over.

https://ibb.co/XFGRRB0

De huidige installatie heeft 8 groepen, en een fornuisgroep. Deze heeft een installateur een tijdje geleden op een aardlekautomaat aangesloten waar al 4 groepen op zit. Volgens mij is dit niet toegestaan, klopt dit?

Ik denk dat het noodzakelijk is om de meter kast uit te breiden met een extra kast er naast. Maar ik twijfel of dit zomaar mag of dat hier nog speciale regels aan zitten. Indien dit gewoon mag wil ik er een aardlek en 3 fasen automaat in zetten (16A). Hier wil ik de volgende kast gebruiken: https://www.elektramat.nl/eaton-holec-groepenkast-s55-leeg-1-rij-6-mod…

Maar nu ik zo zit te denken, is het ook toegestaan om de sauna aan te sluiten op de bestaande fornuisgroep? Als dit mag vind ik het niet een nette oplossing. Maar misschien dat er iemand met een beter idee komt.

In ieder geval alvast bedankt voor het meedenken.

Mvg,

Stefan

Vraag 1: NL of BE?

Vraag 2: Heeft je broer überhaupt wel 3 fasen?

Vraag 3: Fotos van meterkast?

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

4 groepen achter een aardlek, (30 mA) een fornuis er ook nog achter mag niet.

Je mag een fornuisgroep ook voor wat anders gebruiken.
Kook je elektrisch, zorg er dan. oor dat de sauna niet in gebruik is tijdens koken.

Een sauna MOET achter een 30mA aardlek.

Een kastje er naast mag.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Bedankt voor de antwoorden.

Het is in Nederland en hij heeft inderdaad 3 fasen (daar is nu de kookgroep op aangesloten).

De sauna wil ik zeker achter een aardlek. Maar het is wel idioot dat een monteur meer dan 4 groepen op een aardlek aansluit. Zal wel ivm ruimte in d groepenkast te maken hebben (luiheid?). Maar dat is niet hoe het hoort. en voor 500 euro mag je meer verwachten.

Ik ga er voor kiezen om een extra kastje er naast te plaatsen en de kookgroep en sauna een eigen aardlek te geven. Dan is dat beter dan hoe het nu is gedaan.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je sauna moet (ivm veiligheid) achter een 30 mA aardlek.
Het kooktoestel, afhankelijk van je aarding, mag ook met 300mA.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Als je een extra kast plaatst, zou ik de beltrafo er ook indoen

die kast is al eens verbouwd, kastje is ouder als wat erin zit, op de hoofdschakelaar na. ding zal een jaar of 20 zijn intussen. zoals zo vaak een PV boer die er een chinees alamatje bij geprakt heeft.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zit er nu een kookgroep automaat of 3 fase automaat voor de kookplaat ? Ik tel 10 afgaande groepen en 2 ALS.

Afhankelijk van de ruimte links of rechts zou je er een zelfde kast naast kunnen zetten. De 2 ALS vervangen door een smallere versie kan ook nog wat ruimte geven echter te weinig om een sauna automaat aan te sluiten.

Als je hem nieuw samensteld zou je dit kunnen maken
( ik weet niet of deze link werkt)
3 x ALS 1 fase voor 9 stuks 1 fase eindgroepen ( 3 per ALS)
1 x ALS 3fase voor 2 eindgroep 3 fase (kookplaat en sauna)
~ €765,- bij elektramat.
Je kunt ook voo andere merken kiezen
https://www.elektramat.nl/groepenkast-configurator?gclid=Cj0KCQjwpZT5B…

[Bericht gewijzigd door Peter112 op zondag 2 augustus 2020 08:29:35 (83%)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 2 augustus 2020 08:16:02 schreef Peter112:
Op de foto te zien is het een 1 fase aansluiting. Vandaar dat er een kookgroep zit en geen 3fase groep voor de kookplaat.
Eerst maar 3 fase aanvragen en de mk geheel saneren of vervangen.

Ik zie op de foto een echter 3P+N automaat.
Je mag zo verwachten dat het 3 fase is, maar ekerheid heb je niet aan de hand van deze foto.

Wel de zeer knullig ingevoerde kabel.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 2 augustus 2020 08:27:34 schreef Toeternietoe:
[...]
Ik zie op de foto een echter 3P+N automaat.
Je mag zo verwachten dat het 3 fase is, maar ekerheid heb je niet aan de hand van deze foto.

Wel de zeer knullig ingevoerde kabel.

Nog even op de meter gekeken is toch 3 fase zo te zien.
Maar ik zou de hele kast saneren.

Hallo allen,

Wat nog veel reacties, daar had ik niet meer op gerekend.

Maar ze hebben zeker weten 3 fasen hoor. Ik ga er een kastje naast zetten. Dan ook even kijken of ik de huidige situatie wat kan verbeteren. De boel helemaal opnieuw doen is natuurlijk beter, maar dan wordt het toch wat kostbaarder.

De vorige monteur heeft zich er wat mij betreft wat makkelijk van af gemaakt. De kabel invoer is inderdaad niet echt chique. Maar meer dan 4 groepen op een aardlek vind ik echt not done.

En een goede tip om de bel trafo er ook weer in te doen. Die had die monteur er uit gehaald om ruimte te creëren, wederom netjes...

Maar bedankt voor alle reacties!