Heb ik nu een 1 of 3 fasen aansluiting? Mag je per fase een groepenkast hebben?

benleentje

Golden Member

Maar wat doet Liander nog meer, als ze de 2 afgemonteerde fases voorzien van een hoofdzekering, en misschien nog de die 2 extra fasen in de slimme meter aansluiten? Dat is dan bijna EUR 350,=...

https://www.liander.nl/sites/default/files/Aansluitingen-Aanvullende-v…

Maar die 350 is wel eenmalig en voor het vastrecht blijft alles het zelfde dus 1x35A is even duur als 3x25 maar wil je naar 3x35 betaal je al 100,- 50,- per maand meer. Ik zie wel dat liander goedkoper is dan stedin

https://www.liander.nl/consument/aansluitingen/tarieven2020/?ref=20854

[Bericht gewijzigd door benleentje op woensdag 29 juli 2020 13:42:10 (18%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 29 juli 2020 13:25:44 schreef gdb:
En mocht ik dat deel wel zelf doen, dan moet ik nog even goed kijken wat de juiste wijze van aansluiten in de Perilex steker moet zijn. Niet dat het voor mij prima werkt, maar een volgende bewoner meteen zijn kookplaat opblaast vanwege mijn foutieve aansluitingen ;-)

Je kunt het werk ook verdelen. Je legt zelf de leiding of de kabel en laat een installateur het aansluiten doen.

Over de volgende bewoner moet je je geen zorgen maken. Een Perilex kan op verschillende manieren worden aangesloten dus de volgende bewoner moet zelf kijken hoe hij zijn kookplaat op de Perilex moet aansluiten.

Op 29 juli 2020 13:27:59 schreef benleentje:
[...]In theorie mag je op een lagere spanning meer stroom door de schakelaar als je enkel kijkt naar de energie van de vlamboog. Echter in de praktijk mag dat niet en ga je puur uit van de gegevens op de schakelaar, en 32A is dan ook echt max 32A. Dat is gewoon een kwestie van duidelijke en heldere afspraken en niet van ik vind 33,5A ook moeten kunnen ja volgens de theorie wel maar dat had de fabrikant dat er wel opgezet.

Ik vergelijk het maar met een vrachtwagen. Maximaal 4 meter hoog en maximaal 2,55 meter breed.

Maar als ie maar 3 meter hoog is mag ie toch niet breder dan 2,55 meter zijn...

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Op 29 juli 2020 14:12:59 schreef Roetzen:
[...]
Ik vergelijk het maar met een vrachtwagen. Maximaal 4 meter hoog en maximaal 2,55 meter breed.

Maar als ie maar 3 meter hoog is mag ie toch niet breder dan 2,55 meter zijn...

Da's een goeie ;-)

Op 29 juli 2020 13:37:27 schreef benleentje:
[...]
https://www.liander.nl/sites/default/files/Aansluitingen-Aanvullende-v…

Maar die 350 is wel eenmalig en voor het vastrecht blijft alles het zelfde dus 1x35A is even duur als 3x25 maar wil je naar 3x35 betaal je al 100,- 50,- per maand meer. Ik zie wel dat liander goedkoper is dan stedin

https://www.liander.nl/consument/aansluitingen/tarieven2020/?ref=20854

Dat klopt v.w.b. het vastrecht. Overigens wordt 1 x 40A ook genoemd. Stel dat ik toch de hoofdschakelaar zou laten vervangen (beschadigd en theoretisch ondergedimensioneerd), ik doe dan meteen een 3 fasen schakelaar, daarmee voorbereid op de toekomst, is het dan niet slim om daarna Liander er niet 35A, maar meteen 40A er in te laten draaien? Verrassend overigens dat beide upgrades gratis zijn!

Maar, stel dat je naar 3 fasen gaat, die zitten er al, en ik zie het lijstje aan mogelijke werkzaamheden inbegrepen in die prijs voor allerhande straatwerk, maar in mijn geval zou dat gegeven de hoeveelheid werk relatief duur zijn. Als je idd. de snelweg over moet en het is 25m, dan is het een koopje... ;-)

Op 29 juli 2020 13:41:41 schreef KlaasZ:
[...]Je kunt het werk ook verdelen. Je legt zelf de leiding of de kabel en laat een installateur het aansluiten doen.

Over de volgende bewoner moet je je geen zorgen maken. Een Perilex kan op verschillende manieren worden aangesloten dus de volgende bewoner moet zelf kijken hoe hij zijn kookplaat op de Perilex moet aansluiten.

Ja, zo'n verdeling gaat het worden denk ik en dan lijkt 5 aderige kabel het makkelijkst voor mij. Zijn er nog andere do's en don'ts voor dat kabelstuk: dus bijv. om de X cm een zadeltje om die grijze kabel vast te zetten en altijd X cm boven de vloer (geen idee, je weet het nooit)?

Op 29 juli 2020 14:37:56 schreef gdb:
[...]Dat klopt v.w.b. het vastrecht. Overigens wordt 1 x 40A ook genoemd. Stel dat ik toch de hoofdschakelaar zou laten vervangen (beschadigd en theoretisch ondergedimensioneerd), ik doe dan meteen een 3 fasen schakelaar, daarmee voorbereid op de toekomst, is het dan niet slim om daarna Liander er niet 35A, maar meteen 40A er in te laten draaien? Verrassend overigens dat beide upgrades gratis zijn!

Als het een smeltzekering is, zoals bij jou, is het 35A. Er zijn ook installaties waar de hoofdzekering een automaat is, en dan is het 40A. Voor zover ik weet is het upgraden alleen gratis als daarvoor alleen de zekering vervangen hoeft te worden. Jij kunt dus niet gratis naar 40 A, want daarvoor moet de bestaande zekering vervangen worden door een automaat. Volgens mijn doen ze dat helemaal niet.

Maar, stel dat je naar 3 fasen gaat, die zitten er al, en ik zie het lijstje aan mogelijke werkzaamheden inbegrepen in die prijs voor allerhande straatwerk, maar in mijn geval zou dat gegeven de hoeveelheid werk relatief duur zijn. Als je idd. de snelweg over moet en het is 25m, dan is het een koopje... ;-)

Nee, die prijs is voor het geval de kabel naar de straat niet vervangen hoeft te worden. Als dat wel moet wordt het VEEL duurder...

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Gezien de leeftijd van de kast, de staat van de hoofdschakelaar en het feit dat niet alles achter de (verouderde) aardlek zit kun je wellicht beter alles tegelijk vervangen door een nieuwe kast. Je kunt deze vaak al kant en klaar bestellen.

Aardleks moeten tegenwoordig aan nieuwe eisen voldoen. (Zoek maar op klasse A aardlekschakelaar) Dit heeft o.a. te maken met dat er tegenwoordig overal elektronische voedingen in zitten ipv tranformatoren. Eigenlijk is degene die je nu hebt zitten al niet meer voldoende.

Die hoofdschakelaar zou ik hoe dan ook vervangen. Zo te zien is een van de contacten al verbrand en is hij niet geschikt voor 35A. Denk hierbij ook aan je brandverzekering. Als dit mis gaat en het blijkt dat er niet volgens de normen is gewerkt kun je problemen krijgen.

Spanning staat en stroom gaat!
benleentje

Golden Member

Volgens mijn doen ze dat helemaal niet.

Jawel ze doen ook een upgrade naar 40A maar dat kost ruim € 564,60.

Nee, die prijs is voor het geval de kabel naar de straat niet vervangen hoeft te worden. Als dat wel moet wordt het VEEL duurder...

Als ik het goed lees is dat ook met vervangen van de kabel maar tot max 25m. Maar ik vind die bijsluiter in PDF vorm alles behalve duidelijk. Want er staat dat het ook inbegrepen is als onder een spoorrail door moeten :( . Volgens mij is dat NS gebied en mogen daar geen kabels.

Doorkruising van snelwegen en spoorwegen.

Een snelweg is toch echt meer dan 25m breed, raar verhaal.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Als er geen andere mogelijkheid is mag je wel onder de spoorrails door. Maar je kan daar niet zomaar een sleufje graven. Dat doen ze met een boring onder supervisie van Prorail. NS gaat daar niet meer over.

Op 29 juli 2020 19:28:23 schreef meander:
Gezien de leeftijd van de kast, de staat van de hoofdschakelaar en het feit dat niet alles achter de (verouderde) aardlek zit kun je wellicht beter alles tegelijk vervangen door een nieuwe kast. Je kunt deze vaak al kant en klaar bestellen.

Aardleks moeten tegenwoordig aan nieuwe eisen voldoen. (Zoek maar op klasse A aardlekschakelaar) Dit heeft o.a. te maken met dat er tegenwoordig overal elektronische voedingen in zitten ipv tranformatoren. Eigenlijk is degene die je nu hebt zitten al niet meer voldoende.

Die hoofdschakelaar zou ik hoe dan ook vervangen. Zo te zien is een van de contacten al verbrand en is hij niet geschikt voor 35A. Denk hierbij ook aan je brandverzekering. Als dit mis gaat en het blijkt dat er niet volgens de normen is gewerkt kun je problemen krijgen.

Het idee is nu zelf de Perilex WCD en bekabeling te doen, een groep te verwijderen en te vervangen door een fornuisgroep, een aardlekschakelaar toe te voegen en de hoofdschakelaar te vervangen, voor een zwaarder tyoe en ook voor 3 fasen, dan zit dat er maar in. De 2 aardleks doen dan de volgende groepen: 2+1 en 1+1+1. Nu zitten er 5 groepen op 1 aardlek. Daarnaast is er nog een groep die niet via de aardlek loopt, voor de wasmachine, geen idee waarom die niet via een aardlek zou moeten lopen. Met een hele kast wordt het wel een hele dure grap, ik denk dat ik het nu netjes oplos.

Het vervangen van de hoofdschakelaar is nog wel een dingetje. Om dat veilig te doen moet de hoofdzekering er uit en daarvoor moet je de zegels van die doorzichtige kast verbreken. Daarna moeten er weer nieuwe zegels op, aan te brengen door het netwerkbedrijf of door een installateur met zegelrecht.

Op 29 juli 2020 22:11:13 schreef KlaasZ:
Het vervangen van de hoofdschakelaar is nog wel een dingetje. Om dat veilig te doen moet de hoofdzekering er uit en daarvoor moet je de zegels van die doorzichtige kast verbreken. Daarna moeten er weer nieuwe zegels op, aan te brengen door het netwerkbedrijf of door een installateur met zegelrecht.

Inderdaad, een "erkende installateur" noemt Liander dat. Ik ga ervan uit, maar goed om te vragen, dat hij het zegel ook weer aanbrengt en daartoe gerechtigd is, net als dat ik even wil weten welk merk materialen hij gebruikt want ik hoor dat er behoorlijk wat kwaliteitsverschil kan zijn.

Gisteren iemand uit het dorp gebeld en o.b.v. van al jullie informatie aangegeven wat ik wil. Hij kwam dan op EUR 180,= aan materiaal (1 x 3 fasen hoofdschakelaar, 1 x extra aardlek, 1 x fornuisgroep 1 fase; daar moet hij natuurlijk ook wat marge op maken) en 1 uur werk à EUR 45,= (alles EXCL. BTW). Hij had het over een 3 fasen hoofdschakelaar van ca. EUR 60,= (dat lijkt erg goedkoop), maar een fornuisgroep van eveneens EUR 60,= (wat dan weer vrij duur lijkt). En dan nog een aardlek + wat kleine stukjes draad (ik zorg voor de 5 aderige kabel + Perilex WCD en steker en sluit alles aan tot de kabel in de meterkast uitkomt).

Mocht iemand nog het verschil in uiterlijk willen weten tussen een Landis & Gyr E360 1 fase en 3 fasen (omdat mijn slimme meter op een gegeven moment in het menu aangeeft: "Aanwezige fase: L1", wat je zou kunnen interpreteren als dat er misschien iets anders staat als er 3 fasen op aangesloten kunnen worden), hierbij de afbeeldingen: de smalle is de 1 fase, de brede de 3 fasen uitvoering. Er zal vast ook wel iets in een sub typenummer te vinden zijn, maar ze heten beide "E360".

De dikke:

en
de dunne:

(Nee, ik zal niet zo flauw zijn om een foto van Laurel en Hardy te plaatsen ;-))

En mocht ik ooit fabrikant van iets worden, dan zou ik de andere uitvoering bijv. E361 noemen...

Ja, ik heb een paar dagen geleden al zitten kijken in de handleiding van dat ding hoe je moet zien of ie 1 fase of 3 fase is.... Niets gevonden.

Ik vermoed dat ALS je een drie fase meter hebt, dat dan ook z'n drie fasen aangesloten zouden zijn. En als dat zo zou zijn, dan zou je volgens mij meer draden van je hoofdstoppen naar de meter moeten zien lopen. Ik zie dit als een "hint" dat die meter 1fase is.

Het feit dat ie dan aangeeft dat er 1 fase aanwezig is, is dan een hint dat ze de software tussen de 3fase en 1fase versie gelijk houden. Dat zou handig kunnen zijn als ze de boel moeten certificeren: hoeven ze maar 1x door de hele molen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Kijk op de meter rechts onder het interface oogje. Daar zie je een symbool voor dubbel geïsoleerd en daarnaast een symbool dat het aantal fasen aangeeft. Bij de eenfasige is dat een verticale streep met een rondje er aan. Bij de driefasige zijn het 3 strepen in een stervorm met rondjes aan de uiteinden.

benleentje

Golden Member

wat dan weer vrij duur lijkt

Ach kijk dan hier eens
https://www.gamma.nl/assortiment/abb-hafonorm-fornuiskast-1-fase/p/B30…

Daarnaast is er nog een groep die niet via de aardlek loopt, voor de wasmachine, geen idee waarom die niet via een aardlek zou moeten lopen.

Vroeger hoefde niet alles achter een aardlekschakelaar en afhankelijk van waar de wasmachine toen stond doe je die dan wel of niet achter een aardlekschakelaar. Tegenwoordig moet een woning alles achter de aardlekschakelaar en mogen er maar max 4 groepen op 1 aardlek. Dat laatste is niet persee omdat de aardlek het niet aankan maar dat je een betere verdeling krijgt over meerdere aardleks en in geval een aardlek uitvalt er nog minimaal de helft werkt. En dat je op elke verdieping nog ergers verlichting hebt.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 30 juli 2020 19:41:25 schreef KlaasZ:
Kijk op de meter rechts onder het interface oogje. Daar zie je een symbool voor dubbel geïsoleerd en daarnaast een symbool dat het aantal fasen aangeeft. Bij de eenfasige is dat een verticale streep met een rondje er aan. Bij de driefasige zijn het 3 strepen in een stervorm met rondjes aan de uiteinden.

Poeh, je moet het maar net weten/zien ;-)

Ja, mensen die voor hun werk met meters bezig zijn weten dat. ;)
Er is misschien nog meer waar je het aan kan zien, maar de foto's zijn te onscherp om de teksten te kunnen lezen.

Weet iemand overigens of er inderdaad zo veel kwaliteitsverschil is tussen de verschillende fabrikanten van meterkastapparatuur? De electricien gaf aan van wel, anderzijds lijkt me dat er strenge eisen en keuringen zijn voor dergelijke apparatuur in de meterkast?

Op 30 juli 2020 21:33:11 schreef benleentje:
[...]Ach kijk dan hier eens
https://www.gamma.nl/assortiment/abb-hafonorm-fornuiskast-1-fase/p/B30…

Maar dat is een hele kast, het gaat toch gewoon om een tweeling groepsschakelaar / fornuisgroep, 2 x 16A, bijv. https://www.elektramat.nl/emat-fornuisgroep-16a-2p-2n-b-kar/
Of is dit dan misschien zo'n slecht merk, zie post hierboven, waar de electricien het over had?

Vroeger hoefde niet alles achter een aardlekschakelaar en afhankelijk van waar de wasmachine toen stond doe je die dan wel of niet achter een aardlekschakelaar.

Enig idee waar dat dan vanaf hing, bijv. een vochtige schuur of een droge bijkeuken en dan wel/niet een aardlek er tussen? Omdat alles uit hetzelfde jaar stamt en er dus een aardlek wordt gebruikt, zou je verwachten dat die dan ook voor de wasmachine wordt gebruikt. Tegenwoordig max. 4 groepen per aardlek, bij mij zijn dat er 5, misschien deden ze vroeger veel meer op een aardlek, maar werd het met die 6e groep die voor de wasmachine is te gek?

Tegenwoordig moet een woning alles achter de aardlekschakelaar en mogen er maar max 4 groepen op 1 aardlek. Dat laatste is niet persee omdat de aardlek het niet aankan maar dat je een betere verdeling krijgt over meerdere aardleks en in geval een aardlek uitvalt er nog minimaal de helft werkt. En dat je op elke verdieping nog ergers verlichting hebt.

Als je op iedere verdieping nog licht wil hebben als er 1 aardlek uit klapt, dan moet je volgens mij hele andere voorzieningen treffen: alle verdiepingen zouden dan verdeeld moeten worden over de aardleks.

Op 31 juli 2020 10:38:53 schreef gdb:

[...]Als je op iedere verdieping nog licht wil hebben als er 1 aardlek uit klapt, dan moet je volgens mij hele andere voorzieningen treffen: alle verdiepingen zouden dan verdeeld moeten worden over de aardleks.

verdelen is een kunst idd, dat is het nadeel als je geen groepenverklaring hebt, bij kastvervanging is het dan gokwerk. ook heb je bij oude kasten vaak geen lengte in de VD draad, dus komen een aantal van de oude groepen direct bovenaan te zitten, meer heb je niet..

4 groepen achter 1 aardlek is al zeker 15 jaar standaard. ik kom nog vaak zat oude kasten tegen bij een storing, 9 groepen op 1 bejaarde aardlek en dus het hele huis plat, want de andere aardlek is vaak 500mA en heeft alleen aparte groepen erop zitten. dat spreiden is dus wel zo verstandig.

abb busboard kasten zijn idd woningbouw prulzooi, de gewone abb kasten zijn beter. evengoed heb ik liever hager, eaton, schneider kasten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Er zijn landen waar gewoon alles, soms wel 10 of meer groepen, achter 1 aardlekschakelaar zit. Maar dat is gewoon onhandig. Om die reden word dat zo voorgeschreven/geadviseerd.

Vroeger hoefde niet alles achter een aardlekschakelaar en afhankelijk van waar de wasmachine toen stond doe je die dan wel of niet achter een aardlekschakelaar.

Er is een tijd geweest dat wasmachines niet achter een aardlek werden geadviseerd, maar het was dan wel weer voorschrift/advies om ze achter een dubbelpolige trekschakelaar te zetten. Het was ook een jaar of wat voorschrift/advies om een dubbele aarddraad te hebben. Had alles te maken met dat wasmachinefabrikanten geen nuisance tripping konden voorkomen.
Wasmachines schijnen tegenwoordig beter in mekaar te zitten.
Bij die installaties waar die wasmachine zo zit aangesloten, moest dan wel gegarandeerd zijn dat de aardcircuitweerstand laag genoeg was om een automaat te laten trippen bij een aardsluiting.

Edit: ja, sorry, er zullen forum-members zijn die weer hoofdschuddend mijn bijdrage lezen. Jammer. Mijn insteek is altijd: wát als er wát gebeurt.

sinds de nen1010 van 2015 is het standaard om bij een wasmachine op de badkamer ook de wasmachinegroep naar het CAP te trekken, dus centraaldoos van de lichtgroep en de aparte wasmachinegroep koppelen naar het Centrale Aard Punt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 31 juli 2020 10:56:48 schreef mvdk:
Er zijn landen waar gewoon alles, soms wel 10 of meer groepen, achter 1 aardlekschakelaar zit. Maar dat is gewoon onhandig. Om die reden word dat zo voorgeschreven/geadviseerd.

Ik wilde er gewoon zo'n aardlek die ik nu heb (zie helemaal bovenaan in deze thread) bijzetten om me netjes aan "max. 4 groepen per aardlek" te houden, als ik de beltrafo verwijder is daar weer plek, maar ook dat, net als de te vervangen hoofdschakelaar (meteen 3 fasen en van 32A naar 40A) is tegenwoordig in de vorm zoals een groep (ik bedoel uiterlijk).

Dat is weer even een tegenvaller, want dan moet er ook weer een kastje voor de hoofdschakelaar komen (is nu een plastic cover met een gat voor de draaiknop), idem voor de aardlek, nog even en het is slimmer om de groepenkast te vervangen... Had al iets geconfigureerd bij Elektramat o.b.v. Emat (voldoende kwaliteit?): kast + 40A (en meteen vast 3 fasen) hoofdschakelaar, kook groep, aardlek voor de kookgroep (kennelijk apart) en AARDLEKAUTOMATEN. Groepen zie ik nl. niet, is dat dan een groep met ingebouwde aardlek??? Klinkt efficient...

Er is een tijd geweest dat wasmachines niet achter een aardlek werden geadviseerd, maar het was dan wel weer voorschrift/advies om ze achter een dubbelpolige trekschakelaar te zetten.

Ja, had ik in mijn vorige huis (huur) idd., dat is ooit gerenoveerd, toen hadden ze de oude laten hangen, hingen er 2?!

Het was ook een jaar of wat voorschrift/advies om een dubbele aarddraad te hebben. Had alles te maken met dat wasmachinefabrikanten geen nuisance tripping konden voorkomen.
Wasmachines schijnen tegenwoordig beter in mekaar te zitten.
Bij die installaties waar die wasmachine zo zit aangesloten, moest dan wel gegarandeerd zijn dat de aardcircuitweerstand laag genoeg was om een automaat te laten trippen bij een aardsluiting.

Deze gaat mijn pet te boven, ik kan me er iets bij voorstellen ;-)

Iedereen bedankt voor alle tijd en moeite overigens om te reageren, ik heb gigantisch veel geleerd. En belangrijk om dit te weten, want in de bouw roept iedereen van alles, en daarnaast een deel kan ik zelf, een deel wil ik laten doen, maar dan moet ik wel van de hoed en de rand weten...