Oude en/of bejaarde componenten

Net gevonden in de oude doos hier, lijkt verdacht veel op bruggengelijkrichter. Kan er geen info over vinden. Het zal heel zeker wel een silicium en geen selenium gelijkrichter zijn.
Zo te zien zwaar type getuige de dikke alu koelplaat met onderaan getapte gaten.

Zelfs weet ik niet meer waar ik het vandaan heb.
Iemand die er meer over weet wat het is en nog bruikbaar is? En hoeveel amp of voltage is belangrijk, maar vind er niks van.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Sine

Moderator

Misschien zelfs nog germanium, hoewel .. in 68 zal het wel al silicium zijn.

Wil je dat nog gebruiken? Gezien de leeftijd zal het geen erg indrukwekkende specs hebben.

Wie kent de B80C5000's nog? die waren extreem lomp.

Ha CrossFireX,

Dat is inderdaad oud 1968 wat moet je er mee ophangen of neerzetten.
Ik denk dat een moderne uitvoering een kwart van de afmetingen zijn.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Voor de "dubbel check" zou ik uitgaande van dat het een bruggelijkrichter is even met de multimeter in diodestand controleren of die hypothese klopt. Uit de doorlaatspanning die het ding rapporteert kan je dan ook weer gokken of het silicium of germanium zal zijn (dacht ik).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

de b80c500, die konden 5A hebben bij goede koeling, maar met die afmetingen.. heb nog een lade bruggelijkrichters liggen, maar als je het verschil tussen de oude achterin vergelijkt met de nieuwere voorin, scheelt nogal wat. voor een 50A 400V brug kan ik heel wat B80C5000 stapelen, en dat ding is ook al 21 jaar oud :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ach dat was een datumcode, week 46 van 1968.

Maar had ook nooit gedacht dat het zo oud zou zijn, ik was nog niet geboren...

Gezien de afmetingen dacht ik dat het ding wel wat amps kon verwerken, maar nee dus.
Ik zal met mijn fluke 867B eens meten op diodestand welke spanning ik zie, goed idee!

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Arco

Special Member

In hetzelfde formaat als die B80C2200 gebruik ik ze nu voor 1000V/45A... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik meet tussen de diodes waarden van 0.540 tot 0.520 mV.

Zou dat Silicium zijn? Denk zelf van niet, want dat is toch hoger, rond 0.7 als ik me niet vergis.
Maar toch zo een zware blok alu onderaan.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op zaterdag 11 augustus 2018 23:55:42 (12%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
RAAF12

Golden Member

Ik zal met mijn fluke 867B eens meten

Dat is wel silicium, ik meet hetzelfde op mijn 867B, germanium zit rond de 0.2V in doorlaat.

Heb het aangedurfd dit spul eens te testen.
Had de voeding op 42V gezet, gelijkrichter niet kapot gegaan.

Tot nu toe ook getest met 2A stroom er door, kwam zelfs niet warm.
Ik ga het wagen tot 4A, als dat werkt is het zeker nog bruikbaar.
Ding heeft ook erg dikke aansluitingen, dus ik denk dat ie wel wat aan kan.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op maandag 13 augustus 2018 15:16:29 (14%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Echt, een hele hoop onderdelen gaan eigenlijk alleen maar kapot van "te warm". Alle ingewikkelde datasheets met max dit stroom max dat spanning zijn er alleen maar op gericht om het ding niet te warm te laten worden.

Ik zie niet goed op de fotos hoe groot eea precies is, maar als ie zeg 10cm groot is, dan kan ie wel zo'n 10W stoken. Dus met een doorlaatspanning van 0.5 V bij 1mA (de meter) en 0.8V bij ~2A, dan hebben we het over totaal 12A door 4 diodes voordat ie te heet wordt.

Anderzijds, het kan zijn dat het al iets eerder kapot gaat: Tegenwoordig hebben ze het waarschijnlijk beter voor mekaar om de boel zo in te richten dat er geen hotspots en dergelijke ontstaan en dat het hele ding dus even heet wordt, ipv dat er ergens een plekkie te heet wordt, het opgeeft en dat dan het volgende plekkie aan de beurt is om heter te worden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

rew, de afmetingen van het ding in kwestie zijn;

L=78mm x b=25mm x h=25mm

Ik denk dat ik voorzichtig ga proberen met meer stroom, tot ie warm word.
Ik ga niet verder gaan dan 4A, als dat werkt is ie zeker bruikbaar voor iets anders!

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Die 78 is iets minder dan ik had geschat. Maar die 25x25 is dan weer behoorlijk meer.

Hij kan niet toveren. Dus hij gaat I * <ongeveer 0.8> aan vermogen stoken. En dat maal het aantal diodes waar je het doorheen jast. Voor een gelijkrichter is "twee tegelijk" de gebruikelijke constructie.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Bij een brugcel mag je twee watt per ampere tellen.

Na een lange tijd deze gelijkrichter nog eens aan het werk gezet. Ik heb er vandaag gedurende een uur 4A doorgejast en die ging niet stuk!
Werd wel warm en op koelprofiel geschroefd.

Dus die kan ik nu nog mooi gebruiken voor een projectje.
Van het voltage geen idee, hij was nu aangesloten op een trafowikkeling van 24V.

Ik denk zelf ook dat het 5000 mA max zal zijn zoals vele in die tijd.

Update; Ook op een ringkern aangesloten nu met 33V AC, geen probleem.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Gisteren iets op de zolder gevonden... Geen speelgoed zo te zien.
Trekt aardige vonken van wel 5 tot 6mm lang tegenover aarde.

In het stopcontact hoor je een duidelijk geluid uit het apparaat komen.
Niet luid maar stil. Een soort oscillerend blaas geluid, beter kan ik het niet omschrijven.

Plus en min 7KV das geen kattenpis, maar wat het is en welke functie dit had?

Goed geïsoleerde aansluitingen en heb het ook al geopend met de schroeven boven. Maar er valt niks te zien, het zit allemaal in een teerachtige zwarte substantie ingegoten.

Na een tijdje ruik je ook die typische ozon geur.

Het enige wat ik kon vinden erover is;

Aichi Electric Co., Ltd. is supplying highly reliable transformers and control equipments for power and industrial use.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op woensdag 29 juli 2020 04:09:34 (11%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

vrij zeker dat dit een "corona" transformator is uit een fotocopiëermachine van lang geleden.

Kan je zo een ding eventueel nog voor iets gebruiken? Of toch beter naar milieustraat brengen?
En direct aan de netspanning, lijkt me levensgevaarlijk ding.

Bedankt kris voor je antwoord, ik zal dat even opzoeken goed dit werkte!

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op woensdag 29 juli 2020 18:51:32 (19%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Shiptronic

Overleden

Vliegen vanger 2.0 deluxe?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Dat zal dan een grote luxe vliegenvanger zijn ja. Maar ik heb ergens gelezen dat je er ook de lucht in je huis mee kan reinigen?? Die worden nu zelfs nog verkocht in verschillende winkels op internet. Met scherpe naalden die dan zelfs afslijten.
Ik herinner mij zo iets uit een oude elektuur dat er een schakeling was.
Die werkte met enkele naalden waar dan de hoge spanning op stond.

Kan die even niet direct terug vinden, maar ik weet vrij zeker dat er een elektuur schakeling was.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Hubie

Special Member

Staat in een Elex,heb die Elex hier ergens.Bij belangstelling wil ik hem wel even opgraven.

[Bericht gewijzigd door Hubie op woensdag 29 juli 2020 19:26:42 (36%)

Ach ja, was het Elex? Dan heb ik het toch mis, maar het was toch een elektuur schakeling, dat blad was ook van hun. :)

Bedankt ja ik heb wel interesse in die bewuste schakeling. Daarvan heb ik ook een paar liggen, maar die schakeling is er niet. Misschien heb ik dat vroeger toch ergens gelezen.

Bedankt voor je tijd besteed eraan alvast!

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Hubie

Special Member

Ok CrossFirex,het kan ff duren maar ik weet zeker dat ik h'm heb.Ga straks zoeken.