Op 29 juni 2020 18:29:53 schreef fred-loes:
<knip>
rew, heb de lader teruggereld naar 41 volt.
Slim, geeft mij een goed gevoel.
<knip>
Let op dat de interne print elke cel perfect op 4.2V balanceert(*). Als je maar 41V aanbied dan zou het zomaar kunnen zijn dat 1 cel 4.0V is en de andere 4.2V. Een onbalans in alle 10 celparen in serie wil je niet hebben, je merkt dan direct dat je bereik van je fiets naar beneden gaat. In dit geval: baat het niet dan schaad het wel.
De interne print lijkt de mogelijkheid te hebben om de de laadstroom te onderbreken. Dan zou het bij wijze van spreken beter zijn om 43V aan de bieden dan 41V.
Mogelijk is er een reden waarom de accu alleen met de originele lader makkelijk te laden is.
Hoe weet ik dit? Ik heb zelf 2 PowerPack 400 accus. 1 daarvan wil niet meer zo goed meekomen, snel leeg, laatste 10km ondersteuning erg zwak. Nadat ik die open heb gemaakt en de celparen heb onderzocht lijkt er een onbalans in de pack te zitten. Mogelijk geven de Bosch diagnose foutcodes 6A0 (interne accucelfout), 605 (temperatuurfout), 640 (debalance-spanningsgrenswaarde overschreden) en 610 (celoverspanning) ook een hint dat de pack niet meer gezond is.
Het laatste beetje opladen duurt erg lang en dat merk je aan dat het 5e ledje op de accu lang blijft knipperen. Volgens de Bosch diagnose software heeft die accu maar 124 volledige ladingen gehad, wat overeen komt met 1293Ah, dat is niet veel, zeker als je 700 euro voor een accu moet betalen. Dat komt overeen met €5.64 per lading alleen al aan aanschafkosten.
De fietsenwinkel doet niets met deze boodschap. Buiten garantie, dus pech, ook niet na aandringen op coulance.
Hier zie je de spanningen tijdens het laden met de originele lader:
Wat bijzonder is, is dat ze uiteindelijk niet op dezelfde spanning terecht komen, maar als je de print bekijkt lijken er wel een 10-tal balanceer schakelingetjes op te zitten.
Opladen met de hobbylader om de capaciteit te meten geeft dit beeld:
Duidelijk een kleine, maar meetbare, onbalans in capaciteit van de 10 celparen.
Elk celpaar bestaat uit 4 stuks LG-INR18650-MG1-2850mah. Na 500x opladen moeten die nog minimaal 70% capaciteit hebben.
Ik heb de 10 celparen los opgeladen met de hobbylader om ze weer op dezelfde spanning te krijgen. Bij het eerste gebruik was de PowerPack 400 weer als vanouds, vol bereik met volle ondersteuning. Nu 3 maanden later is de bruikbare capaciteit weer veel te laag. Van de week van de zaak heen en weer gefietst had ik op de heenweg al veel meer dan de helft van de lading verbruikt en op de terugweg zat er niet veel meer pit in.
Ik heb de intentie om deze PowerPack weer te onderzoeken. Als nu blijkt dat de pack weer in onbalans is, dan is wellicht een externe balancer een optie. (*)Zou er dan toch geen balanceer circuit op de interne print zitten? Als Bosch dezelfde praktijk erop nahoud als de lithium batterij van hun 18V gereedschap, dan nee, nee er zit (bij mijn 18V accus) geen balanceercircuit op.