pelgrim mac514mat/p02 inverter print

Hallo
Van een pelgrim combi over is de inverter elektronica defect.
Er waren 2 dioden 1n4007 volledig in sluiting en deze zijn inmiddels vervangen maar nu werkt de elektronica nog steeds niet.

Wanneer de magnetron word gestart dan gaat er wel iets meer dan 1amp. stoom lopen en de koelplaat word dan ook warm maar na 20sec. schakelt de stroom af.

De grote diode kan ik met de fluke meter niet meten of ze goed zijn,ze zijn in ieder geval niet in sluiting.

Iemand nog een idee wat verder te meten of te vervangen?

Grote diodes zijn hoogspanningsdiodes. Inwendig zitten gewoon meerdere diodes in serie dus 0,7V X het aantal diodes. Deze gaan idd meestal stuk in kortsluiting. R8 tot r13 ok? Heeft daar precies wel goed doorgeslagen? Wat is de werkspanning over c5? Opgepast hoogspanning in de buurt. Dodelijk als je niet oppast. Isolatie en afstand helpen niet!! gaat er gewoon door! als je niet weet waar je mee bezig bent, afblijven. Kans dat magnetron stuk is is ook reëel dus als je de print moest willen vervangen moet je deze kost ook in het achterhoofd hebben. Extra tip: pelgrim, goedkoop grut, niet te veel kosten doen dus wat experimenteren kan nog net.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

werkt de grote igbt tegen de koelplaat nog wel? bruggelijkrichter niet half in sluiting?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Een 4007 diode in een HF gedeelte?? Haat dat wel de juiste zijn??

@smd. Nee vd 230 naar de sturing. Gelijkrichter voeding LS. De HS zit aan de andere kant.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

De weerstanden zijn goed de brugcel is goed of de igtb goed is dat weet ik niet.
De dikke diode zijn niet in sluiting.
De magnetron is niet defect deze is al gewisseld.
ik zal van het weekend de spanning over de c eens meten.

Weest voorzichtig! De elco dient hoogstwaarschijnlijk om het stuurgedeelte van stroom te voorzien. 5v of 12v of drg. Navenant naar waar hij gaat. Als het ic bv een 5v type is en de elco gaat rechtstreeks naar de vcc dan moet de gemeten spanng exact 5v zijn. Indien geen spanng dan moet eerst gekeken worden waarom. Kortsluiting in ic of drg of een onderbreking in het circuit. Ik zie een grote 6kohm (of drg) weerstand. Dit is een voorschakelweerstand om de 230 naar vcc om te zetten (dissiperen). R1 in het vb. 230dcgolf in vcc uit.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Hoe ontlaadt je de condensator dan het best als je deze moet vervangen, begrepen dat hier een gevaarlijke hoogspanning op staat.

De hoogspanning bevind zich aan de secundaire kant vd trafo. Daar waar de dikke diodes en rode condensators zitten. Deze zijn zo goed als onmiddelijk "leeg" als de stroom af gaat. Niet zoals bij traditionele microgolven met dikke 1uF condensators. Het gevaar van HS is dat het overslaat of doorslaat. Ik heb ooit eens met een geisoleerde tang gewezen naar een 6000v punt en dat ging los door de isolatie. Niet voor herhaling vatbaar. Als ik een magnetron opstart houd ik mijn handen ook heel ver uit de buurt. Je kan bv de te meten punten vast maken aan de multimeter en van ver naar de waarde kijken zonder iets vast te nemen. Ik soldeer bv een eindje soldeer aan een meetpunt (laagspanng!!! Hoogspanning altijd met hoogspanningsmeter!!) En wikkel dat dan rond meetpin

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

een 4007 is in amperage ook te laag voor de eindtrap,dus diodes zijn voor voedingsgedeelte. Indien die defect zijn, vermoed ik dat IC defect is...

Als het ic defect is dan wordt het niets,dit is een s3f84b8xzz

s3f84b8xzz is een 8 bit microcomputer, dus kijk eens in datasheet op internet of de benodigde spanningen er op komen, het is een start....

Pelgrim heeft 8 jaar garantie bij aankoop ... (zie voorwaarden) toestellen.
Mac514 is minder dan 8j oud, of vragen voor een inverterprint met korting te kopen wegens te rap kapot gegaan

Inverterprint met korting Incl monteur bedoel je?? Als je zelf zowizo aan sleutelt is einde garantie...

Als ik aan de print moet meten dan moet er 230v op.
Dan gaat eventueel ook de hoogspanning werken en dit is levens gevaarlijk.
Enig idee hoe deze af te schakelen is door wat veilig te verwijderen.

Had ik niet juist een tip gegeven? Soldeereindjes vast solderen aan meetpunten en rond meetpin draaien, dan handen weg en stopkontakt in. Zo doe ik dat.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Je kan rustig 230V er op zetten, want de modulatie word pas gestart op moment data er op komt, die sluit je niet aan. Wil je 100% veilig: haal je de eindtor volledig los!

Ik ga er van het weekend mee verder.
De eind tor er uit en dan eens meten wat er aanwezig is.
Dank,ik laat het wel weer weten

Op het ic staat 5 volt op de c staat 20 volt.
Ik heb de dikke diode er nu uit maar deze zijn waarschijnlijk defect.
In de diode stand is er 1 die helemaal niets doet en de andere piept alle twee de kanten op dus in sluiting.

Er staat uhvm8407 350 op maar kan er niets van vinden.
Enig idee welke diode dit is?

Tja, van deze diode is weinig te vinden. Andere modules van andere merken komen in werking sterk overeen met deze en gebruiken allen een UX-C2B. Veelal is er een reden voor dit defect. Dit zijn geen diodes die veelvuldig stuk gaan, eerder heel uitzonderlijk en meestal met een onderliggende reden. Met een normale multimeter zouden ze in de 2 richtingen oneindig moeten meten. Het zijn meerdere diodes in serie dus zet er bv 12v met een 1k weerstand in serie op om te kijken of ze goed zijn.
Hier een foto van bv een siemens: https://static1.sos-accessoire.com/41429-thickbox_default/module-elect…

350 is de maximum stroom van 350mA. Zie datasheet uxc2b. Nog een foto: https://www.taobao.com/list/item-amp/7585256716.htm

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

De siemens module heb ik wel liggen,dus die had ik wel gezien.
De twee dioden staan in serie.
12volt en een 1k weerstand levert 13ma.
Bij 1 diode in serie met de weerstand dan loop er 2 kanten op 13ma dus defect.
Bij de ander 0ma en de andere kant op 7ma dus goed.
Nu alleen nog een vervanger.

Ik zou deze misschien kunnen proberen ESJC13-12B die heeft aswo.

[Bericht gewijzigd door ad12345 op zondag 9 augustus 2020 23:21:19 (10%)

Dat zou ik niet doen. Dat zijn de klassieke voor 50hz toepassing. De uxc2b heeft aswo ook, gecheckt.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Staat er een positienummer bij?? Heb hier een identieke inverter liggen..

De diode uit een Siemens inverter kan je prima gebruiken, geen 50 Hz diode, die is gelijk poef ( ervaring)