Bosch accu powerpack 400

Goede avond,

Heeft er iemand de aansluitgegevens van deze accu.(heeft 5 aansluitpennen)
Zie bijgaande foto,s

De voeding (+ en _) is op de plug duidelijk aangegeven.

Maar dan heeft de aansluitplug nog 3 aansluitingen.
Kan iemand mij daar in adviseren.
Alvast bedankt.

Beste dino7,

Super bedankt voor deze tip.

Volgenns de info van het forum kan ik de batterij opladen.
Met een hulpspanning van 5 volt met een serie weerstand van 100 ohm.

Ga er in de komende dagen mee spelen cq testen.

Goede middag,

Het laden van de accu is goed gelukt.
Met externe lader 42V - 2A, met een ronde plug
Andere externe voeding voor de 5V met een serie weerstand van 100ohm
Op de ronde connector is het dan + - en dan is het middelste (dunne aansluiting van de drie).

Nu heb ik een fiets accu lader van 42V bij 2A met de volgende aansluitingen
rood = +
zwart = -

op de print staat T, C, ID
T, kleur draad = groen en geeft 5V
C, kleur draad = geel is 0V
ID, kleur draad = wit en geeft 3.9 V (alles gemeten naar de min)

Herkend iemand de 3 dunne draden Groen, Geel en Wit.
Is dit om de voeding 42V optestarten.
Maar hoe kun je dit schakelen.

Goede avond,

Even een terug koppeling.
De 42volt lader werkt naar behoren, met de potmeter de uitgangsspanning nog wat bijgeregeld.
Middels een 100 Ohm weerstand tussen de kleuren groen (5 Volt) en de gele draad.

Ben er nog niet uit waar de witte draad voor is.

Zou het kunnen dat de witte draad de maximale laadstroom aangeeft vanuit de accu naar de (originele) lader?

Op 28 juni 2020 18:35:12 schreef fred-loes:
De 42volt lader werkt naar behoren, met de potmeter de uitgangsspanning nog wat bijgeregeld.

Kwa bijregelen: ik zou wat marge aanraden op die 42V. Iedere volt die je hem naar beneden draait levert je een factor 2 in levensduur op en kost maar 5-10% van je capaciteit. Dit zijn zeer ruwe schattingen, dus leg me er niet op vast.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dino7,
Ik weet ook niet wat de wittedraad voor functie heeft.
Heb geen schema van deze lader, altijd welkom natuurlijk.

rew, heb de lader teruggereld naar 41 volt.
Slim, geeft mij een goed gevoel.

Dank voor de tips.

Op 29 juni 2020 18:29:53 schreef fred-loes:
<knip>

rew, heb de lader teruggereld naar 41 volt.
Slim, geeft mij een goed gevoel.

<knip>

Let op dat de interne print elke cel perfect op 4.2V balanceert(*). Als je maar 41V aanbied dan zou het zomaar kunnen zijn dat 1 cel 4.0V is en de andere 4.2V. Een onbalans in alle 10 celparen in serie wil je niet hebben, je merkt dan direct dat je bereik van je fiets naar beneden gaat. In dit geval: baat het niet dan schaad het wel.
De interne print lijkt de mogelijkheid te hebben om de de laadstroom te onderbreken. Dan zou het bij wijze van spreken beter zijn om 43V aan de bieden dan 41V.
Mogelijk is er een reden waarom de accu alleen met de originele lader makkelijk te laden is.

Hoe weet ik dit? Ik heb zelf 2 PowerPack 400 accus. 1 daarvan wil niet meer zo goed meekomen, snel leeg, laatste 10km ondersteuning erg zwak. Nadat ik die open heb gemaakt en de celparen heb onderzocht lijkt er een onbalans in de pack te zitten. Mogelijk geven de Bosch diagnose foutcodes 6A0 (interne accucelfout), 605 (temperatuurfout), 640 (debalance-spanningsgrenswaarde overschreden) en 610 (celoverspanning) ook een hint dat de pack niet meer gezond is.
Het laatste beetje opladen duurt erg lang en dat merk je aan dat het 5e ledje op de accu lang blijft knipperen. Volgens de Bosch diagnose software heeft die accu maar 124 volledige ladingen gehad, wat overeen komt met 1293Ah, dat is niet veel, zeker als je 700 euro voor een accu moet betalen. Dat komt overeen met €5.64 per lading alleen al aan aanschafkosten.
De fietsenwinkel doet niets met deze boodschap. Buiten garantie, dus pech, ook niet na aandringen op coulance.

Hier zie je de spanningen tijdens het laden met de originele lader:
https://atoomnet.net/co/powerpack400spanningbijladen.png
Wat bijzonder is, is dat ze uiteindelijk niet op dezelfde spanning terecht komen, maar als je de print bekijkt lijken er wel een 10-tal balanceer schakelingetjes op te zitten.

Opladen met de hobbylader om de capaciteit te meten geeft dit beeld:
https://atoomnet.net/co/powerpack400capaciteit.png
Duidelijk een kleine, maar meetbare, onbalans in capaciteit van de 10 celparen.
Elk celpaar bestaat uit 4 stuks LG-INR18650-MG1-2850mah. Na 500x opladen moeten die nog minimaal 70% capaciteit hebben.

Ik heb de 10 celparen los opgeladen met de hobbylader om ze weer op dezelfde spanning te krijgen. Bij het eerste gebruik was de PowerPack 400 weer als vanouds, vol bereik met volle ondersteuning. Nu 3 maanden later is de bruikbare capaciteit weer veel te laag. Van de week van de zaak heen en weer gefietst had ik op de heenweg al veel meer dan de helft van de lading verbruikt en op de terugweg zat er niet veel meer pit in.
Ik heb de intentie om deze PowerPack weer te onderzoeken. Als nu blijkt dat de pack weer in onbalans is, dan is wellicht een externe balancer een optie. (*)Zou er dan toch geen balanceer circuit op de interne print zitten? Als Bosch dezelfde praktijk erop nahoud als de lithium batterij van hun 18V gereedschap, dan nee, nee er zit (bij mijn 18V accus) geen balanceercircuit op.

Shiptronic

Overleden

Is de witte draad niet voor een temperatuur sensor?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Hoi Shiptronic;
Dat was destijds mijn vraag, of iemand weet waarvoor de wittedraad gebruikt wordt.

Of een schema van het powerblok.

Op 31 juli 2020 13:29:15 schreef dino7:
Als je maar 41V aanbied dan zou het zomaar kunnen zijn dat 1 cel 4.0V is en de andere 4.2V. Een onbalans in alle 10 celparen in serie wil je niet hebben, je merkt dan direct dat je bereik van je fiets naar beneden gaat. In dit geval: baat het niet dan schaad het wel.

Ja in princiepe zou je inderdaad eens in de zoveel tijd een balanceer-sessie meoten doen, zoals jij met de hand doet. Dit door zo nu en dan wel 42V aan te bieden. eens op de 20 laadbeurten zou genoeg moeten zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 19 juni 2020 12:33:22 schreef fred-loes:
Beste dino7,

Super bedankt voor deze tip.

Volgenns de info van het forum kan ik de batterij opladen.
Met een hulpspanning van 5 volt met een serie weerstand van 100 ohm.

Ga er in de komende dagen mee spelen cq testen.

Zelf heb ik dit ook geprobeerd. Maar de accu schakelt zich bij mij na +- 10 seconden uit. Op welke pin gaat de + van de 5v met de 100ohm weerstand?

Niemand?

Zelfs als ik de originele lader gebruikt en daar alleen de +5v en -5v aftap en op de accu aansluit,dan gaat de accu nog steeds uit/dicht na enkele seconden.

kennelijk als de accu goed vol zit gooit de bms automatisch de accu op slot

[Bericht gewijzigd door st3f87 op maandag 2 november 2020 20:57:34 (20%)