sony bravia rode led 6x knipper

Hoi, ik heb een sony bravia lcd tv, KDL-42W655A met een vreemde klacht.
Na aanzetten gaat beeld aan gedurende 10- 30 sec. Daarna begint de rode led 6 x te knipperen.
Als ik na het aanzetten steeds een commando blijf geven met de afstandsbediening of lokaal, bijv geluid harder/ zachter blijft het toestel aan.
Ik kan dan ook menu etc kiezen.
Stop ik een commando te geven, gaat beeld dus weg en begint de rode led weer 6 x te knipperen.
Hard reset, power + audio - , tijdens opstarten helpt niet.
Software m.b.v. usb stick, wordt wel herkent, maar niet mogelijk omdat toestel niet mag bedienen, gaat dus weer uit en knipperen.
Iemand nog andere tips/ideeen, om dit mooie toestel weer te kunnen gaan gebruiken, en niet te hoeven afvoeren ?

heb je misschien een hi res foto van M/B ?

Lijkt warmteprobleem dus koel eens met koelspray ? 6X code is tcon probleem of moederbord probleem geloof ik, ik heb een ex700 met ook een zelfde probleem en die tcon is niet goed meer. VAak gaan deze bij Sony ook defect, de grote chips op deze tcon worden nogal warm en gaan los zitten denk ik , zoals wel vaker gebeurt met vreemde klachten. Probeer eens deze tcon te controleren op contacten e.d. en probeer eens te verwarmen met heatgun of reflowen in de oven 8 minuten op 250 graden. Ook moederbord kan probleem zijn met losse contacten. Ook zelfde oplossing proberen.

*hier heb ik geen app voor nodig

ooh ik las dat het een probleem is met de backlight aansturing ?

Lijkt mij eerder een software probleem. Vooral omdat met de afstandsbediening commando's de tv aanblijft.Maar hoe dan een software update uitvoeren?

[Bericht gewijzigd door BenI2C op donderdag 30 juli 2020 15:23:44 (17%)

Software updates zijn vaak alleen maar funest voor je smart tv @! Zeker bij LG of Samsung, dan werkt netflix en youtube opeens niet meer. Maar ook Philips doet dit en dan opeens is je netflix app weg en youtube app werkt ook niet meer. Ik begrijp ook niet dat dit obsolete programming door de software ontwikkelaars zomaar wordt toegpast, tenslotte wordt je tv op dit gebied dan bewust eigenlijk onbruikbaar gemaakt en dit is een vorm van sabotage...eigenlijk.

*hier heb ik geen app voor nodig
maartenbakker

Golden Member

Als het sabotage is, door wie dan?

Hoe dan ook, dit zal allicht geen softwarefout zijn (althans, dat hij aanblijft als je hem bedient zou een softwarefout kunnen zijn). 6 knippers betekent wat ik aan de hand van de symptomen al gokte: een backlightprobleem.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

op youtube staat een trucje dat je zes pinnen moet door verbinden en daarna werkt de tv weer!

maartenbakker

Golden Member

Met een gammele backlight en daarna mogelijk een doorbrandende inverter? Is leuk om een toestel (tijdelijk) spelend te krijgen voor de export of omdat een klant geen geld heeft, maar anders zou ik wel even goed nagaan of je niet ten onrechte een beveiliging wegneemt op die manier.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 31 juli 2020 10:33:40 schreef ejlvb81:
op youtube staat een trucje dat je zes pinnen moet door verbinden en daarna werkt de tv weer!

Lijkt inderdaad toch een hardware probleem te zijn. Zal maandag de tv eens openen en nader bekijken.

Is wel wat maarten zegt.. ben wel benieuwd wat dit dan veroorzaakt !

Ligt het niet aan de ab? Dat die 'm steeds uitzet. Batterijen er eens uithalen.

maartenbakker

Golden Member

Op 1 augustus 2020 11:51:14 schreef ejlvb81:
Is wel wat maarten zegt.. ben wel benieuwd wat dit dan veroorzaakt !

Slijtage van de buisjes of onderbrekingen in trafo's of condensatoren in de aansturing van de buisjes.

De stroom en/of spanning van de buisjes wordt gemeten. In principe branden ze op een constante stroom. Als die stroom niet gehaald wordt (door slijtage of defect) bij de maximaal te leveren brandspanning, gaat de boel in beveiliging.

Als het aan een versleten buisje ligt, is de spanningsval over het buisje dusdanig hoog opgelopen dat de stroom zelfs bij de maximale brandspanning niet meer wordt gehaald. Vaak geeft zo'n buisje dan een beetje rossig licht zolang het brandt, maar dat hoeft niet persé.

Dat zie je dus met een beetje pech als je die pennen doorverbindt. Dat soort truukjes vertrouwt meestal op het buiten bedrijf stellen van de beveiliging.

Het nadeel (behalve rossig licht) zou kunnen zijn dat de inverter continu op zijn tenen loopt met bijbehorende kans op schade.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 1 augustus 2020 20:51:59 (16%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."