hulp aankoop beste budget wasmachine <400E

maartenbakker

Golden Member

Ook het budgetmodel van Volvo kon toen al 500.000km of meer mee zolang hij niet uit België kwam. Idem veel Japanse auto's. Zo lang geleden zijn de jaren '80 nog niet.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Patrick de Zeester

Golden Member

Ik betwijfel of er vroeger daadwerkelijk minder stuk ging. Ik kan mij herinneren dat in de jaren 70 bij ons regelmatig iemand over de vloer hadden om de wasmachine, televisie en andere apparatuur te repareren.

Mijn indruk is dan ook eerder dat vroeger apparaten veelal minder betrouwbaar waren, maar ook dat het vaker nog loonde om deze te laten repareren (vaak meerdere keren gedurende de levensduur) omdat de reparatie kosten relatief laag waren t.o.v. de aanschaf van een nieuw apparaat. De laatste decennia is de nieuwprijs van veel apparatuur verhoudingsgewijs veel lager geworden. Echter ook de servicevriendelijkheid is sterk achteruit gegaan met als gevolg dat een reparatie al snel niet meer lonend is.

Ik zie dat er weer een hele hoop nuttige en interessante informatie is bijgekoemen. Ik heb ze gelezen maar gezien drukke tijd die ik nu heb ga ik niet op alles reageren.
We zijn ook nog niet aan toe gekomen om eentje te gaan kopen maar bedoeling is dat wel echt snel te doen.
Het blijft een lastig iets wat betreft die verzekeringen. Ik denk dat ik in mijn geval niet ga doen. Waarom, vrij simpel. Omdat ik nu nog niet weet waar ik over 2 jaar woon, nederland of belgie. En dat is iets waar ik nu ook mee zit. Mijn broer merkte terecht het volgende op. Stel ik koop de wasmachine in Brugge en verhuis binnen 2 jaar naar zeeuws vlaanderen. Hoe zit dat dan met de garantie? Officieel moet die via de winkel worden opgelost, niet via de fabrikant.
Maar als ik het goed begrijp van ericn wordt die uitgevoerd door de fabrikant. Mijn broer had eens opgezocht en in benelux wordt dat volgens hem door een nederlands bedrijf gedaan in opdracht van beko. Als dit klopt zou dus beteken dat het niet zou moeten uitmaken mocht de machine in nu nl staan of belgie als de fabrikant de garantie regelt.
En hoe zit het nu met garantie als je verhuisd binnen 2 jaar? Dan kun je moeilijk met een wasmachine terug naar de originele winkel als het een lokale, niet keten is ;)

Nu is er ook een beko bij de expert in nederland in de aanbieding.
https://www.expert.nl/beko-wtv-7744-bsc
Deze heeft 5 jaar garantie vanuit beko. Normaal viel die buiten het budget maar nu dus niet meer.
Misschien zou dit een goede keus kunnen zijn. Als hij het 5 jaar volhoudt dan is het een prima deal. (Ik kan als hij na 5 jaar kapot gaat altijd zelf bekijken of ik kan repareren, zo niet heel jammer maar dan heeft hij toch zijn goede diensten bewezen)
Er is een kans dat hij binnen die 5 jaar toch weer naar nederland terug verhuist.
Maar wat als er binnen de garantie iets gebeurd en hij staat nog belgie? Komt beko dan toch aangezien voor benelux een bedrijf de reparaties doet uit naam van beko?
En wat met vervoeren? (ze leveren niet over de grens) Ophalen in zeeuws vlaanderen is geen probleem, we moeten toch vaak naar sluis ivm de osteopaat en dan is het maar 5km extra. En als de afmetingen met verpakking juist zijn dan past hij prima in onze station auto. maar kun je zelf veilig een wasmachine vervoeren mits in verpakking met transport beveiliging? En mag je een machine op een zijkant of achterkant leggen?

Vervoersbouten er in en op de zeepbakkant (linkse zijkant) leggen zo vermijd je dat er water nog in de zeepbak inspuiting aanwezig over de print loopt. Beko telefoneren over je garantie vraag. Enige manier om zeker te weten. Is wel een zeer uitzonderlijk gegeven.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

De keuze is een Beko WTV 7744 BSC geworden. Hij was met de aanbieding ineens wel binnen ons budget. Hij is ondertussen binnen bij de winkel en we gaan hem volgende week ophalen. Gezien de prijs en omdat hij waarschijnlijk binnen 5 jaar naar nederland gaat hebben we hem in nederland gekocht ipv belgie.
Ik hou jullie op te hoogte.
Superbedankt voor al jullie hulp!

Proficiat. Nu hoef je daar geen zorgen meer om te maken en kun je je met volle aandacht op de verbouwing richten. Nog een tip. Buiten natuurlijk de bouten en hulzen achteraan zit er bij sommige beko modellen onderaan een isomo blok die ook weg moet, deze wordt dikwijls vergeten. (Niet bij alle modellen dus.)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Dankjewel voor je advies.
Ik zal goed van te voren eens kijken hoe het precies zit. Mijn broer zei dat er op de beko site mooi een instructie filmpje stond mper model hoe te installeren.
Zijn er nog andere tips bij hoe je een nieuwe wasmachine installeert?

Kraan open zetten. Nee grapje. Wel eens goed voelen dat hij stevig staat en niet kwakkelt. Pas is minder belangrijk zolang hij niet naar voor helt (zeepbak lekt). Ook NIET op hout. Steeds stevige ondergrond, vloer of beton. 7kg op 1400 tr en dan op zachte ondergrond doet alle onderdelen te hard trillen. Dus geen rubbers of anti slip... . Lees deze is: wasvoorschriften1.blogspot.be

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Heel goed om te weten dat niet op hout moet zetten. Dat is een hele waardevolle tip. De oorspronkelijke plek waar de andere machine stond is namelijk een klein verhoogje van hout. En daaronder is het hol dus niet vast. Nu hadden we zelf geen zin om hem omhoog te tillen en vertrouwde dat verhoogje niet dus komt prima in orde ;)
Hij komt op een stenen vloer te staan. En waterpas zal wel lukken, dat laat ik aan mijn broer over, die heeft dat soort gereeedschap :)
Och je moest eens weten hoe vaak men dat soort stomme foutjes maakt zoals kraantje vergeten open te zetten, stekker niet in stopcontact.
Ik vermoed dat je als monteur daar vast al vaker tegen aangelopen bent :+
Merci voor de link, ik was hem al eerder tegengekomen hier in topic en die bevat veel waardevolle tips.

Op houten vloer kan best,maar dan dikke multiple plaat direct met goede fretten OID op balken schroeven. Waterpas is voor een wasmachine niet zo 100% belangrijk, maar eerder dat machine stabiel staat, dus niet diagonaal kan bewegen, ook geen mm!!

Op 16 juni 2020 18:35:05 schreef brains:
Ook het feit dat a fabrikant als Miele bezuinigd in dure modellen denk ik dat je blij mag zijn dat ze lang meegaan. Heel slechte ontwikkeling (dat doet me pijn) maar het is wel een feit dat de meeste electronica niet meer gemaakt wordt om een flinke levensduur te halen. En vaak bewust zo ontworpen om kort mee te gaan dus daarom ga ik ook uit van beperkte levensduur.

Inderdaad, en waarom zou een fabrikant nou goedkoper willen produceren? Omdat er steeds meer mensen zijn die voor budget gaan. Zie dit topic als voorbeeld...

Vraag en aanbod, aanbod en vraag... Is er geen vraag naar goedkope en daarmee minder degelijke producten, dan worden er vanzelf betere producten gemaakt voor iets meer geld. Een fabrikant gaat echt geen product maken dat niet verkocht wordt, dus er is vraag naar goedkopere (en daarmee op levensduur bezuinigde) machines.

[Bericht gewijzigd door Mrtn1988 op vrijdag 31 juli 2020 21:31:31 (21%)

Idd de fabrikant volgt de markt. Wel heel jammer dat miele een kwadraatje achter zijn onderdelen prijzen geplaatst heeft. Wel begrijpelijk als je ziet welke materialen ze gebruiken en de kleine prijsverschillen. Het moet ergens vandaan komen. Ik ondervind wel dat alle fabrikanten met het water aan de lippen staan. Besparen besparen goedkoper goedkoper. Het kan niet blijven duren.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

De reden dat ik voor budget ga is omdat ik het geld gewoon niet heb. Niet omdat ik geen degelijke kwaliteit wil. Daarom heb ik juist dit topic geopend. Ik wil gewoon gezien mijn budget het beste optie was. Ik zou graag willen dat ik meer geld had voor iets beters. Maar wat ik ook wilde zeggen ermee dat kiezen voor bv iets als Miele ook geen garantie hoeft te zijn dat ik heel veel langer mee ga kunnen doen.
En dat vind ik erg jammer maar is wel een feit geworden. Omdat eenmaal de kwaliteit van heel veel electronica veel minder is aan het worden.
Als ik voor very lowbudget had willen gaan had ik een vestel geval van minder dan 200 moeten kopen. Maar ik zocht heel bewust naar een middenweg.
Ik denk dat het zeker niet zo zwart wit is zoals je stelt, alleen
vraag en aanbod. Mensen willen heel vaak weinig betalen, helemaal akkoord. Maar er zijn ook genoeg mensen die wel willen betalen voor kwaliteit maar die optie is er gewoon heel vaak niet meer!
Maar dit is een onderwerp dat al vaker aanbod is geweest in verschillende topics. En er is al veel discussies over geweest. Geen zin eigenlijk om hier weer opnieuw er over te beginnen. Dit draait toch wel weer uit op een felle ja en nee discussie :+