Video JVC HR-D880EH

Hoi! Ik heb besloten om het er op te wagen :) ! Toestel werkt toch al niet meer dus erger kan het zeker al niet worden. Ik ga beginnen met alle printbanen te herstellen (moet wel lukken ook al dankzij het schema van hobby luke) en de componenten in de buurt van de verbrande zone te vervangen. Dan terug eens alles monteren en kijken wat er gebeurt. @Bandje 66 : super bedankt voor het vriendelijke aanbod en misschien heb ik je kennis nog wel nodig! Voor alle duidelijkheid : ik ben zelf hobby elektronicus maar herstellingen heb ik al lang geleden opgegeven. De intrede van de microcontrollers in heel veel toestellen was er te veel aan. Ook het gebrek aan schema's. Zo ligt er hier ook een bluetooth speaker van Philips ter herstelling. Nergens een schema te vinden. Bij Philips geïnformeerd maar die kunnen mij op geen enkele manier helpen. In bijlage : de voeding op de "operatietafel" :) ! Aan iedereen die reageerde : bedankt. Ik ga trachten het vervolg van het verhaal ook te posten want ik vind het soms jammer dat sommige items op dit forum opeens stoppen zonder dat je weet of het goed gekomen is met het probleem. Grtz

That's the spirit! Niet zomaar opgeven he??

Ben er deze morgen eens aan begonnen? Eerst elco's C28 en C29 verwijderd en al meteen bingo! C 28 (47µF/10V) bleek onderaan zo lek als een vergiet. Waarde (gemeten met LCR meter) was maar 11µF meer. Beide condensatoren vervangen. Ook alle weerstanden en dioden in de onmiddellijke omgeving van de "brandhaard" uitgemeten en die lijken oké. Daarna begonnen met het herstellen van de weggebrande printsporen. Niet makkelijk en een prutswerkje maar het is toch gelukt (denk ik , hoop ik). Helaas was mijn tijd op en moest ik mij prepareren om te gaan werken (heb de namiddagploeg) zodat ik het niet heb kunnen testen. Wel de stekker van de voeding even in het stopcontact gestoken en geen "plof" gehoord , of een rookpluim ontwaard of een verbrande geur waargenomen :) ! Morgen tracht ik de voeding terug in te bouwen. Het zal me benieuwen.

maartenbakker

Golden Member

C21 en die erboven waarvan het nummer verdwenen is zullen allicht ook lek zijn als ik zo kijk. Sowieso kan het geen kwaad om wat onderdelen van de print te halen om gelekt elektrolyt op te vegen (met wat IPA, Kontakt WL of kontakt LR en keukenpapier/wattenstaaf).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 16 juli 2020 18:52:04 (12%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@smd & maartenbakker : het was mij ook al opgevallen en ik zal jullie raad ter harte nemen. Bedankt! Reden waarom ik ze nog niet vervangen heb is omdat ik ze niet in mijn "magazijn" heb ;(! C21 = 680µF/16V en C19 (degene waarvan je op de print niet meer ziet welk cijfer het is) is 270µF/25V. Ga morgen eens informeren bij de plaatselijke "elektronicaboer" of hij ze op voorraad heeft.

680 uF mag wel 1000 uF worden en de 270 is special,maak die maar 330uF

maartenbakker

Golden Member

De plaatselijke boer heeft vaak geen low-ESR elco's op voorraad.

Display heeft een aantal waarden van Würth op voorraad en Okaphone heeft een redelijk assortiment Panasonic. Van andere winkels weet ik het niet. Als de verkoper je wazig aankijkt of iets zegt als "hiermee zou het ook moeten kunnen", heb je grote kans dat je de reparatie later nog een keer over moet doen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hoi. Vandaag de "gerepareerde" voeding terug in de video geplaatst en ... nougabollen :'(. Video geeft nog steeds geen kik. Aan primaire zijde van de transfo meet ik tussen klem 7-2 en tussen klem 7-3 en klem 5-2 en klem 5-3 ongeveer 340V. Aan secundaire zijde meet ik niets! Over geen enkel component of connector aan de secundaire zijde meet ik spanning. Ook niet op de secundaire zijde van de transfo uiteraard. Wetende dat er een "brandje" geweest is tussen de klemmen 10 en 11 van de transfo begin ik te vermoeden dat die wel eens naar zijn grootje zou kunnen zijn? Iemand nog een idee? Bandje 66? Alvast bedankt! MVG Chris

Of moet ik het ergens zoeken in de buurt van de optocoupler?

In het primaire gedeelte zit vaak een klein elcootje, die is ook vaak defect en zeker na zo'n tijd...

vergeten

Golden Member

Op 24 juli 2020 14:43:39 schreef Thunderace:
Over geen enkel component of connector aan de secundaire zijde meet ik spanning. Ook niet op de secundaire zijde van de transfo uiteraard.

Daar kan je alleen met een scoop wat meten.
Direct uit de trafo komt een frequentie van een paar honderd kilohertz.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
maartenbakker

Golden Member

Daarvoor zitten er gelijkrichters in zo'n voeding, geen nut om secundair de scope erbij te pakken.

Primair kan het nut hebben, maar dan MOET de voeding achter een SCHEIDINGSTRAFO.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@ smd : ik heb het elcootje vervangen maar ook dat bracht geen oplossing ;( . Ik vrees dat mijn kennis van schakelende voedingen te beperkt is om dit opgelost te krijgen ;( . Toch wringt het dat ik de fout niet vind. Nog iemand die me verder kan helpen? Alle tips of ideeën zijn welkom.

Hoe is het met de transistors en de componenten met het uitroepteken erbij, normaliter zitten hier en daar ook beveiliging weerstanden van een paar ohm.

Waren we maar wild gebleven .... met een blaadje voor

Niet gewoon een enkele elco vervangen, maar alle elco's! Deze voedingen stonden bekend om de vele lekkende elco's. Soldeer maar eens een paar elco's na en ruik je dan een kattenpis lucht, dan is het prijs.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Heb de voeding een paar dagen moeten laten liggen wegens andere verplichtingen maar ik heb nu terug wat tijd. Paar vragen. Eerst voor hobby Luke : nogmaals bedankt voor het schema maar sommige waarden kan ik niet goed aflezen. Vooral het type van Q1 en Q2 zou ik graag weten. Zou u dat op het "papieren schema' wel kunnen aflezen of misschien eens de scan opnieuw doen? Alvast bedankt.
@ zoef de haas : ik heb nu 5 elco's vernieuwd. Het lijkt me raar dat ik nog steeds geen enkele spanning meet op de uitgangen en zoals u ziet op het schema zijn dat er heel wat. Zou 1 defecte elco gans de voeding kunnen plat leggen?
@cj : dat ga ik eens uitvissen. Vandaar mijn vraag aan hobby luke :) !
Bedankt voor de reactie mannen en alle hulp en tips zijn nog zeer welkom.

RAAF12

Golden Member

Op 30 juli 2020 09:40:54 schreef Thunderace:
@ zoef de haas : ik heb nu 5 elco's vernieuwd. Het lijkt me raar dat ik nog steeds geen enkele spanning meet op de uitgangen en zoals u ziet op het schema zijn dat er heel wat. Zou 1 defecte elco gans de voeding kunnen plat leggen?

Jammer dat je zijn antwoord in twijfel trekt. En ja, één defect elcootje kan een schakeling helemaal plat leggen. In een pulsenbak komt het allemaal kritisch. Pulsje te breed, te smal, te kort, geen puls ect als de RC/LC tijd niet goed is weigert het spul dienst :-) Bij een afvlakelco die LF bedreven wordt is het iets minder kritisch , daar wordt de ongewenste rimpel hoger tot het punt dat het storend wordt in de rest van de schakeling. Vergis je niet in het aantal dienstjaren wat de diverse mensen hier erop hebben zitten. Van die gratis tips mag jij zomaar gebruik maken, luxe!!!!

maartenbakker

Golden Member

Wat overigens niet betekent dat hij niet door een andere fout platligt. Ik ben het er opzich mee eens dat de meeste elco's tot op de draad versleten zullen zijn en dat eentje de boel al plat kan leggen, maar zelfs dan geldt de standaard-disclaimer dat er altijd nog wat anders kan zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@ Zoef de haas en Raaf 12 : waar trek ik het antwoord van Zoef in twijfel? Dat doe ik helemaal niet hoor en als het zo overkomt : mijn oprechte excuses Zoef. Ik besef heus wel dat er hier straffere elektronici zitten dan ik en daarom maak ik ook dankbaar gebruik van dit forum. Ik heb de 5 elco's vervangen die verdacht waren en ik had gehoopt toch al wat leven in de brouwerij te krijgen maar dat is niet zo. De voeding blijft "piepedood". Ik krijg geen enkele van de benodigde spanningen. Ik volg een beetje Maarten zijn verhaal. Ik vrees dat het vervangen van alle elco's misschien niet de oplossing zal zijn. Probleem is dat ik geen scoop heb anders zou ik kunnen nagaan of de oscillator werkt. Toch wil ik het nog niet opgeven en ga ik Zoef en Raaf (en nog een paar anderen) hun advies volgen en starten met alle elco's te vervangen. Bedankt voor de reactie heren en uiteraard blijven alle ideeën en tips welkom!

Zijn de overbruggingen die u heeft gemaakt wel juist want ik zie daar wel wat met excuus geknutsel. Als er geen secundaire spanning te meten is oscilleert de primaire voeding ook niet en al zou u een scoop tot uw beschikking hebben is meten aan de primaire dus hete kant van de voeding zonder scheidingstrafo geen optie. In mijn reparatie tijd had ik een scoop met een condensator test optie en kon ik zien of een condensator een afwijking vertoonde. Een mooi patroon bij eerste meting maar even de punt van een hete soldeerbout op de condensator en binnen no time zag je het patroon veranderen tot een platte streep aan toe. Toch nog een tip het metalen omhulsel maakt met soldeer punten deel uit van het geheel dus soldeer die punten ook na.

@ smd : tot aan de transfo meet ik inderdaad 340V.
@ ronny 530 : beter of dit kon ik niet. Alle printbanen in die omgeving waren volledig verkoold ;(. Ik heb de aansluitdraden van de nieuwe componenten gebruikt om nieuwe verbindingen te maken. Ik ben redelijk zeker dat de nieuwe verbindingen juist zijn maar ik ga ze toch nog eens extra controleren. Bedankt voor de tip!
Ik heb deze morgen in een rapke (ik vertrek straks met de familie voor een weekendje Frankrijk) nog 5 elco's aan de secundaire zijde uit gesoldeerd (C20,C22,C24,C31 en C34). Deze gemeten met de LCR40 en nog een andere capaciteitsmeter en ... C24 is duidelijk naar zijn grootje. Ipv 1000µF meet ik amper 100µF. Aangezien het standaard waarden zijn die ik op voorraad heb ga ik ze uiteraard alle 5 vervangen. Zal helaas niet meer voor vandaag zijn want binnen een uurtje komen ze om mij. Ik hou jullie verder op de hoogte. Alle reacties en ideeën zijn nog steeds erg welgekomen.

hobby luke

Honourable Member

Ik heb de onderdelenlijst van het voedinsgedeelte ingescand.
Daar staat het duidelijker.

JVC HR-D880 parts list power supply.pdf

mvg,
Luc.

Het beste is alle elco's even te verwijderen, zure bende goed schoonmaken en dan verse elco's er in, ze gaan wel allemaal lekken